LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:
en we weer naar de ouderwetse ziekenfondstandheelkunde toe gaan...
Wat bedoel je daar precies mee? Prijs? Kwaliteit?
Toch denk ik dat we dat met zijn allen niet moeten willen dat verzekeraars de dienst weer gaan uitmaken wat wel en niet vergoed wordt en wat de tarieven mogen zijn. Technieken als kronen, bruggen enz zijn voor verzekeraars vele malen duurder dan plastic eethoekjes in de mond die maar eens per zoveel jaar vervangen mogen worden. Tandartsen die voor bepaalde behandelingen en technieken dan te weinig vergoed gaan krijgen, gaan die behandelingen niet meer uitvoeren. Maar alleen nog het massawerk, controle, schoonmaken vullen. Meer nodig ? Trekken maar.

Dan zouden ook veel van deze technieken verdwijnen bij veel tandartsen waardoor ze alleen nog maar te betalen zijn voor mensen die 3x modaal naar huis brengen of meer.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

vogels schreef:
en we weer naar de ouderwetse ziekenfondstandheelkunde toe gaan...
Wat bedoel je daar precies mee? Prijs? Kwaliteit?
beiden...

dus inhoudende niets geen wortelkanaalbehandeling met microscoop, maar vullen met pasta en bij mislukken hgeen herbehandeling met nog steeds hoog slaagpercentage maar trekken. geen composiet maar amalgaam terug in de monden (is nog steeds toegestaan en zowel qua aanschaf als behandeltijd die nodig is vele malen goedkoper...)
Niets geen nieuwe behandeltechnieken, maar gewoon zo goedkoop mogelijke vulmaterialen etc. en vooral ook een belangrijke bespaarpost: nascholing! (beetje cursus kost 400,- per dag..beetje tandarts is in de 5 cijfers voor de komma per jaar aan nascholing kwijt aan cursuskosten en inkomstenderving, want je mist wel een x aantal werkuren/dagen omzet ) waarom zou je dan ook nog. Alleen de jongere tandartsen die nooit met amalagaam gewerkt hebben moeten dan omscholen naar gebruik van amalgaam, maar dat kan en masse en dus goedkoop...(want goedkoop is dan het kernwoord waar zowel overheid bij monde NZA en minister en de zorgverzekeraars voor gaan..)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je hebt het over de zorgverzekeraars dat ze zoveel winst draaien, hoeveel winst draait een goedlopende tandarts wel niet !?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:
Dan zouden ook veel van deze technieken verdwijnen bij veel tandartsen waardoor ze alleen nog maar te betalen zijn voor mensen die 3x modaal naar huis brengen of meer.
Ken genoeg mensen Emmy die nu al niet meer naar de tandarts
kunnen gaan en dat vind ik een schandalige iets.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:
Emmy75 schreef:
Dan zouden ook veel van deze technieken verdwijnen bij veel tandartsen waardoor ze alleen nog maar te betalen zijn voor mensen die 3x modaal naar huis brengen of meer.
Ken genoeg mensen Emmy die nu al niet meer naar de tandarts
kunnen gaan en dat vind ik een schandalige iets.
Maar dat worden er straks een heel stuk meer als overheid en zorgverzekeraar weer de touwtjes in handen krijgen. Ik denk dat wij als patiënt een beetje moeten oppassen met wat we allemaal willen. Bepaalde keuzes hebben bepaalde consequenties. Ik denk echt wel dat vroem een punt heeft met straks weer allemaal amalgaan in mond en wordt het te duur ? dan maar trekken. Tandartsen die dit wel nog allemaal kunnen en ook doen vinden we alleen nog in de villawijken.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

