LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezondheidszorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gastvrij

Re: Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Zo, alles even laten bezinken.

Allereerst Vera, bedankt voor je waardering.
Gelukkig weet ikzelf en mijn omgeving hoe ik ben en functioneer in mijn beroep. En nee, dat zal heus niet altijd perfect gaan en leren blijf je altijd.
Deze berichten heb ik nu geprobeerd objectief en zonder vooroordelen te lezen.
Voordat ik op het verhaal van Vera inhoudelijk kan ingaan heb ik nog een antwoord van Gast nodig.

Gast, je schreef het volgende:
Je hebt niks te zoeken op dit forum. Ga naar de juiste instanties, intern of extern, media, inspectie etc... Daar wordt je verhaal mogelijk wel serieus genomen, wordt er daadwerkelijk wat mee gedaan en krijgt de gezondheidszorg geen verder negatief imago.
Gast, graag wil ik van jou weten wat jou motiveerde om de bovenstaande adviezen aan Vera te geven?

Jullie allebei de beste wensen voor 2005.

S.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

zeg Vera ben je zelf ook niet een beetje als ''gast'' hier?

vriendelijke groeten

vera

babette

Ongelezen bericht door babette »

Beste allen

Na de dood van mijn man ben ik min of meer als vrijwilligster in het verpleeghuis blijven helpen.
Meer om de verplegende de lichte taken als drinken en broodmaaltijd uit handen te halen ze hebben het al zo druk.
Er zijn ook mensen bij die van alles laten vallen en dan klinkt het maar
''zuster zuster'' maar na een weekje heeft de zuster geen tijd meer om even een doos sigaartjes op te rapen, of voor nop te komen omdat hij wil weten hoe laat het is.
Het is niet leuk voor die patient, maar ze hebben wel wat belangrijkers te doen.
Als iemand ontlasting heeft gehad is het onmogelijk om de patient waar je mee bezig bent spontaan alleen te laten om die andere, met ontlasting, te gaan helpen.
Daarom noemen ze sommige dingen ook inc.materiaal.

Ik heb ontzag en respect voor de zorg die de verpleegsters de mensen bieden, speciaal op deze dagen. Natuurlijk is het hun vak, en vinden de meeste het niet erg, maar terwijl jullie met zijn alle aan de kerstmaaltijd zitten of oliebollen zitten te eten, letten zij op onze ouders of andere familieleden.
Vanavond rijden ze zoveel mogelijk bedden naar het restaurant en gaan ze vuurwerk afsteken en toastjes eten.
Ze doen zo hun best, het gaat me aan het hart dat sommige dat niet kunnen waarderen.
Voor iemand oordeelt over het werk in de zorg, thuiszorg, ziekenhuis of wat dan ook, zou diegene eerst eens een paar dagen mee moeten draaien.

Verder wens ik iedereen een gezond en respectvol 2005

Gast

misschien hebben de verzorgsters van Vera haar schoonvader het gevoel dat ze aangevallen worden en/of voor Jan L*L lopen te werken?
als ik iemand op bed help en hij wordt er door de fam. weer uitgehaald en gekleed zou ik het gevoel hebben dat ik in de tijd dat ik hun vader had geholpen ook een ander had kunnen helpen.... :(

Gast

sorry babette

bedankt voor je lieve woorden
voor jou ook een liefdevol, gezond & gelukkig 2005

liefs

suus

Gast

Gastvrij: zo erg voor de hand is het dus als je tenminste een klacht hebt met als doel een situatie te verbeteren, niet om jezelf in een slachtofferrol te zetten op een consumentenforum. Als je dat namelijk kan dan kan je ook de juiste kanalen vinden om er echt iets aan te doen.

Babette dank je voor het positieve bericht.

Allen de beste wensen voor het nieuwe jaar

Gast

Dat zie je nou zo vaak.
Wel klagen op het forum
Maar niet bij de instantie waar je nou eigenlijk moet zijn. :roll:
Ik denk zelf dat Vera de boel een beetje overdrijft, misschien niet moedwillig, en dat AL die instanties en verantwoordelijke waar ze al geweest is niet weten wat ze met zoveel onbegrip kunnen doen.
Behalve dan om Vera tevreden te stellen Ja & amen zeggen.

Gast

Ik heb ontzag en respect voor de zorg die de verpleegsters de mensen bieden, speciaal op deze dagen. Natuurlijk is het hun vak, en vinden de meeste het niet erg, maar terwijl jullie met zijn alle aan de kerstmaaltijd zitten of oliebollen zitten te eten, letten zij op onze ouders of andere familieleden.
Vanavond rijden ze zoveel mogelijk bedden naar het restaurant en gaan ze vuurwerk afsteken en toastjes eten.
Ze doen zo hun best, het gaat me aan het hart dat sommige dat niet kunnen waarderen.
Voor iemand oordeelt over het werk in de zorg, thuiszorg, ziekenhuis of wat dan ook, zou diegene eerst eens een paar dagen mee moeten draaien
Ter geruststelling, mijn schoonvader was de feestdagen en oudjaarsdag en avond niet in het verpleegtehuis maar gewoon bij ons. Gisteravond laat hebben wij hem naar huis gebracht en in bed gestopt.

