LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is inderdaad de meest simpele oplossing. Een groot deel van de problemen zou inderdaad opgelost zijn als niet iedereen als kuddedieren naar de Randstad zou trekken. Zowel bedrijven als mensen. Maar die oplossing ligt niet in het straatje van TS, omdat het topic daarmee
nòg complexer
zou worden. Dus liever over andere lapmiddelen praten dan over echte oplossingen.

Billy van der Boom
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2017 09:49

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Billy van der Boom »

@kleine hansiee,

ik neem aan dat je begrijpt dat dit geen oplossing is voor het landelijk tekort aan woningen?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Bob Schurkjens schreef:
19 dec 2018 06:27
Zo maar een scenario. Wordt zo'n persoon geholpen? Zeker niet. "Tsja mevrouw, u staat niet ingeschreven hè?" Dit is een belangrijke groep die niet wordt geholpen aan een kleiner ouderenappartement. Geef zo iemand een verhuisbudget van een paar duizend euro en persoonlijke begeleiding op maat om door die verhuizing heen te komen. Dan is iedereen geholpen.

Het is absurd met de huidige woningnood dat er nauwelijks initiatieven zijn op dit vlak.

Klopt. Sterker nog, als je als (ouder) alleenstaande in een koopwoning zit, kom je nog amper de huurwoningmarkt op. Men laat je zitten met verzorging in een giga woning. Enerzijds is het misschien beter voor de huurmarkt dat daar geen woningeigenaren binnenkomen, anderzijds belemmer je zo de doorstroming op de koopwoningenmarkt.

Ik doe vrijwilligerswerk en zie legio ouderen in hun uppie in ene gezinswoning van 5 - 6 kamers wonen. Tot ver in de 80.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste heeft niet alleen met gebrek aan alternatieven te maken. Veel mensen willen simpelweg zo lang mogelijk op hun oude, vertrouwde, plek blijven wonen. En willen pas weg als het echt niet meer anders gaat. Dan is het dus ook vaak richting aanleunwoning (of de hedendaagse varianten daarop).

Volgens mij is er vaak best een 'markt' voor comfortabele appartementen met voorzieningen erbij/in de buurt. Dus bij/naast het gezondheidscentrum, de winkels, bushalte, sportschool (ja, juist senioren moeten in beweging blijven) etc. Je ziet alleen tegenwoordig vaak dat in de steden bepaalde wijken al wat 'grijzer' zijn en dat er dan van de senioren wordt verwacht dat zij daar wel zullen willen gaan wonen. Terwijl de meeste mensen gewoon in de wijk willen blijven wonen waar ze al jaren wonen. Dat zijn misschien ook wel de wijken waar de gezinnen graag zouden willen gaan wonen, maar in plaats van dan te gaan bouwen voor die gezinnen zou je beter kunnen gaan bouwen voor de senioren, zodat die een woning voor de gezinnen 'achterlaten'. Zo help je namelijk twee huishoudens in die wijk in plaats van maar één.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

witte angora schreef:
19 dec 2018 07:20
Het zou al een hoop schelen als al die bedrijven niet hudje mudje in de Randstad zouden zitten. Spreid die bedrijven eens over het hele land, moet je eens kijken wat er gebeurt.

Historisch zo gegroeid een beetje. Philips en Akzo Nobel hebben hun hoofdkwartieren ook naar Amsterdam verplaatst, daar gebeurt het voor internationals.

Ik zou als klant ook niet snel een bedrijf opzoeken in Oldenzaal, Sittard of Meppel.

Lowieze
Berichten: 6712
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:
19 dec 2018 09:58
Dat laatste heeft niet alleen met gebrek aan alternatieven te maken. Veel mensen willen simpelweg zo lang mogelijk op hun oude, vertrouwde, plek blijven wonen. En willen pas weg als het echt niet meer anders gaat. Dan is het dus ook vaak richting aanleunwoning (of de hedendaagse varianten daarop).

