LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur tandarts 200euro hoger dan offerte

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
rozemarijntje

Re: Factuur tandarts 200euro hoger dan offerte

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

8) ben gewoon nog niet wakker...echt niet..zonnesteek :roll: :roll:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Periodieke controle €20,95
Maken en beoordelen kleine röntgenfoto 2x €29,90
Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto €62,00
In die factuur van 739,20 zaten ook bovenstaand posten. Die stonden niet op de offerte vermeld. Dat kon ook niet, omdat deze behandelingen al verricht waren op het moment van opstellen van de offerte. Maar dat moet uiteraard wel betaald worden. Dit is al samen een verschil van 143,85. Maar schijnbaar hadden er twee nota's verstrekt moeten worden, één voor het eerste consult, en één voor de behandeling, om duidelijk te maken waarom er een verschil is tussen de offerte en de nota?

Dan komt er bij: het verschil tussen een tweevlaksvulling van 69 euro en een vier/vijfvlaksvulling van 101 euro, is nog eens 32 euro. Dat maakt het verschil al 175, 85. Dus van de 194,15 hogere nota dan de offerte is er al 175,85 verklaard door hele logische dingen. De kosten van het eerste consult, en de kosten van een grotere vulling.

Verder zie ik op de nota ook nog eens een probleemgericht consult staan van 49 euro die ik niet op de offerte zie. Waar dat voor is weet ik ook niet, maar ik neem aan dat er tijdens het boren iets gebeurd is waardoor er extra werk ontstaan is?

TS kan alle mogelijke middelen inschakelen en overal klachten indienen, maar zal overal nul op het rekest krijgen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:
TS kan alle mogelijke middelen inschakelen en overal klachten indienen, maar zal overal nul op het rekest krijgen.
Geen idee, maar dan vraag ik me nog wel af waarom
een tandarts een offerte geeft als die toch niet klopt.

rozemarijntje

ja zeg er dan bij,of wat er toen bij die van mijn man op stond...ik weet het niet meer precies,moet ik het opzoeken maar het gaat om de strekking.
zeg zoiets als,prijzen kunnen afwijken omdat er problemen voor kunnen komen,maar alles in overleg!!!

nee je hoeft geen klacht in te dienen maar je kan wel laten weten dat je het met deze gang van zaken niet eens bent,net als wat choco zegt,dan is een offerte ook niet nodig?
als er nog eens flink wat bijkomt?

witte angora

Wat er bij is gekomen zijn de kosten van het eerste (periodieke) onderzoek en het maken en beoordelen van de foto's. Pas aan de hand van het onderzoek kon de offerte opgesteld worden. Daarom stonden die kosten niet op de offerte, maar wel op de nota.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:Wat er bij is gekomen zijn de kosten van het eerste (periodieke) onderzoek en het maken en beoordelen van de foto's. Pas aan de hand van het onderzoek kon de offerte opgesteld worden. Daarom stonden die kosten niet op de offerte, maar wel op de nota.
Dan nog moet de tandarts vantevoren vragen aan de patient of dat uitgevoerd moet worden ja of nee want het staat niet of de offerte.

witte angora

Chocomelk schreef:
witte angora schreef:Wat er bij is gekomen zijn de kosten van het eerste (periodieke) onderzoek en het maken en beoordelen van de foto's. Pas aan de hand van het onderzoek kon de offerte opgesteld worden. Daarom stonden die kosten niet op de offerte, maar wel op de nota.
Dan nog moet de tandarts vantevoren vragen aan de patient of dat uitgevoerd moet worden ja of nee want het staat niet of de offerte.
Dat moest van de patient uitgevoerd worden omdat die patient kiespijn had, naar de tandarts ging, en vroeg of de tandarts er naar wilde kijken... Het maken van een afspraak voor controle is in feite al een opdracht. En dat 'kijken' kost nu eenmaal geld.

Sterker nog, als de patient niet op zou komen dagen op de afspraak, kan de tandarts al kosten in rekening brengen. Staat in iedere praktijk aangegeven.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:
Chocomelk schreef:
Dat moest van de patient uitgevoerd worden omdat die patient kiespijn had, naar de tandarts ging, en vroeg of de tandarts er naar wilde kijken... Het maken van een afspraak voor controle is in feite al een opdracht. En dat 'kijken' kost nu eenmaal geld.

