LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezondheidszorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: Gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Gast »

nog net als maanden geleden, Vera klaagt liever dan dat ze een goede oplossing voor haar schoonvader zoekt. als het mijn (schoon)vader was had ik wat anders gezocht, maar misschien moet je dan 5 minuten langer rijden :roll:

S.

Ongelezen bericht door S. »

Jij was vroeger toch ''gastvrij'' S.?
Of heb ik dat ooit verkeerd begrepen, dan kan hoor.
Ja, ik was vroeger inderdaad 'gastvrij', maar ben een suffie met computers en ben de inlogcode kwijtgeraakt en ook de code voor de wabmailaccount waarmee ik hem terug kan vragen. ( dom, dom, dom) :oops:

En Vera, dit topic bevat op het moment dat ik aan het typen ben 160 berichten, waar in een aantal toch heel aardige suggesties staan.
Heb je er geen kunnen vinden waar je wat mee kon?

S.

Gast

Dat ik mensen irriteer daar kan ik niks aan doen.
Ik ben iniedergeval niet degene die met jij en jou bakken in de persoonlijke aanval gaat.
Als je je desondanks toch aangesproken voelt ligt dat aan jezelf.
Mijn schoonvader kan niet naar huis. Hij is vasculair dement.
Met alles wat daar bij hoort. Ik zou zeggen verdiep je even in dat ziekte beeld. We hebben inderdaad geprobeerd om hem ergens anders te plaatsen. Maar hélaas zijn we tot de schrijnende conclusie moeten komen, na gesprekken met fam van andere patienten dat het elders net zo erg zo niet erger is!
Inderdaad een kunstgebit vergt ook verzorging!
En dat gebeurd dus niet. Er zit dan ook regelmatig van de hele dag en avond en nacht voedsel onder zijn plaatje!
Mijn schoonmoeder had dat niet in de gaten totdat ze hem naar tandarts bracht voor de laatst controles op zijn kunstgebit.
Je kunt je voorstellen hoe dat stonk!
Deze tandarts hebben we trouwens zelf geregeld want vanuit het tehuis werd niks gedaan! Maar goed.
Of ik nu 5 min of een uur moet rijden mij maakt het niks uit.
Mijn schoonmoeder maakt het wel wat uit maar daar gaan jullie voor het gemak even aan voorbij. Of wat de situatie met haar en haar gezondheid doet.
Verschrikkelijke negatieve reacties terwijl mijn opzet was en is geweest een oplossing vinden. Maar blijkbaar kunnen jullie er niet tegen als er eens wat gezegd wordt. De verschillende tips en adviezen die ik heb gehad ben ik allemaal nagegaan en ik heb daar ook wat aan gehad.
Maar net als zoveel fam heb ik ook enorm moeten wennen aan het feit dat ik mijn schoonvader elke keer moet achterlaten!

Vera

S.

Vera,

Je irriteert mij nog steeds niet.
Alleen wat ik jammer vind is dat ik nu een half jaar later nog niets lees over concrete stappen. Ik zal een voorbeeld geven:
"Ik heb samen met mijn schoonmoeder een gesprek gehad met de klachtenfunctionaris van de instelling waarin we overeen gekomen zijn dat......(vul zelf maar in)".
Dit geeft de gelegenheid om voor degenen die er verstand van hebben daar gericht op in te gaan. Nu is het enkel het aanhalen van en ingaan op elkaars ergenissen.
Lijkt mij toch ook jouw bedoeling niet?

Groet,
S.

Gast

in haar bericht van 16.02, 12 mei geeft Vera al toe dat het nooit iets zal worden tussen haar/hen, en het huis.
...ze zullen blijven zeuren als dat moet om schoonvader te helpen...

en zulke dingen zitten me gewoon zo vreselijk dwars.
op elke afdeling heb je familieleden die alles iets minder begrijpen, die zeuren, je schoonvader heeft een eerstverantwoordelijke die moet zorgen dat alles goed gaat bij hem. als er iets mis is spreken jullie de ev-er aan, je gaat niet zeuren! zeurkouzen worden in de wekelijkse groepsbijeenkomsten besproken, en ik weet uit ervaring dat alles wat zeurkousen zeggen op een gegeven moment het ene oor in, en het andere uit gaat.
en dat is vast niet wat je wilt vera.
en neem het die eerstverantwoordelijke aub niet kwalijk als er een oproeper of stagiere komt die geen map met persoonlijke verzorging leest.
de ev-er heeft ook recht op vrije uurtjes.

