LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
duimpje

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door duimpje »

Willen we WEER onder het duimpje van Duitsland en Frankrijk zitten ?
En wat als Turkije erbij komt ?
De grote landen hebben het voor het zeggen en dat realiseren die in Den Haag zich niet
Ons kleine landje staat altijd vooraan als er wat loos is en ze schreeuwen het hartst en gooie het eerst het ONZE centen

Gevolg is dat ons landje straks NOG meer uitgezogen zal gaan worden en wij bedelaars worden, zonder werk, zonder goede voorzieningen ( wat er nog van over is ) enz. enz.

Stem TEGEN als je land je lief is

Somber

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Somber »

Willen we WEER onder het duimpje van Duitsland en Frankrijk zitten

Ik ben daar dus ook bang voor..
Maar kennelijk zitten ze daar in Den Haag niet mee, want stel je voor dat je al grote elite partij nee stemt tijdens de volgende verkiezingen....
Nou dan weet ik al wat er dan word gezegt/verweten/gediscrimineerd/vergeleken.....>verwijzing naar eind 2001 tot 6 mei 2002

Gast

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zou er maar niet al te somber zijn want hoe je het went of keert het gebeurt toch wat dan haag wilt en dat is waar ik zo de pest over hebt.Maar ik laat me niet onder de duim zetten door den haag.Maar het is wel een teken dat we ons niet meer in de luren moeten laten
leggen en goed bedenken op wie je gaat stemmen als het zover is. maar ik heb de buik vol van den haag. Volg het nieuws maar eens dan weet je genoeg.Een dikke NEE dus iiiiiiiiiiiii

Engels

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Engels »

Het verwerpen van de grondwet isniet slecht voor economie
Als de Nederlandse bevolking bij het referendum op 1 juni tegen de Europese grondwet stemt, heeft dat dat geen nadelige gevolgen voor de Nederlandse economie. Sterker: de grondwet is zelfs nadelig voor de economie.
Ik reageer op uitlatingen van ministers Bot en Brinkhorst die hebben gezegd dat Nederland een minder aantrekkelijk vestigingsland voor bedrijven wordt bij een nee tegen de grondwet.

De grondwet kent geen wijzigingen in het economische beleid van de EU, dus zijn er geen negatieve effecten te vrezen. Wel leidt de grondwet tot meer Brusselse bureaucratie, en dat is slecht voor de economie.

Gast

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Gast »

en dan draagt kok ook nog zijn steentje bij. bij hem is het kwartje dus nog steeds niet gevallen. :?

Vondee
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2005 22:27

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Vondee »

GroenLinks had gevraagd om een financiële meevaller van 122 miljoen euro als gevolg van lagere uitgaven van de Europese Unie in te zetten voor verbetering van de koopkracht van de meest kwetsbare groepen.

Zalm wees op de recente bijstelling door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van het bruto binnenlands product (bbp) in 2001 als gevolg waarvan bijdragen aan ontwikkelingssamenwerking en de Europese Unie hoger uitvallen. ,,Ik heb op dit moment meer tegenvallers dan meevallers en ik kan dus niets financieren'', zei Zalm.
Hoe kan je nu in godsnaam zeggen dat de Europese Unie voordeel voor onze economie is. Juist door betalingen aan dit gedrocht kunnen we niet eens de minima bijstaan!
Nee-stemmers op grote voorsprong
HILVERSUM (ANP) - De nee-campagne tegen de Europese grondwet krijgt steeds meer aanhang. Van de mensen die zeker gaan stemmen bij het referendum op 1 juni, zegt nu 54 procent tegen te zullen stemmen. Dat blijkt uit onderzoek door TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws.


Slechts 27 procent wil voor de grondwet stemmen. Van de nee-stemmers zegt 94 procent dat de Europese eenwording te snel gaat. 58 procent van de nee-stemmers stemt tegen de grondwet uit protest tegen het kabinet-Balkenende. Ook de dure euro is een reden om tegen te stemmen.

Volgens de peiling gaat 38 procent van de stemgerechtigde Nederlanders ,,zeker'' stemmen. Sinds de vorige peiling in maart is het aantal voorstemmers licht gestegen van 26 naar 27 procent en de tegenstemmers van 38 naar 54 procent.

Volgens TNS NIPO liggen de verhoudingen onder alle Nederlanders, van wie de meesten dus nog niet weten óf ze gaan stemmen, iets dichter bij elkaar. Hier wil 18 procent voor stemmen en 36 procent tegen. In maart was dit respectievelijk 22 om 24 procent.
Er zijn dus duidelijk meer mensen wakker geschud....

Vondee

lotnummer

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door lotnummer »

Eigenlijk heb ik nog van geen een regeringsleider gehoord
waarom we voor moeten stemmen alleen maar dat we voor
moeten stemmen maar de reden is mij nog steeds niet
duidelijk.Als ik hier die topics lees dan weet ik tenminste
waarom ik niet voor moet stemmen dat is duidelijk.

