Oneens als je kijkt naar de feitelijke handelingen duidt het op schenking die nu terugbetaald lijkt te worden, er is geen ovk en geen rente afgesproken allemaal typisch voor een lening. Alles duidt op schenking als je naar de aangifte kijkt en de betaalde belasting. De aangifte van stiefmoeder zal haar vermogen zijn gedaald, dat is wat er met schenking gebeurt en niet met een lening. De BD heeft het ook zo geregistreerd. En zijn twee aangiftes en de bankafschriften initieel lijken me wat anders te zeggen dan dat er een lening zou zijn gegeven.
De vordering is erkend per whatsapp? Dat is geen formeel stuk maar kan dienen ter ondersteuning als bewijs. Let op dat Whatsapp niet dezelfde bewijskracht heeft als een onderhandse akte. Die er niet eens is.
De stiefmoeder komt de afspraak wat die dan ook mag zijn niet na door nu alles op te eisen. Daarmee schendt ze in ieder geval de whatsappjes.
Indien je nu meewerkt aan de eisen van incassobureau vind ik dat niet handig. Wie betaalt die kosten?
Gevaarlijk advies nee. Je moet hier niet in gaan rommelen en duidelijk zijn wat je standpunt is. in de marge werken raad ik af want het is het een of het ander.
Ik maak het zeker niet makkelijker maar er zijn hier veel omstandigheden die met elkaar niet te verenigen zijn. Gewoon even conclusie trekken op basis van wat ik lees kan niet mijns inziens.