Sterker nog, als de patient niet op zou komen dagen op de afspraak, kan de tandarts al kosten in rekening brengen. Staat in iedere praktijk aangegeven.

Met dat ben ik helemaal eens, maar het kan toch niet zijn, dat de patiënt in de stoel zit,de tandarts maakt van alles wat aan meerwerk is, en verwittigt de patiënt niet, dat als voorbeeld een Vier- of vijfvlaksvulling i.p.v. een tweevlaksvulling gedaan moet worden.
Dit gaat bij mij er niet in, dat de tandarts geen tekst en uitleg geeft, wel de rekening aanpassen.
Een rekening welke om bijna 40 % van de offerte afwijkt, is niet acceptabel.
Tevens zijn volgens mij hier verschillend punten welke overlappen.

Nu krijg ik een factuur voor de volgende punten:

Periodieke controle €20,95
Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto €62,00
Probleemgerichtconsult €49,00
Gebitsreiniging uitgebreid € 47,50
Preventieve voorlichting standaard € 25,95
Eenvlaksvulling € 49,00
Volledige wortelkanaalbehandeling met 4 kanalen € 324,00
Vier- of vijfvlaksvulling €101,00
TOTAAL: €739, 20

rozemarijntje

ja ik vind het ook niet netjes hoor,

ja ik snap zo en zo een term preventieve voorlichting niet?
heeft ze of hij advies gegeven hoe je moet poetsen of iets?
preventief is iets doen om iets te voorkomen toch?kan het weer eens mis hebben hoor,zal best wel..

en dat er dan weer röntgen opstaan is niet gek eerlijk gezegd,als er bij mij iets gedaan is dan maken ze ook wel eens weer een controle foto?weet niet dat gedaan is?

ja,je hebt dus tandartsen die schrijven echt alles...en je hebt tandartsen die doen het anders ....de mijne is gelukkig de laatste

maar goed wij gaan in discussie de hele tijd?en ik zie heel TS niet meer?
hij is geschrokken dat we er zo diep op ingaan :lol:

witte angora

hij is geschrokken dat we er zo diep op ingaan
Of hij was gewoon heel erg boos over de kosten (gezien het feit dat hij heel lang geen tandarts heeft gezien neem ik aan dat hij geen aanvullende tandartsverzekering had), maar beseft hij nu dat hij niet anders kan dan betalen.

Het kan ook zijn dat hij inmiddels contact met de tandarts heeft gehad en dat die ongeveer hetzelfde heeft verteld als ik. Dan heeft verder reageren geen nut, al zou dat wel zo fatsoenlijk zijn geweest, om nog even nadere uitleg te geven.

En preventieve voorlichting, dat zou heel goed de mondhygiëniste kunnen zijn...

nevermind

witte angora schreef:
hij is geschrokken dat we er zo diep op ingaan
Of hij was gewoon heel erg boos over de kosten (gezien het feit dat hij heel lang geen tandarts heeft gezien neem ik aan dat hij geen aanvullende tandartsverzekering had), maar beseft hij nu dat hij niet anders kan dan betalen.

Het kan ook zijn dat hij inmiddels contact met de tandarts heeft gehad en dat die ongeveer hetzelfde heeft verteld als ik. Dan heeft verder reageren geen nut, al zou dat wel zo fatsoenlijk zijn geweest, om nog even nadere uitleg te geven.

