LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bus laat moeder met kinderwagen staan !!!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Volvo745Driver

Re: Bus laat moeder met kinderwagen staan !!!

Ongelezen bericht door Volvo745Driver »

@ Maarten1234,

kinderwagens zijn leuk voor over de straat of een dagje uit. meeste ''moeders'' laten dan de kinderwagen midden op de gangpad staan..welliswaar op de rem. maar zoals je vermelde bij een noodrem, dan vliegt dat ding door de hele bus.

ik was zelf TAXi-chauffeur en mijn werkgever had een contract met connexxion als lijn-taxi.
ik reed op de 8 persoons taxibus met oprijplaat voor desnoods een rolstoel. regio Zeeland/flakkee.

ook ik heb een klant geweigert die het verd*mde om de kinderwagen in te klappen, en haar klein kind op een verhoogd zitje met gordel te laten zitten. hoewel ik vermelde mij er de tijd voor te laten om haar overal mee te helpen.
ze wou niet. en ik wil niet bij een controlle of een boete krijgen. of mede schuldig aan zijn dat in mijn bus waarmee ik mensen moet vervoeren iemand gewond of zelfs erger... komt te overleiden.

dus Maarten1234, ik sta volledig achter u dat u daarmee ook standvast blijft.

ook vaak genoeg te horen gekregen dat ik als chauffeur niet zo moet zeuren. sorry. hoewel de klant zegt dat als er wat zou gebeuren, het niet mijn schuld zou zijn. is het als het bij puntje bij paaltje komt toch de chauffeur de boosdoener.
sommige mensen, dus klanten denken dat wij zielloze robots zijn...
sorry. maar wij zijn ook gewoon maar mensen met een plicht en familie.

groet, Bas Seip

Maarten1234

Re: Bus laat moeder met kinderwagen staan !!!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De chauffeur is wettelijk aansprakelijk en daar doet een belofte niets aan af van een passagier die zegt de verantwoording op zich te nemen. Er wordt gewoon keihard gezegd:"U bent beroepschauffeur. U weet wat er wel en niet mag en wat wel en niet gevaarlijk is. Tevens mogen wij van u verwachten geen onnodige risico's te nemen!!"

Dit valt onder onnodige risico's en dus staat de chauffeur in zijn of haar recht vervoer te weigeren, mits er wordt voldaan aan de eisen welke staan beschreven in het RVV en Wet Personenvervoer. Als de chauffeur dan nog in gebreke blijft, want zo heet dat netjes gezegd, dan is de chauffeur aansprakelijk. Ook al neemt de passagier de verantwoording volledig op zich. De chauffeur is namelijk diegene die volgens de wet verantwoordelijk en aansprakelijk is voor het veilig brengen van A naar B en NIET DE PASSAGIER. Zij zijn slechts passagier en meer niet!!!

Gesloten