LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] id kaart toch niet gratis!
Re: id kaart toch niet gratis!
Jawel ,dat kan.
Maar ik heb verschillende bazen,en krijg ik gewoon contant betaald.
Als je een paar morgens in de Alfa hulp werkt,die mensen betalen contant(je moet wel een werkbrief invullen)
Alles geef ik niet uit,dus moet ik het op de bank brengen.
Ik kan wel wachten tot ik een behoorlijk bedrag heb,en dan storten.
Maar dan moet je na 5 of 6 stortingen een bedrag betalen
Maar ik heb verschillende bazen,en krijg ik gewoon contant betaald.
Als je een paar morgens in de Alfa hulp werkt,die mensen betalen contant(je moet wel een werkbrief invullen)
Alles geef ik niet uit,dus moet ik het op de bank brengen.
Ik kan wel wachten tot ik een behoorlijk bedrag heb,en dan storten.
Maar dan moet je na 5 of 6 stortingen een bedrag betalen
Hier prop je dat in een automaat, soort omgekeerd pinnen. Heb er nog nooit kosten voor doorberekend zien worden.
Als je bij een nieuwe werkgever gaat werken wordt een rijbewijs ook niet geaccepteerd, althans dat behoort niet te worden geaccepteerd.Emmy75 schreef:Echter bij het inchecken op een luchthaven wordt wel nog altijd om een identiteit gevraagd om te controleren of persoon op het ticket ook dezelfde is als degene die incheckt.
En dat is zo omdat op het rijbewijs het BSN (Sofi) nummer niet vermeld is.alfatrion schreef:Als je bij een nieuwe werkgever gaat werken wordt een rijbewijs ook niet geaccepteerd, althans dat behoort niet te worden geaccepteerd.
Dat betwist ik ook zeker niet en het wordt op meer plaatsen niet geaccepteerd. Ik gaf met dit voorbeeld enkel aan dat men met een ID-kaart ook kan reizen en dat men dus voor vliegreizen in de EU een ID-kaart of paspoort wel nodig heeft, hoewel er geen paspoortcontrole meer is bij grensoverschrijding.alfatrion schreef:Als je bij een nieuwe werkgever gaat werken wordt een rijbewijs ook niet geaccepteerd, althans dat behoort niet te worden geaccepteerd.Emmy75 schreef:Echter bij het inchecken op een luchthaven wordt wel nog altijd om een identiteit gevraagd om te controleren of persoon op het ticket ook dezelfde is als degene die incheckt.
WillemV schreef:En dat is zo omdat op het rijbewijs het BSN (Sofi) nummer niet vermeld is.alfatrion schreef:Als je bij een nieuwe werkgever gaat werken wordt een rijbewijs ook niet geaccepteerd, althans dat behoort niet te worden geaccepteerd.
Die staat er echt wel op hoor.
Met de ID-kaart kan een burger zich identificeren op het vliegveld. Met "kunnen reizen" moet, binnen deze context, worden verstaan dat de bezitter van het document het recht krijgt om de grens over te gaan. Dat dit niet het geval is blijkt uit het voorbeeld dat je met de auto de grens over kunt zonder je ooit te identificeren.Emmy75 schreef:Dat betwist ik ook zeker niet en het wordt op meer plaatsen niet geaccepteerd. Ik gaf met dit voorbeeld enkel aan dat men met een ID-kaart ook kan reizen en dat men dus voor vliegreizen in de EU een ID-kaart of paspoort wel nodig heeft, hoewel er geen paspoortcontrole meer is bij grensoverschrijding.
Overigens hier het vragenuurtje over de identiteitskaart. PvdA (30) en SP (15) zijn duidelijk tegen het wetsvoorstel. CU (5) lijkt ook tegen het voorstel te zijn. De VVD (31) is heel duidelijk voor.
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 011&nr=105
ciske schreef:WillemV schreef:En dat is zo omdat op het rijbewijs het BSN (Sofi) nummer niet vermeld is.alfatrion schreef:Als je bij een nieuwe werkgever gaat werken wordt een rijbewijs ook niet geaccepteerd, althans dat behoort niet te worden geaccepteerd.
Die staat er echt wel op hoor.
WillemV heeft nog een oud rijbewijs, daar staat het nog niet op.
-
Ik ben in Maart in Maastricht slachtoffer geworden van een zakkenroller die mijn portemonnee incl. geld en een vrijwel pas aangeschafte ID heeft gestolen. Daarvan heb ik toen meteen een aangifte gedaan.
