LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hp printer kan naar het vuil door Vista/HP???

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
fietsje

Re: hp printer kan naar het vuil door Vista/HP???

Ongelezen bericht door fietsje »

In de voorwaarden wordt gesproken over NFR (Not for Resale) en niet over OEM.

Misschien kun jij me vertellen of dat hetzelfde is. Al ik de EULA goed heb gelezen zou het op de verpakking moerten staan. ( NFR dus )
12. NOT FOR RESALE SOFTWARE. You may not sell software marked as “NFR” or “Not for Resale.”
16. TRANSFER TO A THIRD PARTY.
a. Software Other Than Windows Anytime Upgrade. The first user of the software may
make a one time transfer of the software, and this agreement, directly to a third party. The first
user must uninstall the software before transferring it separately from the device. The first user
may not retain any copies.
b. Windows Anytime Upgrade Software. You may transfer the software directly to a third
party only with the licensed device. You may not keep any copies of the software or any earlier
version.
c. Other Requirements. Before any permitted transfer, the other party must agree that this
agreement applies to the transfer and use of the software. The transfer must include the proof
of license.
iemand ?

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

12. NOT FOR RESALE SOFTWARE. You may not sell software marked as “NFR” or “Not for Resale.”
Volgens mij gaat het hier om software die je via SLIM kunt kopen.

Die mogen niet doorverkocht worden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Magel heeft gelijk dat je de software zelf niet koopt omdat hier copyright opzit. In plaats hiervan koop je de rechten om het te gebruiken. Dat je daarom niet mag verwachten van software (anders dan op de doos staat) is niet juist. De licentie mag je onder de Nederlandse wet door verkopen, ook als ze iets anders zeggen.

Software moet aan de Nederlandse en Europese wetgeving voldoen. EULA's zijn vaak geschreven voor de Amerikaanse wetgeving geschreven en om deze reden niet geldig in Nederland.

De wettelijke rechten van consumenten hangt af van de vraag of software is aan te merken als een product. Wanneer dit het geval is dan is het per definitie een zaak en daarmee krijg je de rechten op o.a. 6 maanden garantie (7:18 lid 2 BW geloof ik) en non-conformiteit (7:17 BW). Het is aan de hof van Europa om hier een uitspraak te doen. Die heeft al aangegeven consumentenbescherming hoog in het vaandel te hebben. Dat alsmede de onderstaande tekst maakt het zeer waarschienlijk dat software juridisch als een product zal worden gezien.
  • Programmatuur is niet stoffelijk en kan daarom geen roerende zaak zijn.
    1. uit de richtlijn blijkt helemaal niet dat een product stoffelijk moet zijn;
    2. programmatuur is natuurwetenschappelijk bezien wel stoffelijk'
    3. de stoffelijkheid van programmatuur kan worden aangenomen door uit te gaan van de stoffelijke drager waarop de programmatuur is vastgelegd. De dogmatische beschouwing over de vraag of software een 'goed' (Nederlandse vertaling in de richtlijn) dan wel een 'zaak' (art. 6:187 lid 1 BW) is , leverd in dit verband weinig op nu (ook in EG-context bezien) deze evenals het begrip 'product' hun eigen communautairrechtelijke interpretatie zullen moeten ondergaan.
  • Programmatuur is informatie en het leidt geen twijvel dat informatie als zodanig in geen geval als 'product' in de zin van het richtlijnstelsel moet gelden. Hiertegen is aan te voeren dat programmatuur meer doet dan 'informeren'. Het doet een machine op een bepaalde manier een taak uitvoeren, meestal zonder dat het voor mensen mogelijk is die informatie te kennen.
  • Was het de bedoeling geweest dat computerprogrammatuur wel als product zou kunnen worden aangemerkt, dan was dat in de richtlijn zeker apart vermeld, zoals is gebeurd voor elektriciteit. Daartegen pleit echter dat elektriciteit is vermeld omdat de juridische status van elektriciteit binnen de lidstaten omstreden is. Als men had voorzien dat dergelijke problemen zich ook bij software zouden voordoen dan had men software ook wel als uitzondering genoemd.
  • Softwareontwikkeling is een diens en diensten zijn zeker geen producten in de zin van art. 6:187c lid 1. Dit argument verliest uit het oog dat ook bij het verrichten van een dienst een product tot stand kan komen. De grens 'product' en 'dienst' is bovendien niet haarscherp te trekken. (Er was immers een ontwerprichtlijn inzake de aansprakelijkheid voor diensten met gebreken (Document SPC-X1/-403/89), waarin een schuldaansprakelijkheid voor gebrekkige diensten was geregeld op een nagenoeg overeenkomstige wijze als is gebeurd in de Richtlijn productaansprakelijkheid).
  • Het is niet te rijmen met de gedachte de consument te beschermen dat voor mechanische varianten wel, maar voor software-uitvoeringen van het zelfde geen product bescherming bestaat.
Naar onze mening is de overtuigingskracht van de argumenten voor kwalificatie als product, die zijn gelegen in de aard van de programmatuur en de consumentenbescherming, groter dan de argumenten hiertegen.

