Dat is leuk in theorie, maar in de praktijk niet werkbaar. Het rookverbod is ingevoerd nadat zelfregulering is geprobeerd.
In Amerike had je vroeger ook een alcoholverbod. Maar deze drooglegging was in de praktijk niet werkbaar, dus laat men weer een klein promillage alcohol in je bloed toe.
Dit betutteling noemen is het bagatelliseren van legitieme belangen van niet-rokers.
Misschien ga je zelf ook weleens op vakantie met het vliegtuig. Dan bagatelliseer je ook de legitieme belangen van de niet-vakantiegangers. Want het geeft toch hoop een hoop uitlaatgassen al die vliegtuigen vol met toeristen die uit luxe naar andere oorden vliegen, met alle gezondheidsrisico van dien.
Verder zou het een goed idee zijn om voor de "echte rokers" welke niet met deze vieze en mega ongezonde levensstijl willen stoppen, de belasting op dit zgn. genotmiddel nog wat verder te verhogen. Van die extra inkomsten kunnen dan mooi wat handhavers voor de openbare ruimte worden ingezet,
Tsja, goed idee ? Misschien zouden er ook wat meer asbakjes geplaatst kunnen worden van die opbrengsten. Misschien zouden dan de niet-rokers duurdere pensioenpremie moeten betalen omdat ze langer leven, Sigaretten zijn al veel en veel te belast met al die accijnzen... Dat is eerder een melkkoetje voor de regering, de opbrengsten van belastingen worden echt niet alleen voor de ontstane overlast gebruikt, al zou dat wel zo moeten zijn.
Bovendien, door de tabaksprijzen nog veel hoger te maken kom je op een gegeven moment tot de conclusie dat er een averechts effect optreedt. Smokkel van sigaretten uit het buitenland wordt dan nog lucratiever, resulterende in minder opbrengsten voor de staat, Dat zie ook al in de grensstreek met de hoge benzineprijzen, mensen gaan dan gewoon even over de grens tanken als het daar goedkoper kan.
En bij ons is Noordwijk de eerste gemeente die er een gaat invoeren.
Is dat zo ? Dat is nieuw voor me. ik zie het eigenlijk ook nog niet snel gebeuren in Noordwijk.
Maar ik kan het mishebben. ik woon 1 dorpje zuidelijker. Dat dorpje met het gezegde : zwaere shag, spoug op het dek !)
Het hele punt met deze discussie is dat als je met miljoenen in een klein landje leeft, dat je dan altijd wel overlast hebt van een ander. Of dat nou gaat over roken, alcohol, autogebruik, spruitjeslucht, geluidoverlast of wat dan ook. Wetgeving is daarom prima om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Tot in het redelijke, je moet de juiste balans zien te vinden. Juist omdat je met het bevorderen van de een zijn vrijheid, de andere inperkt.
En ik vrees dat er er hier op het forum onderling niet uiit gaan komen , en dat dit topic straks inderdaad de 10 pagina's haalt.