chocomelk, je mist zoals zovelen het verschil tussen de winst van een groot bedrijf als een zorgverzekeraar, en de winst van de tandarts.
De winst van de zorgverzekeraar is NADAT alle salarissen van medewerkers , directie, en dus ook raden van bestuur betaald zijn, en de investerings- en andere verplichte reservering gedaan is (bv..). De winst van de gemiddeld tandarts is een bedrag waar vervolgens nog je pensioenreservering/premie , je premie arbeidsongeschiktheidsverzekering (op zich vaak al meer dan een minimumloon) , en die investeringsreservering voor je praktijk vanaf gaat (die nog belast is ok met IB...). bedragen noemen heeft dus geen zin, enerzijds omdat je blijkbaar niet begrijpt wat het verschil is tussen d ewinst van een IB ondernemer en een grote BV, en het door die verschillten toch al appels met auto`s vergelijken is (niet eens peren, zit te dicht bij elkaar..)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Emmy75 schreef:
Chocomelk schreef:
Emmy75 schreef:
Dan zouden ook veel van deze technieken verdwijnen bij veel tandartsen waardoor ze alleen nog maar te betalen zijn voor mensen die 3x modaal naar huis brengen of meer.
Ken genoeg mensen Emmy die nu al niet meer naar de tandarts
kunnen gaan en dat vind ik een schandalige iets.
Maar dat worden er straks een heel stuk meer als overheid en zorgverzekeraar weer de touwtjes in handen krijgen. Ik denk dat wij als patiënt een beetje moeten oppassen met wat we allemaal willen. Bepaalde keuzes hebben bepaalde consequenties. Ik denk echt wel dat vroem een punt heeft met straks weer allemaal amalgaan in mond en wordt het te duur ? dan maar trekken. Tandartsen die dit wel nog allemaal kunnen en ook doen vinden we alleen nog in de villawijken.
ook daar niet want het tarief wat zij mogen rekenen blijft het door d eoverheid vastgestelde uitgeklede ""ziekenfonds""tarief.

Dus die tandartsen zijn straks weg, die gaan het failliet van hun praktijk namelijk niet afwachten, stoten hun patienten af aan de grote fabrieken waar elk bezoek de patient weer een ander aan zich heeft werken (want die zitten te springen om patienten dan, die moeten volume draaien om de omzet te halen, dus zoveel mogelijk patienten op de dag erdoor heen..) en vetrekken met vervroegd pensioen, of gaan in het buitenland werken . Jammer dat er in bv Oostenrijk een overschot aan NL tandartsen komt daardoor(daar hoef ik voor een zelfde levensstandaard als hier maar maar de helft van mijn uren te draaien...maar ja zoveel en lang sneeuw, en ik ben geen wintermens..).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vroem schreef: ook daar niet want het tarief wat zij mogen rekenen blijft het door d eoverheid vastgestelde uitgeklede ""ziekenfonds""tarief.
Dat weet ik nog zo net niet. Tandtechnici - of hoe ze zich dan mogen noemen - verboden aan een privékliniek ofzo waar patiënten de behandelingen kunnen krijgen die ze willen. Maar dan niets via ziekenfonds of verzekeraar maar hele rekening gewoon zelf betalen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

de vraag is of dat mag, dat mocht in het oude systeem van vaste prijzen/tarieven namelijk ook niet. Dan krijg je het engelse systeem, van de national health service waar je niet in de stoel wilt maar sommigen wel moeten (is nog erger dan ons oude ziekenfondsstelsel) en als tegenhanger de particuliere tandarts (wat de meesten gewoon zijn, logisch want je wilt een gebit in stand houden op zijn minst of als nodig opbouwen, niet een aalmoes krijgen om het af te breken) die dan zeer waarschijnlijk buiten alle vergoeding valt.
Zie ik in nl niet gebeuren hoor trouwens, daarvoor zijn op de achtergrond teveel zaken al aan da gang die niet meer tegen te houden zijn, alleen wellciht een andere vorm krijgen uit pure noodzaak. Toegankelijkheid (welke nu ook volgens onderzoek gewoon goed is, geen tekort aan tandartsen ondanks dat de SP het tegendeel beweert, die dus niet kunnen lezen...) blijft gewoon een belangrijk issue.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Op welke manier dan ook, de tandarts moet voor elk mens in Nederland te bekostigen zijn en men moet een tandarts kunnen bezoeken als dat nodig is.
Maar helaas is dat niet meer en word maar erger en erger.

De tandartsen zullen over een jaar of 10-15 goed kunnen verdienen aan kunstgebitten. :?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Dat ben ik in principe met je eens. Echter er is meen ik zon (slechts?) 7 procent wat de tandarts niet bezoekt dacht ik laatst gelezen te hebben, zoek ik ergens komende dagen nog even na voor de zekerheid, maar dat zou inhouden dat de kosten mondzorgforum met minimaal 7 en kortdurend waarschijnlijk wel met een 10 procent omhoog gaan, gewoon door stijgende vraag, bij gelijkblijvende tarieven.