Bron: praktische informaticarecht van Mr F.A.M. van der Klaauw-Koops en Mr. S.F.M. Corvers en (red.). derde druk. ISBN 90-68-90564-3
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 sep 2007 04:55, 4 keer totaal gewijzigd.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 05 Sep 2007 18:13 door ikbenik

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Je kun overigens wel de licentie overdragen / verkopen aan een ander.
( tenzij anders aangegeven NFR : OEM ) ?

OEM is nooit overdraagbaar.

Als een OEM-software op een computer geïnstalleerd is, dan blijft die licentie bij die computer.

Koop je een nieuwe computer, dan dien je ook weer nieuwe OEM-software te kopen.

Dus OEM-windows en Office kun je dus niet overzetten op een nieuwe computer.

Naar boven

En ook hier ben ik het 100% mee eens. Nieuwe computer betekend Altijd nieuwe OEM software. Dat is natuurlijk ook het verschil in prijs omdat de retailversie gewoon mee kan naar de nieuwe computer,alleen kost het drie maal zoveel als een OEMversie. Ik zal de komende computer uiteindelijk toch ook voor Retail gaan omdat mijn computers er na 1 jaar weer uitgaan en dan word de Retailversie weer goedkoper. :wink:

Jor.

fietsje

Nieuwe computer betekend Altijd nieuwe OEM software.
Klopt, dit staat op de website :

http://www.microsoft.com/netherlands/pa ... k/faq.aspx

Op mijn XP licentie is een sticker geplakt :
Deze OEM-software mag alleen worden geleverd in combinatie met de hardware die als vereiste wordt genoemd in de licentie voor Microsoft OEM System Builder die te vinden is op
http://www.microsoft.com/oem/sblicense/. Ondersteuning van de eindgebruikers valt onder de verantwoordelijkheid van de installateur van deze software.
Ik kan echter de systembuilder overeenkomst niet downloaden, daarvoor moet je geregistreerd systembuilder zijn.
( je moet inloggen )
De overeenkomst geldt alleen voor hen? M.a.w. zij mogen het alleen met een nieuwe PC leveren ?

Volgens mij geldt voor mij alleen de EULA ( END user license agreement ), Dus als daar in staat dat ik het mag deinstalleren en doorverkopen...

Ook de ondersteuning valt onder de levancier (winkelier) volgens de sticker.

