Dat document stamt wel uit 1961...Dat ik denk dat het hele systeem in elklaar klapt komt niet voort uit pessimisme, maar uit de feiten zo als ze er zijn. Het document van de Americaanse overheid "Modern Money Mechanics" kun je hier vinden voor als je het allemaal uit wil zoeken.
Als ik de economen een beetje kan volgen heeft die ineenstorting van het monetaire systeem zich al voltrokken in de hypotheek en kredietcrisis. Het zal wel moeilijk te voorspellen zijn of de crisis al over zijn hoogtepunt heen is, maar zoiets duurt geen jaren. Door jaren op de pof te hebben gehandeld keert de wal nu het schip. Maar ook het tij zal wel weer keren. Ik ben het eens met prof. Heertje die zegt dat we bezig zijn met elkaar een enorme paniek aan te praten terwijl daar geen reden voor is. Wie moet nu bijvoorbeeld al zijn vakantie inleveren? Zijn er al grote groepen werkeloos geworden in Nederland? Wie vreest er voor zijn inkomen?
Verder lijkt me het aanwenden van liquide middelen om vertrouwen te herstellen toch iets heel anders dan het domweg bijdrukken van geld. Het lijkt me dus dat Europa, op IJsland na, het heel wat beter doet dan de VS het de afgelopen decennia heeftgedaan.[/quote]