LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:Als ik iets beloof dan doe ik het. Als een fabrikant iets beloofd, dan mag hij middels kleine letterjes zijn belofte verbreken?
De fabrikant doet een belofte en geeft ook aan tegen welke condities.

Dat de koper dat niet leest, is niet het probleem van de fabrikant, maar is echt het probleem van de koper.

In het Engels kent men een uitdrukking:

[scheldwoorden verwijderd door moderator]


Dat geeft precies de pijn plek aan: mensen lezen niet en verdommen om te lezen.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

We hebben het hier niet over de gebruiksaanwijzing, maar over het voldoen aan de gewekte verwachtingen op het moment van verkoop. Wellicht kun je even kennis nemen van de inhoud van de discussie (en van consumentenrecht) alvorens te reageren.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Constantinus,

Allereerst wat de verkoper jaren terug wel en niet heeft aangegeven zal niet meer bewijsbaar zijn. Is er misschien nog een aanbod waar iets in staat over de garantie van vijf jaar?

De voorwaarde dat jij je binnen 30 dagen had moeten inschrijven is een algemene voorwaarden. Hierop geld dat deze niet onredelijk bezwarend mogen zijn op straffe van vernietiging. Hiervan is sprake wanneer, in strijd met de goede trouw, het evenwicht tussen de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen van de partijen ten nadele van de consument aanzienlijk verstoort. Ik acht dat daar sprake van is, indien je wel gewezen bent op de garantie termijn van vijf jaar maar niet op de eis om je binnen dertig dagen te registreren.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Is dit jouw persoonlijke mening of kun je ook verwijzen naar relevante wetsartikelen en jurisprudentie?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:Is dit jouw persoonlijke mening of kun je ook verwijzen naar relevante wetsartikelen en jurisprudentie?
Artikel 6a van wetboek 7. :mrgreen:

Daarbij de opmerking dat die extra garantie door de fabrikant wordt aangeboden en niet door de verkopende partij.
Die extra garantie maakt ook geen deel uit van de koopovereenkomst.
Zou die extra garantie standaard door de fabrikant worden gegeven, dan maakt deze wel uit van de koopovereenkomst, omdat de mededelingen die door de verkopende partij en zijn voorverkopers (lees fabrikant) zijn gedaan, ook bindend zijn.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:Van consumentenrecht weet ik het nodige van en de topic heb ik ook gelezen.
Correctie:
BBCS schreef:Van consumentenrecht denk ik het nodige te weten en het topic heb ik half en daarbij selectief gelezen.
Constantinus schreef:We hebben het hier niet over de gebruiksaanwijzing, maar over het voldoen aan de gewekte verwachtingen op het moment van verkoop.
Zoals Alfatrion reeds vroeg, was de 5 jaren garantie reeds bekend bij u voor de koop een feit was, en staat dit ergens op papier vermeld?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

adSolvendum schreef:
BBCS schreef:Van consumentenrecht weet ik het nodige van en de topic heb ik ook gelezen.
Correctie:
BBCS schreef:Van consumentenrecht denk ik het nodige te weten en het topic heb ik half en daarbij selectief gelezen.
Doe even normaal zeg! :evil:

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:
Hiervan is sprake wanneer, in strijd met de goede trouw, het evenwicht tussen de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen van de partijen ten nadele van de consument aanzienlijk verstoort. Ik acht dat daar sprake van is, indien je wel gewezen bent op de garantie termijn van vijf jaar maar niet op de eis om je binnen dertig dagen te registreren.
Daar heeft de fabrikant niets mee te maken.
Verkondigen dat de fabrikant niets heeft te maken met de werking van de wet is wel normaal dan?
Daarbij gaat u weer eens voorbij aan het punt wat TS terecht maakt. De verkoper heeft bij de verkoop aangegeven dat er 5 jaar garantie op de apparatuur zit. De verwachting dat de apparatuur dan ook wel 5 jaar mee zal gaan is geen onredelijke, waarom anders 5 jaar garantie geven. Dit is een mededeling van de verkoper als in 7:17 lid 2 BW, waarbij ook nog wel eens succesvol beargumenteerd zou kunnen worden dat de garantie feitelijk onderdeel van de overeenkomst is, in welke overeenkomst niet wordt gerept van een inschrijftermijn van 30 dagen naar ik aanneem.
De discussie zou niet moeten gaan over wat u als recht of krom ziet, maar of TS iets van voornoemde mededeling op papier heeft, en of TS eventueel zal kunnen slagen in een bewijslast.