Dus als ik een nieuwe PC koop met een OEM lisence, koop ik dus altijd een werkend apparaat! ( want OEM mag niet los verkocht worden! )
( dit is dus een artikel en geen software, tegenwoordig zit in elke DVD speler en wasmachine etc software, en daarvan mag je verwachten dat dat werkt! )

Als klant mag ik dan wel uiteindelijk er mee doen wat ik wil en de licentie overdragen ( volgens de EULA )

fietsje

Volgens mij gaat het hier om software die je via SLIM kunt kopen.
Nee, zie dezelfde link :

http://www.microsoft.com/netherlands/pa ... k/faq.aspx

fietsje

Uit EULA XP home :
1.3 Verplichte activering. De gebruiksrechten die
krachtens deze Overeenkomst worden verleend, zijn
beperkt tot de eerste dertig (30) dagen na de eerste
installatie van de SOFTWARE, tenzij u informatie verschaft
waarmee u uw exemplaar met licentie activeert op de wijze
die tijdens de installatieprocedure van de SOFTWARE
wordt uiteengezet. U kunt de SOFTWARE via internet of
telefonisch activeren; hier kunnen kosten mee gemoeid zijn.
Het is ook mogelijk dat u de SOFTWARE opnieuw moet
activeren als u andere hardware voor de computer gaat
gebruiken of als u de SOFTWARE verandert.
M.a.w. het wordt pas spannend als de activatie niet lukt!

en
15. SOFTWARE DIE NIET VOOR WEDERVERKOOP
BESTEMD IS. SOFTWARE die is aangeduid als "Niet Voor
Wederverkoop" of "NVW" mag niet worden verkocht of
anderszins voor een bepaalde waarde overgedragen of voor
enig ander doel worden gebruikt dan voor demonstratie-,
test- of evaluatiedoeleinden.
Wellicht wordt hiermee bedoeld dat je een alpha of beta versie niet mag door verkopen. ( wat logisch is )

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

De wettelijke rechten van consumenten hangt af van de vraag of software is aan te merken als een product. Wanneer dit het geval is dan is het per definitie een zaak en daarmee krijg je de rechten op o.a. 6 maanden garantie (7:18 lid 2 BW geloof ik) en non-conformiteit (7:17 BW). Het is aan de hof van Europa om hier een uitspraak te doen. Die heeft al aangegeven consumentenbescherming hoog in het vaandel te hebben. Dat alsmede de onderstaande tekst maakt het zeer waarschienlijk dat software juridisch als een product zal worden gezien.
Ik vermoed dat software van consoles wel enige garantie kan krijgen, maar zelfs daarvoor zul je naar de rechtbank o.i.d. moeten.

Bovendien vraag ik me af wat je aan de garantie hebt, al zou je hem krijgen nadat je er een zaak van had gemaakt. Microsoft garandeert dan dat je met Word kan tekstverwerken. Garantie dat jij het kan installeren heb je nooit en zul je ook niet krijgen.

jor

Op de manier als fietsje voorsteld, Je computer compleet met XP/Vista software verkopen is uiteraard gewoon toegestaan. Je mag echter niet de computer verkopen Zonder de OEMsoftware omdat dit aan de computer is gekoppeld via het moederbord. Met de retailversie kan en mag je doen wat je zelf wilt, Het is immers volledig gekocht en betaald en is geschikt voor iedere computer, Wat weer niet mag is zelf de retailversie op je computer laten staan en het dan alsnog verkopen terwijl je het zelf in gebruik hebt.

fietsje

M.a.w. het wordt pas spannend als de activatie niet lukt!
zie ook :

http://arstechnica.com/news.ars/post/20061102-8140.html

met :
OEM licenses still different

It bears repeating, however, the the OEM license that comes with Vista is indeed similar to the Windows XP OEM license in that it forbids any kind of transfer. As we have previously reported, users have nevertheless had success transferring those copies of Windows, but they are technically stepping outside of the bounds of the EULA when doing so.

