LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN Amro budget bankspaarhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
pompie

Re: ABN Amro budget bankspaarhypotheek

Ongelezen bericht door pompie »

Fiesiekus schreef:1. Als u eerder:
- een Bankspaar Hypotheek, of
- een andere hypotheek hebt afgesloten waarbij u een bepaald bedrag hebt
opgebouwd in een spaarverzekering (Kapitaal Verzekering Eigen Woning
(KEW)) met een ingangsdatum die ligt na 14 september 1999, of
- hebt gespaard op een bankspaarrekening (Spaarrekening Eigen Woning
(SEW) dan kunt u dit bedrag op uw nieuwe bankspaarrekening laten storten.
2. Uw oude spaarverzekering of bankspaarrekening wordt dan beëindigd. Dit
wordt fiscaal geruisloze voortzetting genoemd.
3. U moet de verzekeraar of de bank bij wie u de spaarverzekering of
bankspaarrekening hebt lopen zelf vragen of zij het bedrag willen
overmaken naar uw (nieuwe) bankspaarrekening. De verzekeraar of bank
moet een overdrachtsformulier opstellen en/of invullen waar alle gegevens
van uw spaarverzekering of bankspaarrekening in staan. Dit ingevulde
overdrachtsformulier moet de verzekeraar of bank aan AAHG sturen.
Dit gaat over fiscaal oversluiten naar de ABN Amro. Mijn vraag gaat over fiscaal oversluiten van de ABN Amro naar een andere bank.

pompie

een vraag, een antwoord schreef: Even een stukje uit de voorwaarden van ABN AMRO Banksparen:
ABN AMRO werkt ook mee aan de overdracht naar andere partijen. Dit is in alle gevallen kosteloos. Wel
kan er sprake zijn van een boete voor het vervroegd aflossen van de hypotheekschuld.
ABN AMRO doet alleen zaken met partijen die de ‘overeenkomst stroomlijning kapitaaloverdrachten’
hebben getekend.
Dus je kunt je bankspaarrekening later ook eventueel elders voortzetten.
Bedankt hiervoor. Dit is eigenlijk wat ik wilde weten. Ik heb het zelf nog niet kunnen traceren in de voorwaarden maar even googlen op jouw citaat leverde voor mij nog meer zinvolle informatie. Bedankt voor de alternatieven. Het viel mij overigens op dat de voorwaarden voor hypotheken bij Florius exact hetzelfde zijn als bij de ABN Amro.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Florius is ook van ABN Amro hypotheken... Ze worden alleen op een andere manier verkocht, verder zijn de hypotheken gelijk.

pompie

Ah dat verklaart een hoop. Overigens viel mij een voorwaarde op bij de ABN Amro budget hypotheek. Er werd gezegd dat aan het einde van de rentevaste periode ik een aanbieding krijg voor een zelfde rentevaste periode als dat ik daarvoor had. Dus als ik voor 10 jaar hebt vastgezet dan krijg ik automatisch weer een aanbod voor 10 jaar. Als ik een andere rentevaste periode wil moet ik een wijzigingsverzoek opsturen. Dit geldt ook als ik de hypotheekvorm of de rentevorm wilt wijzigen. Er wordt bij verteld dat ik dan een andere offerte krijg maar dat de bank altijd het verzoek mag weigeren.

Dit bevalt mij niet helemaal en ik vraag mij af of dit een normale gang van zaken is. Als ik zo de voorwaarden lees van andere hypotheekverstrekkers staat er meestal dat ik mag kiezen tussen verschillende rentevaste periodes. En ik heb geen zin om oneindig vast te zitten aan mijn keuze voor de rentevaste periode die ik nu ga kiezen.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

De vraag is ook of je aan het einde van die RVP, boeteloos kunt aflossen om naar een andere hypotheeknemer over te stappen.

Mocht nl. het verlengingsvoorstel je niet bevallen (en die kans is vrij groot gezien de beperking die de bank oplegt) is het wel fijn om toedeliedokie tegen je huidige hypotheeknemer te kunnen zeggen en te verkassen. Meestal worden ze dan ook wat soepeler om jouw tegenvoorstel te accepteren.

pompie

@Fiesiekus: Na afloop van de rentevaste periode kan je wel boetevrij oversluiten. De bank stuurt 8 weken voor het einde van de rentevaste periode het voorstel op.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Inderdaad als je de voorwaarden leest kan ABN AMRO een voorstel weigeren, heb dat echter nog nooit meegemaakt. Je hebt 8 weken de tijd om onderzoek te doen en je kunt rechtstreeks telefonisch een andere renteofferte opvragen.

Ga er maar van uit dat alle geldverstrekkers hun algemene voorwaarden goed dichttimmeren voor alle eventualiteiten.

