LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

gelukkig doet je hond het goed op vers. mijn honden doen het weer goed op brok. maar ik ga niet verkondigen dat brok beter is. of barf beter is. voor jou hond is vers beter en voor de mijne brok. iedere hond is anders als je hond goed doet op vers geweldig

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Kunnen jullie wel lezen. Volgens mij niet.

Barfen is Ian Billing. Basis is botten en vlees. Dit is heel slecht voor je hond.

Waarom

1 Een hond is geen Wolf 12000 jaar geleden is dat ergens ontstaan. Klik lampje aan.
2 Een hond die thuis leeft. Leeft niet als een Wolf
3 De dieren die een wolf vangt zijn verzwakt en ziek. Veelal hebben deze dieren weinig spiervlees.
4 Een Wolf moet meer werk verzetten om de prooi te doden.
5 Een Wolf eet ook zaden peulvruchten bepaalde groenten en kruiden en bedorfen vlees.

Kortom je kan dus niet hetzelfde voeren als een Wolf. Ook is het zo dat een wolf minder eet. Waarom als hij te zwaar is is hij te langzaam om zijn prooi te vangen. Dus geen eten.

Heel simpel lesje biologie. Nivo zeer laag.

Nu Het barfen van Ian Billing. Deze adviseert hetzelfde te voeren als de wilde wolf.

Wat is fout in het advies

A een koe schaap geit varken is vetgemest. ( Een prooidier niet )
B Gekweekte dieren zijn niet ziek maar modder vet en bevatten veel spiervlees. ( Wild smaakt ook anders he )
C Een huishond is zelf veel zwaarder als dat hij in het wild zou leven.

Dat betekend dat je de voeding aan moet passen aan zijn leef-omstandigheid.

+ dat een Wolf en een hond niet alleen vlees eten. Het zijn dus eigenlijk alles eters. Dat geloven jullie niet want jullie denken aan prooidieren. Er zijn vele dieren die alles eters zijn. Die ook prooien vangen.

Dus Barfen is Slecht. Waarom te veel eiwitten en mineralen. ( Spiervlees en botten)

------------------------------------

Zo dat is dat.

Nu wat is dan wel goed voor je hond.

A Het beste wat er is. Zelf de maaltijd samen stellen met verse spullen
B Diepvries kant en klaar bij de dieren winkel
C De juiste brokken

Wat is nu heel slecht en is doodelijk voor de hond

X Het slechste wat er is. Zelf de maaltijd samen stellen. Wat een lulkoek zeg. Net zeg je het is het beste.

Ja dat klopt. Als je het doet met verstand en aanpast op de hond. Niet te veel geeft en de juiste voeding. ( In gedachte het is een alleseter )

Wat is nog meer slecht.
Y De foute slechte brok.
Z Te veel voeren brokken.

Rauw varkens vlees en vlees wat een onduidlijke herkomst heeft. Overgens zijn de onderzoekers er nog steeds niet uit wat nou beter is. Rauw vlees of gekookt. Dit is nog onduidelijk.

Dus wat is er nu fout aan het verhaal. Barfen. Het verhaal Barfen is door de volksmond veranderd in zelf maaltijd samen stellen. Dit is al eeuwen oud.
Barfen bestaat niet. Het wordt Barfen wordt dus fout gebruikt.

Wat gaat er dan fout bij sommige mensen.

Veelal de foute brok of te veel. Ook dit kost de nieren.

Waar moet je dus op letten op de voeding van een hond.
Eiwitten en Mineralen. Daar moet je voorzichtig mee zijn.

Ben je dat niet dan maak je je hond kapot en dan gaat is heel naar dood.

Dus wat is de boodschap.

A Zelf je maaltijd samen stellen is het beste als je het doet met kennis en verstand.
B Deze maaltijd samen stellen door eerst goed te leren. Niet omdat je buurman het adviseerd of Internet. Of een Forum.


Want wij moeten onthouden. Doe je het fout dan kost het het leven van de hond.

Ik moet wel zeggen dat Broodje aap aardig weet wat wel en niet goed is voor je hond maar moet nog heel veel leren.

Dit Forum is dus heel goed om mensen bewust er van te maken welke manier van voeren het beste bij je past.

A Heb je tijd en kennis Zelf de maaltijd samen stellen
B Heb je geen tijd en je wilt het beste voeren. Diepvries kant en klaar. Maar let op. Niet te veel van voeren.
C Heb je geen kennis en geen tijd en diepvries. ( Brokjes van een goed merk )

Verder de opmerking BHT, BHA en ETHOXIQUINE. Deze zijn niet goed. Maar de hoeveelheid is zeer laag. Denk maar aan 100 liter water drinken. en een glas. Bovendien is het zo dat deze middelen alleen nog voorkomen in de hele goedkope brokjes. + dat de overheid deze middelen niet meer wenst. Zal straks een verbod krijgen.

