Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Klopt Lisa29. Nieuwsuur heeft hier ook aandacht aan besteed. Recent kwam daar nog een huisarts aan het woord over deze materie. In juni maakten ze deze reportage:
https://mobile.twitter.com/nieuwsuur/st ... 3997764612

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

criticus2 schreef:
04 nov 2021 18:26
Inmiddels is ook uit onderzoeken gebleken dat wel gevaccineerden met een delta variant besmetting net zo besmettelijk zijn als ongevaccineerden, alleen kortere tijd. [...]

Ook is het natuurlijk achterlijk geregeld dat een QR code ook bij bevestigde besmetting gewoon geldig blijft.[...]
2 stukjes uit je bijdrage.

Je eerste conclusie is onjuist. Je baseert je op de viruslast in neus en keel. Dat is iets heel anders dan de besmettelijkheid.

Bij gevaccineerden is alles een beetje minder tot heel veel minder. Van besmet raken of anderen besmetten via ziekteverloop tot en met weer het leven oppakken, alle kansen zijn veel lager, de tijdsduur is korter.

De geldigheid van een Coronapas bij een doorbraakinfectie is een ander punt. Daarachter zit de gedachte, dat we niet van Corona afkomen en covid door de vaccins een relatief onschuldig ziekte wordt. In hoeverre dit waar wordt, is afwachten.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Jablan schreef:
04 nov 2021 20:01
Bij gevaccineerden is alles een beetje minder tot heel veel minder.
En dus ook het aantal testen. Net op het NOS journaal dat juist de gevaccineerden zich bij klachten veel te weinig laten testen omdat ze zich veilig wanen door hun prikken.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat minder testen is een gevolg van symptoomloos besmet zijn en de klachten aan iets anders toeschrijven. Je veilig wanen vind ik te snel gedacht.

Aanrader: vanaf 4 weken na het laatste vaccin 1x per maand een antistoffentest doen. Dan weet je voor je zelf of je nog genoeg actieve antistoffen hebt voor de weken erna.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Maar dan kun je nog steeds ziek worden en anderen (ongewild) besmetten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Ja. Maar dat kon ook al voordat er vaccins waren. Nu zijn er alleen veel meer mensen, die zonder symptomen besmet zijn.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Of hun symptomen niet herkennen als corona. En zich daardoor niet laten testen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Zo is 't. Maar eerlijk: met de Deltavariant zijn een paar dingen al anders. Het duurt langer voordat je reuk en smaak verliest, als dat al gebeurt. De eerste dagen lijken meer op een gewone verkoudheid. Wat wel hetzelfde is gebleven: ongeregeld toiletbezoek, verhoogde temperatuur en wat moeilijker adem halen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Bob Schurkjens schreef:
04 nov 2021 18:58
Klopt Lisa29. Nieuwsuur heeft hier ook aandacht aan besteed. Recent kwam daar nog een huisarts aan het woord over deze materie. In juni maakten ze deze reportage:
https://mobile.twitter.com/nieuwsuur/st ... 3997764612
Dank je Bob, ik blijf binnen mijn beperkte mogelijkheden proberen onze cursisten de juiste informatie te geven. In het filmpje hadden ze het ook over onderzoek van het UMC. Mensen kregen ofwel een filmpje met alleen feiten ofwel een filmpje met onjuiste informatie die ontkracht werd. Dat laatste bleek beter te helpen dan alleen feiten te laten zien. Vond ik interessant.
lievemarie schreef:
04 nov 2021 20:14
Of hun symptomen niet herkennen als corona. En zich daardoor niet laten testen.
Of ze hebben geen symptomen en laten zich dus ook niet testen. In hoeverre ze dan besmettelijk zijn weet ik niet. Of ze hebben wel klachten en laten zich testen maar worden door hun werkgever gedwongen toch te komen werken. Zelfs als ze in een verpleeghuis werken....

