Leo The Emperor schreef:U volgt consequent de verkeerde insteek.
Het is voor u niet relevant wat de huisbaas met de overige huurders heeft afgesproken.
Al laat hij iedereen gratis wonen en bent u de enige die moet betalen dan nog is dat niet perse onrechtmatig.
De huisbaas dient de afspraken, vastgelegd in het huurcontract , maar ook mondelinge afspraken, jegens u na te komen. niet meer en niet minder
Eén van die afspraken is gewoon onderhoud aan het huis. Als hij 4 jaar lang belooft, of het nu volgens de wet toegestaan is of niet, dat hij het binnen netjes op orde maakt dan moet hij die afspraak eens een keer nakomen. Ook had hij plannen voor de keuken, ook dit heeft hij geen enkele keer echt een zwaai aan gegeven.
Ik snap echt wel dat bepaalde zaken het alleen mij en een verhuurder is waarover afspraken gelden. Natuurlijk heb ik er verder niets over te zeggen, maar psychologisch gezien is het onrechtvaardig dat ik op dit moment de enige in huis ben die 5 euro voor sneller internet betaalt. Niemand maar dan ook helemaal niemand gaat mij wijsmaken dat dat bedrag bij de huurprijs van de andere inbegrepen zit. Mijn buurman op de kamer hiernaast betaalt welgeteld 5 euro meer terwijl die kamer opzekers groter is dan de kamer waarin ik verblijf. daar zat voorheen overigens al een bedrag van 20/25 euro tussen wat ik mij meen te herinneren dus die prijs is al naar beneden gegaan. Ik ben persoonlijk van mening dat wanneer je kamers verhuurt, maar dat is geheel mijn mening, je dit voor jezelf goed organiseert. Niet voor mij of de medebewoners maar puur voor jezelf. Je stelt huurprijzen vast op basis van faciliteiten die aanwezig zijn en op basis van de kamergrootte. Hierin heeft hij zich niet aan zijn woord gehouden. Toen ik er net in kwam wonen kon ik nog uit alle kamers kiezen. Gezien ik een rustige en vooral niet te krappe plek wilde hebben heb gekozen voor de 16 m² kamer voor 350 euro. De 20 m² met balkon kostte 400 euro. Die prijzen heeft hij lang aangehouden (plus de 5 euro voor sneller internet). Een twee jaar later of 2,5 jaar later kwam er voor de zoveelste keer een nieuwe bewoner op de 20 m². Hij had niet veel te besteden of iets dergelijks, het kwam erop neer dat ook hij 350 euro betaalde. Maar dan strikt gezien 350 euro. Wat erop neer komt dat ik meer betaalde voor minder.
Ik vraag me af waar de grens rechtvaardigheid en gemaakte afspraken zit. Natuurlijk heb ik er geen donder mee te maken en daar ben ik mezelf ook wel bewust van, maar laten we eerlijk zijn en zeggen dat dit geen goede manier van kamers verhuren is. Ja en als hij je dan ook om bepaalde kosten gaat vragen en de rest niet, dan sta ik helemaal met vraagtekens. Dan voel ik me zelfs benadeeld om het feit dat ik er al 4 jaar woon. Als ik nu in deze kamer zou wonen, had ik niet voor de wasmachine en inmiddels defecte droger hoeven betalen evenals niet voor het sneller internet. Dat had me kosten gescheeld.
En dat verhaal over de borg niet terug omdat je van kamer wisselt ben ik niet helemaal mee eens. In feite verhuis je dus krijg je je borg terug en betaal je opnieuw borg. Stel dat ik alles in die kamer kapot had gemaakt voordat ik naar deze kamer ging, hoe had hij dat dan verhaald? En ik nog eens geen huur betaal voor een maand en dan weg ben?