Daarnaast is het niet aan de tandarts alleen de toegankelijkheid te waarborgen, alles wat er gebeurt is door beslissingen van de overheid, maar meer nog door het machtsmisbruik van verzekeraars. Toevallig net op het andere forum waar ik actief ben: lastige wortelkanaalbehandeling, pat beklaagt zich over het tarief voor 75 min werk. Dan ga je met de oude tarieven narekenen en blijkt gewoon dat zijn tandarts tov de tarieven vorig jaar een 15 procent goedkoper is geworden daarmee, in zijn geval... Alleen is de verzekeraar waarschijnlijk fors minder gaan vergoeden, maar dat is niet de schuld van de tandarts....

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dat roep ik nou ook de hele tijd. Waarom denkt toch iedereen dat het 'de tandarts' is die de schuld is van stijgende kosten? Een tandartsbezoek is nooit echt 'goedkoop' geweest, maar verdorie, je ziet toch vrouwen die elke maand €50 aan de kapper uitgeven maar het niet aan onderhoud van hun gebit willen uitgeven...
Ik bedoel maar.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou vind het wel meevallen 75 min voor lastige kanaalbehandeling..heb wel eens 3 uur gelegen,lekker hoor :oops:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.tandarts.nl/nieuws/detail/op ... misplaatst

nog een uitleg, op een andere manier maar nu eens onderbouwd met tariefstellingen teruggaand tot 2005. Voor wie verder wil kijken dan het toneelstukje in de media.

Nog iets anders: een kamerlid, van Gerven , SP, wil stoppen op grond van het feit (??) dat er tekort aan tandartsen is... dan heeft hij het rapport vvan de NZA niet goed gelezen, want dat is dus abosluut niet waar.Ik vind het ernstig dat kamerleden keihard liegen om hun eigen partijpolitiek uit te dragen. volgens de cijfers blijken meer en meer praktijken de deuren te openen voor nieuwe patienten. De markt begint in ieder geval op dat punt te werken. Tekort aan tandartsen? echt niet...sterker nog in d ehuidige lijn gaan we vrij snel naar een overschot aan zorgverleners toe, en dat is toch precies wat iedereen zou willen in een markt..? (dan terzijde dat ik en de meeste zorgverleners met mij vinden dat een marktwerking niet thuis hoort in zorgverlening..)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

nu maar hopen dat de politiek donderdag ruggegraat toont, door een systeem wat door de politiek zelf is ingesteld (het waren niet de tandartsen die dit zo wilden) de kans krijgt een aantal jaren om daadwerkelijk te gaan werken.

Lagere contractering door zorgverzeekraars is een onderwerp wat niet zou mogen boeien, het heeft namelijk altijd geod gewerkt ook zonder contracten....Waarom dat nu ineens wel zou moeten is mij als tandarts een raadsel, ik draai al jaren zonder, heb goede kontakten met zorgverzekeraars (een enkele uitzondering daargelaten). maar als de stekker eruit gaat donderdag, gaat op een aantal punten bij mij ook de stekker eruit. Werd gisteren nog gebeld omdat ik de enquete mbt de kwaliteitsindicatoren nog neit had ingevuld. Nee dat klopt, dat is verbonden aan de vrije tarieven enerzijds, en anderszijds is de vragenlijst dusdanig dat het niets met kwaliteit te maken heeft wat daarin staat. dus inhoudelijk ook prut... maar zij willen wat van ons, prima, kan ik in meegaan, maar dan wel iets terug, namelijk een redelijke kans van een paar jaar om iets te laten zien. Zeker daar waar veel politici de beslissing niet gronden op feiten en cijfers maar op partijpolitieke standpunten en ego`s. Het belang van de patient hoort daar, hoe hard zij ook roepen dat dat wel zo is, niet bij....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

[quote="vroem"]maar als de stekker eruit gaat donderdag, gaat op een aantal punten bij mij ook de stekker eruit. quote]

