Re: Woekerpolis ASR Aegon Spaarbeleg
Geplaatst: 12 jun 2025 18:03
Hallo sjapo, de vergoeding van ASR staat inmiddels op mijn rekening. Het duurde even maar een meerjarenplan zal het niet worden
Groeten.
Adviseur Kauer (handelend onder adviesketen 'De Spaarbelegger') heeft Klager eind 1998 enthousiast gemaakt voor de spaarmogelijkheden bij Spaarbeleg, 100% dochter van Aegon. Op basis van de financiële situatie en doelstellingen werd eerst een Spaarbeleg RenteRekening geopend als centrale spil in een financieel stappenplan voor hypotheekaflossing, vermogensopbouw en aanvullend pensioen (lijfrente).ClaimConcept schreef: ↑16 dec 2024 14:59Hoe het ooit begon bij Aegon Spaarbeleg, eind 1998 op advies van de tussenpersoon:
1998.12-2018.12 Spaarbeleg VermogensPlan xx540 ƒ 5.000 per jaar, bij 9% na 20 jaar voor aflossing hypotheek ƒ 278.800
Het verlies in premie is € 45.378 - € 14.780 = € 30.598 , de schade op de hypotheek € 111.734 + rente
1998.12-2013.12 Spaarbeleg VermogensPlan xx531 ƒ 9.000 + ƒ 900 per jaar, bij 9% na 15 jaar ƒ 58.300
Het verlies in premie is € 20.829 - € 13.360 = € 7.469 en even geen nieuwe auto
1998.12-2018.12 Spaarbeleg Toekomstplan xx458 ƒ 5.950 per jaar, bij 9% na 20 jaar lijfrentepensioen ƒ 374.900
Het verlies in premie is € 54.000 - € 23.926 = € 30.074 met een mager aanvullend pensioen
Reageren op onzin of zelfs flagrante leugens van Aegon over verjaring, is soms nog lastiger dan op de inhoudClaimConcept schreef: ↑16 jun 2025 17:30Tot zover in een notendop de klacht die op 20 december 2024 is ingediend bij Kifid.
En dan nu eindelijk het verweer van ASR/Aegon van 3 juni 2025
De andere 2 verzekeringen zijn eind 2018 geëxpireerd, maar heeft Aegon dan helemaal geen dossier meer? Toch wel, wantDoor pas in 2023 (en ruim 10, respectievelijk 5 jaar na de einddatum van de verzekeringen) hierover een klacht bij ons in te dienen, worden wij benadeeld. Daardoor is ons immers de mogelijkheid ontnomen om in 1998 of in de eerste jaren daarna in overleg met de heer.. (en zijn adviseur de heer Kauer) de verzekeringen aan te passen of om te zetten in bijvoorbeeld een garantieverzekering en mogelijk beleggingsverlies te beperken en een achterblijvende waarde te voorkomen. Een eventuele tekortkoming kan niet meer worden hersteld, nu de verzekeringen reeds jaren geleden zijn beëindigd (..) Door tijdig te klagen had de heer.. de schade die hij nu vordert kunnen voorkomen. Doordat hij nu pas hierover klaagt is a.s.r. dus in een nadeliger positie terecht gekomen.
Bovendien merken wij ten aanzien van de verzekering met polisnummer K61425151 nog op dat wij ernstig in onze bewijsvoering en belangen worden geschaad door het feit dat de heer.. pas in 2023 (en dus 10 jaar na de expiratie van de verzekering) een klacht daarover indient. Door het lange tijdsverloop zijn belangrijke gegevens, documenten en informatie niet meer beschikbaar. De wettelijke bewaartermijn van 7 jaar na beëindiging van de verzekering in 2013 is ruimschoots verstreken.
Hoezo geen dossier meer, als op 15 oktober 2018 nog een stuitingsbrief is ontvangen?Vanaf het sluiten van deze verzekeringen, maar in ieder geval na ontvangst van de eerste waarde-overzichten in 2001 (welke overzichten in 2008 zijn vervangen door de Modellen de Ruiter (bijlage 1)), was de heer.. dus bekend met het feit dat de waarde van de verzekeringen fluctueerde en achter bleef bij de gegeven voorbeeldkapitalen. Uiterlijk vanaf februari 2008 was hij dus bekend met de dwaling en is de verjaringstermijn van drie jaren gaan lopen. Deze vordering was dus uiterlijk in februari 2011 verjaard. Op het moment van het sturen van zijn eerste stuitingsbrief op 15 oktober 2018 (bijlage 2 t/m 4), was deze rechtsvordering dus al verjaard (..)
Wat? Geen collectieve stuiting? En Vereniging Woekerpolis dan, of ConsumentenClaim? Waarom eind 2023 schikken voor 300 miljoen?Daarmee is een nieuwe verjaringstermijn gaan lopen van 5 jaar (artikel 3:319 lid 2 BW). Deze nieuwe verjaringstermijn is nooit door de heer.. (of collectief) gestuit, waardoor de absolute verjaringstermijn op 15 oktober 2023 is geëindigd.(..)