En preventieve voorlichting, dat zou heel goed de mondhygiëniste kunnen zijn...
Natuurlijk moet hij betalen, maar ik denk dat de onvoorzienbare hoge factuur niets te doen heeft met het probleem van TS.
Trouwens kan ik nergens lezen, dat hij al lang niet meer een tandarts heeft bezocht.
Deze factuur leest zich, om bij mijn voorbeeld van auto´s te blijven, zoals een garage factuur.
Ruitenwisser vloeistof zelf opgevuld, en toch staat deze positie op de rekening.
Navraag bij de garage, dat wordt er altijd zo berekend, of er veel of weinig ingaat.
Bij mij gaat er niets in. :mrgreen:
Maar je hebt gelijk, TS had best een update kunnen maken, hoe en wat er geworden is.
Maar dat komt hier toch vaker voor.

witte angora

Ik ben op zoek gegaan naar een tandarts in de buurt en heb er een gevonden.
Uit dit zinnetje maak ik dus op dat TS al een tijdje geen tandarts heeft gezien. Anders had hij er wel een gehad namelijk. :wink:

nevermind

witte angora schreef:
Uit dit zinnetje maak ik dus op dat TS al een tijdje geen tandarts heeft gezien. Anders had hij er wel een gehad namelijk. :wink:

Misschien verhuist, dus een nieuwe buurt. :wink:

witte angora

nevermind schreef:
witte angora schreef:

Ook dan kun je nog altijd naar je oude tandarts tot je een nieuwe gevonden hebt.

nevermind

witte angora schreef:
nevermind schreef:

Ook dan kun je nog altijd naar je oude tandarts tot je een nieuwe gevonden hebt.
Reistijd 2uur, met kiespijn! :lol:

witte angora

nevermind schreef:
witte angora schreef:
nevermind schreef:

Reistijd 2uur, met kiespijn! :lol:
Dat heb ik ruim een half jaar moeten doen, hier in het westen was niet zo gauw een tandarts, dus dan nog even in het oosten gebleven tot ik er eentje had. Reistijd: anderhalf uur, als het niet meer was, 150 kilometer. Zonder kiespijn, dat wel. Maar als je niet anders kunt, wat is dan het alternatief?

Overigens weten we niets van de omstandigheden van de TS, en aangezien hij zich niet meer meldt, zullen we er waarschijnlijk ook niets meer over te weten komen. Dus het is alleen nog maar speculeren.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:
witte angora schreef:
Geen idee, maar dan vraag ik me nog wel af waarom
een tandarts een offerte geeft als die toch niet klopt.
het is een begroting, kosten raming/schatting. Het is dus niet zo dat het bindend is, geen aangenomen werk zeg maar, kan ook niet, het lichaam is geen auto.... Het is overigens wel zo dat wanneer er fors afgeweken wordt dit (mondeling volstaat!) meegedeeld moet worden. In dit geval was het zo dat het een uitgebreide wortelkanaalbehandeling (4 kanalen) betrof en wat daar op en bij komt weet je niet altijd van tevoren. ook gaat de vergelijking met de garage weer mank want een vulling leggen is echt wat anders dan remblokken vervangen. Soms gebeurt het dat er door een al aanwezige breuk een stuk kies afbreekt waardoor het van een 2 vlaks zomaar een 4 of meervlaks vulling wordt ja..en dat er een wortelkanaalbehandeling nodig was zegt ook al iets over d eomvang van het probleem (en meerdere gaatjes als ik naar de begroting kijk) .uitgangspunt is dat de eindnota een 15% mag afwijken van de begroting. Wordt het meer moet dat vooraf (mits dat kan..) geinformeerd worden. In dit geval was de enige keuze overigens: kies eruit... Was ook geen bekende patient, en inderdaad de kosten van een eerste consult en foto`s hoeven niet in de begroting opgenomen te worden , daarnaast heeft patient zelf toestemming gegeven extra werk te laten doen wat ook niet op de begroting stond, het is logisch dat die kosten er ook op mogen staan want daar is toestemming voor gegeven.

nevermind

Het is overigens wel zo dat wanneer er fors afgeweken wordt dit (mondeling volstaat!) meegedeeld moet worden.
Daar ben ik helemaal met je eens, maar dit is waar de schoen wringt.
TS heeft zelf geen mondelinge verklaring gehad.

uitgangspunt is dat de eindnota een 15% mag afwijken van de begroting. Wordt het meer moet dat vooraf (mits dat kan..) geinformeerd worden.
En hoeveel % afwijking is het bij TS ?