fietsje

Met de retailversie kan en mag je doen wat je zelf wilt, Het is immers volledig gekocht en betaald en is geschikt voor iedere computer,
Retail gaan omdat mijn computers er na 1 jaar weer uitgaan en dan word de Retailversie weer goedkoper. Wink
Dat mag je dus 1 keer flikken Jor :wink:

http://tweakers.net/nieuws/44784/Micros ... e-aan.html

jor

Ik weet niet of dit nu nog geld,Het stukje is uit 2006 toen Vista nog niet op de markt was en ook toen de verkopers zoals ikbenik nog te verstaan werd gegeven nimmer een OEMversie los aan de klant te leveren, Ondankt dat ikbenik zich nog aan die regels houd is het intussen vrij te koop en word zelfs door microsoft toegestaan zonder enig probleem, Maar als dit van die retailversie nu nog steeds geld ( en dat vraag ik na bij microsoft ) Zal ik het dus NOOIT kopen. Dan koop ik wel gewoon drie keer de OEMversie nieuw bij mijn nieuwe computers en ben ik nog steeds goekoper uit. In ieder geval bedankt voor de tip. :wink:

Jor.

fietsje

Blijkbaar is die beperking inderdaad later ingetrokken.

http://windowsvistablog.com/blogs/windo ... terms.aspx

en citaat ui EULA NL
15. TOEWIJZEN AAN EEN ANDER APPARAAT.
a. Andere software dan Windows Anytime Upgrade. U mag de software verwijderen
en installeren op een ander apparaat voor gebruik. U mag dit echter niet doen om deze
licentie te delen met andere apparaten.
b. Software Windows Anytime Upgrade. De eerste gebruiker van de software kan de
licentie eenmalig aan een ander apparaat toewijzen, echter alleen als de
licentievoorwaarden van de software waarop u de upgrade heeft uitgevoerd, het
opnieuw toewijzen toestaan.
M.a.w. Jor als je geen anytime updrade versie hebt lijkt het OK.
en
16. OVERDRAGEN AAN DERDEN.
a. Andere software dan Windows Anytime Upgrade. De eerste gebruiker van de
software mag eenmalig de software en deze overeenkomst rechtstreeks overdragen aan
derden. De eerste gebruiker moet eerst de software afzonderlijk verwijderen van het
apparaat alvorens de software los van het apparaat wordt overgedragen. De eerste
gebruiker mag geen kopieën behouden.
zodat je inderdaad de licentie mag overdoen aan een ander.
( behalve OEM en upgrade any time )

jor

Bedankt voor de info fietsje, Ik kon het maar moeilijk vinden op de site van microsoft.Ik bestel voor €299.- dan wel de retailversie Van Vista Premium nl en Office 2007 nl die is hier redelijk geprijst en mag legaal op 3 computers.€139.- voor drie pc's is redelijk te noemen.

http://www.alternate.nl/html/product/de ... hData=true

nogmaals dank jor :wink:

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

De Beta versie van Vista is na diverse update's en upgrade's nog steeds werkend en gratis....

Maar ik heb geen geschikte printer op de oude STAR LC10 na uit 1981...
dus print ik via deze of stuur het door naar andere, dus kopen licentie hoeft niet, en ik krijg legaal alle update's tot nu toe,
zelfs straks het Service pack....

fietsje

Hé dirk, heb je al een bug gerapporteerd ? 8)

http://tweakers.net/nieuws/45246/Micros ... sters.html

jor

De Beta versie van Vista is na diverse update's en upgrade's nog steeds werkend en gratis....

Maar ik heb geen geschikte printer op de oude STAR LC10 na uit 1981

Als ik dit zo lees bij jij iemand die voor een kwartje op de eerste rang wil zitten. Prima natuurlijk maar iets wat zielig om te zeuren over je 26 jaar oude printerje. Heb je jou ( klacht, Kuchh. ) al ingediend bij de consumentenbond???

ikbenik

Consumentenbond: 'Vista geen volwaardige vervanging XP'
Door Dimitri Reijerman, vrijdag 7 september 2007 15:58
Bron: Redactie Tweakers.net, views: 28.006

In vier weken tijd heeft de Consumentenbond 4200 klachten ontvangen over Windows Vista. De bond noemt het OS 'nog geen volwaardige vervanging van XP'. Microsoft kwalificeert deze conclusie in een reactie als onjuist.