Ik werd aangeraden om te wachten met het aanschaf van een nieuwe ID (ik heb een paspoort) omdat soms worden ze weggegooid, gevonden en naar de politie of gemeente gebracht. Niet dus. Ik was blij met het idee van een gratis ID om niet weer voor een ID hoeven te betalen. Maar, hoe ik maar probeerde heb ik geen afspraak bij de gemeente Maastricht kunnen krijgen omdat ze het te druk hadden! Eerste mogelijkheid was dus vandaag 26.09. Pech gehad, dacht ik. Maar wist ik maar hoe pech! Boven op de normale kosten van 43,50 euro moest ik ook nog 22,25 euro boete betalen voor de vermissing van mijn ID hoewel ik een bewijs van de politie bij me had dat de ID gestolen is geworden! Hoe gek is dat? Eerst wordt je bestolen, en alsof dat niet genoeg is, geeft de gemeente je een boete voor het bestolen te worden.
Ik werd aangeraden om te wachten met het aanschaf van een nieuwe ID (ik heb een paspoort) omdat soms worden ze weggegooid, gevonden en naar de politie of gemeente gebracht. Niet dus. Ik was blij met het idee van een gratis ID om niet weer voor een ID hoeven te betalen. Maar, hoe ik maar probeerde heb ik geen afspraak bij de gemeente Maastricht kunnen krijgen omdat ze het te druk hadden! Eerste mogelijkheid was dus vandaag 26.09. Pech gehad, dacht ik. Maar wist ik maar hoe pech! Boven op de normale kosten van 43,50 euro moest ik ook nog 22,25 euro boete betalen voor de vermissing van mijn ID hoewel ik een bewijs van de politie bij me had dat de ID gestolen is geworden! Hoe gek is dat? Eerst wordt je bestolen, en alsof dat niet genoeg is, geeft de gemeente je een boete voor het bestolen te worden.
Dit heeft mijn Partner ook meegemaakt.
Vervelend, en geldklopperij.
Je betaald altijd een boete, ook is de ID of paspoort gestolen.
Ook voor bankpasjes moet je betalen, welke eventueel in het portemonnee waren.
Verlies of diefstal
Wat moet u doen bij verlies of diefstal van uw paspoort of identiteitskaart?
Van diefstal of vermissing van uw paspoort of identiteitskaart moet u altijd aangifte doen bij de politie. Uw reisdocument wordt dan bij de afdeling burgerzaken in uw gemeente als vermist opgegeven. Dit is om fraude en misbruik te voorkomen. Het document kan daarna niet meer gebruikt worden, dus ook niet als u hem later nog terugvindt.
De politie maakt proces verbaal op, u ontvangt van dit proces-verbaal een gewaarmerkte kopie. Bij het aanvragen van een nieuw reisdocument moet u de gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal van de aangifte meenemen plus een recente pasfoto. Voor het nieuwe reisdocument betaalt u de normale prijs met daarbovenop een gemeentelijke heffing. De verwerking van uw aanvraag van het nieuwe reisdocument duurt een paar weken.
Raakt u uw reisdocument in het buitenland kwijt, dan kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument halen. Bij terugkeer in Nederland moet u zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56696
Edit: Op advies van een jurist, de schrijf/typefout aangepast.
Vervelend, en geldklopperij.
Je betaald altijd een boete, ook is de ID of paspoort gestolen.
Ook voor bankpasjes moet je betalen, welke eventueel in het portemonnee waren.
Verlies of diefstal
Wat moet u doen bij verlies of diefstal van uw paspoort of identiteitskaart?
Van diefstal of vermissing van uw paspoort of identiteitskaart moet u altijd aangifte doen bij de politie. Uw reisdocument wordt dan bij de afdeling burgerzaken in uw gemeente als vermist opgegeven. Dit is om fraude en misbruik te voorkomen. Het document kan daarna niet meer gebruikt worden, dus ook niet als u hem later nog terugvindt.
De politie maakt proces verbaal op, u ontvangt van dit proces-verbaal een gewaarmerkte kopie. Bij het aanvragen van een nieuw reisdocument moet u de gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal van de aangifte meenemen plus een recente pasfoto. Voor het nieuwe reisdocument betaalt u de normale prijs met daarbovenop een gemeentelijke heffing. De verwerking van uw aanvraag van het nieuwe reisdocument duurt een paar weken.
