LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dubbele inkassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Emmy75

Re: dubbele inkassokosten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

paulinaknulst schreef:Hey ja sorry dat ik het weggehaald heb, voelde me een beetje aangevallen terwijl ik gewoon hulp nodig had.

Maar het bedrag wat erbij kwam is 300,40 euro naast wat ik nu al aan het afbetalen ben. Daarbij heeft het inkasso bureau weer incassokosten berekend van 325,00 plus btw van 61,75 en herberekende rente van 24,91. Dus wat ze nu zeggen is dat ik weer 1083,03 moet gaan betalen.

Hoop dat het nu wat begrijpelijker is
Ik krijg het gevoel dat het onredelijk is wat het incassobureau hier heeft berekend, dus ik zou zeker eens contact opnemen met het juridisch loket.

Kijk anders ook eens even of het incassobureau waar u mee te maken heeft hier op het forum voorkomt. Sommige zijn nogal berucht om het zo te zeggen.

Deze vraag kon adsolvendum heel goed beantwoorden. Helaas hebben we deze forumgebruiker al een poos niet mogen signaleren hier...

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Suzanne 326 schreef:
alfatrion schreef:Het is inderdaad een beetje lastig om te volgen zo. Maar ik begrijp dat TS een betalingsregel had met het incassobureau. En dat TS daarin één betaling niet op tijd heeft gedaan. Het bedrag dat op stond was 300 euro. En daar boven op heeft men 700 euro gegooid. Dit vind ik wel erg hoog voor één brief.
Dat is ook heel erg veel geld echter is het wederom vergeten of niet kunnen betalen tijdens de regeling wel heel erg dom en slordig en daar is TS zelf de schuldige van en dat kosten dan extra.
Ik kan begrijpen dat je als ondernemer geroepen voelt om het op te nemen voor een andere ondernemer, maar hiermee doe jezelf geen dienst. Een schuldeiser mag een geschil minnelijk proberen op te lossen en dan heeft hij recht op redelijke vergoeding. Er is niets redelijks aan zevenhonderd euro voor één brief.
paulinaknulst schreef:Hey ja sorry dat ik het weggehaald heb, voelde me een beetje aangevallen terwijl ik gewoon hulp nodig had.
Daar kan ik in meeleven.
paulinaknulst schreef:Maar het bedrag wat erbij kwam is 300,40 euro naast wat ik nu al aan het afbetalen ben. Daarbij heeft het inkasso bureau weer incassokosten berekend van 325,00 plus btw van 61,75 en herberekende rente van 24,91. Dus wat ze nu zeggen is dat ik weer 1083,03 moet gaan betalen.
Zou je een lijstje willen maken met alle nota's die je moest betalen met de vervaldatum (wanneer het uiterlijk betaald moest zijn)? Zou je daarnaast willen aangegeven wat voor werk het incassobureau heeft gedaan? En zou je willen aangegeven wat je reeds betaald hebt.

Ik ga er vanuit dat de tegenpartij een bedrijf is en dus Btw-plichtige is. Je hoeft dan geen BTW te betalen over de incasskosten. Daarnaast is 15% op de hoofdsom, met 37 euro als minimum, zo'n beetje het maximum wat een rechter toewijst.

Emmy75

alfatrion schreef:Ik ga er vanuit dat de tegenpartij een bedrijf is en dus Btw-plichtige is.
Jolijn had de OP gequote. Daar stond in dat het om een vordering van VGZ gaat.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

@ Paulina.
Het zou ook nog kunnen dat Incasso Unie een nieuwe berekening heeft gemaakt n.a.v. de vergeten rekening en dat er nu niet opnieuw €1000nogwat betaald moet worden, maar dat het reeds afgeloste erop in mindering kan worden gebracht?

Sage.

Ongelezen bericht door Sage. »

Ik ben van mening (werk zelf in de incassobranche) dat IU de nieuwe facturen gewoon moet ''opboeken'' in het bestaande dossier. Het is immers dezelfde schuldeiser.

Echter zal naar alle waarschijnlijkheid geen significant verschil in de incassokosten maken. Dit overigens alleen als zij rapport voorwerk hanteren.

