LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Inderdaad moet een ieder voor zichzelf uitmaken wat deze rijdt, vindt je opmerking kant noch wal raken.
Polo Bluemotion is niet voor niks auto van 2010 geweest.
Zoals gezegd moet iedereen voor zich de beslissing nemen welke motor hij in zijn aan te schaffen gebruikte auto wenst. Er is niets mis met de Polo maar bij auto van het jaar wordt echt niet gekeken naar de (redelijk belabberde) kwaliteit van deze Eco motoren. Nieuw was er voor aanschaf (zeker in 2010) best veel te zeggen (de stukken werden onder garantie opgelost) maar als iemand na terugkeer van de wegenbelasting op zoek is naar een gebruikte auto dan zou ik hem zeker adviseren rond te kijken naar een auto waar deze eco motoren niet in zitten (zeker de diesel wordt op afzienbare termijn redelijk onverkoopbaar), heel veel probleemloze kilometers gaan ze niet rijden (lagering en gebruikte delen zijn wel heel erg "budget") en goedkoop zijn de gegarandeerd noodzakelijke reparaties ook niet .
Die regeling zal best nog wel een keer terugkomen maar dat hangen dan ongetwijfeld heel andere emissie normen aan en dat zal deze eco modellen echt niet gewilder maken.....

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Veldt01 schreef:
Inderdaad moet een ieder voor zichzelf uitmaken wat deze rijdt, vindt je opmerking kant noch wal raken.
Polo Bluemotion is niet voor niks auto van 2010 geweest.
Zoals gezegd moet iedereen voor zich de beslissing nemen welke motor hij in zijn aan te schaffen gebruikte auto wenst. Er is niets mis met de Polo maar bij auto van het jaar wordt echt niet gekeken naar de (redelijk belabberde) kwaliteit van deze Eco motoren. Nieuw was er voor aanschaf (zeker in 2010) best veel te zeggen (de stukken werden onder garantie opgelost) maar als iemand na terugkeer van de wegenbelasting op zoek is naar een gebruikte auto dan zou ik hem zeker adviseren rond te kijken naar een auto waar deze eco motoren niet in zitten (zeker de diesel wordt op afzienbare termijn redelijk onverkoopbaar), heel veel probleemloze kilometers gaan ze niet rijden (lagering en gebruikte delen zijn wel heel erg "budget") en goedkoop zijn de gegarandeerd noodzakelijke reparaties ook niet .
Die regeling zal best nog wel een keer terugkomen maar dat hangen dan ongetwijfeld heel andere emissie normen aan en dat zal deze eco modellen echt niet gewilder maken.....

Volgens mij heb je zelf geen keus welke motor je in je gebruikte auto wenst of begrijp ik je nu verkeerd ?

Weet niet waar jij de info vandaan haalt dat deze Eco mototen belabberde kwaliteit zijn, denk dat 10duizenden het tegendeel beweren waaronder ikzelf. Ik heb altijd Opel gereden en tussendoor een keer Ford maar met deze Polo heb ik op de egr klep na geheel niks nada noppes problemen gehad.
Dat was met andere merken wel anders.

Ben gedeeltelijk met je eens dat auto;s waar weer wegenbelasting voor moet worden betaald een ietwat hogere afschrijving hebben maar heel veel meer dan een reguliere diesel lijkt mij niet.
Onverkoopbaar zal zeker niet zijn, dan zouden er wel heel vele merken ermee blijven zitten. En de markt voor tweedehands auto's is groot...heel groot.