Raakt u uw reisdocument in het buitenland kwijt, dan kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument halen. Bij terugkeer in Nederland moet u zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56696
Edit: Op advies van een jurist, de schrijf/typefout aangepast.
Laatst gewijzigd door nevermind op 27 sep 2011 09:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij krijg je een 'Aangifte/bewijs van vermissing' en niet dat deze gestolen is. Mij werd verteld hier in Den Bosch dat je dat niet krijgt omdat niet onomstotelijk bewezen is dat deze gestolen is en het anders een "valse aangifte" zou kunnen zijn.hoewel ik een bewijs van de politie bij me had dat de ID gestolen is geworden!
Je hebt gelijk, maar toch krijg je van de Gemeente een boete, want dan valt het nog altijd onder verlies.bprosman schreef:Volgens mij krijg je een 'Aangifte/bewijs van vermissing' en niet dat deze gestolen is. Mij werd verteld hier in Den Bosch dat je dat niet krijgt omdat niet onomstotelijk bewezen is dat deze gestolen is en het anders een "valse aangifte" zou kunnen zijn.hoewel ik een bewijs van de politie bij me had dat de ID gestolen is geworden!
Van diefstal of vermissing van uw paspoort of identiteitskaart moet u altijd aangifte doen bij de politie. Uw reisdocument wordt dan bij de afdeling burgerzaken in uw gemeente als vermist opgegeven.
Berichtje op Teletekst van de NOS:
NOS Teletekst schreef: Senaat wacht met behandelen van ID-Wet.
De Eerste Kamer weigert de spoedwet van minister Donner over de ID-kaart met voorrang te behandelen. In de wet is geregeld dat de kaart weer geld kost. De Hoge Raad oordeelde begin deze maand dat de ID-kaart gratis moet zijn.
Vandaag behandelt de Tweede Kamer de wet en daar lijkt een meerderheid voor te zijn. Donner vroeg de Eerste Kamer de wet met voorrang te behandelen, liefst volgende week, maar volgens de Kamer kan het best over twee of drie weken.
De senatoren vinden dan minister Donner een uitspraak van de Hoge Raad niet zomaar naast zich neer kan leggen en dat hij te snel gaat.
Zouden zij eerlijk de bedoeling hebben, is het de juiste uitspraak.De senatoren vinden dan minister Donner een uitspraak van de Hoge Raad niet zomaar naast zich neer kan leggen en dat hij te snel gaat.
Dit is een slag in het gezicht van een rechtssysteem, en een oordeel/uitspraak van de Hoge Raad stelt dan niets meer voor.
-
Nee, de uitspraak van de Hoge Raad wordt juist gerespecteerd door de weigering van de Eerste Kamer om er een spoedwetje van te maken.secondadvies schreef:Zouden zij eerlijk de bedoeling hebben, is het de juiste uitspraak.De senatoren vinden dan minister Donner een uitspraak van de Hoge Raad niet zomaar naast zich neer kan leggen en dat hij te snel gaat.
Dit is een slag in het gezicht van een rechtssysteem, en een oordeel/uitspraak van de Hoge Raad stelt dan niets meer voor.
Donner vroeg de Eerste Kamer de wet met voorrang te behandelen, liefst volgende week, maar volgens de Kamer kan het best over twee of drie weken.
Nee, de uitspraak van de Hoge Raad wordt juist gerespecteerd door de weigering van de Eerste Kamer om er een spoedwetje van te maken.
Ook na twee of drie weken, is het nog een spoedwetje, dus geen weigering, alleen uitstel van executie.
Met andere wetsvoorstellen gaat het niet zo snel.
Als de uitspraak van de Hoge Raad niet bevalt, veranderen wij toch gewoon de geldende wet.
Na de twee kamer is nu ook de eerste akkoord. SGP beschreef dit voorstel eerst nog als "niet het goede voorstel, en niet op het goede moment", maar nadat Donner toezegde over de ID-kaart een fundamentele gedachtewisseling in de eerste helft van 2012 ging de SGP overstag en was er daarmee net een meerderheid voor het voorstel.
http://www.eerstekamer.nl/nieuws/201110 ... accepteert
http://www.eerstekamer.nl/nieuws/201110 ... accepteert
Overal moet je voor betalen ik was dan ook zeer verbaasd toen werd verteld dat de i-d kaart gratis zal zijn.
Potverdorie, wilde ik toch net effe een pak van 10 ID kaarten aanschaffen...