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

lievemarie schreef:
04 nov 2021 15:45
Het werkt wel, weer een run op de vaccinatielocaties. Dus blijkbaar weinig mensen met ruggengraat?
Principes zijn mooi zolang het niet teveel gedoe oplevert... :wink:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Lisa29 schreef:
04 nov 2021 20:24
In het filmpje hadden ze het ook over onderzoek van het UMC. Mensen kregen ofwel een filmpje met alleen feiten ofwel een filmpje met onjuiste informatie die ontkracht werd. Dat laatste bleek beter te helpen dan alleen feiten te laten zien. Vond ik interessant.
Jouw groep krijgt de informatie in eigen taal en we weten, dat online valse info zich veel sneller verspreidt dan correcte info. Als je begint met de valse informatie, dan herkent men dat, raakt geïnteresseerd en staat dan open voor de juiste info.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Jablan schreef:
04 nov 2021 22:18
Lisa29 schreef:
04 nov 2021 20:24
In het filmpje hadden ze het ook over onderzoek van het UMC. Mensen kregen ofwel een filmpje met alleen feiten ofwel een filmpje met onjuiste informatie die ontkracht werd. Dat laatste bleek beter te helpen dan alleen feiten te laten zien. Vond ik interessant.
Jouw groep krijgt de informatie in eigen taal en we weten, dat online valse info zich veel sneller verspreidt dan correcte info. Als je begint met de valse informatie, dan herkent men dat, raakt geïnteresseerd en staat dan open voor de juiste info.
Dat is nog maar de vraag. Er zijn cursisten die analfabeet zijn als ze binnenkomen, die zijn daarnaast meestal ook digibeet. Ook bij de anderen is een groot deel digibeet. Die weten niet eens hoe je met de muis iets kunt aanklikken. Dan beginnen we dus met leren omgaan met de computer, waarbij ze automatisch ook Nederlands leren. Pasgeleden was ik met een cursist bezig samen een tekst te lezen. Daarin kwamen woorden voor als email en downloaden. Daar had ze serieus nog nooit van gehoord....
Bij degenen die wel valse info online vinden kunnen we daar inderdaad op inspringen met juiste info. Alleen is dat dus maar een deel van de cursisten. En zelfs dan weet ik niet of ze kunnen omgaan met bijvoorbeeld percentages. In sommige van de taaloefeningen moeten cursisten simpele sommen maken. Voor mij is 2+3=5 heel logisch, maar ik heb echt meegemaakt dat iemand dat nooit geleerd heeft. Iedereen is natuurlijk anders, maar met name de dames hebben vaak behoorlijke achterstanden. Sommigen pikken dingen heel snel op, bij anderen is het een kwestie van lange adem en niet te hoge verwachtingen. Voor ons is het vooral een kwestie van naar het gezicht kijken of iemand het gesnapt heeft. Heel vaak zeggen ze ja ik weet wat dit betekent. Als je ze dan zelf laat uitleggen blijkt dat ze iets heel anders begrepen hebben.
Het helpt wel dat onze cursisten echt gemotiveerd zijn. Ze nemen ook brieven mee die te ingewikkeld zijn zodat wij ze kunnen uitleggen. Dus ook uitnodigingen voor vaccinaties verschijnen nog wel eens, dat is perfect. Maar ook als dat niet gebeurt proberen we proactief te vragen naar vaccinaties, hebben we een doos mondkapjes staan voor hen die het vergeten zijn. Het is een kwestie van geduld....

Nijogeth
Berichten: 10521
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
04 nov 2021 20:08
Dat minder testen is een gevolg van symptoomloos besmet zijn en de klachten aan iets anders toeschrijven. Je veilig wanen vind ik te snel gedacht.

Aanrader: vanaf 4 weken na het laatste vaccin 1x per maand een antistoffentest doen. Dan weet je voor je zelf of je nog genoeg actieve antistoffen hebt voor de weken erna.
Ik vind 1x per maand een antistoffen test een beetje overdreven, want technisch gezien weet je dan nog niets. Ik test mezelf al sinds juli 2x per week met een zelftest. Ik denk dat je veel meer zou bereiken als iedereen dat zou doen. Een besmetting wordt dan veel sneller opgepakt.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Een antistoffentest zegt toch niets over de mate van besmettelijkheid? Alleen over de mate van aanwezigheid van antilichamen. Ook al zou je die voldoende hebben, dan nog kun je besmet (telijk) zijn, en dus een potentieel gevaar vormen voor je omgeving.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ga langzaam aan toch steeds meer twijfels krijgen over die QR codes. Als je met zo'n code net zo besmettelijk bent als zonder, wat heeft dat dan voor nut? Je krijgt een vierdeling tussen gevaccineerden/ongevaccineerden/vergeetachtigen/tegen-de-draad-in-zwemmers. En aangezien alles en iedereen toch wel door elkaar heen loopt, zal het aantal besmettingen echt niet minder worden.

Van alle oplossingen is dit misschien wel de meest beroerde.

16again
Berichten: 16397
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
05 nov 2021 11:05
Ik ga langzaam aan toch steeds meer twijfels krijgen over die QR codes. Als je met zo'n code net zo besmettelijk bent als zonder, wat heeft dat dan voor nut?
Drang en dwang.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het gaat niet om die QR-code an sich. Waar het om gaat is dat mensen zich twee keer laten vaccineren.

Stel je voor dat niemand zich had laten vaccineren. De RAI was dan ingericht als mortuarium. Crematoria hadden de gasrekening niet meer kunnen betalen. Etc. etc.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

En het klimaatprobleem was in een klap opgelost.

16again
Berichten: 16397
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

lievemarie schreef:
05 nov 2021 12:13
En het klimaatprobleem was in een klap opgelost.
Dat betwijfel ik.
Die 1% van de wereldbevolking, die net zo veel vervuild als de armste helft van de wereldbevolking tezamen, weet de dans natuurlijk te ontspringen. Juist zij hebben geld in overvloed voor medische zorg

Moneyman
Berichten: 31112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
05 nov 2021 12:23
Die 1% van de wereldbevolking, die net zo veel vervuild als de armste helft van de wereldbevolking tezamen...
Erger nog: twéé keer zoveel... (oftewel: 70 miljoen uberrijke mensen die samen twee keer zoveel vervuilen als 3,5 miljard (!) armen)... shocking :cry:

Gesloten