Re: Beschadigd bankstel vervangen?
Geplaatst: 31 mei 2012 21:02
alfatrion
We zijn het dus (weer) niet met elkaar eens.
Met collegiale groet, Maxiem.
We zijn het dus (weer) niet met elkaar eens.
Met collegiale groet, Maxiem.
Toch heb je het mis.MAXIEM schreef: Als vervolgens de koopovereenkomst tot stand is gekomen (als beide partijen het daarover eens zijn), dan heeft de verkoper zich daarmee vastgelegd uit te voeren wat er in de overeenkomst staat, namelijk een nieuw produkt af te leveren dat niet bij de aflevering al defekt is. Doet hij dat wél dan is er sprake van een wanprestatie en heeft de koper op basis daarvan recht op vervanging, dan wel geld terug.
Eerst komen de wetboeken en daarna de rest.MAXIEM schreef:Zo simpel ligt dat! Eerst komt het gezond verstand en pas daarna komen de wetboeken.
Kan best wezen maar als het om redelijkheid en billijkheid gaat is het toch echt de common sense die beslist.I'll be back! schreef:Eerst komen de wetboeken en daarna de rest.
In de wetboeken staat precies alles beschreven en aan die lettertjes van de wet dient men zich te houden.
Dat roep je iedere keer als het je te heet onder de voeten wordt.MAXIEM schreef:We zijn het dus (weer) niet met elkaar eens.
Ik spreek liever niet over een deugdelijke oplossing. Ik heb namelijk een bloedhekel aan de term deugdelijk, omdat die term zeer veel verwarring schept, en zeker niet omdat ik de boel misleid. De mensen die de term deugdelijk gebruiken in plaats van conform de koopovereenkomst misleiden juist de boel, omdat deugdelijk een totaal andere betekenis heeft dan conform de koopovereenkomst. Maar dat terzijde.alfatrion schreef:Voor de goede orde ik ben uitgegaan van een situatie waarin het herstel tot een deugdelijke oplossing zou leiden.
Verbaast me niets.Chocomelk schreef:Ook hier reageert TS niet meer.
Is toch netjes. Een goede monteur laat de klanten bij de reparatie aanwezig.kretep schreef:Maar goed, inmiddels is de bank naar tevredenheid gerepareerd. Ik heb er met m'n neus bovenop gezeten
Op een reparatie kan de monteur garantie geven. En twee jaar garantie is toch netjes.kretep schreef:en blijkbaar zit er ook nog twee jaar garantie op de reparatie, dus hopelijk houdt ie het wel even uit.
Dat behoren ze in beginsel niet te doen.kretep schreef:Nu ben ik alleen benieuwd of de winkel mij voor de kosten van de reparatie wil laten opdraaien, maar dat zien we dan wel weer.
Dat behoren ze in beginsel niet te doen.[/quote]kretep schreef:Nu ben ik alleen benieuwd of de winkel mij voor de kosten van de reparatie wil laten opdraaien, maar dat zien we dan wel weer.
Je bent blij met een dooie mus. Je hebt een nieuwe bank gekocht, die defekt afgeleverd werd! Die bank wordt (juridisch gezien) tegen jouw wil in onrechtmatig gerepareerd en daar krijg je dan 2 jaar garantie op. Terwijl je op een nieuwe bank bij normaal gebruik minstens 4 zo niet 5 jaar volledige wettelijke bescherming hebt volgens het Burgerlijk Wetboek 7. Mooier kan dit bedrijf het niet maken, wél krommer. Jammer dat je op dit forum door een aantal respondenten volledig op het verkeerde been wordt gezet...... en blijkbaar zit er ook nog twee jaar garantie op de reparatie, dus hopelijk houdt ie het wel even uit.
Ahum, je haalt conformiteit en garantie door elkaar.MAXIEM schreef: Terwijl je op een nieuwe bank bij normaal gebruik minstens 4 zo niet 5 jaar volledige garantie hebt volgens het Burgerlijk Wetboek 7.
Klopt.Die bank wordt (juridisch gezien) tegen jouw wil in onrechtmatig gerepareerd en daar krijg je dan 2 jaar garantie op.
Dat valt onder conformiteit en niet onder garantie.Je hebt een nieuwe bank gekocht, die defekt afgeleverd werd!
Ik in ieder geval niet.Jammer dat je op dit forum door een aantal respondenten volledig op het verkeerde been wordt gezet.
Daar is hier niets van gebleken en zal voor de rechtbank onbewijsbaar zijn. De verkoper stelt dan dat de koper niet meewerkte. De koper betwist dit en stelt dat ze alleen heeft aangegeven dat ze de voorkeur gaf aan vervanging en dat de monteur dit zou bespreken met zijn chef. De verkoper betwist dit dan weer. Op dat moment zijn partijen uitgepraat. De juridische werkelijkheid is dan dat de monteur de bank niet heeft gerepareerd en dat niet vast is komen te staan dat dit de schuld van de koper is.crazyme schreef:Het eerste bezoek mag worden doorberekend aangezien de consument onterecht niet meewerkte. Hierdoor heeft de consument de ondernemer op onnodige kosten gejaagd.
Je zou natuurlijk altijd kunnen voorstellen om een deel te betalen.kretep schreef:Nu ben ik alleen benieuwd of de winkel mij voor de kosten van de reparatie wil laten opdraaien, maar dat zien we dan wel weer.