Gast

Precies, ze geeft zelf al toe dat ze moeten zeuren om iets gedaan te krijgen, en wat doe je met kleine kinderen die zeuren??
Sorry Vera, je gooit je eigen glazen in, waarschijnlijk vindt geen enkel personeelslid je meer aardig. En ik geloof je verhaal over het vuil onder het kunstgebit ook niet zo, dan moet hij wel heel sterk uit zijn mond ruiken,en daar doen de zusters echt wel wat aan hoor.
Overdrijven is ook een vak. :roll:

Gast

Wie de schoen past trekt hem aan.
Je hoeft me niet te geloven.
De ev weet van alles en de wegen zijn allemaal bewandelt.
De reacties van de gasten die anoniem reageren zijn volstrekt in lijn met het onbegrip tov van mijn schoonvader en naar mijn schoonmoeder
Dat wij een zeurende fam zijn
Daar kunnen we echt niet mee zitten hoor
We vinden het echt erger als mijn schoonvader niet ontbijt!
Maar ja ik vergeet steeds dat jullie mij niet geloven :lol:
Tja de waarheid is hard en zoals ik zei dit tehuis is één van betere!!!
Laat staan hoe het ergens anders is! Waar de zg anonieme gasten werken. Geen wonder dat jullie zo beschermend zijn voor jullie heilige huisjes!
Er mocht eens iets veranderen ten goede voor de patienten dan!
Nee hoor laat ze maar lekker versterven uitdrogen etc
Maakt het uit, niet teveel zeuren dat is alleen lastig in de dagelijkse routine.
Enne natuurlijk stinkt mijn schoonvader uit zijn mond, maar dan moet je wel in zijn buurt komen en er attent op zijn! Met een paar gunstige uitzonderingen gebeurd dat dus niet!
Maar rollen jullie maar lekker verder in jullie eigen perfecte droomwereldje waar jullie lekker de dienst uit maken en het machtige zustertje kunnen spelen over de ruggen van oude mensen :twisted:
NIET over de rug van mijn schoonvader en NIET ten koste van mijn schoonmoeder.

Vera die liever zeurt dan zwijgend toekijkt!

S.

Nee Vera, nu ben jij ook niet eerlijk bezig.
Je haalt uit naar zogenaamde anonieme gasten, maar zelf reageer je ook anoniem, zonder naam en toenaam, zoals bijna iedereen op deze site. Of wou je beweren dat je de e.v.v-er op de hoogte heb gesteld van je reacties op Tros Radar forum.Want dan verwacht ik ook haar/zijn inbreng in deze discussie.
vera schreef:Tja de waarheid is hard en zoals ik zei dit tehuis is één van betere!!!
Waar baseer je dit op?
Vera schreef:Maar rollen jullie maar lekker verder in jullie eigen perfecte droomwereldje waar jullie lekker de dienst uit maken en het machtige zustertje kunnen spelen over de ruggen van oude mensen
Gaat binnen het onderwijs de ouders ook zo om met de leerkrachten van hun kinderen? Ik hoop niet dat je nu vanuit je eigen visie praat, want dan is het aloude gezegde: "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" van toepassing.

En waarom lees ik nu nog steeds niets concreets? Niets over behaalde doelen, standpunten van verschillende functionarissen?
Beste mens,je hebt een HBO- opleiding gehad; denk je nu werkelijk dat je met klaaggedrag iets bereikt?