Vondee
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2005 22:27

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Vondee »

Lees en huiver......
De grondwet is het begin van een Europese superstaat
Eigen munt, eigen volkslied, eigen parlement, en nu ook een grondwet. De EU dendert maar door richting een federale staat waarin Nederland niets meer te zeggen heeft.

Brussel heeft al te veel macht
Met de grondwet kan Nederland geen eigen buitenlands beleid meer voeren. Nederland wordt immers geacht overal het Europese standpunt uit te dragen. De Unie kan ook zelf internationale verdragen sluiten, die de lidstaten verplicht moeten uitvoeren.

Geen marktwerking in zorg en onderwijs!
Zodra een land ergens minimale marktwerking toelaat, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer, gelden daar de liberale Europese regels voor mededinging. Op die manier kan Nederland de zeggenschap over de gezondheidszorg toch kwijtraken aan Brussel.

Het heen-en-weer reizen tussen Brussel en Straatsburg blijft
In de grondwet is vastgelegd dat het europarlement zowel in Brussel als in Straatsburg vergadert. De miljoenen kostende maandelijkse verhuizingen blijven dus bestaan.

De veelgeroemde 'democratisering' van de EU is een lachertje
Het door ons gekozen europarlement is met meer dan 700 leden een slap en log orgaan. Het mag, ook met de grondwet, niet eens zelf een wetsvoorstel maken; dat mag alleen de Europese Commissie.
Het burgerinitiatief stelt niet veel voor, aangezien de Commissie het gewoon kan negeren.
De 'gele kaart' van de nationale parlementen stelt niet veel voor, aangezien de Commissie het wetsvoorstel gewoon door kan zetten.
De besluiten in de openbare vergaderingen van de ministers zullen worden voorgekookt in Brusselse achterkamertjes.

Er komt een Europees leger
De lidstaten verplichten zich tot meer militaire samenwerking. Ook moeten ze hun krijgsmachten verbeteren, hetgeen in de praktijk neer zal komen op meer geld voor wapentuig. Het Europees Defensieagentschap wordt opgericht om "de industriële en technologische basis van de defensiesector te versterken". De EU mag haar troepen overal ter wereld inzetten.

Landbouw gaat in de grondwet voor milieu
Productieverhoging en veiligstellen van de voedselvoorziening, dat zijn de doelen van het landbouwbeleid. Dat dateert uit de jaren '50, toen men nog nooit had gehoord van duurzaamheid en boterbergen. Het belang van de agrarische sector gaat kennelijk boven alles.

Stierenvechten mag van de grondwet
De grondwet spreekt mooie woorden over dierenwelzijn, maar dat moet wel wijken voor plaatselijke en religieuze tradities.

De grondwet is opgesteld door de bedenkers van de euro
Say no more.

Nederland verliest invloed
Ons vetorecht vervalt op een groot aantal terreinen. Er zal vaker besloten worden met 'gekwalificeerde meerderheid' van stemmen, waarbij gekeken wordt naar het aantal inwoners van een land. Nederland verliest daardoor aan gewicht vergeleken met nu.

De Nederlandse grondwet moet wijken voor de Europese
De grondwet heeft voorrang boven het recht van de lidstaten.

De grondwet is onleesbaar en straalt niets uit
448 artikelen, twee pre-ambules, twee bijlagen, 36 protocollen, en tientallen duistere verklaringen. Onleesbaar. Deze grondwet straalt alleen maar bureaucratie uit.

De vrije markt gaat voor alles
Zo'n beetje alles past in het neo-liberale marktdenken. Er worden wel mooie woorden gesproken over sociale voorzieningen en het milieu - maar ook die artikelen zijn doordrenkt met marktwerking.
Straks mogen we alleen maar Duits of Frans spreken! Dit kan je toch echt niet als positief bestempelen ?

Vielen Dank !



Vondee
Laatst gewijzigd door Vondee op 19 mei 2005 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Gast »

De grondwet is onleesbaar en straalt niets uit
448 artikelen, twee pre-ambules, twee bijlagen, 36 protocollen, en tientallen duistere verklaringen. Onleesbaar. Deze grondwet straalt alleen maar bureaucratie uit.
BLijkbaar bent u niet volledig bekent met de Nederlandse GW, want deze is met alle amandementen even onleesbaar.

De Duitse stukken zijn ook in het NEderlands, Frans en elke Europese taal te verkrijgen. Blijkbaar is even surfen naar de site van de eu te veel werk.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door pluisje »

ik stem tegen mijn land is me lief, maar of het ook wat uit maakt?????


pluisje

Vondee
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2005 22:27

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Vondee »

Blijkbaar is even surfen naar de site van de eu te veel werk.
Blijkbaar is surven naar een neutrale site over de Europese Grondwet U teveel......

Ger 223

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Ger 223 »

Vondee, je slaat de spijker op zijn kop.
NEE DUS, NEE NEE EN NOG EENS NEE

Gast

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Gast »

NEuterale sites welke dan. de sita van onze regerring en de eu geven een objectiever beeld dan de NEE sites.

