16again schreef:angel1978 schreef:16again schreef:Dat TS uiteindelijk blij is met diensten van caiway, doet niets af aan dit monopolie, en is m.i. dus geen reden om topic te sluiten
Volgens mij is dat aan de TS om te bepalen. Open een eigen topic?
Uit forum gedragsregels:
•Alvorens een nieuw topic te starten dienen gebruikers te controleren of er al soortgelijke topics op ons forum staan.
angel1978 schreef:Volgens mij staat het een aanbieder als reggefiber vrij om daar een eigen glasvezel neer te leggen en meerdere aanbieders op te laten.
Je argument dat dat niet rendabel zou zijn gaat niet op.
Alvorens ze gaan graven , worden eerst nieuwe abbonementen verkocht. Indien zo'n 30% van de huizen "mee gaan" is aanleg lonend , en wordt besloten tot graven.
Voor een 2e partij is het veel moeilijker opnieuw die 30% te halen. Vergelijk het met een appelboom, die al leeggeplukt is.
Ze hoeven geen nieuwe appelboom te planten, ze kunnen ruimte op de al gelegde glasvezelkabel gebruiken. Of denk je dat XS4ALL, Vodafone, KPN, Telfort, Lijbrand, Stipte, Fype en Tweak allemaal hun eigen kabel bij mij in de woonkamer zijn komen afmonteren?
Meerdere providers op 1 fysieke glasvezelkabel is in veruit de meeste gemeenten zo bepaald door het contract tussen de gemeente en de aanleggende partij, oftewel reggefiber, die in veel gevallen het netwerk aanlegt.
Als het economisch uit kan, kan een provider er dus voor kiezen diensten aan te bieden. Zo niet, dan rest vaak alleen de originele provider die 1 van de aanjagers van de aanleg was.