16again
Berichten: 16389
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door 16again »

Het lijkt mij dat originele aankoopbonnen voldoende bewijs zijn dat apparaten gelijktijdig zijn aangeschaft.
Extra werkzaamheden als insturen van registratie formuliertjes zijn m.i. overbodig, en dienen alleen het hogere doel: "Ontlopen van garantieverplichtingen"

Indien je winkel bij het CBW aangesloten is kun je altijd naar geschillencommissie stappen om met de keukenwinkel in de clinch te gaan. Indien je wat garantie betreft aan het kortste eind trekt, resteert je recht op een deugdelijk product, en dient de winkel alsnog een deel van de schade te vergoeden.
Je kan er zelfs aanvoeren dat de keukenwinkel heeft nagelaten dat registratie formuliertje voor je in te vullen en op te sturen!
(indien de winkel dit aan de klant overlaat, is het handig om dit aantoonbaar aan klant duidelijk te maken. Zelfstandigste zet het niet voor niets op zijn bon)

Voorwaarden van de fabrikant sluiten hier garantie uit. Op welke overeenkomst zijn de voorwaarden van de fabrikant van toepassing? De consument heeft geen overeenkomst met whirlpool!
En: Zijn deze voorwaarden voor het sluiten van de koop aantoonbaar ter hand gesteld? Zo niet, dan kun je een voor jou ongunstig beding vernietigen!


Zo zijn er wel meer regeltjes gesneuveld die garantie probeerden in te perken: Geen kassabon, geen garantie.......?? Zodra je kan aantonen dat het product daadwerkelijk in die winkel gekocht is (met bijvoorbeeld een pinbon) sta je als consument toch sterk .
Echter, de weg van de minste weerstand blijft toch de kassabonnetjes bewaren en registratie formuliert opsturen......

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

adSolvendum schreef: Verkondigen dat de fabrikant niets heeft te maken met de werking van de wet is wel normaal dan?
adSolvendum schreef:Daarbij gaat u weer eens voorbij aan het punt wat TS terecht maakt. De verkoper heeft bij de verkoop aangegeven dat er 5 jaar garantie op de apparatuur zit.
Als de verkoper heeft aangegeven dat de fabrikant 5 jaar garantie geeft, dan heeft die verkoper het mis.

Het is echt niet zo dat als de fabrikant 5 jaar garantie geeft en daar een voorwaarde aan stelt, en de verkoper vermeldt die voorwaarden niet, dat dan de koper niet met die voorwaarden rekening hoeft te houden, omdat de verkopende partij verzuimd heeft om die voorwaarden aan de koper mede te delen.
adSolvendum schreef:De verwachting dat de apparatuur dan ook wel 5 jaar mee zal gaan is geen onredelijke, waarom anders 5 jaar garantie geven. Dit is een mededeling van de verkoper als in 7:17 lid 2 BW, waarbij ook nog wel eens succesvol beargumenteerd zou kunnen worden dat de garantie feitelijk onderdeel van de overeenkomst is, in welke overeenkomst niet wordt gerept van een inschrijftermijn van 30 dagen naar ik aanneem.
Die 30 dagen blijven gewoon van toepassing.

Een punt waar jij naar toe wilt, is dat de uitspraken van de verkopende partij er ook toe doen: die 5 jaar garantie.
Als daar niets meer over bekend is, en die verkoper heeft dat aangegeven, dan dient de verkoper die 5 jaar garantie te geven en niet de fabrikant.

