LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door witte angora »

Laten we het gewoon de 'onbewuste particuliere woekerverkoopmethode' noemen, er vervolgens een parlementair onderzoekje door de Tweede Kamer, en wat andere deskundigen op los laten, en iedereen weet waar hij of zij aan toe is. :mrgreen:

Hoewel ik er persoonlijk bij blijf dat de koper voldoende kennis had om zelf uit te vogelen of de camera wel of niet aan zijn wensen voldeed, en zelf een bepaald risico heeft genomen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door tennis »

tampie74 schreef:Als je zelf al zegt dat de camera uit Amerika komt, dan kan je er voor 100% uitgaan dat deze geen PAL heeft. Want Amerika gebruikt alleen maar NTSC. In de gebruiksaanwijzingen had u dat ook terug kunnen lezen. Ik denk dat het verstandig is om de koop te ontbinden.

Als op de doos en op de camera GZ-HD7U staat, vind ik het misleidend, dat je dit niet op de advertentie geplaatst hebt.
Je hebt zelf de hele beschrijving neergezet, maar het woord NTSC vergeten !
Opzet of vergissing ?
De koper had zich via googelen een beeld kunnen maken, welke camera dit is, en dan was het een eerlijke zaak geweest.
Natuurlijk heeft hij ook de plicht om alles te controleren.
Mijn conclusie:
Advertentie niet eerlijk opgezet!

Tess_
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:48

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Tess_ »

Loju,

Jij bent niet fout,jij hebt jouw tegen jouw koper gezegt dat je niet wist of het NTSC of Pal wasJouw koper had even kunnen nakijken via internet of hij NTSC of Pal heeft voordat hij de over ging tot kopen..
Met andere woorden jij bent niet diegene die fout zit..de koper had goed moeten checken heeft die niet gedaan..dus heeft hij pech..
Jij bent niet verantwoordelijk voor de fout die een koper maakt,die is verantwoordelijk voor de overige info wat hij wilt weten..Jij moet heb alleen de juiste info verschaffen..
Dus hij heeft pech jij behoudt gewoon je geld en gaat hij naar de politie dan leg je het verhaal gewoon uit!!

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

tennis schreef:
tampie74 schreef:Als je zelf al zegt dat de camera uit Amerika komt, dan kan je er voor 100% uitgaan dat deze geen PAL heeft. Want Amerika gebruikt alleen maar NTSC. In de gebruiksaanwijzingen had u dat ook terug kunnen lezen. Ik denk dat het verstandig is om de koop te ontbinden.

Als op de doos en op de camera GZ-HD7U staat, vind ik het misleidend, dat je dit niet op de advertentie geplaatst hebt.
Je hebt zelf de hele beschrijving neergezet, maar het woord NTSC vergeten !
Opzet of vergissing ?
De koper had zich via googelen een beeld kunnen maken, welke camera dit is, en dan was het een eerlijke zaak geweest.
Natuurlijk heeft hij ook de plicht om alles te controleren.
Mijn conclusie:
Advertentie niet eerlijk opgezet!
Hoe kan ik nou iets in de advertentie vermelden waar ik zelf niet eens bewust van was? Op de doos staat gewoon GZ-HD7, en ik heb er niet bij gemeld of het een GZ-HD7U of GZ-HD7E was, geen van beide dus. Puur ook omdat ik niet eens wist dat er verschil in naam bestond!!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door tennis »

Loju schreef:
tennis schreef:
tampie74 schreef:Als je zelf al zegt dat de camera uit Amerika komt, dan kan je er voor 100% uitgaan dat deze geen PAL heeft. Want Amerika gebruikt alleen maar NTSC. In de gebruiksaanwijzingen had u dat ook terug kunnen lezen. Ik denk dat het verstandig is om de koop te ontbinden.

