LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:klopt, maar dat ligt niet aan de tandarts (om op de topictitel terug te komen: nee de tandarts is niet fors duurder, de verzeekraars vergoeden minder tegen meer premie).het ligt echter wel aan een onbetrouwbare politiek, die dit soort dossiers misbruiken ter ere van ego`s en partijpolitiek. en daar is idd de patient/burger (zwaar) de dupe van, naast de hele zorg, zowel de zorgverleners als de zorgverlening...en dan heb ik het nog niet eens over de kostenontwikkeling, en het overheidsgeld , en dus uw en mijn geld wat over de balk gesmeten wordt...
Nee nee het zou ook eens aan de tandarts liggen Vroem. :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik moet wel eerlijk zeggen dat mij. Tandarts heel weinig imhoog is gegaan.
Bewaar alle rekeningen,en heb eens zitten vergelijken,kroon scheelt niks met 3 jr terug.
Controlle 1 ,30 omhoog,en foto.s niks?
Dus misschien. Hèb ik geluk...wortelkanaal in de jaar, bijna 4 euro duurder....

Nou ja dit is volgens mij normaal...alles wordt duurder?
Maar vz.. Idd die vergoede gewoon minder...althans als ik de verhalen las..

Weet nog niet hoe duur de kaakchirurg was,,,die klapper zal nog wel komen,maar goed dat is basis..
Ben 2 x behandeld..denk dat ik de rekening pas kan zien als alles klaar is,dan wordt de DCB denk ik afgesloten??

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door nevermind »

[quote="vroem"]
@ nevermind: http://www.nza.nl/104107/105773/475605/ ... ndzorg.pdf zou goede zaak zijn wanneer je je eerst ergens in verdiept..is toch echt een proef van 3 jaar, zoals ook de eerste inhoudelijke tekst van de scan van de NZA, die jij net zoals alle politici zeer waarschijnlijk niet gelezen hebt. De NZA is de eerste die zelf vraagtekens zet bij de legitimiteit van de cijfers, teveel onzekere parameters, en dat geven ze zelf toe ook, letterlijk opgenomen in de tekst. Daarnaast gaat het om meer dan alleen tarieven...

Natuurlijk is een proef van 3 jaar afgesproken, maar minister Schippers heeft aangekondigd binnen een jaar, het te analyseren, en dat is nu.
Jouw link past ook beter bij jou berichtje, maar er zijn meer van dit soort linken, waar je dan wederom niet mee ens bent.
Misschien lees je deze dan eens ook.
http://blog.zorgkiezer.nl/persberichten ... f-procent/

En voor de zoveelste keer, ik geloof geen worden, maar wil daden zien, en daar heeft mij nog niemand kunnen overtuigen, in tegendeel mijn versie gaat steeds verder op.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De tandartstarieven zijn gestegen met bijna 12 procent vergeleken met 2011. Eerder werd al bekend gemaakt dat de tandartstarieven met 9,6 procent zijn gestegen in het eerste kwartaal van dit jaar, nu komt daar nog eens 2 procent bij. Dat blijkt uit een analyse van ZorgKiezer.nl op basis van tarieven van 3058 tandartspraktijken.
Tegelijkertijd lijkt de marktwerking na het eerste kwartaal wel op gang te komen. Zo verlagen veel dure tandartsen hun tarieven en neemt het shoppen onder consumenten flink toe. De verschillen tussen de tarieven zijn enorm en kunnen oplopen tot honderden euro’s. Dat blijkt uit een analyse van de tandartstarieven 2012.

Zo rekent de goedkoopste tandarts van Nederland in Grijpskerk voor een tweevlaksvulling 43,50 euro waar de duurste in Blaricum met 110 euro er twee en een half keer zoveel vraagt. Een kroon kost exclusief materiaal en/of techniekkosten in Borne 189 euro en in Rotterdam 520 euro. Een verschil van 331 euro voor de zelfde behandeling. Voor de prijsbewuste consument valt er dus flink te besparen door over te stappen naar een goedkopere tandarts. En dat is vaak ook echt mogelijk. De tandartsen staan in ruime meerderheid open voor nieuwe patiënten, overstappen naar een andere tandarts is dus wel degelijk mogelijk.

