LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek nu omzetten of in juli

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Geen mens die dat kapitaalrente verloop kan voorspellen. Veel hangt af van begrotingstekorten, financieel beleid van de ECB, de $/€ koers etc.

Zelf ben ik nog altijd voor een "simpele" hypotheek: zo min mogelijk verzekeringen (dus géén ORV, WW, Arbeidsongeschiktheid e.d.) en 50% aflossing op basis van spaarhypotheek: je profeert dan van een spaarrente die gelijk is aan de hypotheekrente. Dat vind je niet snel op een reguliere bankspaarrekening. Bovendien profiteert je gespaarde kapitaal van vrijstelling van box 3.

Overige 50% aflossingsvrij. En altijd met NHG natuurlijk. Rentevastperiode van 5 - 10 jaar (zeker nu).

hypotheekadviseur501
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 okt 2010 14:50

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door hypotheekadviseur501 »

Zelf ben ik nog altijd voor een "simpele" hypotheek: zo min mogelijk verzekeringen (dus géén ORV, WW, Arbeidsongeschiktheid e.d.) en 50% aflossing op basis van spaarhypotheek: je profeert dan van een spaarrente die gelijk is aan de hypotheekrente. Dat vind je niet snel op een reguliere bankspaarrekening. Bovendien profiteert je gespaarde kapitaal van vrijstelling van box 3.
Fiesiekus, klok en klepel?
Kenmerk van een Spaarhypotheek is dat daarin een ORV zit verwerkt, kenmerk van een bankspaarrekening gekoppeld aan een hypotheek is dat je hierop ALTIJD spaart tegen de zelfde rente als die je betaald op de hypotheek.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

:oops:

Weer wat geleerd; waar hypotheekadviseurs al niet nuttig voor zijn....eigenlijk onmisbaar voor een goed hypotheekadvies. Maar hoe zit het dan met de rentevergoeding over het gespaarde kapitaal bij een spaarverzekering? Dat werkt toch dempend op de maandlasten bij rentestijging t.g.v. de vergoede rente?

hypotheekadviseur501
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 okt 2010 14:50

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door hypotheekadviseur501 »

Op zowel een spaarhypotheek als een bankspaarhypotheek spaar je tegen een rente gelijk aan de hypotheekrente, dat klopt.
Hiervan gaat een dempende werking uit bij rentewijziging, immers het doelkapitaal staat vast, dus bij een hogere rente kan je met een lagere maandelijkse inleg toe.
Kortweg, als de rente stijgt, daalt de maandpremie.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Geweldig, die hypotheekadviseurs :)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door kweenie »

Fiesiekus schreef::oops:

Weer wat geleerd; waar hypotheekadviseurs al niet nuttig voor zijn....eigenlijk onmisbaar voor een goed hypotheekadvies. Maar hoe zit het dan met de rentevergoeding over het gespaarde kapitaal bij een spaarverzekering? Dat werkt toch dempend op de maandlasten bij rentestijging t.g.v. de vergoede rente?
Fiesiekus, dit heb ik begin april ook al aan je verteld, bij het onderwerp "Wat verwachten jullie van de hypotheekrente?". Ach, de kracht van leren zit hem in de herhaling, zullen we maar zeggen...

Dus nogmaals: bij een bankspaarhypotheek is de rentevergoeding gelijk aan de leenrente. Bij een losse bankspaarrekening natuurlijk niet. Net als dat bij een spaarverzekeringshypotheek de rentevergoeding gelijk aan de leenrente en als je een losse spaarverzekering (levensverzekering) afsluit, dan is de rentevergoeding ook een stuk lager.

En bij zowel de bankspaarhypotheek als bij een spaarverzekeringshypotheek is er een dempend effect als de rente na afloop van de rentevaste periode verandert.