Als op de doos en op de camera GZ-HD7U staat, vind ik het misleidend, dat je dit niet op de advertentie geplaatst hebt.
Je hebt zelf de hele beschrijving neergezet, maar het woord NTSC vergeten !
Opzet of vergissing ?
De koper had zich via googelen een beeld kunnen maken, welke camera dit is, en dan was het een eerlijke zaak geweest.
Natuurlijk heeft hij ook de plicht om alles te controleren.
Mijn conclusie:
Advertentie niet eerlijk opgezet!
Hoe kan ik nou iets in de advertentie vermelden waar ik zelf niet eens bewust van was? Op de doos staat gewoon GZ-HD7, en ik heb er niet bij gemeld of het een GZ-HD7U of GZ-HD7E was, geen van beide dus. Puur ook omdat ik niet eens wist dat er verschil in naam bestond!!
Nog een vraagje:
Beschrijving in engels of nederlands ?

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

tennis schreef:
Nog een vraagje:
Beschrijving in engels of nederlands ?
In het Nederlands, ik ga er toch vanuit dat voornamelijk Nederlandse mensen het lezen, het is een Nederlandse website en ik ben zelf ook Nederlands. De specificaties in het Nederlands heeft geen verschil van die in het Engels..

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door tennis »

Loju schreef:
tennis schreef:
Nog een vraagje:
Beschrijving in engels of nederlands ?
In het Nederlands, ik ga er toch vanuit dat voornamelijk Nederlandse mensen het lezen, het is een Nederlandse website en ik ben zelf ook Nederlands. De specificaties in het Nederlands heeft geen verschil van die in het Engels..
Sorry, maar als je de camera in Amerika hebt gekocht, is er een Engelse gebruiksaanwijzing bij, en geen Nederlandse !
Je hebt dus bij een Amerikaans fabricaat een Nederlandse beschrijving bijgedaan, is dit juist ?

Loju
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 apr 2010 23:18

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Loju »

tennis schreef:
Loju schreef:
tennis schreef:
Nog een vraagje:
Beschrijving in engels of nederlands ?
In het Nederlands, ik ga er toch vanuit dat voornamelijk Nederlandse mensen het lezen, het is een Nederlandse website en ik ben zelf ook Nederlands. De specificaties in het Nederlands heeft geen verschil van die in het Engels..
Sorry, maar als je de camera in Amerika hebt gekocht, is er een Engelse gebruiksaanwijzing bij, en geen Nederlandse !
Je hebt dus bij een Amerikaans fabricaat een Nederlandse beschrijving bijgedaan, is dit juist ?
Pardon, ik dacht dat je bedoelde of de beschrijving op marktplaats in het NL of ENG was. Alle spullen die bij de camera horen waren in het Engels, zowel de doos als de gebruiksaanwijzing. Toen er twijfel ontstond vanuit ons beide had hij dus kunnen opzoeken in de handleiding of het een NTSC of PAL camera was, dit heeft hij echter niet gedaan.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door tennis »

[/quote]

Sorry, maar als je de camera in Amerika hebt gekocht, is er een Engelse gebruiksaanwijzing bij, en geen Nederlandse !
Je hebt dus bij een Amerikaans fabricaat een Nederlandse beschrijving bijgedaan, is dit juist ?[/quote]

Pardon, ik dacht dat je bedoelde of de beschrijving op marktplaats in het NL of ENG was. Alle spullen die bij de camera horen waren in het Engels, zowel de doos als de gebruiksaanwijzing. Toen er twijfel ontstond vanuit ons beide had hij dus kunnen opzoeken in de handleiding of het een NTSC of PAL camera was, dit heeft hij echter niet gedaan.[/quote]

Dan had je ook in de advertentie de specificatie in het Engels moeten doen!
Sorry, maar dit soort zaken is alleen op Marktplaats mogelijk.
Op Ebay kom je er niet zo makkelijk vanaf.
Ik hoop het voor jou,dat dit geen staartje heeft!