Bron : http://blog.zorgkiezer.nl/persberichten ... f-procent/
(link die Nevermind al geplaatst had)

Als je die prijsverschillen toch ziet dan sla je toch achterover, niet normaal wat een tandarts aan je wil verdienen, sommige dus. :shock:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

@ chocomelk, jammer dat je mijn linkjes niet leest blijkbaar, en andere herplaatst om een of andere reden. Inhoud is mij volledig bekend, wat jou ook bekend zou moeten zijn is dat deze verschillen er altijd al waren (staat ook zo vermeld in het rapport NZA, zelfs met wat naar hun mening de boven en ondergrens was , weliswaar soms met gebruik verkeerde codes, dat is dus ook deel van de discussie met de overheid)
Wat in dit verhaal voor de zoveelste keer niet staat is dat ze appels met peren aan het vergelijken zijn. Prijsverschil kan al afhangen van patientenopbouw van een praktijk veel of weinig jeugd, veel of weinig ouderen. Dat was altijd ook de insteek van de vrije prijzen: maatwerk! maar dat mag blijkbaar toch niet.
en ze mogen wel aan bronvermelding gaan doen, want die kroon van 520 (excl tt) heb ik niet gevonden, wel voor dat bedrag incl tt, en dat maakt dus nogal uit... Overigens is ook dit appels met peren vergelijken, zoveel soorten kronen die mn mbt tt nogal uit elkaar kunnen lopen. Ook zie ik de randvoorwaarden van betreffende praktijk niet besproken, bv 10 jaar garantie op werk e.d... slecht artikel dus.stemmingmakerij. (hoop dat de schrijver ene keer in het weekend kiespijn krijgt.. :mrgreen: )

@ nevermind, gefeliciteerd (denk dat ik daar wel vanuit kan gaan ja).
de rest van nederland: gecondoleerd met dit stelletje politici die van zichzelf denkt een land te kunnen besturen.... :roll: een simpel helder opgesteld rapportje van de NZA kunnen/willen ze al niet begrijpen...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door nevermind »

vroem schreef: @ nevermind, gefeliciteerd (denk dat ik daar wel vanuit kan gaan ja).
de rest van nederland: gecondoleerd met dit stelletje politici die van zichzelf denkt een land te kunnen besturen.... :roll: een simpel helder opgesteld rapportje van de NZA kunnen/willen ze al niet begrijpen...
Neen, daar ben ik helemaal niet trots op, in tegendeel, het is dieptreurig, dat er weer heeel veel geld verspilt worden is, en ik denk dat wij klanten/patiënten die dupe van zijn,een geen tandarts dieper in de beugel hoefde te tasten in tegendeel weer meer aangevuld.
Wat de politici betreft is dit een ander onderwerp/topic.
Je mag in september dan de betere kiezen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

tja, wat stemmen betreft heb ik het met de NL politiek eigenlijk wel gehad. dat wordt partij voor de dieren. Mensen ben ik momenteel een beetje klaar mee. En veel dieren kunnen best een steuntje in de rug gebruiken.

enne: de vrije tarieven is uberhaupt vanaf het begin een politieke discussie geweest, dat weet je toch? dus (gedrag van) de politiek hoort gewoon thuis in de discussie erover. Het is namelijk de politiek die het bedacht heeft (niet de tandartsen, wij moeten het er ook maar mee doen, en gezien het rapport van de NZA niet eens zo verkeerd, als je het goed leest, ook de punten waar de NZA aangeeft dat de cijfers te beperkt zijn om een harde conclusie uit te trekken, wat overigens nu iedereen, dom dom dom, wel doet..)...), de politiek die het voortijdig ook weer de nek omdraait, om heel andere en eigenlijk diep trieste motieven dan juist die ene rechtmatige. Het experiment is vooralsnog niet mislukt, het wordt beeindigd voordat de beroepsgrope kan aantonen dat het werkt.. jammer, voor de burgers. denk maar niet dat verzekeraars hun beleid ook weer terugdraaien...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.nza.nl/publicaties/nieuws/Re ... stgesteld/ nog even teruggeslagen. de beslissingsdatum 1 juli is niet gehaald, en mn d elaatste alinea is strijdig met hoe he tgegaan is.

Onbehoorlijk bestuur, onbehouwen overheid, geen afspraken mee te maken...
En die innovatie en meer nadruk op preventie kunnen we vrees ik ook straks wel vergeten, de zorgverzekeraars steken immers in op goedkoop op korte termijn, niet op lange termijn...En het stuk waar ik niemand over hoor klagen lijkt het , is dat de minister een stijging in premie en teruggang vergoeding door de verzekeraars van toch gemiddeld een 20% geen probleem vindt, want dat is particuleire verzekering, maar zich met het deel wat onder die verzekering valt wel bemoeit en nog op de verkeerde manier ook.