S.
Die ook niet van opgeven weet.

Gast

IK weet niet hoe concreter ik nog moet worden.
Alle voorbeelden die ik aandraag worden van de tafel geveegd.
Ik geloof je niet het is niet waar.
Waarom zou ik mij dan de moeite getrooste om hier een uitgebreid verslag te doen van alle stappen die we hebben ondernomen en ondernemen?
Jullie geloven alleen dat wat je wilt geloven.
Dat moet je zelf weten en mbt tot trosradar wie zegt datdat allang niet gebeurd is?
Zijn er naast mijn verhaal al niet verschillende keren verschrikkelijke verhalen in het nieuws geweest mbt verzorgingstehuizen?
Zeker ook mensen die het allemaal verzonnen en liepen te klagen!
Mensen die in het gelijk gesteld zijn omdat de verpleging zonder overleg met de arts en fam een patient liet versterven omdat ze dat beter vonden!
Natuurlijk heeft dit "mens"zoals jij neerbuigend probeert te zeggen een HBO opleiding en dat zal de redding van mijn schoonouders zijn.
Het feit dat ik iniedergeval een naam eronder zet maakt dat ik herkenbaar ben en mij niet verschuil als een anonieme gast.
Verklaar mij eens waarom er nooit door niemand in al deze reacties concreet op deze voorbeelden is ingegaan.

Oh ja, jij aan vraagt mij waarop ik mij baseer dat dit één van de betere tehuizen is. Dat bedoel ik dus.....
Lezen is moeilijk maar ik had het al uitgelegd hoor.
Dus ik doe dat niet nog een keer.
Gaat binnen het onderwijs de ouders ook zo om met de leerkrachten van hun kinderen? Ik hoop niet dat je nu vanuit je eigen visie praat, want dan is het aloude gezegde: "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten" van toepassing.
IK kan het alleen maar waarderen dat wanneer er aanleiding voor zou zijn dat de ouders net zo kritisch tov mij zouden zijn mbt hun kinderen.
Wanneer ik de fout in ga of wanneer zij vinden dat ik de fout in ga moeten zij meteen aan de bel trekken. Dat is hun recht én hun plicht.
Het zijn hun kinderen en de enige mensen op deze wereld die door het "vuur"gaan voor deze kinderen zijn hun ouders!!!
Dat valt alleen maar te bewonderen en te respecteren!!!!

Vera

een zuster

Ongelezen bericht door een zuster »

ik werk al jaren in een verpleegtehuis, familie denkt altijd dat we lang koffie drinken want die komen net als wij even pauze hebben!
En wat te denken van agressieve bewoners die niet eens gewassen of gedoucht willen worden, ik ben al vaak geslagen of gebeten maar daar mag je nix aan doen. Meestal als iemand terminaal is en de familie heeft eindelijk tijd(!) zien ze hoe druk wij zijn en hebben ze respect voor de verzorging die wij geven aan de mensen. Vroeger werden de bewoners nog eens opgehaald en gingen een middag mee naar huis of ergens anders heen maar dat gebeurt nooit meer want iedereen werkt en is blij dat ze zelf een dagje vrij zijn!
Ik baal van al dat negatieve gedoe rond de gezondheidzorg schaam me bijna dat ik dit beroep uitoefen, maar geloof mij ik werk als een paard en er is niemand die mij bedankt als ik word afgekeurd omdat ik klachten krijg doordat ik vaak iets even snel alleen doe omdat een bewoner dan niet hoeft te wachten! :cry:

pluisje

Ongelezen bericht door pluisje »

o .o fam dit is niet helemaal eerlijk, wij hebben veel te lijden van negatieve berichten.
dat ligt niet altijd aan de mensen die zorg verlenen maar ook aan de zorgvrager.
als een zorgvrager iets niet wil dan zullen wij dat niet doen,gevolg boze fam...
tuurlijk gaat er wel eens iets mis en worden er fouten gemaakt, maar waar gebeurd dit niet.
omdan maar meteen op iedereen af te geven dat is niet eerlijk.

pluisje

Gast

Voor zuster en pluisje,

Ik kan me voorstellen wanneer je keihard werkt je wordt je gekwetst in je beroepseer. Het is in mijn boek ook echt zorg delen!
Zodra wij kunnen nemen wij mijn schoonvader wel degelijk een dag mee naar huis of een avondje viseten omdat hij daar dol op is.
Wat we niet kunnnen is dat stukje waarvoor we hem dus aan het tehuis toevertrouwen. Wat we heel erg vinden.
Het is geen beroep waar je je voor hoeft te schamen dat vind ik erg dat je dat zegt. Wat erg is dat er door de jaren heen blijkbaar zoveel mensen in de zorg zijn gaan werken om hele "verkeerde"redenen of dat de mensen helemaal gedemotiveerd zijn geraakt!
Dat is voor de sector erg, maar dat is ook voor de patienten erg.
Ik ben heel blij met jullie reactie!