Ik hoop dat het nu eens duidelijk is.

Mensen die met verstand hun hond een maaltijd geven. Die op de juiste manier is samengesteld. Heel goed van jullie. Maar niet op advies van de buurman of een internet forum. Wel luisteren naar de mensen die het echt weten. Vers voeren is altijd het beste. Maar wel met vestand.

-----------------------------

Nu nog een technisch probleem.
De vuile pens en de darmen. Is niet eenvoudig te kopen. Ook de vacht en de hoefjes. Reden mag niet meer van de wet. Ziekte verspreiding.

Deze zijn dus wel nodig voor het rauw en vers voeren. Dit zal dus vervangen moeten worden. Maar met wat dan. Verteerde groenten en graan.

Hoe verteer je dit. ( Koken )

Belangrijk als je het toch kan kopen.
( Vuile pens ) Let op mesjes kroonkurken diverse scherpe metalen voorwerpen. Een herkauwer eet werkelijk alles. Ook vulpennen en spijkers.

Als het nu nog niet duidelijk dan merk ik het wel aan de reacties.

Maar ik respecteer ieder zijn mening. Maar niet de mening van mensen. Omdat men deze mening heeft van de buurman internet of forum. Moet wel je eigen mening zijn. Wij praten over honden levens.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

ik word hier zo ontzettend moe van,
:roll:
weer zo'n beterweter :?
mijn honden zijn perfect en super giga gezond terwijl ze jaren vers hebben gehad,en de laatste 2 jaar barf + vers.
mijn oudste hondje is 15 jaar oud, de jongste is 6.
de oudste krijgt elk half jaar haar gezondheidscontrole, niet omdat ze op barf+vers staat, (anders krijgen we dat weer) maar omdat ze oud is en extra aandacht verdiend.
als ik het zo fout doe met versxbarf, waarom zijn ze dan zo gezond...

yara1

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door yara1 »

Daar zeg je wat '' van een goed merk ''

Maar wie gaat hier bepalen welk merk ''goed'' is?

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Goede vraag welke brok is goed.

Vraag het aan bij TNO zij kunnen het testen.

Zie deze link. http://www.kennislink.nl/web/show?id=93072

Geinig he.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Hond een vlees eter.

Ha Ha laat mij niet lachen. Je ziet wel wie er verstand heeft van de voeding. van een.


Maar er zijn gelukkig ook mensen met verstand op de Barf pagina.

Zie. http://www.barf-natuurlijk.nl/30%20barfhondwolf.htm
---------------

Dit is wat er geschreven wordt.
Waarom is de hond behalve carnivoor ook omnivoor?

1. Vanwege mijn kennis over wat honden eten, kunnen eten en het er goed op doen vooral in vergelijking met een obligate carnivoor zoals een kat, die hetzelfde voedsel niet kan eten en het er ook niet goed op doet (ik heb bijna mijn hele leven honden gehad - ben nu 50+ - en ben vanaf het moment dat ik afgestudeerd ben, dierenarts voor gezelschapsdieren).

2. Vanwege mijn kennis als student voedingsleer - als undergraduate in de agrarische wetenschappen en in de veterinaire wetenschappen.

3. Omdat dit door de veterinaire professionals uitgelegd wordt als eetgewoonte van de hondachtigen.

4. Vanwege specifieke referenties zoals o.a. "Small Animal Clinical Nutrition" van Lewis, Morris en Hand en het boek "Canine and Feline Nutrition" van Case, Carey, Hirahana en Daristotle.

5. Omdat de biochemie en de fysiologie van de hond omnivoor-achtig is en niet puur carnivoor-achtig. Hij staat veel dichter bij de mens als de kat bijvoorbeeld.

Al mijn honden en die van de meerderheid van mijn cliënten eten voeding van plantaardig en dierlijk origine. Het zijn omnivoren.

Dat brengt ons bij de definitie van een omnivoor.

1. Taber's Cyclopedic Medical Dictionary spreekt van "omnivoor-achtig" (Omnis = alles, en vorare = eten) en vervolgt simpelweg met - eet voedsel van zowel plantaardige als dierlijke oorsprong. Er staat niet bij dat het plantaardige materiaal afkomstig moet zijn van de voedselbronnen van een ander dier.