En wat gaat dat voor jou inhouden ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door nevermind »

nu maar hopen dat de politiek donderdag ruggegraat toont, door een systeem wat door de politiek zelf is ingesteld (het waren niet de tandartsen die dit zo wilden) de kans krijgt een aantal jaren om daadwerkelijk te gaan werken.
Dit is een experiment en voor 1 jaar ingesteld, en niet voor jaren.
Zelf het hele jaar haalt deze farce niet.
Misschien kan je nog herinneren aan mijn beklaag in januari, was niet te veel gegokt, en dit zonder glazen bol.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

nevermind schreef:
nu maar hopen dat de politiek donderdag ruggegraat toont, door een systeem wat door de politiek zelf is ingesteld (het waren niet de tandartsen die dit zo wilden) de kans krijgt een aantal jaren om daadwerkelijk te gaan werken.
Dit is een experiment en voor 1 jaar ingesteld, en niet voor jaren.
Zelf het hele jaar haalt deze farce niet.
Misschien kan je nog herinneren aan mijn beklaag in januari, was niet te veel gegokt, en dit zonder glazen bol.
@ nevermind: http://www.nza.nl/104107/105773/475605/ ... ndzorg.pdf zou goede zaak zijn wanneer je je eerst ergens in verdiept..is toch echt een proef van 3 jaar, zoals ook de eerste inhoudelijke tekst van de scan van de NZA, die jij net zoals alle politici zeer waarschijnlijk niet gelezen hebt. De NZA is de eerste die zelf vraagtekens zet bij de legitimiteit van de cijfers, teveel onzekere parameters, en dat geven ze zelf toe ook, letterlijk opgenomen in de tekst. Daarnaast gaat het om meer dan alleen tarieven...

@chocomelk: ik denk dat als eerste mijn activiteiten op het gebied van bijzondere tandheelkunde op de schop gaat. Ik ben vele malen goedkoper dan de CBT`s, vind het op zich leuk om te doen, behalve het machtigingstraject want dat loopt altijd zeer stroef bij zorgverzeekraars, zeker bij uitgebreidere klussen. Die gaan maar gewoon naar de cbt`s toe. ja duurder voor de zorg, maar zo wil de politiek het toch?? en alle extra tijd die daarmee kwijt was, relatief onderbetaald (en die ik nog steeds doe tegen hetzelfde tarief als gewone mondzorg, dus geen toeslagen hoewel dat wel zou mogen..) besteed ik dan beter maar aan ""gewone"" mondzorg. En ik ben echt niet de enige tandarts die daar zo over denkt. Jammer voor de toenemende wachttijden bij de CBT`s, maar leg het verwijt daarvoor lekker bij de politiek...is namelijk ene direct gevolg van hun handelen nu , wat niet gebaseerd is op de feiten maar op partijpolitiek. ze laten zich lekker kennen in ieder geval.

tevens vragen de patienten de machtigingen die door verzekeraars vereist worden maar gewoon zelf aan, en als ik toch iets moet doen gaat dat tegen betaling. Daarnaast ga ik maar eens kritisch kijken naar alle dingen die nu uit coulance gratis gedaan en geregeld worden. ook dat maar gewoon declareren. De politiek denkt aan zichzelf, nu ja ik dan ook maar.

Het is namelijk een grof schandaal hoe door politici (niet alleen de regering) feiten die gewoon zwart op wit in het onderzoek van de NZA staan , genegeerd en verdraaid worden. Ze zetten een complete beroepsgroep EN op termijn de patienten van die groep zorgverleners in de kou.

en als laatste zou het zo maar kunnen zijn dat ik mij terugtrek van diverse zorggerelateerde fora (er zijn enkelen hier die dat niet erg vinden, in ieder geval zij blij!) , en ook die tijd zal gaan (moeten...) besteden aan patienten. Het vak wordt er niet leuker op in ieder geval als het gaat zoals wij vrezen dat het zal gaan. En chocomelk: ook met vaste prijzen is de patient niet beter af, maar dat zal je straks nog wel gaan merken als dat inderdaad doorgaat...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat er ook gebeurd of wat er in de toekomst gaat gebeuren de patient
word er niet beter van, het zal in ieder geval niet heel veel goedkoper gaan worden voor de patient zodat ook ieder mens wat in Nederland woont een tandarts kan bezoeken.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

klopt, maar dat ligt niet aan de tandarts (om op de topictitel terug te komen: nee de tandarts is niet fors duurder, de verzeekraars vergoeden minder tegen meer premie).het ligt echter wel aan een onbetrouwbare politiek, die dit soort dossiers misbruiken ter ere van ego`s en partijpolitiek. en daar is idd de patient/burger (zwaar) de dupe van, naast de hele zorg, zowel de zorgverleners als de zorgverlening...en dan heb ik het nog niet eens over de kostenontwikkeling, en het overheidsgeld , en dus uw en mijn geld wat over de balk gesmeten wordt...

Gesloten