Volgens mij is er vaak best een 'markt' voor comfortabele appartementen met voorzieningen erbij/in de buurt. Dus bij/naast het gezondheidscentrum, de winkels, bushalte, sportschool (ja, juist senioren moeten in beweging blijven) etc. Je ziet alleen tegenwoordig vaak dat in de steden bepaalde wijken al wat 'grijzer' zijn en dat er dan van de senioren wordt verwacht dat zij daar wel zullen willen gaan wonen. Terwijl de meeste mensen gewoon in de wijk willen blijven wonen waar ze al jaren wonen. Dat zijn misschien ook wel de wijken waar de gezinnen graag zouden willen gaan wonen, maar in plaats van dan te gaan bouwen voor die gezinnen zou je beter kunnen gaan bouwen voor de senioren, zodat die een woning voor de gezinnen 'achterlaten'. Zo help je namelijk twee huishoudens in die wijk in plaats van maar één.
Wat u hier voorstelt hebben ze zo’n 10 jaar geleden in mijn woonplaats gebouwd. Prachtige seniorenappartementen, 2 lagen, met alle voorzieningen in de buurt. Helaas was de huurprijs zo hoog (geen huurtoeslag mogelijk) dat alleen mensen met een flinke portemonnee er konden huren. Mensen die er met hun partner in trokken, konden de huur niet meer betalen toen hun partner overleed.
Gevolg is nu dat de huren torenhoog zijn, grootste appartement is nu boven de 1000 euro, en vaak staan ze leeg.
Het waren 50+ appartementen, maar omdat ze vaak leeg staan, is de leeftijdsgrens weg gehaald. Nu wonen er ook jongeren samen, waardoor de buurt weer klaagt over geluidsoverlast etc.

Als er dan gebouwd wordt voor senioren, laat het dan ook voor mensen betaalbaar zijn met een klein inkomen.
Juist die mensen blijven in hun grote eengezinswoning wonen, omdat daar de huur nog betaalbaar is. En zo stagneert de hele boel.

Lady1234
Berichten: 27333
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Slechts een voorbeeld. Bejaard stel, heel matig inkomen, woont al meer dan 30 jaar in grote eengezinswoning, dus daardoor in verhouding lage huur, maar toch nog huurtoeslag nodig. Kinderen allang de deur uit. Als die zouden verhuizen naar een comfortabel drie kamer appartement in de buurt, komt de huur boven de grens uit, dus geen huurtoeslag. Kunnen ze zich niet veroorloven. Blijven dus zitten in die grote vijfkamer woning. Twee kamer plus ook nog grote zolder maar permanent dicht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat u hier voorstelt hebben ze zo’n 10 jaar geleden in mijn woonplaats gebouwd. Prachtige seniorenappartementen, 2 lagen, met alle voorzieningen in de buurt. Helaas was de huurprijs zo hoog (geen huurtoeslag mogelijk) dat alleen mensen met een flinke portemonnee er konden huren. Mensen die er met hun partner in trokken, konden de huur niet meer betalen toen hun partner overleed.
Gevolg is nu dat de huren torenhoog zijn, grootste appartement is nu boven de 1000 euro, en vaak staan ze leeg.
Het waren 50+ appartementen, maar omdat ze vaak leeg staan, is de leeftijdsgrens weg gehaald. Nu wonen er ook jongeren samen, waardoor de buurt weer klaagt over geluidsoverlast etc.

Als er dan gebouwd wordt voor senioren, laat het dan ook voor mensen betaalbaar zijn met een klein inkomen.
Juist die mensen blijven in hun grote eengezinswoning wonen, omdat daar de huur nog betaalbaar is. En zo stagneert de hele boel.
Uiteraard moet het wel betaalbaar zijn. Een van de 'problemen' was in het verleden dat die complexen vaak allerlei aanvullende diensten inbegrepen hadden, of dat je die min of meer 'verplicht' moest afnemen. Daarmee wordt het onbetaalbaar. Tegenwoordig zie je vaker dat je een 'gewone' woning huurt, met daarbij wel een grote keus aan aanvullende diensten. Dan zijn de woningen vaak wel normaal betaalbaar, maar betaal je extra voor de diensten. (Waarbij je natuurlijk weer een hele discussie kunt houden over in hoeverre bepaalde diensten ook gedeeltelijk voor rekening van de overheid of verzekeraars zouden kunnen komen of niet, maar dat is weer een andere discussie...)

En daarnaast speelt ook, wat ook al eerder in de hele starterswoning-discussie al ter sprake kwam, dat nieuwbouw gewoon vaak relatief duur is en daarmee voor lagere inkomens niet altijd aantrekkelijk.

Lowieze
Berichten: 6712
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:
19 dec 2018 10:38
Wat u hier voorstelt hebben ze zo’n 10 jaar geleden in mijn woonplaats gebouwd. Prachtige seniorenappartementen, 2 lagen, met alle voorzieningen in de buurt. Helaas was de huurprijs zo hoog (geen huurtoeslag mogelijk) dat alleen mensen met een flinke portemonnee er konden huren. Mensen die er met hun partner in trokken, konden de huur niet meer betalen toen hun partner overleed.
Gevolg is nu dat de huren torenhoog zijn, grootste appartement is nu boven de 1000 euro, en vaak staan ze leeg.
Het waren 50+ appartementen, maar omdat ze vaak leeg staan, is de leeftijdsgrens weg gehaald. Nu wonen er ook jongeren samen, waardoor de buurt weer klaagt over geluidsoverlast etc.