De mondzorg voelt zich niet gebruikt maar heel simpel misbruikt door de overheid en met name de minister. en dat echt ten koste van burger en hulpbehoevende zwakke groeperingen (die echt wel zorg van de tandartsen is: door de beroepsgroep is al voor ingang van het experiment verzocht jeugd en gehandicaptenzorg erbuiten te laten, mocht niet!! net zoals andere verzoeken in het belang van de burger. en nu wordt gedaan alsof het onze schuld is, terwijl er alleen maar politieke overwegingen een rol spelen, neit dat het experiment op zich slecht gaat. Want ondanks wat sommigen willen doen geloven, mn diegenen die niet de moeite nemen zich in te lezen en alleen uit onderbuik gevoel maar niet op basis van feiten kunenn /willen redeneren: de tandartsen in het algemeen zijn gewoon goed op weg, een enkele rotte appels daargelaten. Met meer tijd zouden die overigens ook wel eens buiten de mand gevallen zijn, maar goed daar is dus geen tijd meer voor gegund vrees ik.

Op termijn is de patient en de hele mondzorgsector de dupe van beeindiging experiment. De overheid en verzekeraars sollen met de zorg, niet alleen de mondzorg maar de hele zorgsector.
Ik voorspel verdere verschraling over de hele linie . Ik zou heel blij zijn geen gelijk te krijgen hierin maar vrees het ergste...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.tandarts.nl/nieuws/detail/op ... misplaatst

en ik herplaats ook maar even een link, lees eens kritisch door, iedereen die de taal machtig is kan begrijpen dat bepaalde zaken die rondgestrooid worden door media, en bepaalde punten in het onderzoek van de NZA niet (geheel) kloppen.
Het zou alleen al van fatsoen getuigen van de kant van de politici als de 2e kamer in haar besluit eerlijk is tegen burger en zorgverlener, en het experiment in ieder geval tot einde jaar laat voortduren, en bij de heroverweging dan (ook door een nieuwe regering) de daadwerkelijke uitgaven mondzorg, en dan met name jeugd en bijzondere thk, de prothese e.d., dus die zaken die niet particulier geregeld zijn, als leiddraad neemt....

partijpolitiek bedrijven met de zorgsector als middel is slecht voor die sector, en daarmee slecht voor de burger (waarvan de meeste kiezer zijn...)

MAXIEM

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

vroem

Het loslaten van de prijzen is in zekere zin ook een vorm van privatiseren. Het zal mij niets verwonderen als de prijzen in het najaar met 20% zijn gestegen dit jaar. Alle privatiseringen in welke vorm dan ook hebben tot nu toe bewezen altijd ten koste te gaan van de consument. Bovendien is daar voor een groot deel de huidige graaicultuur aan te danken. Ik zie niet in dat een bepaalde beroepsgroep daar een uitzondering op zou vormen.

Maxiem.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Heb je daar geen lijsten voor maxiem?

Waar iedereen kan kijken? Of...... :mrgreen: :lol:
Meld het ff....Bedoel dan mijn reactie hè, je meld iedereen die je niet zint duuuuus??
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 05 jul 2012 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

rozemarijntje schreef:Heb je daar geen lijsten voor maxiem?

Waar iedereen kan kijken? Of...... :mrgreen: :lol:
Meld het ff....
:lol: :P :lol:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

MAXIEM schreef:vroem

Het loslaten van de prijzen is in zekere zin ook een vorm van privatiseren. Het zal mij niets verwonderen als de prijzen in het najaar met 20% zijn gestegen dit jaar. Alle privatiseringen in welke vorm dan ook hebben tot nu toe bewezen altijd ten koste te gaan van de consument. Bovendien is daar voor een groot deel de huidige graaicultuur aan te danken. Ik zie niet in dat een bepaalde beroepsgroep daar een uitzondering op zou vormen.

Maxiem.
ach alles wordt duurder, denk overigens dat die 20% echt niet gehaald zal worden. Ik begrijp dat je dan wel verbaasd zal zijn?
jammer...
Krijg net bericht dat de KPN mijn abonnementsprijs voor de aansluitingen voor de praktijk met 25% omhoog gaat gooien...maar goed, als de zorgverzekeraars zonder dat men daar echt tegen in het geweer gaat met een 20% omhoog mogen/kunnen , waarom wij dan niet??