(Voorbeeld: hoofdsom van € 150,00 is € 37,00 incassokosten. Het tweede dossier heeft een hoofdsom van € 180,00 ook € 37,00 incassokosten. Totaal incassokosten € 74. Bij een hoofdsom van € 300,- worden incassokosten van € 75,00 gehanteerd. Men gaat er in dit geval dus € 1,00 achteruit.)

Ik zou echter oppassen met IU, uit ervaring weet ik dat zij graag dossier en administratie kosten opboeken.. Wil je weten wat je echt moet betalen? Tel het totale bedrag aan niet betaalde facturen op en zoek even op rechtspraak.nl wat voor incassokosten hierbij worden gerekend. In jouw geval wordt hierover wel BTW gerekend daar dit een zorgverzekeraar betreft en deze niet BTW plichtig is.

paulinaknulst

Ongelezen bericht door paulinaknulst »

Ik heb al contact gezocht met het incasso bureau (het heet trouwens inkasso Unie), helaas deed ik dit voordat ik dit alles las. Hun zeiden mij omdat er een nieuwe rekening is bij gekomen ik ook alle nieuwe incasso kosten overnieuw moet betalen. Ik zal morgen de juristentelefoon ook even bellen, ben erg bang dat als ik er tegen in gaat dat ze zeggen dat de betalingsregeling vervalt en ik alles in een keer moet betalen. Zal trouwens hieronder de berekening laten zien precies zoals het in de brief staat.

nieuwe hoofdsom: 1321,37
inkasso kostenL 325,00
BTW: 61,75
Herberekende rente: 24,91

Totaal 411,03

Totaal verschuldigd 1733,03
Reeds al betaal 650,00
nog door u te betalen 1083,03

Dit is precies zoals het in de brief staat. Ben de rest vd vragen vergeten dus zal daar nog later op reageren.

paulinaknulst

Zou je een lijstje willen maken met alle nota's die je moest betalen met de vervaldatum (wanneer het uiterlijk betaald moest zijn)? Zou je daarnaast willen aangegeven wat voor werk het incassobureau heeft gedaan? En zou je willen aangegeven wat je reeds betaald hebt.

Ik ga er vanuit dat de tegenpartij een bedrijf is en dus Btw-plichtige is. Je hoeft dan geen BTW te betalen over de incasskosten. Daarnaast is 15% op de hoofdsom, met 37 euro als minimum, zo'n beetje het maximum wat een rechter toewijst.[/quote]

Het bedrag waarom ze deze ophoging hebben gedaan is 300,40 euro en de verstreken datum van einde januari.

paulinaknulst

Emmy75 schreef:

Maar het bedrag wat erbij kwam is 300,40 euro naast wat ik nu al aan het afbetalen ben. Daarbij heeft het inkasso bureau weer incassokosten berekend van 325,00 plus btw van 61,75 en herberekende rente van 24,91. Dus wat ze nu zeggen is dat ik weer 1083,03 moet gaan betalen.

Hoop dat het nu wat begrijpelijker is
Ik krijg het gevoel dat het onredelijk is wat het incassobureau hier heeft berekend, dus ik zou zeker eens contact opnemen met het juridisch loket.

Kijk anders ook eens even of het incassobureau waar u mee te maken heeft hier op het forum voorkomt. Sommige zijn nogal berucht om het zo te zeggen.

Deze vraag kon adsolvendum heel goed beantwoorden. Helaas hebben we deze forumgebruiker al een poos niet mogen signaleren hier...

bedankt ik ga eens even hier rond kijken of er nog meer van dit incasso bureau problemen zijn.

Jolijn

Je kunt toch gewoon doorgaan met afbetalen, zonder Incasso Unie er nu al van op de hoogte te brengen dat het bedrag vlgs jou ( en .... en ....) niet klopt? Op het moment dat je het correcte bedrag bereikt hebt, kun je ze daarvan op de hoogte brengen. (vraag dat even goed na :oops: misschien zeg ik wel iets heel onrechtmatigs)

Emmy75

Jolijn schreef:Je kunt toch gewoon doorgaan met afbetalen, zonder Incasso Unie er nu al van op de hoogte te brengen dat het bedrag vlgs jou ... (vraag dat even goed na :oops: misschien zeg ik wel iets heel onrechtmatigs)
In ieder geval wel de betalingsregeling blijven voortzetten omdat er nog schuld is en zolang er nog schuld is. Dit toont ook de welwillendheid en kan er later gevochten worden om die kosten.

paulinaknulst

jaja absoluut betaal ik me kosten af, dat is logisch, anders ben ik zeker weten de pineut dan denk ik.