Als er dan gebouwd wordt voor senioren, laat het dan ook voor mensen betaalbaar zijn met een klein inkomen.
Juist die mensen blijven in hun grote eengezinswoning wonen, omdat daar de huur nog betaalbaar is. En zo stagneert de hele boel.
Uiteraard moet het wel betaalbaar zijn. Een van de 'problemen' was in het verleden dat die complexen vaak allerlei aanvullende diensten inbegrepen hadden, of dat je die min of meer 'verplicht' moest afnemen. Daarmee wordt het onbetaalbaar. Tegenwoordig zie je vaker dat je een 'gewone' woning huurt, met daarbij wel een grote keus aan aanvullende diensten. Dan zijn de woningen vaak wel normaal betaalbaar, maar betaal jje extra voor de diensten. (Waarbij je natuurlijk weer een hele discussie kunt houden over in hoeverre bepaalde diensten ook gedeeltelijk voor rekening van de overheid of verzekeraars zouden kunnen komen of niet, maar dat is weer een andere discussie...)

En daarnaast speelt ook, wat ook al eerder in de hele starterswoning-discussie al ter sprake kwam, dat nieuwbouw gewoon vaak relatief duur is en daarmee voor lagere inkomens niet altijd aantrekkelijk.
De complexen waar ik het over heb, daar worden geen diensten bij aangeboden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

witte angora schreef:
18 dec 2018 23:19
Nou inderdaad. Het is dat mijn vader 40 jaar geleden geen toestemming kreeg van de VVE, anders hadden we geen flat maar een maisonette gehad, en waren we blijven zitten waar we zaten. En dacht je dat hij in die tijd de eerste was met dat idee? Welnee... Maar de beste man zou er niet moeten denken dat er een trap in zijn huis zou komen te staan die anderen moesten gebruiken om bij hun woning te komen.

Waar je meer op doelt denk ik zijn de meergezinshuizen die je veel in het noorden van Duitsland vindt. Beneden wonen de ouders, boven een van de kinderen met zijn/haar gezin. Het enige gemeenschappelijke is de ingang en de trap naar boven. Maar dat zijn in feite niks anders als gewone flats, maar dan met twee woningen.

Overigens is er wel een nieuwe woonvorm in opkomst: een 'studentenhuis' voor ouderen. Mensen hebben een zelfstandige woning, maar er is ook een gemeenschappelijke woonkamer. Als je dan ook nog een gemeenschappelijke tuin hebt, en een verdieping of drie de hoogte in gaat, kun je volgens mij op een relatief klein oppervlak makkelijk zo'n 15 tot 18 bescheiden woningen kwijt. Hier vind je meer info: https://nos.nl/artikel/2264166-ouderen- ... ukkig.html
Het klopt, dat het in Nederland niet gebruikelijk is om woningen voor twee generaties aan te bieden. In Duitsland wordt dit 'mit Einliegerwohnung' genoemd, die vaak wordt meegenomen als verhuurbare kleiner woning om de hypotheek sneller te kunnen aflossen. Later wordt de woning eventueel voor een volwassen kind gebruikt. Een Einliegerwohnung kan dezelf òf een separate ingang aan bij voorbeeld de zijkant van het huis hebben, soms ook extern aangebracht.
De tip met studenten in bejaardenhuizen heeft tevens een sociaal karakter, waarbij de heer Kroll van de Partij voor de Ouderen vanmorgen op WMF aanmerkte, dat ouderen met de Kerst niets aan deze studenten hebben, omdat ze dan naar 'huis' gaan.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Uiteindelijk, om tot een eindoverzicht te komen,

lijkt het mij momenteel een goede oplossing om vooral kleine woningen te gaan bouwen voor de groeiende single--markt, ervan uitgaande dat daarmee weer grotere woningen vrij komen, zoals van ouderen die dan hun huis gaan verkopen. Wanneer kleinere woningen nog in de steden kunnen worden gebouwd is het moeten ontwikkelen van bouwland rondom de steden niet eens de eerste prioriteit. De speculanten wachten er quasi op, om hun bereids van de boeren afgekochte grondstukken aan de projectontwikkelaars te kunnen verkopen waarmee de huizenprijzen ook niet zullen zakken.

https://www.dearchitect.nl/architectuur ... 2EDC40CYI4

Momenteel lijkt het alsof er nog géén dominosteentje in een bepaalde richting is omgevallen en de verantwoordelijken nog bezig zijn voor hùn eigen winsten te lobyen. Mijn topic was een bijdrage om vooral voor starters meer inzicht te geven in het feit, dat er nog best véél mogelijkheden in de pipeline zitten.