Vera

S.

Vera, snap je nu nog niet wat ik probeer te bereiken?

Het viel mij op dat je enkel op de zeer agressieve berichten reageert of juist op de personen die zich door jou aangevallen voelen en zich bijna schamen voor hun beroep. Daarom heb ik mijn laatste post met een heel agressieve ondertoon geschreven en toen.......brak ik door. Wat ik o-zo jammer vind, want ik ben in de regel geen agressief persoon.

Dit topic staat bol van de links naar onafhankelijke organisaties die je met tal van adviezen van dienst kunnen zijn wanneer je hen om hulp vraagt.
Ik kan het mij niet voorstellen dat wanneer je een gegronde klacht hebt en deze goed kunt formuleren dat zij je dan niet serieus nemen.
Zoals bij deze:
meldpunt verpleeghuizen

Over mijn vraag waar jij je oordeel op baseert dat het huis van je schoonvader één van de betere is; het volgende heb ik van jou mogen lezen:
Maar hélaas zijn we tot de schrijnende conclusie moeten komen, na gesprekken met fam van andere patienten dat het elders net zo erg zo niet erger is!
Maar dit lijkt haast een soort roddelcirquit. Heb je die andere huizen al bezocht? Het personeel gesproken, folders bekeken? Je hebt veel vertrouwen in personen zoals Zuster, Pluisje en iemand van een half jaar terug, Mir.
Al deze mensen werken ook in de zorg, en ook in allerlei instellingen of de thuiszorg. Goed, er wordt flink bezuinigd, maar daar kunnen wij ook niets aan doen.
Het is vaak inschatten wie en welke handeling op dat moment prioriteit heeft. En dan wordt de ene persoon soms later geholpen dan de ander. Een volgende keer zijn de rollen weer omgedraait.
Ik werk zelf in de thuiszorg en ervaar weinig klachten van cliënten. Het enige wat met regelmaat terugkomt is de wens om op een bepaald voorkeurstijdstip hulp te krijgen. Maar met af en toe flink schuiven en overleg met alle partijen kom je daar ook vaak goed uit.

Wie weet bereik ik nu dat je wat meer begrip krijgt voor de situatie en dat je echt gerichte info hier gaat melden.
Zoals: mail gestuurd naar meldpunt-verpleeghuizen en als antwoord teruggehad.......
Daar kunnen we tenminste wat mee en horen al die persoonlijke aanvallen en ergenissen hopelijk snel tot een verleden.

Groet, S.

bitchy

Ongelezen bericht door bitchy »

elk verpleeghuis heeft wel een pluspunt of minpunt op het andere
als ik jou was Vera en de verstandhouding met de verzorgsters van jou schoonvader zo slecht is dan had ik allang een ander verpleeghuis gezocht
en dan moet je schoonmoeder maar wat langer reizen, je schoonvader is op dit moment toch het belangrijkste

Gast

Dat doet Vera niet; dan heeft ze immers niets meer te zeuren :roll: Snap dat dan!

S.

Is er iemand hier die begrijpt waar ik heen wil en die dezelfde mening heeft?
Aan die beledigingen over en weer heb je toch niets?
Doet de branche ook geen goed.