Er is niets onrechtmatigs aan om deze ondeugdelijke bank te herstellen. De koper gaf de voorkeur aan vervanging. Als de koper hierop geen recht zou hebben gehad, dan had ze alleen recht gehad op herstel. Als de koper daar wel recht op zou hebben, dan was het haar bank niet meer geweest op het moment dat deze vervangen werdt. In beide gevallen zou de verkoper de ondeugdelijke bank mogen herstellen. Door op de feiten vooruit te lopen schaad de verkoper de rechten van de koper niet en daarom is hier geen inbreuk gedaan op een recht dat de koper heeft. Bovendien heeft de koper medewerking verleend aan het herstel, want anders dan hadden ze de bank niet kunnen herstellen.MAXIEM schreef:Die bank wordt (juridisch gezien) tegen jouw wil in onrechtmatig gerepareerd en daar krijg je dan 2 jaar garantie op.
Is het nu onwil of onkunde dat je lid 4 blijft negeren?I'll be back! schreef:- de verkopende partij dient het ontbrekende na te leveren.
- de verkopende partij dient de zaak te herstellen, mits hij redelijkerwijs daaraan kan voldoen.
- de verkopende partij dient de zaak te vervangen, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen (en nog een aantal zaken).
er waren twee bezoeken nodig om iets te realiseren wat in 1 bezoek gerealiseerd kan worden.alfatrion schreef:Daar is hier niets van gebleken en zal voor de rechtbank onbewijsbaar zijn. De verkoper stelt dan dat de koper niet meewerkte. De koper betwist dit en stelt dat ze alleen heeft aangegeven dat ze de voorkeur gaf aan vervanging en dat de monteur dit zou bespreken met zijn chef. De verkoper betwist dit dan weer. Op dat moment zijn partijen uitgepraat. De juridische werkelijkheid is dan dat de monteur de bank niet heeft gerepareerd en dat niet vast is komen te staan dat dit de schuld van de koper is.crazyme schreef:Het eerste bezoek mag worden doorberekend aangezien de consument onterecht niet meewerkte. Hierdoor heeft de consument de ondernemer op onnodige kosten gejaagd.
Waarom haal jij nu lid 4 erbij? Die is hierbij niet aan de orde.alfatrion schreef:Is het nu onwil of onkunde dat je lid 4 blijft negeren?I'll be back! schreef:- de verkopende partij dient het ontbrekende na te leveren.
- de verkopende partij dient de zaak te herstellen, mits hij redelijkerwijs daaraan kan voldoen.
- de verkopende partij dient de zaak te vervangen, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen (en nog een aantal zaken).
Artikel 7:21 lid 1 BW is in deze zaak meer dan duidelijk waarom de koper geen nieuw product kan eisen en met reparatie akkoord dient te gaan.artikel 7:21 lid 4 BW schreef:Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
Voor alle duidelijkheid:alfatrion schreef:Daar is hier niets van gebleken en zal voor de rechtbank onbewijsbaar zijn. De verkoper stelt dan dat de koper niet meewerkte. De koper betwist dit en stelt dat ze alleen heeft aangegeven dat ze de voorkeur gaf aan vervanging en dat de monteur dit zou bespreken met zijn chef. De verkoper betwist dit dan weer. Op dat moment zijn partijen uitgepraat. De juridische werkelijkheid is dan dat de monteur de bank niet heeft gerepareerd en dat niet vast is komen te staan dat dit de schuld van de koper is.crazyme schreef:Het eerste bezoek mag worden doorberekend aangezien de consument onterecht niet meewerkte. Hierdoor heeft de consument de ondernemer op onnodige kosten gejaagd.
Onkunde dus. Lid 4 is aan de orde omdat het hier een consumentenkoop betreft. Vanwege lid 4 zijn de voorwaarden uit lid 1 om herstel of vervanging te kunnen eisen, niet aan de orde. Er staat namelijk letterlijk "in afwijking van lid 1".I'll be back! schreef:Die is hierbij niet aan de orde.
Nee, ik schrijf dat de verkoper meer moet doen aantonen dan dat de monteur de bank de eerste keer niet heeft hersteld.I'll be back! schreef:Jij wilt dus zeggen dat al is eerst niet tot reparatie of vervanging overgegaan dat dan nog de verkopende partij geen kosten in rekening mag brengen?
De verkoper heeft geen recht om de bank te herstellen, omdat dit een recht van de koper is. De koper heeft niet in strijd gehandeld van een wettelijke verplichting. Blijft ongeschreven recht over. Dat betekent dat de verkoper moet stellen welke ongeschreven regel er zou gelden, moet bewijzen dat deze ook daadwerkelijk bestaat en de koper deze daadwerkelijk heeft geschonden. Je komt er zeker niet mee weg door het te laten bij "wij hebben de bank niet direct hersteld, mogen we even vangen."art. 6:162 lid 2 BW schreef:Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
De redelijkheid en billijkheid kan de verkoper helpen in het bewijzen dat er een ongeschreven regel bestaat. Maar daarin liggen ook genoeg mogelijkheden om dit gemotiveerd te gewisten. Stel dat de verkoper zou beweren dat de koper daarom herstel zou moeten toestaan, dan zou de koper kunnen aanvoeren dat hij eerst om juridisch advies zou mogen vragen en de monteur alleen maar de schade kwam opmeten. Zo eenvoudig is het voor de verkoper nog niet om kosten in rekening te brengen.art. 6:2 lid 1 BW schreef:Schuldeiser en schuldenaar zijn verplicht zich jegens elkaar te gedragen overeenkomstig de eisen van redelijkheid en billijkheid.