De nee sites hbben zelfd een "objectieve" stemwijzer uitgebracht waarbij de uitkomst was dat je altijd nee moest stemmen

beetje raar niet waar.

DUS JA voor vooruitgangt

NEE voor Nationalisme en conservatisme[/quote]

Gast

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Gast »

Alle NEE stemmers doen dit enkel en alleen om een reden ze wuillen Geen vooruitgang, niet economisch en niet politiek.
Nee stememrs zijn bang voor verandering en houden het liever zoals het is. Willen niet delen met anderen.

Een Nee stem is een teken dat je niets afweet van de cosmopoltische situatie van de wereld.

Vondee
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2005 22:27

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Vondee »

Alle NEE stemmers doen dit enkel en alleen om een reden
Gelukkig!
En wat is dan uw reden om voor JA te stemmen ? We zien hier veel argumenten om op NEE te stemmen, dus reden genoeg zou ik zo zeggen.

Als je TV ff volgt, zie je dat de ministers over elkaar vallen over hun uitspraken, wat blijkt dat hun eigenlijk ook niet weten hoe de vork in de steel zit.

Zitten ze nu te discusseren of het cabinet alsnog JA zegt met een referendum die NEE zegt.
Als er nu nog geen lichtje brandt dat we gewoon kl**tjes volk zijn, dan weet ik het niet meer......

Johan-B-27

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Johan-B-27 »

TEGEN die waardeloze grondwet ga ik stemmen. Want die vervelend euro en dat **** CDA/VVD ben ik nu spuugzat. Het word tijd dat er nieuwe verkiezingen komen. Dit kabinet heeft ons alleen maar slecht gedaan, dus door die grondwet zal het echt niet beter worden. Ik vertrouw de politiek niet meer!!

IK STEM DUS TEGEN!!

Dank voor uw aandacht en laat een dikke NEE horen tegen Potter en zijn vriendjes.

Wij hoeven hier geen tweede Bush of Amerika te worden, want daar gaat het straks heen!!

Johan

joostw
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:21

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door joostw »

Beste gast van 23.00.

Ik ben weldegelijk voor verandering, mits het ook een verbetering inhoudt, en die EU-grondwet is geen verbetering.

Ik stem tegen;
omdat ik het de huidige regering het niet gun dat er onder hun bewind iets lukt,
omdat met de nieuwe grondwet de kerken een grotere inspraak zullen krijgen,
omdat met de nieuwe grondwet er nog meer geld naar defensie moet om een Europees leger te bouwen (Europese interfentiemacht), terwijl we ook de NAVO al hebben, komt er ook nog een bewapeningswedloopje met onszelf.

Okay, de bovenste is niet echt een Europees issue, maar de andere twee komen wel in de EU-grondwet voor.

En daar ben ik niet voor.

De "cosmopolitische situatie van de wereld" vereist geen referendum.
Ik denk niet dat de wereld meer of minder problemen zal hebben als wij hier ja danwel nee zullen zeggen.

Johan-B-27

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Johan-B-27 »

Weet je waar we pas onze NEE stem kunnen laten horen? Op de site van de CDA.

Surf naar:

http://afdelingen.cda.nl/debat/read.php ... 236&t=2236

En geef je mening.

Tuurlijk mogen ook de JA stemmers reageren, maar zo te zien, zijn dat er niet veel.

Gr. Johan

Petersann

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door Petersann »

Weet je waar we pas onze NEE stem kunnen laten horen? Op de site van de CDA.
Christelijken zijn moeilijk te overtuigen, zeker als Balkenende zegt "Als het gaat om" :lol: :lol:

Ik stem vol overtuiging NEE, en heb geen zin om het te beargumenteren want dit lijkt me wel duidelijk..

ikke85

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door ikke85 »

Wat ik jammer vind is dat veel mensen tegen gaan stemmen omdat ze tegen de huidige regering zijn. Maar is dat niet een beetje naief om te doen? Blijkbaar is het dan niet duidelijk waar dit verdrag over gaat.
Ik zelf heb nog niet veel meegekregen van deze grondwet. Domweg omdat het mijn interesse momenteel niet heeft. Ik ga daarom niet stemmen. Het referendum wordt gehouden om de burgers een advies te laten geven. Geef dit advies dan ook alleen naar aanleiding van deze grondwet. Geef niet een negatief advies omdat je tegen deze regering bent. Wie weet heeft dit verdrag wel goede gevolgen voor Europa en Nederland en onthou je dit door nu een negatief advies te geven enkel en alleen omdat je tegen de regering bent.
Zelfs Wouter Bos, die het absoluut niet eens is met de huidige regering, zegt voor het verdrag te zijn. Dus mensen, sta ditmaal ook boven de Nederlandse partijen en ga alleen voor/tegen stemmen als je weet wat het verdrag inhoudt.

Gesloten