Maar ook ik kan hier niks meer goed hé. Tsjonge jullie willen persee de aangevallen groep zijn. Nou goed dan wie de schoen past trekt hem aan.
Wanneer er niet normaal over gepraat kan worden mij best.
Ik kan nog één keer uitleggen waarom ik dit consumenten forum bent opgestart. Voor de HARDHORENDE onder jullie.
Voor degene die vanuit de verpleging wel de problemen bespreekbaar willen maken in plaats van te ontkennen.
Maar wanneer je konstant in de verdediging schiet zoals jullie houdt alles op. Wordt het alleen maar een zielige vertoning.
Dat is jammer want ik had jullie dus hoger ingeschat. Ik had meer respect voor jullie dan jullie blijkbaar voor mij op kunnen brengen.
Dat zegt toch ook al heel veel over jullie sociale vaardigheid in het algemeen. Daar zit dus de wortel van het probleem al :twisted:
Tja een patient die wat al te vaak iets uit zijn/haar handen laat vallen....
Verwacht van mij geen begrip meer je krijgt ervoor betaalt om het op te rapen met een lieve lach! Doe je werk !

Dat eeuwige geklaag van jullie hoe zielig jullie wel niet zijn en hoe druk!
Als ik vannacht 5 min wakker en me verveel dan zal ik medelijden hebben. Misschien. :evil:

Iedereen moet jullie maar begrijpen. Begrijpen jullie die mensen nog wel? Weet je wel ,die man of die vrouw die daar in die stoel zit en die ondanks zichzelf iets laat vallen? En dan als klein kind wordt toegesproken?! Maar hij is nog niet dom,stom of gek hoor!
Hij heeft ze nog allemaal op een rijtje. Nee erger hij moet het maar even laten lopen want de zuster is nu even bezig :evil:
Klets toch niet Daar is geen enkel excuus voor. Dat zijn mensen een hond behandel je nog niet eens zo!

Nee hoor hou maar lekker vol dat jullie goed bezig zijn en neem je voor in 2005 zo door te gaan.

Vera

Gast

Vera je bent een domme MUTS
en Niet zo'n kleintje ook!

dat de verzorgende niet om de haverklap iets op kunnen gaan rapen omdat iemand dat laat vallen wil niet zeggen dat ze daar te belazerd voor zijn, of te lui, NEE MUTS

Als men op de afdeling/kamers bezig is met iemand andes en een patient laat elke keer iets vallen kunnen ze toch niet elke keer als hij gaat roepen naar hem of haar toerennen? :?:
Je hebt echt totaal geen beeld van het werk in de zorg!
Echt helemaal niet
Jij denkt op 1 of andere manier dat iedere patient de zorg + aandacht krijgt die hij nodig heeft.
Nou sorry
Met zovele werken wij niet!
Ik weet ook zeker dat diegene die dit vak hebben gekozen het niet erg vinden om nachten of avonden of uren te maken en hard te werken.
Waar ze waarschijnlijk wel een schurft aan hebben is mensen als JIJ die het ons kwalijk nemen dat we niet voor iedereen aandacht kunnen hebben die ze vragen.
Dat jij je schoonvader/vader mee naar huis neemt, hartstikke goed van je
Maar er zijn er zijn er nog zovele die WEL in het verpleeghuis moeten blijven die NIET gehaald worden en waar de verpleegsters WEL voor moeten zorgen.
Neem nou je oogkleppen maar eens af en accepteer dat jou schoonvader niet de enigste is die hulp nodig heeft.

Gast

Wordt het alleen maar een zielige vertoning.
Wat een inzicht ineens Vera. Goede voornemens?