S.

bitchy

Ongelezen bericht door bitchy »

vera schrijft zelf al dat ze niet van plan is om uitgebreid op te schrijven welke stappen ze al ondernomen hebben
dat is jammer
ik vraag me af bij wie je dat hebt gedaan vera
ergens moet toch iemand zijn die daar dan orde op zaken gaat stellen
((of is er niets op orde te stellen?))

het is heel jammer vera dat je niet even de moeite neemt om met S. verder te gaan maar wel fel kan reageren op ''gasten'' die je niet serieus nemen

Gast

Ja, hèhè, jongens en meiden,
Als Vera eindelijk start met normaal contact maken met de verzorgsters van haar schoonvader dan is er niets meer te ze*ken hè!

angelika

Ongelezen bericht door angelika »

Voor S. , en Vera.

S. , ik begrijp heel goed waar je naar toe wilt en ik moet zeggen dat ik vanaf het begin deze discussie heb gevolgd en werkelijk met kromme tenen heb zitten lezen .

Discussie prima maar elkaar niet in de waarde laten vind ik echt vreselijk.

Laat ik even aannemen dat wat Vera schrijft klopt, dan snap ik dus echt niet dat er nu nog niets gebeurd is en ook al heb ik met ergernis alle reactie's zitten lezen, toch heb ik er nog vaak aan gedacht en ben dan ook erg benieuwd wat voor stappen Vera heeft ondernomen en wat dat heeft opgeleverd.

Ik betreur het dus ook dat je daar niet op in gaat, Vera.

Durf allemaal eens de hand in eigen boezem te steken, zowel Vera als de mensen die in de zorg werken.
Natuurlijk werkt iedereen over het algemeen heel hard maar dat wil toch niet zeggen dat je perfect bent.
We houden toch allemaal 1 ding voor ogen en dat is de client of bewoner??

Ook ik heb 15 jaar als verzorgende gewerkt en ik zal nooit meer vergeten toen de eerste bewoner met de vraag kwam om elke dag gedouched te worden. Dat kon toch niet, hoe moest dat in godsnaam!!
Na overleg met bewoner , team, fam, kwamen we toch tot een goede oplossing en kon er dus toch meer dan we zelf dachten.
Dit was ontzettend leuk omdat ook iedereen eerst met de hakken in het zand stond en dit tegenwerkte.

Ik zou ook niet weten hoe het moet als alle bewoners met deze vraag komen maar wat ik wil zeggen is , dat communicatie toch wel erg belangrijk is. Allereerst de bewoner, fam en team.

Dat wilde ik even kwijt.
Groeten An

S.

Ha fijn, toch een soort doorbraak. Mooi onder woorden gebracht Bitchy( die naam past niet bij je) en An.

Nu iets vanuit mijn werksituatie:
Ik werk in de thuiszorg en kom ± 3 keer per week 40 min. zorg verlenen binnen een instelling en misschien dat ik vanuit die positie, toch min of meer als bezoeker, door de ogen van Vera naar de gang van zaken daar kan kijken. En inderdaad, wanneer je niet de achtergronden van het beleid kent en onder welke omstandigheden het personeel daar werkt, heeft Vera gelijk met haar commentaar. Ik kan nu situaties gaan schetsen, weet heel leuke, maar dit is niet eerlijk tegenover het personeel daar, omdat zij misschien het forum niet lezen.
Lijkt erop dat het personeel in bepaalde instellingen in een heel strak keurslijf denken te zitten,soms ook ik, als ik heel kritisch naar mezelf kijk.
Gaat erom dat ik Vera op veel punten kan volgen en ik verwacht van haar dat zij nu, een half jaar verder, ook begrip kan opbrengen voor de verzorgers van haar schoonvader.

Wat ik begrijp van Vera is dat in december eigenlijk de onderhandelingen tussen personeel en haar al zijn stukgelopen. Ze is ook al met de directie in gesprek geweest.
Wat ik heel erg mis zijn concrete standpunten van zo'n directeur of wat de indicatiestelling van het CiZ is.
Vera, heb je al contact gehad met de klachtencommissie, want dan volg je een officiële procedure (nl klachtenprotocol) en zal er toch ook het één en ander op schrift staan.
Kan mij wel voorstellen dat dit emotioneel nogal wat vergt van alle betrokkenen, zowel Vera als personeel.

Wie weet levert deze discussie iets van nut op i.p.v de neerwaartse spiraal waarin deze zich nu bevind.

V.r groet,
S.

Gesloten