Goedkoop zullen noodzakelijke reperaties nergens zijn of je moet bij Beun de Haas gaan en met imitatie onderdelen, ja dan is goedkoper ( duurkoop uiteindelijk )

Volgens VW komt er een nieuwe constructie ( vliegwiel ) welke onder nieuwe emissie normen gaan vallen ( deze zullen verder zijn met info en aanpassen dan wij als consument kunnen weten )
Maar bij elke innovatie zal het vorige model niet of minder gewild zijn, is met alles zo.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Hoi,

Ik doelde bij de keuze voor een tweedehandsauto auto specifiek op de keuze eco motor of een grotere (oudere techniek) motor die nu nog wel belastingplichtig is.
Met een polo als auto is niets mis (formaat prima, rijdt fijn) maar ik sleutel zeer regelmatig aan Vag motoren en als je kijkt naar de hoeveelheid tijd die je kwijt bent met raparaties (bij de tdi is het de egr en nog wat delen) bij de benzinemotoren zijn het de kettingen en nog veel meer kleine delen) gecombineerd met hoe de interne delen zich houden zou ik voor een motor gaan die zich beter houdt (al zijn de laatste 1.9 tdi motoren ook stukken minder geworden).

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:Ten eerste gaat het dan eerder om een bedrijfsauto en dus zakelijk recht in plaats van consumentenrecht.
Een koper die geen natuurlijke persoon is of in de uitoefening van een beroep of bedrijf heeft gehandeld heeft op grond van de wet ook recht op kosteloos herstel of vervanging. Het enige is dat dit dan onder regelend recht valt, zodat hiervan kan worden afgeweken. Geen idee of dat hier gebeurt is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Dat hij als lesauto gebruikt is is wel degelijk relevant.

Ten eerste gaat het dan eerder om een bedrijfsauto en dus zakelijk recht in plaats van consumentenrecht.

Ten tweede worden in een lesauto wel veel kilometers gemaakt, maar wordt er weinig op hoge snelheid gereden. Voor een goede werking van die EGR klep moet de auto (en het roetfilter) regelmatig flink op toeren zijn geweest, dan wordt de boel weer schoongebrand (om het simpel te zeggen). Het is goed mogelijk dat dat bij de lesauto te weinig is gebeurd.

Als je je wil beroepen op garantie, dan moet je de leverancier of de fabrikant wel de mogelijkheid geven om het probleem te herstellen en om na te gaan wat de oorzaak was van het probleem. Daarom is het logisch dat VW dan eist dat je ook bij een VW garage komt.
Wordt er tegenwoordig geen les meer gegeven op de snelweg. Als dit productiefout of seriefout is, maakt het zakelijk of prive gebruik niet uit. VW zal moeten repareren. Ook voor zakelijke koop geldt dat je moet krijgen wat je hebt besteld en ik kan me niet voorstellen dat in het contract stond dat het oke is dat er een defecte klep wordt geleverd.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Veldt01 schreef:Hoi,

Ik doelde bij de keuze voor een tweedehandsauto auto specifiek op de keuze eco motor of een grotere (oudere techniek) motor die nu nog wel belastingplichtig is.
Met een polo als auto is niets mis (formaat prima, rijdt fijn) maar ik sleutel zeer regelmatig aan Vag motoren en als je kijkt naar de hoeveelheid tijd die je kwijt bent met raparaties (bij de tdi is het de egr en nog wat delen) bij de benzinemotoren zijn het de kettingen en nog veel meer kleine delen) gecombineerd met hoe de interne delen zich houden zou ik voor een motor gaan die zich beter houdt (al zijn de laatste 1.9 tdi motoren ook stukken minder geworden).

Ah, ok op die manier.

Over de tijd welke je kwijt bent aan sleutelen kan ik niet oordelen, ben zelf geen sleutelaar maar mij lijkt wel dat als je VW monteur alle ins en outs kent van VW motoren terwijl een algemene monteur ( niet oneerbiedig bedoeld maar kan geen ander woord verzinnen ) wellicht minder op de hoogte is.

Anyway, ik rijdt nog ff door met mn Polo en zie wel over 2 jaar wat de inruilwaarde dan nog is. Is nu 11K na 3 jaar met bijna 60K op teller.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

aar mij lijkt wel dat als je VW monteur alle ins en outs kent van VW motoren terwijl een algemene monteur ( niet oneerbiedig bedoeld maar kan geen ander woord verzinnen ) wellicht minder op de hoogte is.
De monteur (als het niet de stagiair is) kan het waarschijnlijk in werkelijkheid sneller dan ik (maar in vergelijking met de factuur ben ik weer drie keer zo snel :mrgreen: )

In de tijd die een vag garage voor een grote beurt rekent kan ik exact hetzelfde maar dan bij twee auto's.....

