LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onrechtmatige regelgeving kringloopwinkel?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora

Re: Onrechtmatige regelgeving kringloopwinkel?

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
JohnTheBassist schreef:In de praktijk zal elke kringloopwinkel het apparaat weer terug nemen en de klant zijn geld terug geven.
Kennelijk doet de kringloopwinkel waar het in deze discussie over gaat dat niet.
Jij leest iets wat er niet staat.

Sowieso is het claimen van garantie beperkt wat de mogelijkheden betreft. Dat is al eerder gezegd. Garantie betekent dat het product door de winkelier in eerste instantie gerepareerd dan wel vervangen moet worden. In een kringloopwinkel zullen dit beiden geen opties zijn. Repareren is te duur en voor vervangen is een ander, identiek exemplaar nodig, dat er simpelweg niet is. Blijft over ontbinding. Oftewel: geld terug.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

alfatrion schreef: Overigens zal een klant die het later claimt en stelt dat het bij thuiskomst al raak was nog steeds bij de rechter winnen, omdat de klachtentermijn twee maanden is.
En dat vind ik dan in de verste verten niet meer redelijk of billijk te noemen, en daar draaf je volgens mij ook in door.

witte angora

NeoDutchio schreef:
witte angora schreef: De enige telefoons die je voor 20 euro koopt zijn antieke. Maar die koop je voor de sier. Niet om mee te bellen. En mocht iemand die kopen om te bellen en hij doet het niet, dan kan hij, althans bij ons, gewoon teruggebracht worden.
Ik denk dat dit voorbeeld wel alles zegt. Een telefoon is bedoeld om mee te bellen, hoe oud deze ook is. Ieder heeft zijn eigen verwachting over een product. De een zet het neer voor de sier (telefoon hoeft dus niet te werken), de ander zoekt onderdelen om zijn telefoon te maken en weer een ander zou er mee willen bellen. Kan je dat verwachten van een oude bakelietelen telefoon?
Heel strikt gezien moet je een telefoon werkend verkopen. Het is de verwachting van de klant die maakt of het product conform is. Bij een kringloopwinkel heb je verschillende klanten met verschillenden achtergronden en wensen.
En met een kaartje 'niet getest - geen garantie' probeer je te bereiken dat degenen die niet tot de doelgroep behoren, dus degenen die een probleemloos werkend apparaat zoeken, bij voorbaat al het ding laten staan.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Jij leest iets wat er niet staat.
Ik lees tussen de regels door.
viewtopic.php?p=2435295#p2435295

En het staat er wel: "Mocht dit nu het geval zijn dan krijgt men geen geld terug."
viewtopic.php?p=2434257#p2434257
witte angora schreef:Sowieso is het claimen van garantie beperkt wat de mogelijkheden betreft. Dat is al eerder gezegd. Garantie betekent dat het product door de winkelier in eerste instantie gerepareerd dan wel vervangen moet worden. In een kringloopwinkel zullen dit beiden geen opties zijn. Repareren is te duur en voor vervangen is een ander, identiek exemplaar nodig, dat er simpelweg niet is. Blijft over ontbinding. Oftewel: geld terug.
Ja, dat geef ik hier de hele tijd aan. Het tweedehandse product is een specieszaak en dus is vervanging niet mogelijk.

witte angora

alfatrion schreef: Ja, dat geef ik hier de hele tijd aan. Het tweedehandse product is een specieszaak en dus is vervanging niet mogelijk.
Exact, je kunt dus niet iets claimen dat niet mogelijk is. Het claimen van garantie is theoretisch aardig, maar de mogelijkheid om garantie te claimen bestaat alleen uit ontbinding.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef: De vraag van TS is echter een theoretische, en dan is het antwoord van Alfatrion het enige juiste. Let wel: het gaat er bij de garantie om dat het product die eigenschappen heeft die je er redelijkerwijs van mag verwachten. Die drempel is bij een kringloop lager dan bij een winkel die nieuwe spullen verkoopt. Maar dat wil niet zeggen dat die drempel er niet is.
Lastige zaak. De wet stelt namelijk dat de mededelingen van de verkoper mede bepalend zijn voor wat je van een product mag verwachten. De mededeling niet getest / geen garantie alsmede het feit dat je in een kringloopwinkel koopt, waardoor de aard van de zaak de verwachtingen al danig naar beneden dienen te worden gesteld, lijkt het me mogelijk dat je dus mag verwachten dat het product niet functioneert.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

toch vraag ik mij af of het juridisch gezien niet klopt...wanneer ze min of meer vertellen dat het eruitziet als bv een broodrooster maar thuis best wel kan blijken dat ie de functionaliteit van die baksteen heeft, lijkt mij dat zij aan hun informatieplicht voldaan hebben dat je iets koopt wat best wel eens kapot zou kunnen zijn. Zij beweren nergens dat je met die mogelijk kapotte broodrooster ook daadwerkelijk gegarandeerd brood kan roosteren. Ook niet dat je er een muurtje mee kan bouwen trouwens. . Keus is dan aan koper hem al dan niet te kopen (ik zou het niet doen..)

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mucha schreef:
NeoDutchio schreef:
witte angora schreef: De enige telefoons die je voor 20 euro koopt zijn antieke. Maar die koop je voor de sier. Niet om mee te bellen. En mocht iemand die kopen om te bellen en hij doet het niet, dan kan hij, althans bij ons, gewoon teruggebracht worden.
Ik denk dat dit voorbeeld wel alles zegt. Een telefoon is bedoeld om mee te bellen, hoe oud deze ook is. Ieder heeft zijn eigen verwachting over een product. De een zet het neer voor de sier (telefoon hoeft dus niet te werken), de ander zoekt onderdelen om zijn telefoon te maken en weer een ander zou er mee willen bellen. Kan je dat verwachten van een oude bakelietelen telefoon?
Heel strikt gezien moet je een telefoon werkend verkopen. Het is de verwachting van de klant die maakt of het product conform is. Bij een kringloopwinkel heb je verschillende klanten met verschillenden achtergronden en wensen.
Inderdaad. Je zou ook niet uit een vliegtuig springen met een bij een kringloop gekochte parachute. (Zelfs niet zonder de "niet getest" sticker.)
Behalve een jurist dan natuurlijk. :wink:
Als dit echt het beste argument is... idee discussie vrij kansloos geworden. Ik sluit me aan bij Henk.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

En dat wordt verwijderd door de mods want dat wordt gemeld als 'ongewenst'.

Ach....

Gesloten