LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
23 mar 2020 15:16
16again schreef:
23 mar 2020 14:59
Erthanax schreef:
23 mar 2020 14:31
Iemand met een broze gezondheid kan mogelijk nog wel een jaar, of twee jaar (of langer) leven, zonder al te veel zorg of problemen. Door corona kan die hele groep (en meer!) in twee maanden overlijden. Dat zijn dus "extra" doden.
Welk prijskaartje hangt aan die extra 1 of 2 jaar, en wat vinden we hierin nog acceptabel? Het complete platleggen van de economie, gaat mij te ver.
De vraag die eigenlijk het belangrijkste is van allemaal, maar waar sommigen aanstoot aan nemen als ie gesteld wordt en er helemaal niet tegen kunnen als ie ook beantwoord wordt. Ieder mag daar zijn invulling aan geven, maar mijn mening moge duidelijk zijn. Als er 10% van de mensenlevens op het spel staat, dan vind ik niet dat we daarvoor de hele economie stil moeten leggen, dat is het niet waard. En dat zeg ik met mijn emoties uitgeschakeld, omdat emoties niets met landsbelang van doen hebben en landsbelang in deze voorop staat.
Ik ga er maar van uit dat u geen ouders en/of grootouders meer hebt en dat u zelf kerngezond bent, dus duidelijk van “belang voor het landsbelang”.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
23 mar 2020 15:16
16again schreef:
23 mar 2020 14:59
Welk prijskaartje hangt aan die extra 1 of 2 jaar, en wat vinden we hierin nog acceptabel? Het complete platleggen van de economie, gaat mij te ver.
De vraag die eigenlijk het belangrijkste is van allemaal, maar waar sommigen aanstoot aan nemen als ie gesteld wordt en er helemaal niet tegen kunnen als ie ook beantwoord wordt. Ieder mag daar zijn invulling aan geven, maar mijn mening moge duidelijk zijn. Als er 10% van de mensenlevens op het spel staat, dan vind ik niet dat we daarvoor de hele economie stil moeten leggen, dat is het niet waard. En dat zeg ik met mijn emoties uitgeschakeld, omdat emoties niets met landsbelang van doen hebben en landsbelang in deze voorop staat.
Ik denk niet alleen in aantallen doden, maar ook met de levensverwachting die zij nog hadden.
Waardoor aan iemand van 25 wat mij betreft meer mag worden uitgegeven dan aan iemand van 90.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Erthanax schreef:
23 mar 2020 11:45
Dat nu nog steeds getwijfeld wordt aan de ernst van corona, vind ik verbijsterend.
Ik ook, maar het is voor mij de vraag: wordt er echt getwijfeld aan de ernst (m,a.w. gelooft men zelf wat men te berde brengt) of voert men om andere reden 'campagne' tegen wat er gebeurt in de samenleving en heiligt het doel de middelen (men weet dat wat men te berde brengt strikt genomen niet klopt, maar het is bruikbaar voor het doel dat men dient).

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan, fris mijn geheugen even op. Wat was er 1428?

En Lady, ik heb nog 2 oma's, verleden jaar afscheid genomen van de laatste opa, eigenlijk veel te laat, want de man wilde 5 jaar geleden al dat er een eind aan kwam. Hij was helaas volkomen gezond, maar takelde gewoon extreem af door ouderdom, tot het punt dat opstaan van zijn stoel en in bed gaan liggen extreem zwaar werd.

Zelf ben ik kerngezond en mijn huisarts (toevallig heeft mijn moeder de huisarts vrijdag nog aan de lijn gehad) is er ondertussen van overtuigd dat ik corona al vrij vroeg heb gehad en dat het waarschijnlijk de juiste keuze van mijn werk en mij was om destijds de richtlijnen van het RIVM te volgen, waardoor ik een week langer thuis ben gebleven dan normaal, omdat ik me wel goed voelde, maar toch af en toe koorts had en moest hoesten.

Maar wat dat te maken heeft met landsbelang, dat weet ik niet precies....

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 mar 2020 15:52
Jablan, fris mijn geheugen even op. Wat was er 1428?
't Is even geleden, dus ik moest ook even spieken. Maar ik zie niets in de lijst wat ik kan koppelen aan dit topic. De pest (de Zwarte Dood) zat er driekwart eeuw vóór. En ook in het lijstje pandemieën komt 1428 niet voor.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat is dan landsbelang? Dat zijn toch de belangen van alle inwoners in dit land? Net zo goed de belangen van uw oma’s als van u of van iemand van 25 jaar? En als daar de economie voor “stilgelegd” moet worden, het zij zo.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
23 mar 2020 15:55
Nijogeth schreef:
23 mar 2020 15:52
Jablan, fris mijn geheugen even op. Wat was er 1428?
't Is even geleden, dus ik moest ook even spieken. Maar ik zie niets in de lijst wat ik kan koppelen aan dit topic. De pest (de Zwarte Dood) zat er driekwart eeuw vóór. En ook in het lijstje pandemieën komt 1428 niet voor.
Ja, ik dacht in eerste instantie ook de pest, maar daar heb ik nooit een specifiek jaartal bij gehoord op school, meestal werd daar 14e tot 19e eeuw gezegd en dat er met regelmaat uitbraken van waren.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
23 mar 2020 16:00
Maar wat is dan landsbelang? Dat zijn toch de belangen van alle inwoners in dit land? Net zo goed de belangen van uw oma’s als van u of van iemand van 25 jaar? En als daar de economie voor “stilgelegd” moet worden, het zij zo.
Ja, maar je kunt nooit precies de belangen van iedereen behartigen, dat is onmogelijk. Uiteindelijk moeten we kijken op welke manier we er als land het sterkste uitkomen. Een ingestorte economie lijkt me dan in ieder geval niet in het belang van de meeste mensen te zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik dacht aan een verschrikkelijk jaar vanwege de pest, maar vind dat jaartal ook niet terug,

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u zich niet geroepen voelt om uw oma te beschermen, waarom zouden ze dan u wel beschermen?