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Veldt01 schreef:
aar mij lijkt wel dat als je VW monteur alle ins en outs kent van VW motoren terwijl een algemene monteur ( niet oneerbiedig bedoeld maar kan geen ander woord verzinnen ) wellicht minder op de hoogte is.
De monteur (als het niet de stagiair is) kan het waarschijnlijk in werkelijkheid sneller dan ik (maar in vergelijking met de factuur ben ik weer drie keer zo snel :mrgreen: )

In de tijd die een vag garage voor een grote beurt rekent kan ik exact hetzelfde maar dan bij twee auto's.....

Denk dat een VAG garage zich meer aan fabrikants normeringen moet houden dan een niet VAG garage.
Tsja, en dat zie je terug in de prijs/

Helaas vervalt dan wel de ( mobiliteits ) garantie als ik bij een niet VAG garage een grote beurt oid laat uitvoeren.

Zo heeft ieder zn voordeel ook weer zn nadeel.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Kan goed zijn, valt me echter op dat je tegenwoordig zelden nog mee mag kijken in de werkplaats bij een "officiële" garage. Als je ziet hoeveel tijd er voor vloeistoffen / filters wisselen, optische inspectie en uitlezen storingen plus resetten wordt gerekend zal daar gewoon een flink deel van de marge zitten (niets mis mee investeringen moeten er ook uit zeker als je weet dat garages op garantiegevallen gewoon enorm worden uitgeknepen door de importeur).

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik vrees dat gecompliceerde reparaties na enkele jaren een steeds groter probleem gaan worden bij moderne auto's. Het is onderdeel van de moderne wegwerpcultuur en niet in het (directe) belang van de fabrikant dat een product/auto langere tijd mee gaat.

Wat betreft VAG, daar is PON natuurlijk de partij waarmee je te maken krijgt en die staan niet bekend om hun klantvriendelijkheid. Ik hoorde laatst van iemand die me redelijk op de hoogte leek dat Pon VAG-wagens niet zozeer importeert, maar ze koopt van de fabriek en de fabrieksgarantie afkoopt. Dat zou verklaren waarom Nederlandse klanten zoveel moeite hebben om enige vorm van coulance bij problemen met VAG-wagens te krijgen.

Let wel, het kan zijn dat ik de situatie niet correct omschrijf! Reacties zijn welkom.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door peteroo »

Moderne 'schone' motoren vragen om zeer fijn afgestelde software, elektronica en randapparaten als turbo, common rail injectie, een egr-klep etc etc. Nieuw fantastisch, snel en efficiënt, maar als er na enkele jaren storingen gaan optreden, kan het aardig in de papieren lopen. Tel daarbij op de teruglopende winstmarges, het afknijpen van enerzijds de toeleveranciers en anderzijds de dealers, en de keten wordt steeds langer en kwetsbaarder.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Inderdaad,
Auto's worden steeds complexer en wat ook opvalt is het aantal meldingen door eigenaren van probleemauto's met klachten die geen storingsmeldingen in het ecu achterlaten. Voor steeds meer monteurs zijn storingen zonder foutmeldingen een onoverkomelijke hindernis geworden waar zonder goed gevolg heel veel uren (en kosten) in gaan zitten.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door peteroo »

Gisteren hoorde ik ook weer zo'n verhaal. Storingsmelding, maar de dealer kon niets vinden. Wel een rekening van 600 euro.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

peteroo schreef:Ik vrees dat gecompliceerde reparaties na enkele jaren een steeds groter probleem gaan worden bij moderne auto's. Het is onderdeel van de moderne wegwerpcultuur en niet in het (directe) belang van de fabrikant dat een product/auto langere tijd mee gaat.

