Re: Betalen voor een product dat teruggestuurd is
Geplaatst: 19 aug 2019 20:28
Zolang ze uw bankcodes niet weet, is het nog geen ramp.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Zolang ze uw bankcodes niet weet, is het nog geen ramp.
Het is geen mening.
Dat is niet de conclusie die de rechter trekt in de bewuste uitspraak. Dus het gebruik van 'zoals in de gelinkte uitspraak' is hier niet correct.StevieNL81 schreef: ↑19 aug 2019 18:35.....
Er is dus, zoals in de gelinkte uitspraak, een bestelling gedaan met de gegevens van TS maar dat zegt niet dat TS de bestelling heeft gedaan en dus ergens aan gehouden kan worden.
Klopt helemaal.
De rechter is van oordeel dat niet aangekomen kan worden dat een aanbod van eiser door gedaagde is aanvaard omdat de contactgegevens van gedaagde ook wel eens door een ander kunnen zijn ingevuld. Daarnaast is ook nog eens geen voldoende bepaald aanbod gedaan.tttlocke schreef: ↑19 aug 2019 23:55Dat is niet de conclusie die de rechter trekt in de bewuste uitspraak. Dus het gebruik van 'zoals in de gelinkte uitspraak' is hier niet correct.StevieNL81 schreef: ↑19 aug 2019 18:35.....
Er is dus, zoals in de gelinkte uitspraak, een bestelling gedaan met de gegevens van TS maar dat zegt niet dat TS de bestelling heeft gedaan en dus ergens aan gehouden kan worden.
ECLI:NL:RBNHO:2019:1078, r.o. 3.3 schreef:Naar het oordeel van de kantonrechter heeft Wincoop, tegenover de gemotiveerde betwisting van [gedaagde] , niet voldoende onderbouwd dat een overeenkomst met [gedaagde] tot stand is gekomen. Niet is komen vast te staan dat [gedaagde] een aanbod van Wincoop heeft aanvaard.
Uit de schermprint is op te maken dat de contactgegevens van [gedaagde] zijn ingevuld, maar dat kan door iemand anders zijn gedaan. Bovendien blijkt daaruit niet wat de overeengekomen prijs voor de cursus en het examen is. De prijs is een belangrijk onderdeel van een overeenkomst. Voorts blijkt niet dat, of op welke wijze, Wincoop de bestelling aan [gedaagde] heeft bevestigd. De stelling dat dit is gebeurd via de contactgegevens, is daarvoor onvoldoende. Wincoop heeft dat niet nader toegelicht of onderbouwd.
In het kort: er is een aanbieding gedaan op Facebook en iemand heeft dit aanbod aanvaard en daarbij gegevens verstrekt die van hemzelf of een ander zijn. De rest is slechts ruis. Het correcte antwoord op de vraag, kan de verkoper verwachten dat een ander het aanbod heeft aanvaard, is daarom ja.NeoDutchio schreef: ↑19 aug 2019 18:56Er is op de facebook (...) een aanbieding gedaan. (...) Middels de link in de aanbieding kom je uit bij de webshop. Om de bestelling te kunnen voltooien zijn een behoorlijk aantal stappen nodig.
(...) Kan je als verkoper dan verwachten dat je niet te maken hebt met de persoon waarvan je denkt dat die het is?
Ik denk dat je aardig gelijk hebt. Dat zie je iedere keer in soortgelijke discussies: mensen vinden (!!) dat het consumentenrecht veel te veel bescherming biedt, en gaan vervolgens de discussie voeren op basis van die mening in plaats van op de juridische realiteit.witte angora schreef: ↑19 aug 2019 22:46Maar toch, of de verkoper juridisch nu wel of niet in zijn recht staat; ik denk dat de kwaadheid vooral in het feit ligt dat hij zijn verantwoording niet neemt, maar het gewoon op de dochter afschuift, en daar nog gelijk in krijgt ook.
Juridisch mag het kloppen, moreel is het volkomen belachelijk.
Als webshop eigenaar kan ik hier aan toevoegen dat het vanuit consumentengemak vrijwel noodzakelijk is dit soort inlog methoden aan te bieden. Waarom? Omdat de gemiddelde klant zo min mogelijk moeite wilt doen. Een checkout van meerdere pagina's is een echte conversie-killer. Het liefst een one-page-checkout met gebruik van de browsers autofill functie welke in veel gevallen niet gecontroleerd wordt door de klant. Wij hebben dagelijks meerdere onbegrijpbare combinaties van verzendadressen. Een gedeeltelijk telefoonnummer bij de postcode, de geboortedatum bij het huisnummer etc.
