LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemeente aansprakelijk na val
Re: Gemeente aansprakelijk na val
Wageningen, ik hoop het voor je. Maar zoals bekend, is de gemeente niet echt makkelijk.
U dient altijd uw snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Dit heeft u verzuimd, anders was u wel overeind gebleven. Neem uw eigen verantwoordelijkheid en zit niet zo te trutten over de schuldvraag.Wageningen1911 schreef:Nee heb zeker niet te hard gereden.
U dient altijd uw snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Dit heeft u verzuimd, anders was u wel overeind gebleven. Neem uw eigen verantwoordelijkheid en zit niet zo te trutten over de schuldvraag.
Wat een onzin, was jij erbij?riddert schreef:U dient altijd uw snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Dit heeft u verzuimd, anders was u wel overeind gebleven. Neem uw eigen verantwoordelijkheid en zit niet zo te trutten over de schuldvraag.Wageningen1911 schreef:Nee heb zeker niet te hard gereden.
dat is het eerste wat je leert bij je motorrijlessen. Lijkt me dat dat ook van toepassing is op een fiets, scooter, snorscooter etcetera. Als er sneeuw ligt, doe je kalm aan, bij bladeren op de weg ook. Zelfs een trein past zijn snelheid aan bij bladeren op het spoor.
Kun je me uitleggen waarom TS zich met onverminderde vaart door het bladerendek zou moeten spoeden ondanks eventuele gevaren die een dergelijk typisch herfsttafereel met zich mee kunnen brengen?
Kun je me uitleggen waarom TS zich met onverminderde vaart door het bladerendek zou moeten spoeden ondanks eventuele gevaren die een dergelijk typisch herfsttafereel met zich mee kunnen brengen?
Ik hoef jou niks uit te leggen, ik was er niet bij! Ik ga niet van het slechtste in een mens uit.
[quote="ciske" Ik ga niet van het slechste in een mens uit.[/quote]
Dat is natuurlijk een heel positief iets, maar enige realiteitszin is af en toe wel op zijn plaats. Althans, naar mijn mening. Maar zoveel mensen, zoveel meningen wordt er wel eens gezegd, ik ben benieuwd wat de ontwikkelingen in het geval van TS zullen zijn in deze kwestie.
Dat is natuurlijk een heel positief iets, maar enige realiteitszin is af en toe wel op zijn plaats. Althans, naar mijn mening. Maar zoveel mensen, zoveel meningen wordt er wel eens gezegd, ik ben benieuwd wat de ontwikkelingen in het geval van TS zullen zijn in deze kwestie.
Niemand was erbij, dus alles zijn gewoon aannames.ciske schreef:Ik hoef jou niks uit te leggen, ik was er niet bij! Ik ga niet van het slechste in een mens uit.
Daarvoor mijn advies:
eleven schreef:@wageningen
Ga naar een juridisch loket in jou woonplaats en laat je adviseren.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kan je ook deze benaderen.
Mijn mening, geen kans om vergoeding.
Maar ik ben geen jurist, net zoals niemand hier op het forum.
Ook foto kunnen geen uitsluitsel bieden.
Leuk al dat geneuzel ,maar de Hoge Raad (hoogste rechtscollege in dit land) heeft in 2002 een uitspraak gedaan dat de gemeente in voornoemde gevallen niet aansprakelijk is.
Lees het bericht van "eleven" van 21-12 17.54 uur nog eens.....
Einde verhaal dus.
Einde verhaal dus.
Dus als de bladeren vallen met regen moet de gemeente erbij staan om de bladeren continue 24 uurhilda kruit schreef:De gemeente is altijd aansprakelijk.dhc schreef:Leuk al dat geneuzel ,maar de Hoge Raad (hoogste rechtscollege in dit land) heeft in 2002 een uitspraak gedaan dat de gemeente in voornoemde gevallen niet aansprakelijk is.
Einde verhaal dus.
per dag op te ruimen ?
Dat kan ook niet he.
-
My sentiments exactly.Chocomelk schreef:Dus als de bladeren vallen met regen moet de gemeente erbij staan om de bladeren continue 24 uurhilda kruit schreef:De gemeente is altijd aansprakelijk.dhc schreef:Leuk al dat geneuzel ,maar de Hoge Raad (hoogste rechtscollege in dit land) heeft in 2002 een uitspraak gedaan dat de gemeente in voornoemde gevallen niet aansprakelijk is.
Einde verhaal dus.
per dag op te ruimen ?
Dat kan ook niet he.
Nu haal je iets aan wat er niet zoveel mee te maken heeft, dat stoep schoon vegen is niet bij wet geregeld, echter een voorbeeld APV uit het verleden bevatte die bepaling, waardoor het in een redelijk aantal gemeenten dus zo was, door toeval eigenlijk. Of iemand hier op het forum wel/niet zijn eigen stoep moet schoonvegen, hangt dus van de betreffende gemeente af.Wageningen1911 schreef:Formeel jij als bewoner.
Heeft pas nog in de krant gestaan.
Dus als iemand op de stoep voor je huis valt, ben jij verantwoordelijk.
En bij mij is het de omgekeerde wereld.
In dit geval gaat het om de openbare rijweg, waar de gemeente voor verantwoordelijk is. Echter is dat geen absolute garantie dat 100% van de tijd, jij een schone, goed verlichte, en goed onderhouden weg onder je banden hebt liggen. Er zijn, zeker in de herfst waarin in korte tijd veel bladeren vallen, objectieve omstandigheden die er voor zorgen dat het een paar dagen kan blijven liggen. Ze vegen op basis van een plan, en dus kan het zo zijn dat ze vegen, en er een dag later door een herfststorm weer een pak ligt, terwijl ze pas over een week weer komen.
En zoals al gezegd, er is zwaarwegende jurisprudentie (want dat is een uitspraak van de hoge raad), die de gemeente in dit geval aan kan grijpen om haar gelijk te halen, mocht jij het voor een rechter kunnen krijgen.
-
Topicstarter gaf aan dat er meer mensen zijn gevallen op die plek. Ik zou dat melden bij de Fietsersbond:
http://meldpuntinfo.fietsersbond.nl/
Juridisch is er vrees ik verder weinig aan te doen. Bel anders met het meldpunt voor advies en steun.
http://meldpuntinfo.fietsersbond.nl/
Juridisch is er vrees ik verder weinig aan te doen. Bel anders met het meldpunt voor advies en steun.
Als je niet kunt inschatten hoe hard je over kapotgereden bladeren in de herfst kunt rijden moet je misschien geen scooter meer rijden.