Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?
Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?
Nog eentje om minder energie te verbruiken: als je huis een loggia of inpandig balkon heeft, maak het dicht. Kan goedkoop met hout en plastic, kan duur met een schuifpui. Hiermee haal je een koudebrug weg.
Dat mogen huurders niet doen en eigenaren van een appartement ook niet.
Volgens deze link bespaart de btw verlaging zo'n 250, euro bij een gemiddeld huishouden. Wat ik niet kan rijmen met nu al 800,- euro terugkrijgen.
https://www.pricewise.nl/blog/btw-verla ... per-maand/
-
Ja en nee. Toevallig ben ik nu met mijn balkon bezig. Het is overdekt, dus de warmte blijft in principe al langer hangen. Nu ben ik bezig de eerste zijkant dicht te maken, de andere is over een paar weken. Reden: de wind kan niet meer via de balkons van de buren mijn warmte wegjagen. Althans: aanzienlijk minder.
Het plastic (van die goedkope witte schrootjes) is dus een 'nee' geworden. Het blijkt dat die nogal brandgevaarlijk kunnen zijn/snel kunnen smelten. In ieder geval niet veilig, aangezien het balkon een van de vluchtroutes is. Dus toch maar voor hout gekozen. Ben er nu mee bezig, en het gaat er strak uit zien. Aanzienlijk beter dan het was. En de rotzooi van de buurvrouw achter het gemeenschappelijke schot is meteen ook definitief buiten beeld.
moederslink
vindt dit leuk
want hout brand niet?witte angora schreef: ↑07 sep 2022 12:45Het plastic (van die goedkope witte schrootjes) is dus een 'nee' geworden. Het blijkt dat die nogal brandgevaarlijk kunnen zijn/snel kunnen smelten. In ieder geval niet veilig, aangezien het balkon een van de vluchtroutes is. Dus toch maar voor hout gekozen.
-
Dat gaat een beetje langzamer als plastic...
Ivo.w
vindt dit leuk
Maar wegvluchten via het balkon van de buren bij brand, is er dan ook niet meer bij.
En heeft de huisbaas toestemming gegeven?
En heeft de huisbaas toestemming gegeven?
-
Via het balkon van de buren kon toch al niet. Ik zal gewoon over de rand moeten springen. Of wachten op hulp. En de wbv heeft er geen probleem mee, er zijn er meer die het zo hebben.
Een "vluchtladder" kan hierbij uitkomst bieden.witte angora schreef: ↑07 sep 2022 14:09Via het balkon van de buren kon toch al niet. Ik zal gewoon over de rand moeten springen. Of wachten op hulp. En de wbv heeft er geen probleem mee, er zijn er meer die het zo hebben.
moederslink
en witte angora
vinden dit leuk
-
Zeker! Maak of koop een degelijke touwladder met 2 stevige kromme haken die je zo over de reling kunt leggen. Laat het permanent op je balkon liggen en met één beweging haak je die haken over de reling en gooi je die touwladder over die reling en weg ben je!scontra schreef: ↑07 sep 2022 14:22Een "vluchtladder" kan hierbij uitkomst bieden.witte angora schreef: ↑07 sep 2022 14:09Via het balkon van de buren kon toch al niet. Ik zal gewoon over de rand moeten springen. Of wachten op hulp. En de wbv heeft er geen probleem mee, er zijn er meer die het zo hebben.
witte angora
vindt dit leuk
makenmoederslink schreef: ↑07 sep 2022 14:36Zeker! Maak of koop een degelijke touwladder met 2 stevige kromme haken die je zo over de reling kunt leggen. Laat het permanent op je balkon liggen en met één beweging haak je die haken over de reling en gooi je die touwladder over die reling en weg ben je!scontra schreef: ↑07 sep 2022 14:22Een "vluchtladder" kan hierbij uitkomst bieden.witte angora schreef: ↑07 sep 2022 14:09Via het balkon van de buren kon toch al niet. Ik zal gewoon over de rand moeten springen. Of wachten op hulp. En de wbv heeft er geen probleem mee, er zijn er meer die het zo hebben.
Als je dit van plan bent, zorg dan voor een goede ladder en zorg dat je dit geoefend hebt, want gooien en weg zal er echt niet bij zijn.
Zeker in een stresssituatie is het een erg slecht plan om dit soort moeilijke dingen ongeoefend te doen, maar zelfs in alle rust zul je er achter komen dat het nog lastig genoeg is om ongeschonden beneden te komen.
Dat wordt een hele lange vluchtladder als je 5 of 10 hoog woont. Ik zie een 80 plusser van 2 hoog ook geen vluchtladder gebruiken.
-
Belangrijkste is, denk ik, dat zoveel mogelijk mensen zichzelf in veiligheid weten te brengen. Dan kan de brandweer degenen redden die niet zelfredzaam zijn.
moederslink
vindt dit leuk
Wat vindt de brandweer dan van hout?witte angora schreef: ↑07 sep 2022 12:45Het plastic (van die goedkope witte schrootjes) is dus een 'nee' geworden. Het blijkt dat die nogal brandgevaarlijk kunnen zijn/snel kunnen smelten. In ieder geval niet veilig, aangezien het balkon een van de vluchtroutes is. Dus toch maar voor hout gekozen. Ben er nu mee bezig, en het gaat er strak uit zien. Aanzienlijk beter dan het was. En de rotzooi van de buurvrouw achter het gemeenschappelijke schot is meteen ook definitief buiten beeld.
Dit betreft ook een constructie, waardoor brand makkelijker van woning op woning overspringt
Ik zou een ladder ketting veiliger vinden als een van touwtjes en hout.
Hout is bij brand veiliger dan staal of beton.
Om een loggia of balkon winterdicht te maken, is het voldoende om rekening te houden met vuurwerk als risico.
Om een loggia of balkon winterdicht te maken, is het voldoende om rekening te houden met vuurwerk als risico.
-
Nou ik heb nog ff bij de tips gekeken om te bezuinigen, maar het hoofd echt op hier, mijn streaming service zou nog kunnen, maar dat never nooit niet. Of scootmobiel minder gebruiken. Dat gaat hem ook niet worden.
Ik denk toch dat de staat snel aan zet is, ze verdienen nog genoeg aan het gas, en nu blijkbaar ook aan stroom. Dus ik bezuinig niks meer.
Ik denk toch dat de staat snel aan zet is, ze verdienen nog genoeg aan het gas, en nu blijkbaar ook aan stroom. Dus ik bezuinig niks meer.
reggie2
vindt dit leuk
Zal niet voor anderen spreken, maar ik stap op 5 of 10 hoog echt niet over de balkonrand op een wiebel laddertje. Als het je tijd is, is het je tijd. Het leven heeft nu eenmaal risico's die kan je niet allemaal weg nemen.
Las van de week in de media dat iemand altijd heel erg voorzichtig leefde, maar nu was overleden door een val in het riool omdat hij zijn mobiel wilde pakken.