We hebben het hier niet over situaties waarbij de klant iets fout opgeeft. De klant is daar nu al verantwoordelijk voor. We hebben het hier over situaties waar je klant de gegevens van een ander opgeeft.webshopeigenaar14 schreef: ↑20 aug 2019 15:48Het liefst een one-page-checkout met gebruik van de browsers autofill functie welke in veel gevallen niet gecontroleerd wordt door de klant. Wij hebben dagelijks meerdere onbegrijpbare combinaties van verzendadressen. Een gedeeltelijk telefoonnummer bij de postcode, de geboortedatum bij het huisnummer etc.
Je kan het je dus verloven om de klap op te vangen als het wel een keertje fout gaat.webshopeigenaar14 schreef: ↑20 aug 2019 15:48Waarom dan toch gebruiken? Omdat het vaker goed dan fout gaat en daarmee rendabel is.
Wanneer je klant de gegevens van een ander opgeeft dan kun je nog steeds verlangen dat je klant de rekening betaald. Wat wil je nog meer?webshopeigenaar14 schreef: ↑20 aug 2019 15:48Wat zou er moeten veranderen? De klant zou meer eigen verantwoording moeten krijgen.
Dit was ter verduidelijking dat de markt vraagt om zo simpel mogelijk in te loggen / bestellingen te plaatsen. Persoonlijk zou ik het liefst zien dat al mijn shops per invul veld een controleveld hebben. In de praktijk haakt de klant dan veelvuldig af.alfatrion schreef: ↑20 aug 2019 16:02We hebben het hier niet over situaties waarbij de klant iets fout opgeeft. De klant is daar nu al verantwoordelijk voor. We hebben het hier over situaties waar je klant de gegevens van een ander opgeeft.webshopeigenaar14 schreef: ↑20 aug 2019 15:48Het liefst een one-page-checkout met gebruik van de browsers autofill functie welke in veel gevallen niet gecontroleerd wordt door de klant. Wij hebben dagelijks meerdere onbegrijpbare combinaties van verzendadressen. Een gedeeltelijk telefoonnummer bij de postcode, de geboortedatum bij het huisnummer etc.
Dat staat er los van. Niemand wilt die klappen vrijwillig opvangen.alfatrion schreef: ↑20 aug 2019 16:02Je kan het je dus verloven om de klap op te vangen als het wel een keertje fout gaat.webshopeigenaar14 schreef: ↑20 aug 2019 15:48Waarom dan toch gebruiken? Omdat het vaker goed dan fout gaat en daarmee rendabel is.
Dit hele topic geeft aan dat de vermoedelijke klant kan zeggen dat een minderjarig persoon zich voorgedaan heeft als iemand anders en daardoor een ongeldige bestelling geplaatst heeft.alfatrion schreef: ↑20 aug 2019 16:02Wanneer je klant de gegevens van een ander opgeeft dan kun je nog steeds verlangen dat je klant de rekening betaald. Wat wil je nog meer?webshopeigenaar14 schreef: ↑20 aug 2019 15:48Wat zou er moeten veranderen? De klant zou meer eigen verantwoording moeten krijgen.
Ik ben van mening dat een rechter voldoende speelruimte moet hebben om dit soort eisen naast zich neer te leggen. Een ondernemer mag door een rechter best beschermd worden tegen de onvolwassenheid van sommige klanten.alfatrion schreef: ↑20 aug 2019 13:03Het stukje over "het was mijn dochter" gaat om een elementair stukje wetgeving (boek 3). Als je het daar niet mee eens bent, wat zou er dan anders moeten en hoe dan?
Ben je het niet mee eens dat vereist is dat de vrije wil aanwezig is om een rechtshandeling uit te voeren? Of ben je het er niet mee eens dat er geen beroep gedaan kan worden op het ontbreken van die vrije wil als daar in de omstandigheden redelijkerwijs aanleiding is om te vermoeden dat de vrije wil aanwezig is? Wil je dat er ook geen beroep gedaan kan worden als er in de omstandigheden geen aanleiding is om te vermoeden dat de vrije wil aanwezig is?
Hoewel ik snap wat je bedoelt, ben ik het niet met je eens. Denk even aan de Trias Politica. Het is niet aan de rechter om de wetgever te passeren. Ofwel: het is niet de rechter niet moet bewegen, maar de politiek.witte angora schreef: ↑20 aug 2019 16:23Ik ben van mening dat een rechter voldoende speelruimte moet hebben om dit soort eisen naast zich neer te leggen. Een ondernemer mag door een rechter best beschermd worden tegen de onvolwassenheid van sommige klanten.