Lees maar goed Broodje aap.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Tno Bewijs

Lees maar goed. Graan en kippenvlees. Wat is beter.

http://www.kennislink.nl/upload/93080_2 ... ggroot.jpg


Allebij 80%. Verteering.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

WELLES,NIETUS,WELLUS,NIETUS.
Is dit soms een kleuterklasje geworden?

Broodjeaap

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

B.A.R.F. is Biologically Appropriate Raw Food waarvan Billinghurst de grondlegger is. B.A.R.F. is ook Mogens Eliassen, Kymithy R. Schultze, Tom Lonsdale en Pat McKay, EXPERTS op het gebied van rauwe voeding.
Experts die hebben uitgedokterd dat een hond die thuis leeft, niet leeft als een wolf maar die nog steeds niet de functies van een carnivoor heeft verloren en aan te passen is op rauwe voeding.

Heel simpel lesje biologie. Nivo zeer laag. Een hond schraal houden is altijd OK, JUIST op rauwe voeding want een hond haalt daar de optimale voedingswaardes uit.

Als je je wat beter verdiept in het advies van onze Billyboy, dan kom je er vanzelf achter dat de 50/50 of 60/60 verhouding bot/spiervlees uit kraakbeen met daaraan wat spiervlees bestaat. DAT is een juiste verhouding calcium/fosfor en dierlijk eiwit. Over de week verdeeld is dit afhankelijk van het gewicht van de hond, de hoeveelheid activiteit etc.
De hoeveelheden orgaanvlees/groentemix en overige zijn hanteerlijnen die bij veel honden zeer goed werken. Maar niet iedere hond is hetzelfde, dus voor iedere hond geldt een eigen aanpassing op het dieet. Als je goed kunt lezen, had ik dat al eerder neergezet.
Je moet ALTIJD een voeding aanpassen aan de leefomstandigheid.
Dat heeft met het verbranden van energie te maken, waardoor alle optimale bestanddelen zo voordelig mogelijk worden benut en uitgescheiden. Net als met ieder ander voer.
Om je een idee te geven van een menusamenstelling (3 maaltijden over 1 dag) voor een gemiddelde jonge hond van 40 kilo het volgende;
dag 1:
250 gr. kippenlevers met groentemix, 100 gr. fruitmix, 400 gr. lamsrib met daaraan wat spiervlees en kruiden.
dag 2:
300 gr. kippennekken (daarin zit wat bot), 100 gr. probiotica (huttenkase, yoghurt), 400 gr. lamspens.
dag 3:
200 gr. runderhart met 100 gr. groentemix, 100 gr. fruitmix, 1 hele makreel (ca 300 gr., ook daarin zit bot).

Over de hele week genomen 2x een 'recreatiebot' van rund, geit of lam, 3x per week een rauw ei (met of zonder schil).

Zo kan ik even doorgaan. Je ziet, geen 1 dag is hetzelfde van samenstelling en is zeer lichtverteerbaar verdeeld, afhankelijk van de hoeveelheid te verspillen energie van die dag wordt de hoeveelheid opgevoerd. Voor mijn honden werkt dit perfect. Dus vertel niet dat B.A.R.F. ALLEEN maar bestaat uit bot en vlees, want dat is het niet.
En DAT leer je alleen door goede richtlijnen te volgen die ervoor staan en je te laten informeren door kenners op de diverse sites.

Zo, dat is dat.

Dus wat goed is voor je hond;

A Het beste wat er is. Zelf de maaltijd samenstellen met verse spullen om tegemoet te komen aan het natuurlijke verteringsproces van onze huishond, de carnivoor (B.A.R.F.)
B Een HOOGWAARDIG diepvries Kompleet Vers Vlees bij de dierenwinkel.
C De juiste brokken (zonder rotzooi).

Wat is slecht voor je hond?
AL het vlees van een onduidelijke afkomst. Ja, ik ga met je mee met het rauwe varkensvlees. Dat krijgen ze hier niet, alhoewel veel honden het daarop wel goed doen.
Uit diverse onderzoeken is zeker duidelijk dat rauw vlees beter is dan gekookt. Overigens worden natuurlijke dierlijke eiwitten geleidelijker in het bloed opgenomen dan gemanipuleerde, waardoor juist bij een rauw voer-samenstelling je niet bang hoeft te zijn voor een teveel aan eiwit. Als je je maar houdt aan de richtlijnen. Er zijn zelfs ontzettend veel honden die volledig op rauw vlees staan (RMB; Raw Meet and Bones) en die doen het er echt perfect op. Maar dat is een methode waar ik zelf niet achter sta.