Gast

Jij denkt op 1 of andere manier dat iedere patient de zorg + aandacht krijgt die hij nodig heeft.
:twisted: Sorry mijn fout het idee alleen dat iemand iets krijgt waar hij/zij recht op krijgt!
Wat een inzicht ineens Vera. Goede voornemens?
Wat voor werk deed je nou ook alweer? :twisted:
Het grote geheim van dit forum!
Maar ik ben blij dat je het uiteindelijk met me eens bent. :lol:

Vera

Gast

Vera je bent een walgelijk mens neem me niet kwalijk dat ik dat op 1 januari al beweer.
Hoe zou jij 21 bewoners de aandacht kunnen geven die ze verdienen als je maar 6 verzorgsters hebt, in de avond uren zelfs maar 2 verzorgende (en zijn er zieke overdag dan moeten de overige die uren ook opvangen.) En dat neem je mij of ons kwalijk?
Ga jij er nou maar vanuit dat jou schoonvader de enigste is op deze aardbol die hulp nodig heeft en vergeet lekker de overige :roll:

Gast

wat flauw om 1 regeltje te kopieren en wat er onder staat niet.

nu is het net of het niet normaal zou zijn dat iemand aandacht krijgt, terwijl de schrijver van het stukje je alleen maar duidelijk probeert te maken dat er te weinig werknemers zijn OM die persoonlijke aandacht te geven.

heel laag bij de grond noem ik dat

Gast

wat is trouwens ''recht op hebben''
als je niet tevreden bent houdt je schoonvader dan helemaal thuis.
een vrijwilligster verteld hoe het er bij hen aan toe gaat en dat ze met zijn alleen bedden naar een zaal brengen van waaruit je het vuurwerk kan zien en lekkere hapjes.
en vera?????????????????????????
die begint dat ze haar schoonvader heeft opgehaald... JA ... EN????
hebben ze dan geen werk meer aan de overige personen :roll: :?: :roll: :?: :idea:

Gast

Ik zie gelukkig een heleboel positivisme als tegenstelling op oa het negativisme van Vera. Ik meen het oprecht dat ik hoop dat Vera rustig nadenkt en de te ondernemen stappen goed op een rijtje zet. Je hebt als client of diens vertegenwoordiger weldegelijk een heleboel wegen om zaken bespreekbaar te maken, intern en extern.
Net zoals er nog nooit een kok is geweest die kan koken naar elke mond zo geldt dat ook voor de zorg. Het is geven en nemen en niet de eigen frustratie projecteren op een groepje medewerkers die hard [en met hun hart] werken.

Gast

Ga jij er nou maar vanuit dat jou schoonvader de enigste is op deze aardbol die hulp nodig heeft en vergeet lekker de overige
Dat hoef ik niet te vergeten want dat doen jullie namelijk al.

Hoe zou jij 21 bewoners de aandacht kunnen geven die ze verdienen als je maar 6 verzorgsters hebt, in de avond uren zelfs maar 2 verzorgende (en zijn er zieke overdag dan moeten de overige die uren ook opvangen.)
Dat bedoel ik dus met zielig doen! Doe gewoon je werk en dan loop je maar wat harder. Die patienten kunnen er niks aan doen maar die worden wel het dupe. :evil:

Jullie willen geen oplossing jullie alleen maar klagen.

Vera

Gast

:lol: nou als dit de Vera is die deze topic opstarte dan is ze wel heel diep gevallen :lol:

Gastvrij

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Hallo Vera,

Mooi om te lezen dat jij en je familie zoveel met je schoonvader ondernemen en hem zo goed verzorgen.

Het is een feit dat je als verzorgende behoorlijk afhankelijk bent van mantelzorg/familie, maar ook omgekeerd zijn zij weer afhankelijk van het verzorgend personeel.
Dus goede communicatie en verstandshouding tussen beide partijen is dus van essentieel belang voor een goed verloop van de zorg.

En natuurlijk is het best druk op zo'n afdeling, maar als er mensen vergeten worden lopen er mogelijk toch afspraken langs elkaar heen.
Wanneer bij je schoonvader het ontbijt er bij inschiet, geven ze dan nooit aan waarom dit gebeurt is?
Ik kan het mij voorstellen dat bij een plotselinge calamiteit dit soort dingen mislopen.
Maar wanneer dit structureel gebeurt?
En wanneer dit fout blijft gaan na al jullie gesprekken met de e.v.v-er, maatschappelijk werk, directie en arts.
Wat loopt er dan langs elkaar heen?
Luisteren jullie dan wel goed naar elkaar.

Nu kom ik dus bij mijn eerder gestelde vraag aan Gast; namelijk wat zijn motivatie was om jou de volgende adviezen te geven:
Je hebt niks te zoeken op dit forum. Ga naar de juiste instanties, intern of extern, media, inspectie etc... Daar wordt je verhaal mogelijk wel serieus genomen, wordt er daadwerkelijk wat mee gedaan en krijgt de gezondheidszorg geen verder negatief imago.
En dit antwoorde gast:
Geplaatst op 31 Dec 2004 21:19 door Gast
Gastvrij: zo erg voor de hand is het dus als je tenminste een klacht hebt met als doel een situatie te verbeteren, niet om jezelf in een slachtofferrol te zetten op een consumentenforum. Als je dat namelijk kan dan kan je ook de juiste kanalen vinden om er echt iets aan te doen.
Hallo Gast,

Het lijkt erop dat jij hinkt op twee gedachten.
Door deze, in mijn ogen, onlogische adviezen komt jouw eerdere positivisme geforceerd over.

