Moneyman schreef: ↑15 jul 2019 13:18
Wat mij betreft is het enkele gegeven dat iets mogelijk misbruikt kan worden geen reden om het dan maar gelijk helemaal niet te doen.
Niets doen is de gepaste actie wanneer er geen redenen zijn om iets te doen. Je hebt tot zover eigenlijk alleen aangedragen dat jij voorstander bent, een betoog en argumenten ontbreken.
Waarom marktwerking voor een zuiverende werking zorgt heb ik vanwege het nogal voor de hand liggende effect niet uitgebreid uitgewerkt. Lijkt me ook nogal overbodig. Jij ziet de voor de hand liggende affecten niet en benoemt het dan tot non-argument. Dan heb ik een iets ander toetsingskader dan jij, blijkbaar.
Dat komt omdat het geen argument is, maar slechts een bewering is. Immers, de bewuste poging om verder te gaan dan het enkel maken van een bewering ontbreekt volledig. Een argument ondersteunt een conclusie. Een bewering staat op zichzelf.
https://www.thoughtco.com/what-is-an-argument-250305
https://www.learnreligions.com/what-is- ... ent-250317
Er zijn ook prima mechanismen te bedenken om dat mogelijke risico te dekken, en die functioneren ook al lang in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan open normen die onder toezicht en/of tuchtrecht vallen.
Waarom zouden we dergelijke mechanismen nodig hebben? Volgens jou zou marktwerken er voor zorgen dat ondernemers enkel een zuivere kostenprijsberekening zullen maken.
Er zijn mechanismen te bedenken die een zuivere kostenprijsberekening kunnen bevorderen. Dergelijke mechanismen komen alleen met hoge kosten. Die kosten moeten door ons alleen worden opgebracht en maakt dat de uiteindelijke kosten hoger komen te liggen. Je kunt een effectief mechanisme vervolgens afzwakken en daarmee goedkoper maken, maar daarmee daalt dan ook de effectiviteit.
Het is wel degelijk mogelijk om in hoge mate kosten toe te rekenen. En daarom is het geen boete.
Je kunt de conclusie dat het gaat om een boete niet weerleggen door te stellen dat het
mogelijk is om de (zuivere) kosten te berekenen. Dat iets mogelijk is wil nog niet zeggen dat dit scenario zich daarom ook zal voltrekken. Er is zoveel mogelijk.