Wat betreft VAG, daar is PON natuurlijk de partij waarmee je te maken krijgt en die staan niet bekend om hun klantvriendelijkheid. Ik hoorde laatst van iemand die me redelijk op de hoogte leek dat Pon VAG-wagens niet zozeer importeert, maar ze koopt van de fabriek en de fabrieksgarantie afkoopt. Dat zou verklaren waarom Nederlandse klanten zoveel moeite hebben om enige vorm van coulance bij problemen met VAG-wagens te krijgen.

Let wel, het kan zijn dat ik de situatie niet correct omschrijf! Reacties zijn welkom.

Er zit een kleine kern van waarheid in dat een fabrikant geen ( direct ) belang heeft dat een product/auto langere tijd mee gaat. Aan de andere kant doordat een product / auto langere tijd meegaat geniet deze fabrikant veelal de voorkeur als betrouwbaar en zullen vele klanten voor deze fabrikant kiezen.

PON is een familiebedrijf welke gewoon slimme zakenmensen zijn. Ik ben van Opel naar VW overgegaan en moet zeggen dat ik totaal geen problemen heb. Als klant heb ik niets met PON te maken maar met de VAG dealer.

Je hoorde laatst van iemand ????? Ik ken ook mensen bij PON en auto's worden gewoon geimporteerd hoor, dus ook gekocht van de fabrikant. Afkopen garantie zou kunnen maar dan nog zou een klant daar niets van hoeven te merken.
Zal het eens navragen.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

peteroo schreef:Gisteren hoorde ik ook weer zo'n verhaal. Storingsmelding, maar de dealer kon niets vinden. Wel een rekening van 600 euro.

We kunnen daar nogal weinig mee he......horen van zijn geen feiten.
600,- euro rekening moet dan wel erg lang gezocht zijn.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik kan uiteraard die persoon z'n naam niet noemen en dat ook niet ter zake, maar hij is zelf voormalig automonteur. Klinkt voor mij als betrouwbaar, voor iemand die dit leest wellicht niet.

Wat betreft de situatie bij Pon gaf ik al aan dat ik dit zo hoorde. Maar ze staan niet bekend om klantvriendelijkheid en bij garantie-gerelateerde zaken lijken ze vaak weinig toeschietelijk. Feit is dat er veel klachten zijn over recente VW's en Audi's en ik denk dat VAG z'n kwaliteitscontrole minder sterk is dan de marketing. Daarin zijn ze overigens niet de enige.
Zelf heb ik overigens ook een VAG-auto, maar dan wel eentje die al heeeel lang uit de garantie is.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

peteroo schreef:Ik kan uiteraard die persoon z'n naam niet noemen en dat ook niet ter zake, maar hij is zelf voormalig automonteur. Klinkt voor mij als betrouwbaar, voor iemand die dit leest wellicht niet.

Wat betreft de situatie bij Pon gaf ik al aan dat ik dit zo hoorde. Maar ze staan niet bekend om klantvriendelijkheid en bij garantie-gerelateerde zaken lijken ze vaak weinig toeschietelijk. Feit is dat er veel klachten zijn over recente VW's en Audi's en ik denk dat VAG z'n kwaliteitscontrole minder sterk is dan de marketing. Daarin zijn ze overigens niet de enige.
Zelf heb ik overigens ook een VAG-auto, maar dan wel eentje die al heeeel lang uit de garantie is.

Ik vraag ook niet om die persoon zn naam maar van horen zeggen van iemand welke automonteur is geweest komt op mij niet als betrouwbare bron over.
Zoals gezegd ken ik ook mensen bij Pon.

Welke situatie bij Pon doel je op ? Als ik teruglees kom ik alleen uit op dat Pon auto's zou importeren waarbij de garantie wordt afgekocht.

Ikzelf heb tot nu toe nog geen negatieve ervaring met garantieafwikkelingen. Ach Opel heeft jarenlang bovenaan gestaan met meeste wagenverkopen en de hoeveelheid klachten waren ook enorm.....verkoop je veel auto's, dan kunnen klachten ook veel zijn......gaat erom hoe deze worden opgelost en gelukkig heb ik nog geen negative ervaring.