Waarom geeft je nu zo'n advies wanneer je zo overtuigt bent van de vele goede werkers in de zorg.
Zo lijkt het net of je er zelf ook geen gat meer in ziet. Je geeft nu het advies om zeer ingrijpende maatregelen te nemen..
Het lijkt me nogal een afgang voor dat verpleeghuis als iemand die ontevreden is over de zorg de media opzoekt, of zich beklaagd bij de inspectie.
Ik zie het al voor me dat Vera in Trosradar bij Antoinette Hertsenberg aan tafel schuift;
dan krijg je dus weer dat er een zeer negatief beeld van de verpleeghuiszorg geschetst wordt.
Zoals ik het lees lijken het mij problemen die je op afdelingsnivo kunt oplossen..
Een compromis is m.i toch altijd mogelijk..
Wanneer je als afdeling de koppen bij elkaar steekt en creatief denkt is er vaak heel veel mogelijk, ook met een krappe personele bezetting..
Ik heb wel eens zorgvragers s'avonds gedoucht omdat dit s'morgens bijna niet in te plannen viel, en sommigen vinden dit best prettig.

En ook ik heb wel eens te maken met zorgvragers en/of hun familie die de manier van zorgverlenen graag anders zien. Wanneer je met hen in gesprek gaat is er eigenlijk altijd begrip voor de situatie en kom je vaak tot een compromis.
Kortom; het is gewoon belangrijk dat je een goede verstandshouding hebt met elkaar. Wanneer er dan iets mis loopt kun je er makkelijker begrip voor opbrengen omdat je weet waar de ander mee bezig is en ervan overtuigd bent dat diegene de beste bedoelingen heeft.

Misschien kan dat verpleeghuis wel een adviesavond voor familieleden organiseren om van alles toe te lichten en zo meer begrip te kweken.
Wie weet dat dan mogelijk ook vrijwilligers zich aanbieden voor hulp wanneer deze inzien dat het heel druk is.
Ik geef maar een suggestie.

Ten slotte, Vera, ik hoop dat je tot een goede verstandshouding met de verzorgenden van je schoonvader komt en dat daar een betere communicatie uit voortkomt.
Mogelijk verloopt de zorg dan ook beter doordat jullie afspraken beter op elkaar kunnen afstemmen.

Succes met alles.
Groet, S

Gast

op vriendelijke toon

[/b]welke oplossing zie jij dan vera?

als iemand jou vraagt hoe jij het zou doen kom je met een verhaal over zielig zijn.
maar kom nu eens met een goed en correct antwoord.
als jij met nog 1 persoon in de avond 21 mensen
goed en zoals het hoort[/b] zou moeten verzorgen, hoe ga je dat dan oplossen?
je mag niet vergeten dat je met mensen te doen hebt en niet met voorwerpen.
het is dus niet oppakken en wegleggen.
verras me

Gast

Gastvrij: je moet lezen wat er staat en niet wat je wilt dat er staat om vervolgens los van wat er wel staat een betoog te houden wat er niets mee te maken heeft.
Als ik me probeer in te leven in een ontevreden client [niet Vera, die heeft nogal wat aan geloofwaardgiheid verloren] dan zijn dit de stappen die ik achtereenvolgend zou nemen als ik niet het juiste resultaat zou behalen:
1] Gesprek met de verzorgende: [VIG-er, EVV-er, ZOCO], samen een reeel zorgplan opstellen op basis van de gestelde indicatie. Uit die indicatie kan men ook perfect halen waar men recht op heeft.
2] Teamleider: mocht men aan de afspraken in het zorgplan niet tegemoet kunnen komen. Afpraken op papier zetten, zorgplan eventueel aanpassen.
3a] Formele klacht indienen bij de interne klachtenbemiddelaar/functionaris
3b] clientenraad/familieraad/verwantenraad: informeren en vragen je bij te staan bij 3a. Zeker als een klacht te betitelen is als van algemene aard. In individuele zaken zal deze raad zich niet mengen.
3c] Eindverantwoordelijke [directie/zorgmanager oid] informeren. Deze zal formeel stap 3a afwachten.
4a] Formele klacht indienen bij een externe klachtenbemiddelaar
4b] Eindverantwoordelijk inlichten vervolg stappen bespreken
5a] Inspectie vragen om beoordeling
5b] Media benaderen
6] Rechter inschakelen om de zorg te eisen conform de indicatiestelling

Mocht je niet bereid zijn deze stappen te willen ondernemen dan is het regelen van een overplaatsing een goede optie.
Ik hoop dat ik met deze uiteenzetting de al wat voor de hand liggend stappen heb kunnen verduidelijken [ook voor gastvrij].

Gesloten