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef: ach alles wordt duurder, denk overigens dat die 20% echt niet gehaald zal worden. Ik begrijp dat je dan wel verbaasd zal zijn?
jammer...
Krijg net bericht dat de KPN mijn abonnementsprijs voor de aansluitingen voor de praktijk met 25% omhoog gaat gooien...maar goed, als de zorgverzekeraars zonder dat men daar echt tegen in het geweer gaat met een 20% omhoog mogen/kunnen , waarom wij dan niet??
Ja en zo kunnen we nog wel even doorgaan he...
waarom de bakker niet
waarom de slager niet
waarom de supermarkt niet
waarom de kledingwinkels niet
en
en
en

Mischien even kijken naar een andere aanbieder Vroem want de patient
hoeft daarvan toch niet de dupe te worden. :wink:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

forumleden is geen significante doorsnee van de bevolking, laat staan de actieve. Zo kan ik ook aansturen op een gewenste uitslag, je zou bij de NZA of bepaalde politieke partijen moeten gaan werken als beleidsbepaler!. er worden momenteel zat onderzoeken gedaan trouwens, alleen men is redelijk selectief met wat daaruit blijft hangen en waar men aandacht aan wil besteden, dus weer een onderzoek is mi zinloos....
Voorzover het wat waard is: 90% van de mensen is tevreden met de tandarts, en blijft, en vind de relatie belangrijker dan de tarieven. Ik neem dus aan dat de kritische kant hier bij die 10% hoort, en die 90% zal je hier niet horen. is de aard van de nederlander: alleen melden als er iets niet goed gaat, mond dicht houden als het wel goed gaat. ook een compliment kan er dan spaarzaam vanaf..

en chocomelk: die andere aanbieders maken mbt vaste telefonie gebruik van het vaste netwerk van de KPN, maar dat wist je waarschijnlijk wel. En andere aanbieders heb ik in het verleden al geprobeerd, echter veel te veel storingen, en tja je moet wel bereikbaar zijn toch?

en chocomlek, je ontwijkt weer de reactie op de premiestijging door de zorgverzekeraars, waarom toch? past dat niet in je straatje?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Inderdaad Vroem als praktijk moet je zeer zeker
bereikbaar zijn, ben ik het met je in eens.

Over dat 90% van de klanten tevreden is dat is weer zo'n onzinverhaal, mij
is niets gevraagd hoor en hele vele andere ook niet, word dus weer ingevuld door iemand wat niet op waarheid berust is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:
en chocomlek, je ontwijkt weer de reactie op de premiestijging door de zorgverzekeraars, waarom toch? past dat niet in je straatje?
Daar heb ik al diverse malen op gereageerd in diverse topics Vroem dat ik het asociaal vind en het gewoon onbetaalbaar word en dat ze het niet gek moeten vinden dat er zoveel wanbetalers zijn die de zorgverzekering niet kunnen betalen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door bprosman »

Alle privatiseringen in welke vorm dan ook hebben tot nu toe bewezen altijd ten koste te gaan van de consument.
Niet mee eens, kijk en vergelijk eens wat je 10...15 jaar geleden per minuut betaalde om naar de USA en of bijvoorbeeld Australie te bellen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door nevermind »

Voorzover het wat waard is: 90% van de mensen is tevreden met de tandarts, en blijft, en vind de relatie belangrijker dan de tarieven. Ik neem dus aan dat de kritische kant hier bij die 10% hoort, en die 90% zal je hier niet horen. is de aard van de nederlander: alleen melden als er iets niet goed gaat, mond dicht houden als het wel goed gaat. ook een compliment kan er dan spaarzaam vanaf..
Deze zin gaat alleen op voor mensen, welke niet op een euro hoeven te letten.
Dat 90% van de mensen tevreden is, kan ik mij alleen indenken, dat er heel veel, dit jaar nog niet geconfronteerd zijn met de nieuwe tarieven, dus nog geen tandarts hebben bezocht, dus zich ook geen oordeel kunnen veroorloven.
De rest geschrokken personen hebben zich hier geuit.

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe dan ook, de proef wordt per 1 januari beëindigd, stond op teletekst. Meer info vind je hier:

http://www.nu.nl/algemeen/2852561/nu-st ... darts.html

De tandartsen willen trouwens een kort geding aanspannen tegen de minister, stond op teletekst, Nederland 1, pagina 116 en 117

Gesloten