LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

newmikey schreef: Hoe haal je de gore moed in je kop om zoiets zelfs maar aan te nemen eigenlijk? Wie heeft jou verteld dat mensen die niets met alternatieve geneeswijzen hebben "niks mankeren" eigenlijk? Wat voor verwrongen beeld heb jij van de wereld? Ik vind dit nogal een schofterige, egoistische en zieke reactie van je!
Rozemarijntje heeft het puur over manuele fysio maar wie ben jij om zulke
taal uit te slaan naar Rozemarijntje !?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

newmikey schreef: Maar natuurlijk! Het is ook zeker niet mijn bedoeling uw keuzevrijheid te beperken tot de reguliere geneeskunde! Het staat u en alle anderen te allen tijde vrij zich te onderwerpen aan voodoo rituelen, uitdrijving, regressietherapie, manuele therapie of kruidendokters/vrouwtjes. Ik wil er echter géén cent extra verzekeringspremie of belasting voor betalen en ik wil ook niet geconfronteerd worden met de extra kosten van mislukte behandelingen. Da's dan weer mijn eigen keus uiteraard!
Weet je je hebt het zelf niet voor te zeggen wat je wel wil betalen
en wat niet, als de zorgverzekering vind dat het in het normale pakket
zit dan betaal je ervoor.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door nevermind »

newmikey schreef:
nevermind schreef:Wie de bal kaatst..... :wink:
Niet echt, je mag mij de plek aanwijzen waar ik heb beweerd dat mensen die zich door een alternatief genezer laten behandelen, niets mankeren - ik zou dat echt niet durven zeggen!

Ik ga er van uit dat deze mensen allemaal iets proberen. Ik neem ook nog eens aan dat in veel gevallen de reguliere geneeskunde niets extra's voor ze kan doen en dat is spijtig. Het uitgangspunt echter dat iets wat stuk is, altijd gemaakt kan worden, volg ik echter niet.
Helemaal met je eens, anders zat je ergens anders, dan hier op en fora!

Wat stuk is kan niet altijd gemaakt worden, maar er zijn wel alternatieven om het weer gangbaar te maken, ook al is het niet meer nieuw!

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door newmikey »

Chocomelk schreef: Weet je je hebt het zelf niet voor te zeggen wat je wel wil betalen
en wat niet, als de zorgverzekering vind dat het in het normale pakket
zit dan betaal je ervoor.
Helemaal waar. Gelukkig is de uitspraak van het CVZ daarover buitengewoon duidelijk: het komt NIET in de basisverzekering.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door newmikey »

nevermind schreef: Wat stuk is kan niet altijd gemaakt worden, maar er zijn wel alternatieven om het weer gangbaar te maken, ook al is het niet meer nieuw!
Dat zouden we willen geloven maar het is helaas niet zo. Het menselijk lichaam is nu eenmaal een samenraapsel van onderdeeltjes waar wel eens wat stuk gaat.

Het is een beetje een teken van onze maatschappij dat we niet meer kunnen accepteren dat er soms niets aan gedaan kan worden, dat idee weigert men gewoon te aanvaarden. Gelukkig zijn er dan volop "kunstenaars" die ons in ruil voor een stapeltje bankbiljetten tijdelijk doen geloven dat dat wel kan.

De reguliere geneeskunde gaat ook met z'n tijd mee en is de laatste 10,20 jaar steeds meer onder druk komen te staan van de mondige patient die géén "no for an answer" accepteert. Helaas betekent dat wel dat een eerlijke arts die moet toegeven dat hij aan het eind van zijn opties is soms uitgemaakt wordt voor alles en nog wat. Dat betekent ook dat artsen soms onder druk van de patient die tegenwoordig "klant" is, deze dan maar zijn zin geeft en doorverwijst naar de 4e lijn der alternatievelingen. Soms stelt een arts zelfs "if you can't beat them join them" en gaat zelf ook alternatieven aanbieden. Dat is treurig maar we doen het zelf.

