Dit was ook om aan te geven dat er tal van voorbeelden te verzinnen zijn, waarbij dit onvoldoende kan zijn.Jolijn schreef: Als je die niet op je bankrekening krijgt, weet niemand daar iets van. En als je die contant uitgeeft is daarvan ook niets te zien.
Uiteraard wordt er gevraagd of je de formulieren correct hebt ingevuld, naar waarheid enz. bla bla.
En natuurlijk zal er wel eens iemand door de mazen heen glippen, maar ik geloof niet dat dat via inzage in iemands uitgaven te ondervangen is.
Ouders mogen dit gewoon belastingvrij schenken en het mag ook via de bankrekening. Bij volledige inzake kunnen ze tevens controleren of je bijvoorbeeld ook pint in winkels zoals de supermarkt. Als je bijvoorbeeld niets zou uitgeven in een supermarkt en dit van zo'n gift zou doen, vindt men dit toch vreemd. Dus is volledige inzage wel weer nuttig.
Tuurlijk als je echt wil frauderen, kan het ook wel. Toch heb ik er niet zoveel problemen mee dat dit in dit geval zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt. Velen denken te lichtzinning over dit soort zaken en hebben een verkeerd uitgaven patroon maar voor de gemeentelijke belastingen vragen we maar kwijtschelding aan. Ik vind het zeer goed dat gemeenten hier streng op toezien en de burger die wel netjes betaald beschermd.
Misschien moeten ze het hele kwijtschelden opheffen. Lost ook een dergelijke discussie op.