De fabrikant heeft als eis gesteld dat binnen 30 dagen na aankoop voor die extra garantie bij de fabrikant geregistreerd dient te worden.
Dat blijft gewoon van toepassing.
En ja, die voorwaarden zijn dan ook onderdeel van de koopovereenkomst.
Al heeft de verkoper die niet medegedeeld, aangezien de fabrikant die wel heeft medegedeeld, is die voorwaarden gewoon van toepassing.

adSolvendum schreef:De discussie zou niet moeten gaan over wat u als recht of krom ziet, maar of TS iets van voornoemde mededeling op papier heeft, en of TS eventueel zal kunnen slagen in een bewijslast.
De mededeling van de fabrikant gaat boven de mededeling die de verkoper over de fabrikant heeft gegeven.

Het punt is dat volgens de TS de verkopende partij verzuimd heeft om die voorwaarden van de fabrikant aan de TS mondeling mede te delen.
Als in de koopovereenkomst, maar zeker in de papieren die de TS gekregen heeft dat aan die 5 jaar extra garantie voorwaarden zitten, dan zijn die voorwaarden gewoon van toepassing.

De vraag is niet of die voorwaarden in strijd is met de wetgeving: dat is die niet.
De vraag is ook niet of de fabrikant toch die 5 jaar moet verstrekken.

De vraag is wel of de verkoper die 5 jaar garantie op zich moet nemen, omdat die de voorwaarden van de fabrikant aan de TS verzuimd heeft mede te delen.

Kort gezegd:
De fabrikant hoeft die garantie niet te verstrekken.
De vraag is alleen of nu de verkopende partij die garantie moet verstrekken. En daar heb ik mijn twijfels over.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Ik denk dat BBCS gewoon de boel loopt te provoceren, een zogenaamde forumtroll. Geen jurisprudentie, geen wetsartikelen, geen praktijkvoorbeelden, slecht lezen, bewust verdraaien van woorden, etc. En gewoon de mening eindeloos blijven herhalen zonder onderbouwing met uitsluitend het doel om te irriteren.

Ik heb al op de rapportagebutton gedrukt om de forumleiding te informeren.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:Ik denk dat BBCS gewoon de boel loopt te provoceren, een zogenaamde forumtroll. Geen jurisprudentie, geen wetsartikelen, geen praktijkvoorbeelden, slecht lezen, bewust verdraaien van woorden, etc. En gewoon de mening eindeloos blijven herhalen zonder onderbouwing met uitsluitend het doel om te irriteren.

Ik heb al op de rapportagebutton gedrukt om de forumleiding te informeren.
Ik leg gewoon uit hoe het in elkaar zit.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:slecht lezen, bewust verdraaien van woorden, etc. En gewoon de mening eindeloos blijven herhalen zonder onderbouwing met uitsluitend het doel om te irriteren.
Ik lees zeker niet slecht en verdraaien doe ik al helemaal niet.

Blijkbaar is het te moeilijk voor je en ga je het op mij af reageren. :evil:
Ik heb al op de rapportagebutton gedrukt om de forumleiding te informeren.
Kan ik met jouw berichten ook doen: smaad en laster.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Kijk eens naar je reacties in andere topics, ik zie een patroon van bewust irriteren.

http://forum.www.trosradar.nl/search.ph ... 0&sr=posts

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:Kijk eens naar je reacties in andere topics, ik zie een patroon van bewust irriteren.

http://forum.www.trosradar.nl/search.ph ... 0&sr=posts
Toch zie je het fout.

Diverse mensen zijn van mening dat de verkopende partij bepaalde uitspraken heeft gedaan en dat de fabrikant daar maar aan moet houden.
Dat is dus precies het omgekeerde wat de werkelijkheid is.

Ik begrijp je frustraties zeker.
Echter waar je wel aan voorbij gaat is het feit dat de verkopende partij wel bepaalde uitspraken gedaan heeft, maar dat de fabrikant daaraan niet hoeft te houden.

De fabrikant hoeft die 5 jaar garantie niet te geven, omdat je vergeten bent om binnen 30 dagen bij de fabrikant te registreren.

De verkopende partij heeft dus aangegeven dat als je minimaal 4 producten van de fabrikant tegelijk koopt dat je dan 5 jaar garantie hebt.