Emmy75

paulinaknulst schreef:nieuwe hoofdsom: 1321,37
inkasso kostenL 325,00

Totaal 411,03

Reeds al betaal 650,00
Was de oude hoofdsom 1321,37 - 300,40 = € 1020,97 ?
En klopt dit bedrag, zijn dit alle openstaande rekeningen opgeteld of zitten daar ook al incassokosten of een ander verschil in?

Bij een hoofdsom van 1250,- tot 2500,- mogen er conform rapport voorwerk II € 300,- (excl BTW) dit is 357,- (incl BTW) aan incassokosten gerekend worden. Hier wordt dus 25,- teveel aan incassokosten gerekend en telt men daar ook nog eens de BTW over. Dit riekt naar administratie / dossierkosten welke niet betaald hoeven te worden.

Als het dus klopt dat de som van alle openstaande rekeningen 1321,37 is, dus dat daar geen incassokosten inzitten zou het overzicht volgens mij moeten zijn:
inkasso kosten 300,00
BTW: 57,00
Herberekende rente: ?? Die weet ik niet, want ik weet niet precies hoe dit berekend wordt en met welk percentage e.d.

paulinaknulst

Emmy75 schreef:
inkasso kostenL 325,00

Totaal 411,03

Reeds al betaal 650,00
En klopt dit bedrag, zijn dit alle openstaande rekeningen opgeteld of zitten daar ook al incassokosten of een ander verschil in?

Dat klopt ja er zat nog administratiekosten in begrepen.

Bij een hoofdsom van 1250,- tot 2500,- mogen er conform rapport voorwerk II € 300,- (excl BTW) dit is 357,- (incl BTW) aan incassokosten gerekend worden. Hier wordt dus 25,- teveel aan incassokosten gerekend en telt men daar ook nog eens de BTW over. Dit riekt naar administratie / dossierkosten welke niet betaald hoeven te worden.

Dit zal ik morgen eens bij ze aankaarten, thnx :)

Als het dus klopt dat de som van alle openstaande rekeningen 1321,37 is, dus dat daar geen incassokosten inzitten zou het overzicht volgens mij moeten zijn:
inkasso kosten 300,00
BTW: 57,00
Herberekende rente: ?? Die weet ik niet, want ik weet niet precies hoe dit berekend wordt en met welk percentage e.d.

Is het nou wel zo dat ze de BTW mogen vragen?

Jolijn

paulinaknulst schreef:jaja absoluut betaal ik me kosten af, dat is logisch, anders ben ik zeker weten de pineut dan denk ik.
Maar de kosten zoals ze zouden moeten zijn (als dat lager is dan Incasso Unie nu beweert) en niet tot wat IU nu wil hebben.
Als je dan het teveel betaalde terug vraagt, kun je lang wachten ben ik bang.

alfatrion

inkasso kostenL 325,00
Voor incassokosten kom ik uit op hooguit een bedrag van 234.26 incl. BTW. Of het incassobureau ook echt recht heeft daarop hangt af wat men daarvoor heeft gedaan. Het niet zo zijn dat men kosten in rekening brengt terwijl daarvoor geen arbeid is verricht.

Ik vind dat nieuwe hoofdsom verhaal erg verdacht. Wat was de oude hoofdsom?
Emmy75 schreef:Bij een hoofdsom van 1250,- tot 2500,- mogen er conform rapport voorwerk II € 300,- (excl BTW) dit is 357,- (incl BTW) aan incassokosten gerekend worden.
Het betreft hier een misvatting. Kantonrechters hanteren een staffel buitenrechtelijke incasskosten (BIK), maar dat staat naast het Rapport Voorwerk II. In dit laatste rapport wordt geadviseerd om als maximum de 15% grens te hanteren.
LJN: BQ2340, Gerechtshof 's-Hertogenbosch , HD 200.003.174 schreef:3.3.8. Het hof stelt vast dat de VvE aan hoofdsom een bedrag vordert van € 517,99 en aan buitengerechtelijke incassokosten een totaalbedrag van € 205,--, bestaande uit een incassovergoeding CBG VVE management ad € 55,--, die door de VvE niet afzonderlijk is toegelicht, en een vergoeding volgens de staffel kantonrechters ad € 150,--, die door de VvE wel is toegelicht. Het hof oordeelt het redelijk om voor de daadwerkelijk verrichte buitengerechtelijke incassowerkzaamheden een vergoeding toe te kennen. Het in totaal gevorderde bedrag van € 205,-- aan buitengerechtelijke incassokosten - ongeveer 40% van voornoemde hoofdsom – komt het hof evenwel te hoog voor. Hoewel de door de kantonrechters gehanteerde staffel incassokosten bij een hoofdsom van € 517,99 uitkomt op een bedrag van € 150,--, beveelt het Rapport Voorwerk II aan niet meer dan 15% van de hoofdsom als buitengerechtelijke incassokosten toe te wijzen. Aangezien de VvE niet heeft aangetoond dat de werkelijk gemaakte kosten hoger zijn, acht het hof het redelijk de buitengerechtelijke incassokosten te matigen tot het bedrag van € 77,70. In zoverre slaagt grief V.