Je moet dit echter wel zuiver blijven zien, dit is nu een voorbeeld van "marktwerking in de zorg" wat desastreuze effecten heeft gehad en de lijnen tussen regulier en alternatief heeft vertroebeld.
Laatst gewijzigd door newmikey op 29 aug 2012 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ newmikey, waarom reageer je niet inhoudelijk op de vragen van Rozemarijntje ?

rozemarijntje schreef:het feit dat er dingen gezegd worden vind ik prima,maar weet dan wel waarje het over hebt,en dat ontbreekt bij bepaalde mensen.

1 heb je zelf ervaring?
2 heb je zelf pijn?
3 weet je wat de behandeling inhoud
4 weet je dat ze gewoon een bachelor master opleiding doen tot fysio en daarna door moeten studeren om hun bachelor voor manueel te halen
5 weet je dat ze altijd op herhaling moeten voor hun bachelor,mijn therapeut is nu 58 en die moet weer,omdat als hij het niet ,dat hij zijn vak niet mag uitoefenen
6 weet je dat deze in verbinding staan met neurlogen,pijnpolie's en othopedische chirurgen om maar wat te noemen?
7 weet je dat ze de foto en mri van je bestuderen voor dat ze uberhaupt maar een wervel zitten als je een zwaar probleem geval bent?
8 ik ben aanvullend verzekerd dus ik betaal genoeg voor dit soort onbenullige behandelingen
9 weet je uberhaupt wel dat je rugpijn zo kunt krijgen en dat je daar geen kalk tabletten voor hoeft te slikken,kan je doen,maar slijtage of botontkalking.....zijn niet de oorzaak over het algemeen.
10 dan nog wat,het is geen hokus pokus therapie,geen voodoo of kruiden vrouwtje,dat is iets heel anders,als je dat dus door elkaar haalt,weet je dus totaal niet waar je over praat
11 en als je mensen in de zei/k neemt omtrent hun type fouten omdat ze een handicap hebben,vraag ik me af,...zet je niet te vaak een aluhoedje op?die kan namelijk verkeerde invloed hebben ..

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door newmikey »

Chocomelk schreef:@ newmikey, waarom reageer je niet inhoudelijk op de vragen van Rozemarijntje ?
Lezen is ook een vak! Op 3,4,5,7,8 en 10 heb ik uitvoerig gereageerd. 1 en 2 gaat eigenlijk niemand iets aan en 11 was niet aan mij gericht, ik voel me in ieder geval niet aangesproken.

angel1978
Berichten: 11113
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Helaas betekent dat wel dat een eerlijke arts die moet toegeven dat hij aan het eind van zijn opties is soms uitgemaakt wordt voor alles en nog wat.
Je bedoelt zo ongeveer net als rozemarijntje net overkwam ?

witte angora
Berichten: 31169
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
Helaas betekent dat wel dat een eerlijke arts die moet toegeven dat hij aan het eind van zijn opties is soms uitgemaakt wordt voor alles en nog wat.
Je bedoelt zo ongeveer net als rozemarijntje net overkwam ?
+1

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door newmikey »

angel1978 schreef:Je bedoelt zo ongeveer net als rozemarijntje net overkwam ?
Nee, onterecht bedoelde ik. Dat iemand het zich aanmeet een oordeel te hebben over de gezondheidstoestand van een ander op basis van zijn oordeel over alternatieve geneeswijzen vind ik nog steeds schandalig. Alsof alle gezonde mensen tegen en alle zieke mensen vóór zijn en je automatisch van kamp wisselt als je ziek wordt. Ergo: als je niet vóór bent, ben je niet ziek. Dat is een ziek standpunt.