Dan is het simpel: de verkopende partij dient je dan die 5 jaar garantie te verstrekken.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Constantinus schreef:Is dit jouw persoonlijke mening of kun je ook verwijzen naar relevante wetsartikelen en jurisprudentie?
Je kunt de regels over algemene voorwaarden vinden in burgerlijk wetboek 6, onder de afdeling algemene voorwaarden. (ergens rond 6:234 BW; zie daarnaast de algemene regel ook de zwarte lijst daar enkele artikels onder) Deze moet richtlijnsconform worden uitgelegd en daarvoor kun je kijken naar de richtlijn oneerlijke bedingen. Ik heb geen jurisprudentie voor handen. Ik heb niet gezocht naar jurisprudentie; dat lijkt mij weinig toe te voegen nu het een en ander vrij letterlijk in de richtlijn staat.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 11 okt 2011 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Dank voor de uitleg.

Ik schreef een reactie aan BBCS en ik had niet gezien dat jij gelijkertijd ook had gereageerd. De opmerking was dus voor BBCS, die tot op heden zijn mening niet heeft kunnen onderbouwen met wetteksten of jurisprudentie.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:Voorwaarden van de fabrikant sluiten hier garantie uit. Op welke overeenkomst zijn de voorwaarden van de fabrikant van toepassing? De consument heeft geen overeenkomst met whirlpool!
Dat laat onverlet dat de verkoper de garantievoorwaarden of andere AV onderdeel kan maken van de overeenkomst die hij met de koper heeft.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Ik zal een vriendelijke brief schrijven aan de keukenleverancier, ookal is mijn onvrede gericht op Whirlpool.

Aan Whirlpool heb ik gisteren reeds per brief mijn teleurstelling kenbaar gemaakt en vriendelijk verzocht om coulant te zijn met de inschrijvingstermijn.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:Diverse mensen zijn van mening dat de verkopende partij bepaalde uitspraken heeft gedaan en dat de fabrikant daar maar aan moet houden.
Dat is dus precies het omgekeerde wat de werkelijkheid is.
BBCS schreef:De verkopende partij heeft dus aangegeven dat als je minimaal 4 producten van de fabrikant tegelijk koopt dat je dan 5 jaar garantie hebt.

Dan is het simpel: de verkopende partij dient je dan die 5 jaar garantie te verstrekken.
Eerst heeft de fabrikant, nergens wat mee te maken, en dan stelt u dat de fabrikant de verkopende partij is, en toch maar garantie moet geven.
Uw bijdragen raken kant nog wal, vervuilen enkel het topic. Hier is TS niet mee gediend, noch enig ander forum bezoeker.
U verdoezelt de kern van de zaak met uw uitlatingen.

Het probleem is simpel, TS heeft spulletjes gekocht, de verkoper heeft bij de verkoop geroepen dat daar 5 jaar garantie op zit.
Van belang is te weten of deze mededeling van de verkoper op schrift staat (offerte, orderbevestiging), of de verkoper heeft aangegeven dat de fabrikant de garantieverlener is, en of er bij de verkoop al voorwaarden aan zijn verbonden (dus niet achteraf zoals u reeds eerder heeft geproclameerd geldend te zijn).
Wanneer de mededeling niet op schrift staat kan dit een probleem opleveren.
Wanneer de verkoper niet de fabrikant heeft aangewezen als garantieverlener zal de verkoper garantie moeten verlenen, in het andere geval kan dit complicerend werken (en waarschijnlijk niet meer dan dat).
Wanneer er bij de verkoop geen voorwaarden aan de garantie zijn verbonden kunnen deze niet achteraf ingeroepen worden, daarbij, als de verkoper aanspreekpartner is voor de gerantie kan deze zich moeilijk beroepen op het niet plaats vinden van inschrijving hiervan bij de fabrikant.
En dan blijft nog de feitelijke mededeling welke de verkoper heeft gedaan met de melding van de 5 jaar garantie: deze producten zijn zo goed dat u er 5 jaar gratis garantie bij krijgt. Dit impliceert een beroep op non-conformiteit, hiervoor is en blijft de verkoper het aanspreekpunt.

Gesloten