- Sàmen een project opzetten (CPO) kan ook met de ouders of gelijkgezinden. - Een goede gelegenheid gebruiken om een geschikte locatie door optoppen te kunnen gebruiken geeft kansen binnen de stadsgrenzen - en Gemeentes kunnen m.i. best benaderd worden met een plan voor een tijdelijke wijk door verplaatsbare wooneenheden. De grote blokkeerder schijnt de Provincie te zijn.

Het laatste bericht dat ik gelezen heb was: "De bouw loop nu totaal vast! Provincies en bouwers krijgen nu de zwarte Piet".

Ik bedank alle deelnemers die constructief hebben meegedacht en zolang deze topic open is, kunnen nieuwe berichten en tips dit topic steeds nog blijven aanvullen. Ikzelf ben in een groep bezig om op onze huurhuizen extra verhuurbare units te planen ... tot dan!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
19 dec 2018 10:27
Slechts een voorbeeld. Bejaard stel, heel matig inkomen, woont al meer dan 30 jaar in grote eengezinswoning, dus daardoor in verhouding lage huur, maar toch nog huurtoeslag nodig. Kinderen allang de deur uit. Als die zouden verhuizen naar een comfortabel drie kamer appartement in de buurt, komt de huur boven de grens uit, dus geen huurtoeslag. Kunnen ze zich niet veroorloven. Blijven dus zitten in die grote vijfkamer woning. Twee kamer plus ook nog grote zolder maar permanent dicht.
Ik heb de cijfers niet paraat, dus ik kan het niet narekenen, maar mijn technisch- en financiele gevoel zegt dat het handiger is om de huurtoeslagen te stoppen (weliswaar afbouwen, niet abrupt) en het beschikbare geld gebruiken om de investeringen voor woningbouw te verlagen. Als een WBV niet de volledige kosten hoeven op te hoesten, kunnen de huren structureel lager worden. Als overheid heb je dan nog maar met een handjevol "accounts" te maken i.p.v. alle individuele burgers die nu huurtoeslag krijgen. De besparing die dat oplevert kan ook weer aan woningbouw worden besteed.

Het probleem van deze aanpak is dat het alleen geldt voor nieuwe projecten. Bestaande projecten moeten eerst terugverdiend zijn.

jonis
Berichten: 2779
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
19 dec 2018 07:11
Hanschen, wat u schijnbaar even vergeet is dat het echt niet zo makkelijk is om even een huis bovenop een huis te bouwen. De constructie van het bestaande huis is ontworpen voor de staat zoals die nu is. Een plat dak is berekend op de lasten die op een normaal plat dak komen. Ga ja daar ineens een huis bovenop zetten ga je teveel druk krijgen en zal je plafond instorten. Dus zal eerst je eigen plafond en dak eraf moeten om een stevige constructie te maken. Aan de buitenzijde zal je ook de nodige aanpassingen moeten doen om de wanden stevig genoeg te krijgen. En dan heb je eindelijk alles af, is ook je eigen privacy weg. Ik woon nu 2 onder 1 kap en lig in de zomer lekker in de tuin. Moet er niet aan denken dat ik dan ineens begluurd wordt door mijn bovenburen.

Overigens is een aantal jaar geleden al een grapjas bij de Rijdende Rechter geweest. Heel zijn perceel volbouwen tot op (en zelfs over) de erfgrens. En de buren maar onder druk zetten om grond af te staan om meer te kunnen bouwen. Alleen maar om mensen als een een stel kippen in een hok te kunnen zetten.
Beter is om een baan buiten uw heilige randstad te gaan zoeken. Minder tot geen file’s en ruimte zat.
Ik begrijp het moeilijk gedoe ook niet waarom iemand op een plat dak wil gaan bouwen.
Dan lijkt het me makkelijker de huizen af te gaan met reeds bestaande zolder en vragen of die leeg staat. :wink:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Hoe mijn makelaar mee verdiend aan iedere soort van 'scheefwonen' en promoten van het doorstromen ....

Mijn makelaar houdt goede contacten met zijn oudere klanten. Zodra een nieuwe klant een zoekopdracht achterlaat begint hij zijn bestand 'ouderen die nog niet voorhebben te verkassen' af te zoeken naar passend onroerend goed en met een tweede bestand, waarin goede aanbiedingen staan voor ouderen die alleen zijn, of inmiddels liever in een commune of aanleunappartement willen wonen, kan hij de oudjes de voordelen van bij voorbeeld een seniorenresidentie of zorgboerderij laten zien ... en met de zoekopdracht uiteindelijk twee vliegen in één klap slaan.