Hoe zou men hier reageren als ik een klant van een alternatieve genezer ervan betichtte een ziekte te faken? Dit is exact hetzelfde en het is beide niet acceptabel.

angel1978
Berichten: 11113
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door angel1978 »

newmikey schreef:
angel1978 schreef:Je bedoelt zo ongeveer net als rozemarijntje net overkwam ?
Nee, onterecht bedoelde ik. Dat iemand het zich aanmeet een oordeel te hebben over de gezondheidstoestand van een ander op basis van zijn oordeel over alternatieve geneeswijzen vind ik nog steeds schandalig. Alsof alle gezonde mensen tegen en alle zieke mensen vóór zijn en je automatisch van kamp wisselt als je ziek wordt. Ergo: als je niet vóór bent, ben je niet ziek. Dat is een ziek standpunt.

Hoe zou men hier reageren als ik een klant van een alternatieve genezer ervan betichtte een ziekte te faken? Dit is exact hetzelfde en het is beide niet acceptabel.
Jouw eigen reactie was ook verre van acceptabel.. Dat je met 2 maten meet als het je eigen reacties betreft.. tja.. Het was in ieder geval ver buiten wat hier binnen de forumregels toegestaan is...

Ondanks dat je het niet met iemand eens bent, is het nog steeds mogelijk om respectvol met elkaar om te gaan.... Maar regels gelden niet voor jou blijkbaar...

witte angora
Berichten: 31169
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat iemand het zich aanmeet een oordeel te hebben over de gezondheidstoestand van een ander op basis van zijn oordeel over alternatieve geneeswijzen vind ik nog steeds schandalig.
Hoe zou men hier reageren als ik een klant van een alternatieve genezer ervan betichtte een ziekte te faken? Dit is exact hetzelfde en het is beide niet acceptabel.
Zou het kunnen dat Rozemarijntje een bepaalde reden heeft om naar een orthomanueel arts te gaan? Dat is waar zij het over heeft namelijk, en waar door de TS naar gevraagd is.
Laatst gewijzigd door witte angora op 29 aug 2012 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Ervaringen met een Orthomanueel Arts?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@new mikey,

Ik denk dat de uitspraak van het CVZ wellicht aangepast zal worden naar aanleiding van het door mij aangehaalde artikel.

Ik ben zelf niet van de alternatieve therapieen, helemaal niet. maar ik werk wel in een ziekenhuis en zie daar elke dag mensen die een slechte diagnose krijgen waar we eigenlijk tegen moeten zeggen: tja we kunnen je niet meer helpen. Ik snap je punt dat je niet alles wat stuk is kunt maken. Echter als mens begrijp ik ook dat iemand niet zegt ": nou oke dan, dan heb ik maar voor altijd pijn". Ik snap heel goed dat die mensen alles gaan proberen om toch verlichting te krijgen, ook al is het niet bewezen. Als je altijd pijn hebt en niemand kan je helpen dan ga je bijna ten onder aan je eigen wanhoop, elke mogelijkheid grijp je aan, en dat mag je (naar mijn mening) mensen niet kwalijk nemen.
Ik ken je niet, en ik kan niets voor je invullen, maar ik denk wel altijd, je kunt de acties van anderen pas echt beoordelen als jezelf, of iemand die je liefhebt in deze situatie zit. Ik zie best veel mensen met een zware afkeer van alternatieve therapie, en als die hun kind zien lijden en wij kunnen niets meer, en er is een of andere genezer die beweert dat hij het wel kan, die het dan toch doen, gewoon omdat ze niet op willen geven en dit niet kunnen accepteren.

Ik beschouw mezelf wel als een zorgprofessional en zou nooit iemand een alternatieve therapie aanraden, niet alleen omdat het in mijn functie niet mag, maar ook omdat ik het simpelweg niet geloof. Maar ik begrijp wel waarom mensen het doen.
Zolang het niet gevaarlijk is, en zolang de weg naar reguliere medische zorg niet afgesloten wordt is het dus niet iets waar ik tegen ga demonstreren.

isabel

Gesloten