Verder de opmerking BHT, BHA en ETHOXIQUINE. Deze zijn niet goed. Maar de hoeveelheid is zeer laag. Denk maar aan 100 liter water drinken. en een glas. Bovendien is het zo dat deze middelen alleen nog voorkomen in de hele goedkope brokjes. + dat de overheid deze middelen niet meer wenst. Zal straks een verbod krijgen.

http://www.altpetdoc.com/food.htm
Hill's Science Diet (BHA, Ethoxyquin)
Alpo - Beef (BHA)
Pedigree (BHA, BHT)
Pro Plan (BHA)
American Nutrition (BHA)
Royal Canine (BHA)
Iam's (BHA, Ethoxyquin)
Heinz (BHA)
Ralston - Purina (BHA)
Ralston One (Ethoxyquin)
9 Lives Friskies (BHA, Ethoxyquin)
Big Bet (by-products)
Pro-Pet (by products)
Eagle Pet (by products
Fancy Feast (by products)
Hi-Tor Felo Diet (by products)
ProPlan (by products

Je ziet, ik heb me dus aardig verdiept in het fenomeen B.A.R.F. (uitgeleerd ben je NOOIT over voeding, zeker niet als leek) en mijn honden doen het er fantastisch op. Tig x beter dan op brok.
En wat ik al in het begin wilde bereiken; mensen BEWUST maken op het goed voeren van hun viervoeter. Er zijn meer slechte dan goede wegen die naar Rome leiden.
Ik kan je verzekeren dat mijn pad de goeie is........ :twisted: :wink:

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Mensen moeten ook bewust zijn van wat ze hun honden voeren, anders kunnen ze nooit barfen, maar kennelijk is het altijd nog makkelijker om een schep brokken uit een zak te pakken dan je te verdiepen in het voer dat je je hondje geeft.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Broodje aap. Prof der onzin.

Hoe komt het toch je willens en wetens de onderzoeken van diverse hoog gestuderde universitaire prof van tafel vegen.

Zelfs op hun eigen internet pagina praten zij elkaar tegen.
Dat is dus het probleem. Iedereen heeft zijn eigen menu van Sjaakie.

Het is net een hondensnackbar.


Wie spreekt nu de waarheid.

Prof Barf Broodje aap .
De huisvrouwen club die volgen
Of de echte geleerden van de universiteit.

Na 14 pagina,s weten wij 1 ding.

Van vlees poepen zij minder. En er zijn mensen voor Barfen en Brokken en tegen Barfen en Brokken.

Maar ik weet wel.
Zouden de brokken piloten giftige brokken verkopen. Als dat waar zou zijn dan was dat groot nieuws voor de kranten.

Maar hoe leg je dat uit. Een hond heeft een biologische leefttijd van +/- 12 jaar als hij thuis leeft. En dat worden zij met Brokjes.

Belangrijk.

Wil je zelf het menu samenstellen.
Vraag het aan mensen die er voor geleerdt hebben. En pas het aan de hond.

Deze pagina, is een goede start.
http://www.holistischedierenartsen.nl/g ... gmaken.asp

Ook hier is het juiste advies. Pas het aan op je hond.

A Lever. Mag maar niet te veel. Opslagplaats voor chemische troep. ( Dezelfde troep die je in brokjes zitten Broodje aap)
B Honden zijn alles eters
C 50% Groenten ( Broodje aap haalt net 15% groenten)

Dus oppassen met praat forums. Luister naar de experts op voeding.

Paar opmerkingen uit de forums
De ene zegt wel zoute haring de ander niet. De ene zegt vis uit blik de ander zegt niet. Probleem bij deze praat groepjes.

Men weet dus nooit van wie je advies krijgt.

Maar vis uit blik is heel vaak zout. Zout is weer slecht voor de nieren

Mijn advies is dan ook luister nooit naar internet adviesen. Ook niet naar mij.
Maar naar de experts. Mensen die daar echt een studie van gemaakt hebben.
Internet adviesen zijn altijd half.

VB Advies broodje aap.
De Makreel, Gerookt, uit blik of vers gevangen.
Gerookt en uit Blik ( Weer dezelfde rommel die je ook in de brokjes vind + veel te veel zout)

Vers gevangen. Kwik of ander bende uit de zee die mensen dumpen

Vers van de visboer. Maar die verkopen zelden verse Makreel. Maar dan nog een ander probleem. Makreel is een vis die ook nog veel te veel gevangen wordt. ( En dat geef je dan je hond )

Zo zie je maar hoe gevaarlijk internet is.