Overigens zou ik meer problemen hebben met het verplichte actieve betaalpakket, als er ooit een probleem ontstaat kun je niet met je betaalrekening naar een andere bank zonder je korting te verliezen.
Nadeel van de grote banken met hun kortingen voor extra diensten, terwijl je elders kwalitatief vaak minimaal gelijkwaardig kunt.
Laatst gewijzigd door een vraag, een antwoord op 05 sep 2011 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

een vraag, een antwoord schreef:Nadeel van de grote banken met hun kortingen voor extra diensten, terwijl je elders kwalitatief vaak minimaal gelijkwaardig of terecht kunt.
Duidelijke taal...zeker hypotheekadviseur?

pompie

een vraag, een antwoord schreef:Inderdaad als je de voorwaarden leest kan ABN AMRO een voorstel weigeren, heb dat echter nog nooit meegemaakt. Je hebt 8 weken de tijd om onderzoek te doen en je kunt rechtstreeks telefonisch een andere renteofferte opvragen.

Ga er maar van uit dat alle geldverstrekkers hun algemene voorwaarden goed dichttimmeren voor alle eventualiteiten.

Overigens zou ik meer problemen hebben met het verplichte actieve betaalpakket, als er ooit een probleem ontstaat kun je niet met je betaalrekening naar een andere bank zonder je korting te verliezen.
Nadeel van de grote banken met hun kortingen voor extra diensten, terwijl je elders kwalitatief vaak minimaal gelijkwaardig kunt.
OK, dus dat valt waarschijnlijk wel weer mee. Ik heb ook over de voorwaarde nagedacht van het hebben van een betaalrekening bij de ABN Amro. Ik zie het zelf niet zozeer als een risico. En zou eigenlijk niet weten waarom ik op een gegeven moment zou willen stoppen met de betaalrekening bij de ABN Amro. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nadeel kan zijn dat je wellicht de komende 30 jaar een keer bij een andere bank een betaalrekening wilt nemen en dat de verplichting om een betaalrekening bij AA te hebben dan de facto vergelijkbaar is met een paar tientjes aan extra administratiekosten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

evdbeek99 schreef:Budget hypotheek is een versoberde hypotheek met verslechterde voorwaarden t.o.v. de 'normale' hypotheek. Je krijgt de extra rente korting niet voor niets. Je moet het zo zien dat de bank heeft zitten te strepen in de gunstige voorwaarden en boetes heeft toegevoegd om een scherpere rente neer te zetten. Het woord budget is dus meer van toepassing op hun eigen uitgaven.
Als klant heb je toch ook voordeel in de vorm van een lagere rente? Als je met Easyjet vliegt betaal je minder dan voor een open KLM ticket maar heb je ook minder flexibiliteit. Bij ee budgethypotheek is dat hetzelfde.

pompie

Inmiddels heb ik de voorwaarden gelezen. Er zitten weinig tot geen verschillen in de budget en woning (normale) hypotheek bij ABN Amro behalve tijdens het afsluiten. Het gaat dan om geldigheid offerte en dagrente. Aangezien ik oversluit maakt mij dat allemaal weinig uit. Verder geen verschillen dus. Ik heb ze in ieder geval nog niet geconstateerd.

RPD

Ongelezen bericht door RPD »

Mijn ex-partner en ik hadden ook ieder sinds 1,5 jaar een budget bankspaarhypotheek bij ABNAMRO voor 20 jaar vast. Nu zijn we sinds kort uit elkaar en wil ik haar deel overnemen/ ontslag van hoofdelijke aansprakelijkheid.
Dat kan wettelijk kennelijk niet. Ik moet van haar bankspaarhypotheek een annuiteitenhypotheek maken. Op zich vind ik dat nog wel te verteren, maar ABN legt mij nu een flinke boete op (grofweg 5x het brutomaandbedrag) voor het feit dat ik de bankspaarhypotheek voortijdig beeindig. Tsja, dat is niet bepaald mijn keus...
Ik heb een paar keer gevraagd naar de grondslag, maar krijg geen antwoord. Wat vinden jullie. Is de boete reeel?

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Kreeg je niet de keuze tussen de lening met het huidige rentepercentage voort te zetten en een nieuwe lening met de actuele (lagere) rente?

Over de berekening op zich in jouw situatie valt weinig te zeggen, maar de grondslag is simpel, het verschil in rente voor de resterende periode van de rentevast periode contant gemaakt (minus de boetevrije drempel). Kun je terugvinden in de voorwaarden en zal iedere adviseur (ook die van ABNAMRO) je zo op kunnen lepelen en voorrekenen.

RPD

Ongelezen bericht door RPD »

Nee, dat voorstel kreeg ik niet.
Voor mijn gevoel werd ik gedwongen de annuiteitenhypotheek te nemen en daar kwam een voorstel en een boete berekening uit. Die boete was trouwens eerst nog 1400 euro hoger. Maar de "rekenmodule gaf een andere uitkomst".
Nogal vaag, maar ok. Daar zit mijn vraag niet echt.
Ik blijf erbij dat ik het hoogst onrechtvaardig vind dat ik wettelijk gedwongen ben (is dat zo?) over te sluiten naar een annuiteitenhypotheek en dan vervolgens een boete moet betalen, omdat ik oversluit.
Is de boete an sich redelijk of onterecht?

Gesloten