Dat is helemaal niet waar. Dat maak jij ervan.Geplaatst op 17 Mrt 2008 03:47 door resp00112469
Wat mij nog steeds ontgaat is, wat een technische beperking met consumentenrecht te maken heeft!
Als een product technische beperkingen heeft, dan moet volgens de consument het recht gelden dat die beperkingen er niet zijn.
Kijk. Dat is al een heel verschil met de mobiele telefoons. Daar geven de fabrikanten niet aan dat een mobiele telefoon niet in de motregen gebruikt mag worden.Echter door de fabrikant was aangegeven dat deze 16 ohm moesten zijn.
Je zou toch verwachten dat dat op één of andere manier beveiligd is d.m.v. een zekering of iets dergelijks. Maar goed, ik heb daar geen verstand van.Binnen een paar dagen kwam de klant terug met de mededeling dat het toestel defekt was en eiste garantie.
Dit kan uiteraard gebeuren en heb ik het toestel bekeken. Wat bleek, alle 4 de IC's van het geluid waren compleet ontploft en dat gaat niet vanzelf.
Heel netjes van jou omdat op deze manier op te lossen.Ik heb de klant gebeld dat dit niet kwam door normaal gebruik en dat er verkeerde speakers op aangesloten waren geweest.
Verder wilde ik geen problemen en heb de klant gematst door gratis te repareren en daarbij ook gelijk vermeld dat hij dit nooit zo meer moest doen.
Waar het bij non-conformiteit o.a. over gaat is dat de klant een bepaalde onderzoeksplicht heeft en de verkoper een bepaalde meldingsplicht. In dit geval heeft de klant bepaalde wensen en wil graag een bepaald soort speakers op die TV aansluiten. Jij kan dat niet weten. Als gevolg van zijn onderzoeksplicht had deze klant dat beter even kunnen vragen. Ik verwacht dan ook dat deze klant weinig succes zal hebben als hij zich op non-conformiteit wil beroepen. Aangezien jij bij de reparatie duidelijk hebt aangegeven dat hij die speakers niet op die TV mag aansluiten zijn z'n kansen, na de tweede keer aansluiten van die speakers, op een succesvol beroep op nono-conformiteit in ieder geval nihil.
Bij mobiele telefoons in de (mot)regen gebruiken ligt de situatie heel anders. In de praktijk blijkt dat heel veel mobiele telefoons kapot gaan door vocht problemen waaronder door gebruik in de motregen, althans als je de fabrikanten moet geloven. Dit betekent dan dat veel consumenten niet weten dat je een mobieltje niet in de motregen mag gebruiken. Vervolgens weigeren de fabrikanten en de winkeliers de consument hierover te informeren (waarom toch?) terwijl zij in deze situatie volgens velen waaronder de consumenten autoriteiten, een meldingsplicht hebben.
Als de winkelier de klant vooraf gewoon verteld dat je met dat mobieltje niet in de motregen mag bellen, kan deze klant zich nooit meer om die reden beroepen op non-conformiteit van die overeenkomst. Is dat nou zoveel gevraagd? En dit heeft niets met de technische eigenschappen op zich te maken!
Dit zijn dus volledig verschillende situaties en niet met elkaar te vergelijken.
M.b.t. de TV, ik denk het niet.Valt dit soms onde het hoofdstuk non conformiteit?
Natuurlijk wel. Iedere overeenkomst met een consument valt onder het consumentenrecht.Valt dit ook onder het hoofdstuk consumenten recht?
Dat dacht ik dus niet!