Voorbeeld rauw vlees advies.
Wel of niet vlees koken. ( Hond met maag darm problemen advies wel koken. Waarom is beter verteerbaar. )

Belangrijk is dat Barfen heel gevaarlijk is. Waarom dan wel. Te veel kapiteins op 1 schip. Mensen die het wel weten maar ook mensen die het niet weten.
Van wie heb je nu advies.

Koop boeken, haal boeken uit de bibliotheek. Lees deze. Noteer de onduidelijkheden en vraag aan iemand die het echt weet uitleg op je vragen.. Weet je nieumand.

Vraag het aan een opleidings instituut waar deze experts een opleiding krijgen ( Universiteit ) Heel vaak vinden zij het leuk om te helpen met de juiste adviesen. Ook de dierenarts weet heel vaak mensen die het echt weten.

Kortom nooit via internet advies opvolgen.

Wie adviseert er nu rij door rood licht.

Broodje aap zegt wel of niet of zeg ik. Weet jij het. Ik weet het wel maar weet jij het wel. dat ik of braadje aap het weet. Of weet die ander het. Maar wie weet het dan wel. Ik weet het wel. Maar die ander weet het ook. Nou nu weet ik het wel hoor.

Broodjeaap

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

Vraag het de honden..... en dan mijn DA...... die er knap van baalt dat ie weinig aftrek bij mij heeft sinds mijn honden barfen. 1 is JUIST door rauw vlees van zijn maag/darmproblemen afgeholpen. Praat geen onzin. :roll:

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Laat toch zitten broodje aap, er zijn verschillende mensen die zich nu echt wel afvragen wat zij hun honden geven. Zo ben ik ook ooit begonnen. Dat er iemand tussen zit die denkt dat de brokken stukke beter zijn....... ik vermoedt zelf dat diegene winkelier van een DSZ is, of misschien DA assistent die bang is dat de schappen met Hills brokjes gaan verdwijnen.

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

moeten jullie niet werken ofzo? in plaats van kinderachtige welles niettus spelletjes te doen? jullie lijken wel een klein kind, ze willen allebei hun gelijk/zin krijgen. mensen moeten hun dieren maar voeden wat ze goed dunkt, ik zelf eet biologisch, mag je raden wat mijn hond eet :roll:

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Euh ff denken.. brokken?
:lol: :lol: :lol: :lol:

Nee, met al die kunstmatige toegevoegde dingen die daar in zitten moet het of vers of barf zijn :lol:

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Marianna »

Brokken bestaan hoofdzakelijk uit granen die de hond van nature niet eet. De vetten zijn voor een groot deel afkomstig van afgewerkt frituurvet wat bij cafetaria's wordt opgehaald en allerlei andere afval die nergens anders meer goed voor is.

Barf is een natuurlijke manier van voeden en deze voeding stel je ZELF samen. Carnibest, Bibi en noem maar op zijn commerciëel, kostbaar en zijn zeker geen barf.

Groetjes,
Marianna

akita
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:08

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door akita »

ben niet tegen barf maar zoals ik al eerder zei (niet ingelogd) mijn honden doen het goed op brok.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Marianna »

Hoi Akita,

Mijn hond krijgt af en toe brok voor de lekkere trek en mijn gemak. Waar anderen voor kiezen is ieders eigen keus, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar vers en rauw met botten die niet vermalen zijn.


Groet,
Marianna

akita
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:08

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door akita »

fijn dat jou honden het er goed op doen. de mijne helaas niet. die doen het weer goed op brok dus dat houd ik dus zo. ben dus NIET tegen barf. zoals vele denken

Gast

Re: Waarom goed voeden zo belangrijk is.... B.A.R.F.

Ongelezen bericht door Gast »

Wat hebben jullie domme uitspraken.

Frituurolie/ hergebruik van honden karkas. Brokken die licht geven.

Dom Dom Dom lulkoek verhaal.

Maar al met al ik ben voor versvoer. Maar niet voor Barf. Vele mensen die domme uitsparken doen waarom zij Barfen zijn heel fout bezig met de voeding voor hun hond. Hebben echt geen verstand. Kijken naar de drol van hun hond. Want hij mag niet poepen.

Nogmaals ik ben er voor om zelf maaltijden samenstellen. Maar ook voor de mensen die een brok voeren. Zolang je hond het dar goed op doet.

Heel eenvoudig. De dieet brok bestaat niet. Voor deze groep is de verse voeding een mogelijkheid. Maar kom niet met verhalen brokken zijn slecht dat is echt grote onzin. Vers voeren is goed maar weet je niet hoe het moet dan zijn brokken echt beter.

Dieeet voor de hond = vers voer een heel goed alternatief.

Gesloten