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Mendoza »

Dan had je ook in de advertentie de specificatie in het Engels moeten doen!
Nee, ze had zelfs alleen maar in de advertentie hoeven zetten "camera te koop". Met dit soort apparatuur is het zeer aannemelijk dat de verkoper niet alles weet van het apparaat. De koper is gewoon zo impulsief geweest dat hij alle tekenen heeft genegeerd. Hij wist namelijk dat het Amerikaans apparaat betrof. Als koper wel verstand van dit soort apparaten heeft en dat idee heb ik, dan kan hij moeilijk aannemelijk maken dat hij een legitieme reden heeft voor het niet testen van het apparaat voor de koop. Iets wat hij blijkbaar thuis wel heeft gedaan.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Amyl »

Weet je, anders verkoop je hem gewoon aan een ander? Moet je toch geen lekker gevoel geven dit? Hoe zou jij het vinden als jij hem gekocht had en er niets mee kon? Laat hem gewoon opdraaien voor de verzendkosten etc en verkoop hem aan iemand die er wel iets mee kan?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door JtC »

Daar zou ik me dus niet druk om maken, als ik de TS was. De aanwezige informatie is gegeven, koper heeft beslist het risico te nemen door over te gaan tot koop. Ik weet niet waar jullie hier allemaal over praten, maar meer dan dit is het niet hoor. Heel eenvoudig, einde verhaal, klaar.

En voor de koper is het gewoon zo: voortaan dan maar een nieuwe kopen in de winkel, dan maar meer ervoor betalen.

Rover SD
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2010 22:09

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Rover SD »

Prachtig dat er zoveel mensen met een studie rechten zijn.

2 partijen, 2 verhalen... maar we hebben er maar een hier.

Maar als jij een camera gekocht hebt in Amerika had je op zijn minst kunnen melden in de tekst dat hij daar vandaan kwam. Of misschien mondeling als de koper komt kijken. Dan was het ook meteen duidelijk geweest! Had je waarschijnlijk ook minder reacties gehad op je advertentie. Had een hoop teleurstelling voorkomen denk ik.

Want ondanks dat het misschien wel kan werken zit er wel degelijk een verschil in, en dus kan ik me de reactie van de koper wel indenken. Het was waarschijnlijk ook niet zomaar te zien, of wel?

Voor mensen geinteresseerd in de werkelijke verschillen, lees dit eens.
http://hometheater.about.com/od/televis ... frames.htm
* Note: Het is wel technisch!

Het lijkt mij dat er hier gewoon een dubbel probleem is. Jij hebt het niet helemaal eerlijk verteld, en hij/zij heeft het niet goed gezien, of kunnen zien.

Is er niet een middenweg te bedenken? Of wees eerlijk en neem je verlies, wat eigenlijk geen verlies is, en neem hem terug. Dat lijkt mij eigenlijk nog meest eerlijke.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door rattaplan »

ok maar dan niemand meer klagen over rare verkopers, opgelicht etc. als nu schijnbaar alles bij de koper ligt.

wat is nu het probleem om de koop ongedaan te maken??? Je hebt als verkoper in dit geval toch geen kosten gemaakt of iets. Lijkt me wel zo eerlijk, want hoe je het ook wend of keert de verkoper gaat ook niet helemaal vrijuit.

of gaat het toch alleen maar om de centen.

Thundercracker
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 mar 2010 23:13

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Thundercracker »

550 euro voor een tweedehandsje zo dan word je een aardige poot uitgerukt :D

Maarja als die koper beetje nadenkt alles wat uit amerika komt is NTSC dat weet een kind van 5 nog zo beetje..

Gewoon blokkeren in je maillijst..