Aegon levert stuitingsbrieven uit 2018 én jaaroverzichten uit 2008 met 8,42% historisch rendement. Aegon beschikt dus nog wel degelijk over het complete dossier, en dus ook over de stuitingsbrieven van oktober 2013 die we in de schoenendoos aantreffen.Bovendien blijkt uit de brieven van 15 oktober 2018 waarin de heer.. Aegon aansprakelijk stelt, dat hij toen al inzicht had in de gestelde tekortkomingen. Hij gaf in die brief aan dat (kort samengevat) hij onjuist was voorgelicht, sprake was van een verkeerde dan wel onvolledige voorstelling van zaken. Daarnaast is hij van mening dat hij niet, althans onvoldoende is gewezen op de risico’s, de aard van de beleggingen en de specifieke beleggingsrisico s en dat hij als gevolg daarvan heeft gedwaald. Bovendien stelt hij dat Aegon onrechtmatig heeft gehandeld en sprake is van wanprestatie en stelt hij Aegon aansprakelijk voor geleden en nog te lijden schade.
ASR/Aegon en ook NN verwijst standaard naar Consumentenbond Claimservice. De al even standaard reactie van CCS:ClaimConcept schreef: ↑24 jun 2025 17:58Wat? Geen collectieve stuiting? En Vereniging Woekerpolis dan, of ConsumentenClaim? Waarom eind 2023 schikken voor 300 miljoen?
Vereniging Financieel Verbond onthult schimmige geldstroom van €100 miljoen in woekerpolisdossierConsumentenbond Claimservice schreef:Uw bedrag is tot stand gekomen als resultaat van schikkingsonderhandelingen met de verzekeraar. Het compensatie bedrag is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is de hoogte van het bedrag onder andere afhankelijk van het soort product en of de verzekeraar hierover belasting verschuldigd is.
Aangifte tegen NN en Consumentenbond. Vereniging Financieel Verbond schreef: Huidige regeling geeft veelal onvoldoende compensatie
Volgens Graafsma biedt de huidige potentiële regeling voor velen onvoldoende compensatie en draagt slechts minimaal bij aan het verzachten van de werkelijke financiële schade. De regeling wordt door hem als “flut” betiteld en als slechts een doekje tegen het bloeden voor de slachtoffers.
Consumentenbond
De Vereniging Financieel Verbond klaagt de Consumentenbond daarnaast aan voor het achterhouden van belangrijke informatie aan de leden. Zo zouden de leden van de Consumentenbond kennis zijn onthouden over de totstandkoming van de woekerpolissen.
Structurele benadeling consumenten
Voorts hebben de leden van de Consumentenbond volgens Graafsma geen informatie ontvangen die nodig is voor een eerlijke en accurate berekening van de schadevergoedingen. Graafsma benadrukt dat in het algemeen consumenten door deze informatieachterhouding structureel zijn benadeeld.
Zelfs bij deze Kifid-klacht, smeekt ASR/Consumentenbond Claimservice nog steeds om AUB/SVP het aanbod te accepteren. Zonder zelf ook maar een flinter van klachtdossiers prijs te geven, ondanks diverse inzageverzoeken naar [email protected] én [email protected] van de Consumentenbond.ClaimConcept schreef: ↑16 jun 2025 17:30(..)
Tot zover in een notendop de klacht die op 20 december 2024 is ingediend bij Kifid.
En dan nu eindelijk het verweer van ASR/Aegon van 3 juni 2025
Goed punt.
Na zich al langere tijd kwaad te hebben gemaakt over de te hoge kosten die verzekeraars rekenden bij beleggingsverzekeringen (woekerpolissen) ontwierp de Consumentenbond met verzekeraars een compensatieregeling, waaronder met ASR – Aegon. Op 29 november 2023 bereikten de Consumentenbond en die verzekeraar overeenstemming. ASR trok er toen 250 miljoen euro voor uit. Direct na bekend maken van de deal heeft de Consumentenbond de deur gesloten en konden consumenten hun claim niet meer aanmelden.
In de kou
Daarna kregen via dochter Consumentenbond Claimservice B.V. gedupeerden, die bekend waren bij Claimservice én bij Vereniging Woekerpolis (waar Claimservice de administratie voor doet), compensatievoorstellen. Deze week – midden in een vakantieperiode – maakte de bond aan hen per mail bekend dat als ze niet vóór 1 september akkoord zouden gaan ze het zelf maar uit zouden moeten zoeken. Deze consumenten staan dan in de kou.
Onbekend
De praktijk leert verder dat niet alle (oud-)klanten van ASR weten dat ze compensatie kunnen krijgen. Er is ook nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Zelfs op de site van de Consumentenbond is er met moeite iets over te vinden. Maar mensen die er bijvoorbeeld nu pas achter komen hebben – vanwege rechtsgelijkheid – evenveel recht op de compensatie. De Tweede Kamer heeft dat in het afgelopen decennium afgedwongen bij verzekeraars. Mede onder druk van de Consumentenbond. Maar ook die mensen laat de bond nu in de kou staan.