Het land zijn wij allemaal toch?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
23 mar 2020 11:45
Dat nu nog steeds getwijfeld wordt aan de ernst van corona, vind ik verbijsterend.
Stille gedachte bij het lezen van vele reacties - niet alleen hier, ook op andere plekken: en als jij zelf besmet bent, zou je dan ook zo reageren?
Nijogeth schreef:
23 mar 2020 15:52
Jablan, fris mijn geheugen even op. Wat was er 1428?
Voor Nederland moet dat 1347-1351 zijn. Pestepidemie. Kwam in 1428 nog in andere delen van Europa terug.

Erthanax
Berichten: 10065
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Van een mensenleven (dat van een onbekende ander, uiteraard) wordt wel heel gemakkelijk een boekhoudkundig feit gemaakt. Op welke grootboekrekening kunnen we het afboeken?

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
23 mar 2020 16:00
Maar wat is dan landsbelang? Dat zijn toch de belangen van alle inwoners in dit land? Net zo goed de belangen van uw oma’s als van u of van iemand van 25 jaar? En als daar de economie voor “stilgelegd” moet worden, het zij zo.
Kool en geit sparen…...lukt niet altijd.
Als de economie fors achteruit gaat, is er op termijn natuurlijk ook minder geld voor zorg, waardoor alle inwoners slechter af zijn

Jandewerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2020 16:24

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jandewerd »

De verwachting nu is dat de crisis nog wel een paar maanden gaat duren en wellicht volgend voorjaar terugkomt. Wij hebben een reis geboekt naar Griekenland op 12 mei. Ik moet uiterlijk 25 maart de reissom via een reisbureau voldoen. Als nu dadelijk blijkt dat deze reis niet doorgaat wil liever niet betalen. De kans is namelijk groot dat de reisorganisatie, of het hotel of de vliegmaatschappij failliet gaat.
Mijn vraag is nu, kan ik in plaats van betalen ook een toezegging doen om te betalen en het bedrag overmaken als er een reëel zicht is op het doorgaan van de reis volgend voorjaar?
Hoe zou dat in zijn werk gaan en wat zijn mogelijke haken en ogen?

Jan de Werd

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, inderdaad, maar voor allen en niet alleen voor ouderen die eventueel al wat mankeren.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
23 mar 2020 16:29
Als de economie fors achteruit gaat, is er op termijn natuurlijk ook minder geld voor zorg, waardoor alle inwoners slechter af zijn
Dit zijn wel heel grote stappen. je verbindt nu schakels met elkaar die niet automatisch een keten vormen.

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Vandaag bij de bagageband op Schiphol, samen hokken, ja gezellig....https://www.telegraaf.nl/video/19026077 ... s-asociaal

Erthanax
Berichten: 10065
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, samen tegen corona.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Erthanax schreef:
23 mar 2020 16:24
Van een mensenleven (dat van een onbekende ander, uiteraard) wordt wel heel gemakkelijk een boekhoudkundig feit gemaakt. Op welke grootboekrekening kunnen we het afboeken?

Ja maar wacht even. Dat gebeurt altijd. Alleen nu een ziekte een hele grote groep en misschien wel jouzelf kan raken, is het ineens 'solidair zijn'. Men moet niet met twee maten gaan meten en dat gebeurt nu natuurlijk wel.

Nog een keer terug naar die griepepidemie een paar jaar geleden, waarbij dagelijks ook een fors aantal (wellicht meer nog dan vandaag) doden te betreuren was. Waarom toen geen paniek? Geen extra handen wassen? Geen oproep om de ouderen even niet te bezoeken? Waren die mensen minder belangrijk dan de mensen nu?

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
23 mar 2020 17:29

*knip*
Nog een keer terug naar die griepepidemie een paar jaar geleden, waarbij dagelijks ook een fors aantal (wellicht meer nog dan vandaag) doden te betreuren was. Waarom toen geen paniek? Geen extra handen wassen? Geen oproep om de ouderen even niet te bezoeken? Waren die mensen minder belangrijk dan de mensen nu?

Ik denk dat die oproep nu vooral bedoeld is om Italiaanse toestanden in de Nederlandse ziekenhuizen te voorkomen. Tijdens de gewone griepepidemie is opname toch wat meer verspreid waardoor de ziekenhuizen het, ook tijdens de piek, nog aan kunnen.

Edit En deze toestand in Spaanse ziekenhuizen wil je ook niet, voor niemand https://www.telegraaf.nl/video/18933590 ... ziekenhuis

Gesloten