Al is 550 ook wel beetje over the top heb je een HD camera voor nieuw wel te verstaan tegenwoordig :D

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door JtC »

Juist. Kom, heldere zaak en in geval dat beiden hierin een fout zouden hebben gemaakt verandert dat nog niks. Gewoon houden zo. Als ik de verkoper was, zou ik mooi zeggen "helaas pindakaas, je was er zelf bij" en afkappen die handel. Verkocht is verkocht. Klaar. Punt. Uit. En dat heeft niks met "niet eerlijk handelen" te maken, want als ik wel te kwader trouw zou willen handelen, dan zou ik zeker als verkoper niet in persoon handelen, in tegenstelling tot de manier waarop nu de koop tot stand is gekomen, maar puur enkel via Internet en de post, geen makkelijkere manier om te kwader trouw te handelen. :wink:

Rover SD
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2010 22:09

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Rover SD »

Thundercracker schreef:550 euro voor een tweedehandsje zo dan word je een aardige poot uitgerukt :D

Maarja als die koper beetje nadenkt alles wat uit amerika komt is NTSC dat weet een kind van 5 nog zo beetje

Gewoon blokkeren in je maillijst..


Al is 550 ook wel beetje over the top heb je een HD camera voor nieuw wel te verstaan tegenwoordig :D
----------------------------------------------------------------------------
Maar volgens mij heeft "verkoper" niet het juiste type nummer vermeld in de advertentie, en ook niet gezegt of geschreven dat hij uit Amerika komt!
En als dat zo is, hoe moet je dat dan controleren? Beeld is beeld, dat zie je niet zomaar, pas als je gaat monteren blijkt het niet te kloppen. Frames missen, 29 FPS tegen 25 FPS voor PAL, het kan wel maar als je het technisch bekijkt is NTSC niet het volledige Full HD 1920-1080 signaal. Er mist gewoon wat... daarom ziet CNN er ook altijd zo slecht uit ;-)!

550 euro voor deze camera als 3 ccd in PAL is geen verkeerd bedrag, voor een NTSC in een PAL land helaas wel... dan zou hij 250 tot 300 euro mogen kosten.
He, verkoper, kan je geen dealtje maken? beide partijen tevreden, toch!

Mail adres bannen is wel een beetje slap, wegrennen voor je problemen!
Laatst gewijzigd door Rover SD op 22 apr 2010 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Rover SD
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2010 22:09

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door Rover SD »

rattaplan schreef:ok maar dan niemand meer klagen over rare verkopers, opgelicht etc. als nu schijnbaar alles bij de koper ligt.

wat is nu het probleem om de koop ongedaan te maken??? Je hebt als verkoper in dit geval toch geen kosten gemaakt of iets. Lijkt me wel zo eerlijk, want hoe je het ook wend of keert de verkoper gaat ook niet helemaal vrijuit.

of gaat het toch alleen maar om de centen.
Helemaal mee eens. Eerlijkheid duurt het langst.
Het niet noemen van een volledig type nummer is niet netjes, misleidend wellicht.
En misleiding is ... mm strafbaar.

En hoe moet een koper dat dan controleren?
Ik heb even op het type nummer gegoogled, JVC GZ-HD7 is de PAL versie en GZ-HD7U de USA versie. Heb de foto op MP gezien op de doos staat GZ-HD7, zat de NTSC versie in een PAL doos, of hoe zit dit?
Verkoper??

Als dit eerlijk was geweest zou er toch op zijn minst een kenmerk op de doos moeten hebben gestaan en dat weet de verkoper dan ook.
Nog los van het feit dat de verkoper de camera in Amerika gekocht heeft. Dat is eigenlijk al voldoende om te melden...
Laatst gewijzigd door Rover SD op 22 apr 2010 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door JtC »

De TS heeft al aangegeven: "Er zit notabene een Amerikaanse stekker aan waar ik nog op wees"
Nou sorry hoor, als de koper daarna nog zeurt dat het geen PAL is, dan is dat echt het probleem van de koper. Ik bedoel, wie maakt hier dan een fout? De verkoper toch echt niet hoor.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Item Verkocht via Marktplaats, koper spijt

Ongelezen bericht door witte angora »

Loju, je had de camera maar kort gebruikt, waarvoor deed je hem weg als ik vragen mag?

Gesloten