Kan erbij niet in dat VAG z'n kwaliteitscontrole minder sterk is, zijn aannames.

Zijn er egr kleppen klachten, jazeker en vele ook, maar das inherent aan de hoeveelheid verkopen.
VW, SKoda en Seat hebben allen dezelfde klachten.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door peteroo »

Dat van die afgekochte garantie hoorde ik van een autofreak die werkelijk alles leest en volgt op autogebied en dan vooral moderne auto's. Hij is zelf overigens een enorme Audi-fan. Maar ik geef toe dat het nu gissen is naar hoe het werkelijk zit.

U heeft gelijk wat betreft die aantallen verkochte auto's. Met zo'n marktaandeel is het aantal missers ook groter, ook al gaat het wellicht om een klein percentage. Maar wat je bij veel producenten ziet: ze brengen een goed product op de markt, de vraag neemt toe, de druk op de productie wordt verhoogd, men wordt arrogant of nonchalant en de kwaliteit gaat achteruit. Bovendien maakt elke autofabrikant wel eens of vaker een mindere periode door.

Over het algemeen denk ik dat auto's kwalitatief veel beter zijn geworden en vooral efficiënter en veiliger, maar dat de hele keten van software en kwetsbare randapparatuur kan zorgen voor moeilijk op te lossen problemen. Vooral als een auto wat ouder wordt kan dat flinke problemen geven.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door peteroo »

En dat van die 600 euro was natuurlijk maar een voorbeeld. Ik denk dat bijna iedereen wel zulke verhalen hoort van familie, vrienden en bekenden. Er gaat een lampje branden op het dashboard, ook al doet de auto het verder prima. Naar de dealer, aan de diagnose-apparatuur, nee, niets gevonden, of ja, het was de sensor die de sensor bewaakte, wel uren in rekening, wat begrijpelijk is.

Misschien is het gewoon de wet van behoud van ellende. Onfeilbare vervoermiddelen bestaan niet. De auto heeft een storingsmelding, de trein rijdt niet wegens kopediefstal, het paard is kreupel, de boot vaart niet wegens mist.

Terug naar de VW Polo uit het begin.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Polo 1.2BM EGR klep defect 2 maanden buiten de garantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

peteroo schreef:En dat van die 600 euro was natuurlijk maar een voorbeeld. Ik denk dat bijna iedereen wel zulke verhalen hoort van familie, vrienden en bekenden. Er gaat een lampje branden op het dashboard, ook al doet de auto het verder prima. Naar de dealer, aan de diagnose-apparatuur, nee, niets gevonden, of ja, het was de sensor die de sensor bewaakte, wel uren in rekening, wat begrijpelijk is.

Misschien is het gewoon de wet van behoud van ellende. Onfeilbare vervoermiddelen bestaan niet. De auto heeft een storingsmelding, de trein rijdt niet wegens kopediefstal, het paard is kreupel, de boot vaart niet wegens mist.

Terug naar de VW Polo uit het begin.

Het kwam anders niet over als een hypothetisch voorbeeld :roll:
Tuurlijk zullen er diverse zijn met dit soort overdreven "verhalen" om mooier, interessanter te laten lijken maar vele zullen deze niet op een consumenten forum plempen.

Als er bij mij een lampje gaat branden kijk ik eerst in de handleiding wat de melding is, geel is voor zover ik weet asap naar garage maar kan doorrijden, rood is stoppen en bellen.

Een voorbeeld is dat er een voor mij onbekend icoontje ging branden wat in de handleiding stond dat de bandenspanning niet klopte. Toevalligerwijs had ik 2 behoorlijk zware personen in de auto welke ook nog eens aan 1 kant zaten.

Kortom, niet ieder brandend lampje hoeft een probleem te zijn waarvoor je naar de garage moet. Daarbij uren in rekening brengen ?? Is dat weer een hypothetisch voorbeeld ?

Gesloten