TIP: Een béétje makelaar of een regionaal bekende architect is m.i. een goede bron om naar woonruimte te laten zoeken of ... een object voor met en extra (nog te verbouwen) en leegstaande bovenverdieping. Huiseigenaren hebben vaak maar een klein zetje nodig.

Lady1234
Berichten: 27333
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus nu worden die “oudjes” niet alleen belaagd door verkopers van een ““voordeelpas”, “goedkoper” energiecontract, of dagjes uit met verkoopdemonstratie, maar ook nog door hun voormalige makelaar.

En in een commune of zorgboerderij gaat hij zelf maar wonen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door moederslink »

hänschen klein schreef:
19 dec 2018 15:19
Hoe mijn makelaar mee verdiend aan iedere soort van 'scheefwonen' en promoten van het doorstromen ....

Mijn makelaar houdt goede contacten met zijn oudere klanten. Zodra een nieuwe klant een zoekopdracht achterlaat begint hij zijn bestand 'ouderen die nog niet voorhebben te verkassen' af te zoeken naar passend onroerend goed en met een tweede bestand, waarin goede aanbiedingen staan voor ouderen die alleen zijn, of inmiddels liever in een commune of aanleunappartement willen wonen, kan hij de oudjes de voordelen van bij voorbeeld een seniorenresidentie of zorgboerderij laten zien ... en met de zoekopdracht uiteindelijk twee vliegen in één klap slaan.

TIP: Een béétje makelaar of een regionaal bekende architect is m.i. een goede bron om naar woonruimte te laten zoeken of ... een object voor met en extra (nog te verbouwen) en leegstaande bovenverdieping. Huiseigenaren hebben vaak maar een klein zetje nodig.
Een beetje opdringerige makelaar als ik dat zo mag zeggen :shock:
Iemand die iets zoekt kan het zelf wel organiseren, opzoeken , inschakelen etc etc .

Laat die oudjes alsjeblieft lekker met rust zeg....nou dat weer :roll:
Oudjes vd leg, makelaar heeft $ tekens , zeer slechte zaak.
En zet uw " leegstaande bovenverdiepingen " eens aan de kant , wie wil dat nou??

Lady1234
Berichten: 27333
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hebt u zich al eens verdiept in wat de geldgevers van die bestaande woningen er van zullen vinden als er een woning bovenop hun “onderpand” wordt gezet?

ZeerPrivé
Berichten: 5743
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

hänschen klein schreef:
19 dec 2018 15:19

Mijn makelaar houdt goede contacten met zijn oudere klanten. Zodra een nieuwe klant een zoekopdracht achterlaat begint hij zijn bestand 'ouderen die nog niet voorhebben te verkassen' af te zoeken naar passend onroerend goed en met een tweede bestand, waarin goede aanbiedingen staan voor ouderen die alleen zijn, of inmiddels liever in een commune of aanleunappartement willen wonen, kan hij de oudjes de voordelen van bij voorbeeld een seniorenresidentie of zorgboerderij laten zien ... en met de zoekopdracht uiteindelijk twee vliegen in één klap slaan.

Dus hij is bij jou ook al aan de deur geweest voor verkassen naar een zorgboerderij?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door moederslink »

@HK , trouwens :
een Zorgboerderij is met name bedoeld voor bv
- mensen met een psychiatrische aandoening (- wonen/ begeleiden)
- mensen met dementie ( -wonen/ begeleiden )
- mensen met een verstandelijke beperking ( - wonen/begeleiden )
- mensen met NAH {niet aangeboren hersenletsel } (- wonen/ begeleiden )
- of slechts als dagbestedingsproject voor bovenstaande doelgroepen .

Dus waar haalt u het vandaan dat uw makelaar gezonde ouderen naar zo.n Zorgboerderij wil of kan laten verkassen ? :roll:
Dit kan nl helemaal niet , daar zijn strenge indicaties voor nodig vanuit de wet zorg met verblijf en vanuit de gemeente.
Laatst gewijzigd door moederslink op 19 dec 2018 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9814
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Van je eigen huis een benedenwoning maken, dat heeft ook gevolgen voor de waarde. En je kunt een VVE oprichten met die "verloren starters" als mede-eigenaren. Briljant plan.

De makelaar die ongevraagd aan de deur staat om me een seniorenwoning of een zorgboerderij aan te smeren, komt er heel snel achter dat dat geen goed idee is.

Gesloten