De Consumentenbond opende op 10 augustus het Meldpunt Windows Vista, waar gebruikers problemen met Microsofts nieuwste besturingssysteem konden aanmelden. Meest gehoorde klachten zijn volgens de Consumentenbond het niet goed functionerende software en randapparatuur die het laat afweten. Daarnaast kwamen veel klachten binnen over vastlopende en trage computers. Ook ervaren veel klagers Vista's netwerkverbindingen als onbetrouwbaar, waarbij vooral draadloze wifi-verbindingen het regelmatig zouden laten afweten.

Volgens de bond is Vista geen 'volwaardige vervanging' voor Windows XP, en kunnen tevreden XP-gebruikers de koop van Vista maar beter uitstellen. Kopers die een nieuwe pc willen aanschaffen zouden goed moeten nagaan of hun hardware en software compatible is met het OS. De Consumentenbond zegt in een brief er bij Microsoft op aan te dringen dat ontevreden Vista-gebruikers kosteloos terug moeten kunnen gaan naar Windows XP. Daarnaast wijst de belangenbehartiger voor consumenten naar alternatieve OS'en, zoals Ubuntu of Apple OS X.

Microsoft noemt in een reactie de conclusies van de Consumentenbond onjuist: 'De klachten richtten zich vooral op de compatibiliteit met randapparatuur. De conclusie dat Windows Vista geen volwaardige vervanger van Windows XP zou zijn, kan dan ook niet uit het onderzoek volgen.' Volgens de softwaregigant telt Nederland een miljoen Vista-gebruikers, en zijn de tevreden klanten niet in het onderzoek meegenomen. Microsoft verwijst gebruikers die problemen ondervinden met Vista door naar een hulppagina op de website van het bedrijf.
bron: http://tweakers.net/nieuws/49257
De consumentenbond is gewoon een zielige bond die graag tegen de schenen van fabrikanten schopt in plaats van de realiteit onder ogen te zien.

Ik heb een hekel aan de consumentenbond, omdat ze in een eigen fantasiewereld leven en doof zijn voor de realiteit en de werkelijkheid.

Zo'n bond vertrouw ik niet.

ikbenik

Daarnaast kwamen veel klachten binnen over vastlopende en trage computers.

Dat is te wijten aan de goedkope computers.

Die hebben én te weinig geheugen én een te zwakke videokaart.

Met alle gevolgen van dien.

Daarnaast willen de consumenten Vista op een oudere computer zetten (tegen alle adviezen in) en dan zit men met de problemen.

jor

De consumentenbond is ook even (vergeten ) dat er 1 miljoen Vista-gebruikers in Nederland zijn. Het is dus een kleine groep, En men geeft niet af op Vista als OS maar op de gebrekkige samenwerking met randapparatuur. Dit komt voor het overgrote deel omdat fabrikanten van Hardware Geen Vistadrivers of slechte drivers afgeven en erop uit zijn om nieuw te verkopen. Zelf had ik een HP 1510 all in one, Daar zijn wel drivers voor maar het complete scanprogamma moet ineens via het veel meer beperkte Paint. Dit dwong me omdat ik veel scan een andere Canon Pixma MP180 all in one te kopen die wel Vistaready is.Het gaat vooral vaak om oudere software dat niet meer goed of niet werkt en ook daar zie je dat softwaremakers nieuwe software willen verkopen. Kan je dit microsoft kwalijk nemen? Naar mijn idee echt niet helemaal.
Dat is te wijten aan de goedkope computers.

Die hebben én te weinig geheugen én een te zwakke videokaart.

Met alle gevolgen van dien.
En ook dit is maar al te waar, Je ziet Vistaready computers met onboardvideochips en veel te weinig of te traag intern geheugen.Daar Moeten wel toestanden van komen en kan je niet zomaar microsoft in hun schoenen schiuven.

Jor.

Gesloten