alfatrion

paulinaknulst schreef:Is het nou wel zo dat ze de BTW mogen vragen?
Ja, ze mogen de BTW vragen, want een verzekeringsmaatschappijen kan dat niet met iets anders verrekenen.

Jolijn

Minus 650 - reeds betaald = €370,97
Als de nieuwe schuld daarbij opgeteld word (€300,40) en over dat bedrag worden kosten berekend (waarbij dus over een gedeelte van dan bedrag opnieuw kosten worden berekend) kom je nog niet aan de €1.000 die IU nu wil hebben. (€370,97 + €300,40 = €671,31 + incassokosten staffel Voorwerk €178,50 )

@Paulina, kun je niet 's overzichtelijk de 'oude' brief van IU hier neerzetten?
hoofdsom = €
incassokosten =€
rente = €
andere kosten zoals administratiekosten = €

alfatrion

Het liefst zien we daarnaast ook de rekening zoals hun client deze naar je toegestuurd heeft. Soms brengend deze ook administratiekosten in rekening. Die vallen net als incassokosten ook onder de noemer buitenrechtelijke kosten.

Emmy75

@alfa,

Terecht opgemerkt, ik had de BIK weergegeven terwijl ik schreef conform voorwerk II. Dit klopt dus niet helemaal.

Weet u in welke gevallen de BIK gehanteerd wordt en in welke de max 15% ? Dat is mij niet helemaal helder op dit moment. Ik heb nu het gevoel dat het sterk ligt aan de betreffende rechter. Als de vordering niet betwist wordt, is het zeker niet verstandig om het erop aan te laten komen om met vordering + incassokosten naar de rechter te gaan. Dus zou het beter te zijn te kiezen voor de oplossing van vordering + terechte incassokosten betalen van min 37,- (evt + BTW) of de 15%.

Bovendien vraag ik me af wat er gebeurd als TS dus kiest om de vordering + rente + 15% met BTW betaald. Zal een incassobureau het risico nemen voor de volgens hen te weinig betaalde incassokosten naar de rechter te stappen ?

@Jolijn,
Ik weet even niet zeker hoe gerekend wordt als een nieuwe vordering wordt toegevoegd aan een bestaand dossier. Het maakt volgens de BIK staffel wel uit als men de rekenmethode verkiest om eerst de totale hoofdsom te vermeerderen en vervolgens het betaalde bedrag in mindering te brengen. Omdat de totale hoofdsom dan weer in een hogere staffel valt.

Als een incassobureau inderdaad de max. 15% van de hoofdsom berekend + BTW maakt het niet veel uit welke rekenmethode er gekozen wordt.

alfatrion

Emmy75 schreef:Weet u in welke gevallen de BIK gehanteerd wordt en in welke de max 15% ?
Dat hangt een beetje af van de rechter die je tegen komt en de mate waarin je er zelf een punt van maakt. In principe is het Rapport Voorwerk II maatgevend. Rechter zijn vanwege de grond gehouden om gelijke gevallen gelijk te behandelen. Op het moment dat bij een hoofdsom van 1250 euro, 150 euro als buitengerechtelijke kosten toewijst en bij een hoofdsom van 1251 euro, 300 euro dan ben je bezig om gelijke gevallen ongelijk te behandelen. Ik meen dat TS hiermee echt nog wel een punt mee zou hebben.

Gesloten