Verder is de vraag of een ORV wel of niet nuttig is erg afhankelijk van je persoonlijke situatie én van de eisen van de bank en de NHG. Ik zou zo'n ORV echter wel los van de hypotheek(verstrekker) afsluiten, zodat je de voor jou beste ORV kunt nemen. In tegenstelling tot WW en AO verzekeringen is een ORV in het algemeen trouwens niet heel duur. De premie is niet veel hoger dan het risico dat wordt afgedekt.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door CB »

Fiesiekus, dit heb ik begin april ook al aan je verteld, bij het onderwerp "Wat verwachten jullie van de hypotheekrente?". Ach, de kracht van leren zit hem in de herhaling, zullen we maar zeggen...
Zou dat misschien ook gelden voor de adviezen van adviseurs. Niet alles wat er gezegd wordt blijft hangen bij de klant. Op zich ook wel logisch, want je krijgt zo'n bulk aan informatie tijdens een adviesgesprek, dat niet alles zal blijven hangen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed punt.

Daarom krijg je bij een goede adviseur ook op papier mee wat besproken is, zodat je alles thuis nog eens rustig kunt teruglezen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door CB »

Daarom krijg je bij een goede adviseur ook op papier mee wat besproken is
Of daarin alles staat wat er is besproken, waag ik te betwijfelen. ABN/AMRO neemt het eerste adviesgesprek met de klanten op en geeft dat op een usb-stick mee naar huis. Dat is nog niet zo'n gek idee. Voorkomt ook misverstanden. Mischien een idee om zelf het gesprek bij een adviseur op te nemen.

hypotheekadviseur501
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 okt 2010 14:50

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door hypotheekadviseur501 »

Gesprek opnemen? Lijkt mij geen probleem als je het tenminste van te voren even vraagt, is wel zo netjes.
Niet dat ik iets te verbergen heb,of mijn adviesgesprekken anders zou voeren, maar toch...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door CB »

als je het tenminste van te voren even vraagt, is wel zo netjes
Uiteraard, dat spreekt voor zich.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Als ik de hypotheekrente terug vraag wordt dan de woz ook er gelijk in verwerkt want dat scheelt dan wel een aantal tientjes per maand....Of wordt dat pas aan het met de volgende aangifte verrekend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de voorlopige aangifte goed invult, dan vul je ook de WOZ waarde in en houdt het programma dus vanzelf rekening met het EWF.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Want dat betekend dus dat je dan meer aftrek hebt in de maand, tenminste als mijn berekening klopt dat scheelt mij ongeveer 40 euro in de maand. als de EWF mee wordt gerekend.
Dan kom ik in totaal op 598 en zonder aftrek op 631.

Hypotheek Zoeken
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:54
Contacteer:

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door Hypotheek Zoeken »

wareman schreef:Want dat betekend dus dat je dan meer aftrek hebt in de maand, tenminste als mijn berekening klopt dat scheelt mij ongeveer 40 euro in de maand. als de EWF mee wordt gerekend.
Dan kom ik in totaal op 598 en zonder aftrek op 631.
EWF gaat van het bedrag dat je kunt aftrekken af, je zou dus op minder teruggaaf uit moeten komen. Of begrijp ik jouw vraag verkeerd?

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

@Hypotheek zoeken:

159830 a 5,5% = 8790.65 +
20000 a 5.9% = 1180 +
WOZ a 168000 = 924 -
------------------------------- =

9046.65/12 = 753 x 41.95% = 437

159830 a 5,5% = 8790.65 +
20000 a 5.9% = 1180 +
WOZ a 168000 = 924 +
------------------------------- =
10894.65 a /12 = 907 x 41.95%= 527

de laatste berekening is goed zeker.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moet het EWF aftrekken van de rente. De aftrek wordt door het EWF juist lager in plaats van hoger.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

ik heb hem toch afgetrokken van de rente de eerste berekening is dan toch goed of niet..?

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

dan zou het zo moetne zijn:

8790.65+1180=9970.65 <- de rente die ik moet betalen /12=830 <- per maand

8790.65+1180-924(WOZ)= 9046.65 x 41.95% /12 = 316 per maand belastingteruggave

830-316 = 513 wat ik dan moet betalen...

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Ik weet dat ik een zeikerd ben, maar ik wil graag weten of deze berekening wel klopt...
:roll: :shock:

Gesloten