Offerte €545,35
Factuur €739, 20

daarnaast heeft patient zelf toestemming gegeven extra werk te laten doen

Waar heb je dit gelezen?

rozemarijntje

waarschijnlijk toen de tandarts hem aan het martelen was en hij kermde van de pijn,...zei de tandarts ff snel uh meneer de offerte klopt niet meer ,die wordt hoger...aahahah jaa ik heb pijn...hij heeft ja gezegd :lol: :lol: :lol:

ik nok ermee...ik ga me druk maken om iets en ts hoor je niet meer..
de groeten..
ga me wel druk maken om mijn eigen bezoek aan de kaakchirurg vrijdag :?
who en ja het wordt vergoed hoor,mij hoor je niet :oops:

@vogels

ja balen is dat he zoveel kronen..
ik moet er ook heel wat hebben weer(heb straks alleen nog maar kronen ):oops:
ook 6 voor...het mooiste zou zijn 7 want daarnaast zit er al eentje zeg maar aan allebei de kanten..maar ja ..quanta costa he?
nou heb ik ff de tijd...ik ben al bezig met sparen al 3 jaar :oops: serieus...
niet omdat het moet maar mijn tandarts is ziek herstellende van ziekte van lyme en dat duurd wel even,daarvoor had ik problemen nog steeds maar na vrijdag als het goed is niet meer :lol: en dan als madam beter is(ah het is een fijne meid hoor) dan kunnen we beginnen...
dus ergens ?eind dec jan...ze wil het om die tijd doen voor mij...
op dit jaar dan 2 kronen en volgend jaar de rest,die andere krijg ik nog 2 en dan weer de volle pond voor de rest of ik moet nog een jaar wachten met 2 stuks..we zien wel hoe het loopt...
maar idd ik moet er ook voor sparen hoor..is niet niks de prijzen ,maar ik vind het persoonlijk het wel waard..

of het word een ziekenfonds gebitje.
nou wil niet zeuren maar de bezorgster van mijn apotheek die heeft een clickgebit gekregen nog mooi ook!
vergoed!!

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Waar heb je dit gelezen?
in de openingspost en de wet WGBO.

TS is actief op zoek gegaan naar een atndarts, en aangezien er naast behandeling van de kies die pijn deed meer gedaan is (oa bezoek mh) waar aparte afspraken voor gemaakt zijn, is er door die vervolgafspraken te maken toestemming gegeven voor behandeling (verder gaande dan alleen behandeling van de acute pijnklacht).
Daarnaast mis ik verdere info , maar ik weet eigenlijk wel zeker dat er info mist, namelijk de ""disclaimer"" onderaan de begroting. Daar staat ongetwijfeld iets dat de daadwerkelijike behandeling kan afwijken van d ebegroting, dat de begroting een schatting/raming is etc. Kan/mag de tandarts zelf opstellen, en is in deze discussie wel redelijk belangrijk. Grootste afwijking van de kosten komt overigens uit het eerste consult voort, waar wettelijk gezien (WGBO) geen discussie over is dat daar toestemming voor was, door zelf actief de afspraak te maken met een klacht die onderzoch moest worden. Blijkwaar was d epijn overigens niet zo heel erg acuut want niet direct iets gedaan anders dan bespreken wat er gedaan moet worden , zover dat op dat moment ingeschat kon worden. Zelfs het risico op de wortelkanaalbehandeling is al ingechat en besproken.
Die 150 ,- drempel voor begroting gaat op voor vervolgbehandelingen, niet voor eerste bezoek/controles, en dat hoeft niet meegenomen te worden in de begroting. ik zet dat er overigens zeker bij nieuwe patienten wel in omdat het toch een redelijk bedrag kan zijn (regio 100,- is het zomaar met intakeconsult en een aantal foto`s) en een kleine moeite is, en je toch dat ding uit moet printen, en het voorkomt een hoop gezeur achteraf... zoals we hier ook weer zien. Kern is dat de laatste afwijking in d ekosten (de meervlaks vulling ipv 2 vlaks o.a. ) niet schriftelijk gedaan hoefde te worden maar alleen mondeling en daarmee is het woord van de tandarts tegen woord van TS, en een beetje afhankelijk van de verdere toelichting op de begroting en de aantekeningen in het dossier van de tandarts gaat de WGBO boven de begrotingseis en voorwaarden van de NZA

Gesloten