Kwalijk
“Dat de Consumentenbond niet meer voor deze consumenten op komt is zeer kwalijk” zegt Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen, die in de afgelopen tien jaar er voor gezorgd heeft dat (oud-)klanten van banken tot ruim een miljard euro terug konden krijgen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele rente. Hij snapt niet dat de bond niet meer consumenten wil helpen. “De bond krijgt – samen met partner Consumentenclaim – een vergoeding van 10% van de compensatie van de consument. Als we kijken naar de reserve bij de verzekeraar zou dat hen potentieel 25 miljoen euro op kunnen leveren. Dus een mooie kostenvergoeding. Maar goed, het is de keuze van een bond, die zegt voor consumenten op te komen.”
Absurd
Consumenten, die niet meer begeleid worden door de Consumentenbond, moeten dus rechtstreeks met ASR zaken doen. Op de site van ASR meldt de verzekeraar in een (pers-)bericht van 19 februari 2025 echter dat deze consumenten zich maar tot 1 juni 2025 zouden kunnen aanmelden. “De regeling is nog geen twee jaar oud en dan is het absurd dat de verzekeraar nu al geen nieuwe claims meer accepteert” stelt Goedhart. Volgens Geldbelangen klopt dit juridisch ook niet. Een claim verjaart volgens de stichting doorgaans pas vijf jaar nadat de consument van een compensatiemogelijkheid wist en de hoogte van de schade vast staat. Dus op zijn vroegst kan per 29 november 2028 van verjaring worden gesproken. “Het is bizar dat de Consumentenbond de consument dit niet vertelt.“ Waarbij hij de suggestieve vraag stelt: “Heeft de Consumentenbond misschien zwijggeld gekregen van ASR?”.
Stichting Geldbelangen
Stichting Geldbelangen zegt toe de belangen te willen behartigen van de consumenten die nu buiten de boot dreigen te vallen. Daarmee trekt de stichting samen op met René Graafsma, de woekerpolisbestrijder van het eerste uur.
Bron: Stichting Geldbelangen
Beste Dakx,Dakx schreef: ↑01 aug 2025 10:51Beste ZLK,
Ik heb ook een bericht ontvangen en inderdaad met dezelfde strekking. Eigenlijk wil ik u vragen of alle stukken die u heeft opgevraagd inmiddels in uw bezit zijn? Ik heb nl. ook een aantal stukken opgevraagd en die kunnen zij niet leveren, hierdoor heb ik mijn bedenkingen of ze wel juist gehandeld hebben (AVG) en misschien ook helemaal niet meer kunnen optreden alles betrouwbare organisatie en willen ze daarom zo snel mogelijk deze (handjes klap zaak) afhandelen. Ook bevreemdt het mij dat het verdacht stil is bij Tros Radar die altijd klaar stond met nieuws omtrent de Woekerpolis affaire! Maar uiteindelijk gaat het om de Woekerpolis zelf en het voorstel dat gedaan is, is verre van transparant en geeft geen duidelijk beeld wat er nu precies is afgesprokken (logisch als je een geheime schikking sluit met je tegenstander) en daarbij dus al je clienten een worst voorhoud. Ik ben ook zoekende naar een passende oplossing en ben er nog niet uit!
Met vriendelijke groeten,
Dakx
Die 7 jaar is gebaseerd op belastingwetgeving. Belangrijker in deze: Zolang er aanleiding is om je persoonsgegevens te bewaren behoren gegevens ook bewaard te blijven. Een lopende procedure lijkt me voldoende aanleiding.Dakx schreef: ↑16 aug 2025 16:41Ik heb inmiddels met de Autoriteit Persoonsgegevens gesproken en daar krijg ik het antwoord dat een organisatie de bewaarplicht heeft van een 7 aantal jaren en daarna de gegevens moet verwijderen, daarbij is geen informatieplicht nodig naar de persoon die de gegevens heeft aangeleverd.
ASR én Consumentenbond Claimservice nemen een inzageverzoek alleen in behandeling na toezending van:ClaimConcept schreef: ↑16 jul 2025 14:12(..)
Zelfs bij deze Kifid-klacht, smeekt ASR/Consumentenbond Claimservice nog steeds om AUB/SVP het aanbod te accepteren. Zonder zelf ook maar een flinter van klachtdossiers prijs te geven, ondanks diverse inzageverzoeken naar [email protected] én [email protected] van de Consumentenbond.
AVG-inzageverzoeken die opvallend genoeg worden bezorgd via [email protected]
ASR Claimservice schreef: De volmacht is gericht aan ASR.
Consumentenbond Claimservice staat los van ASR. Wij kunnen op basis van deze volmacht dus ook geen verdere handelingen verrichten aan u inzake het dossier van [Consument]
Met vriendelijke groet,
Afdeling Klantcontact
Consumentenbond Claimservice
Hogehilweg 17
Postbus 22990
1100 DL Amsterdam
088 - 400 4200
www.claimservice.nl