LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote="16again"Bij constante snelheid van circa 80km/h is het verbruik het laagst.

Zolang groenlinks niet in regering zit kunnen ze zoveel willen.[/quote]

Dacht eigenlijk niet dat 80 km het verbruik het laagst is. Neem de A13, ter hoogte van Rotterdam-Overschie. Is toch weer naar 80 km teruggebracht, en niet vanwege de snelheid maar de luchtvervuiling (zeggen ze).

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Gehele bebouwde kom? Kun je bijna net zo goed gaan lopen.
Lopen of fietsen in de meeste steden sowieso efficienter. Of je nu 30, 50 of 70 mag rijden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote="GJvdZ"
Lopen of fietsen in de meeste steden sowieso efficienter. Of je nu 30, 50 of 70 mag rijden.[/quote]

Zeker waar. Al de grote steden is het bijna onmogelijk zonder geld te parkeren; dus alternatief is inderdaad de tweewieler, als je benen het laten afweten. Of je moet flinke knip hebben; parkeren is, in ieder geval voor mij, bijna overal onbetaalbaar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door moederslink »

?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door tenormin »

MichielFRL schreef:Grappig om te lezen hoe de reactie beïnvloed wordt door de persoonlijke ervaring van een ieder.
Lijkt mij behoorlijk relevant het vanuit de persoonlijke ervaring te bekijken. Geen persoonlijke ervaring, dan ook geen commentaar m.i. want dan kan men immers niet meepraten/schrijven over...?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door prem »

Radar schreef:GroenLinks wil de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur verlagen. De wegen worden daardoor schoner en veiliger:
http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... ouwde-kom/

Goed idee of niet?
Met welk voertuig? De fiets?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door tenormin »

prem schreef:
Radar schreef: Met welk voertuig? De fiets?
Denk het, opgevoerde elektro fiets. Gewone fiets moet je je al gauw de pest trappen om 30 km te halen. (Denk ik: fiets niet meer).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wie gaat dit handhaven? De wijkagente in haar politieheli? Ik ben benieuwd.

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:Wie gaat dit handhaven? De wijkagente in haar politieheli? Ik ben benieuwd.
Een taakgestrafte op een autoped? :mrgreen:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
n wat betreft schoner, daarmee zullen ze wel doelen op de uitlaatgassen? Dan heb ik een veel beter idee, laat ze wat doen aan de stookolie die de grote containerschepen gebruiken. Die drab uit de rioolputjes van de raffinaderijen, bevat zoveel zwavel, dat de 16 grootste containerschepen per jaar evenveel zwavel uitstoten als alle auto's op de wereld.
Gaan die grote containerschepen bij jullie door de bebouwde kom?
Dat zal me idd. wel een gassen geven..

Maar 30 in bebouwde kom? Prima!
Uitlaatgassen beperken zich ook niet tot de bebouwde kom waar ze uit de uitlaat komen.. :wink: Als men serieus werk wil maken van dat soort vervuiling, dan zijn de Nederlandse auto's zo ongeveer het laatste waar je tijd geld en moeite in moet steken, met het aanpakken van die schepen zijn voor een fractie van de kosten, veel betere resultaten te behalen. Per liter stoot die stookolie 4500x meer zwavel uit als de benzine die jij en ik tanken.

16again
Berichten: 16190
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door 16again »

tenormin schreef:Dacht eigenlijk niet dat 80 km het verbruik het laagst is. Neem de A13, ter hoogte van Rotterdam-Overschie. Is toch weer naar 80 km teruggebracht, en niet vanwege de snelheid maar de luchtvervuiling (zeggen ze).
Lager verbruik gaat hand in hand met minder vervuiling, dus je spreekt jezelf tegen in die 2 zinnen.

Wat bij file rijden ongunstig is , is harmonica effect: Er wordt niet met constant snelheid gereden, maar steeds fors optrekken en afremmen, veroorzaakt door te weinig afstand houden.
Komend vanaf DenHaag valt me op dat harmonica effect veel minder wordt vanaf de 80 km zone Overschie, daar zit de grootste milieu winst.

16again
Berichten: 16190
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:met het aanpakken van die schepen zijn voor een fractie van de kosten, veel betere resultaten te behalen. Per liter stoot die stookolie 4500x meer zwavel uit als de benzine die jij en ik tanken.
Alle troep die overblijft bij het maken van de schone benzine wordt in de stookolie gebruikt.
Netto milieu voordeel schone benzine is dus nul. Wel worden steden iets schoner, ten koste van omgeving waterwegen

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door Shine »

Opvallend dat men zich weer en alleen richt op de auto!
In de stad krioelt het van de brommers/scooters. De uitstoot van deze tweewielers is enorm. Vele malen groter dan de huidige gemiddelde auto. Het zou groenlinks en andere millieu'activisten' niet misstaan zich eens op deze grote vervuiler te richten en hierin maatregelen te nemen. Brommers/scooters zijn vervuilkanonnen.
http://www.crow.nl/documents/kpvv-kenni ... onnen.aspx

Even los van het millieu, in wijken geldt al deze maximale snelheid. Echter het gros van de autorijders en trouwens óók brommer/scooterrijders houdt zich hier helemaal niet aan. Het crossed door de woonwijken alsof het een lieve lust is en brengt de veiligheid regelmatig in groot gevaar. Als je hier dan over klaagt bij de politie,met het verzoek eens meer controles in 30km woonwijken uit te voeren krijg je te allen tijden nul op request.

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door witte angora »

MichielFRL schreef:
16again schreef:Lager verbruik gaat hand in hand met minder vervuiling
Dat is pertinent niet waar!
Een lager verbruik betekent niet per definitie een optimale verbranding. Pas bij een optimale verbranding is de uitstoot (vervuiling) het kleinst.
Klopt wel. Mijn Golfje uit 1990 reed (rijdt vermoedelijk nog, maar ik ben niet meer de eigenaar) 1:13, bij rustig rijden 1:14. Niet zo heel veel onzuiniger dan moderne auto's dus. Toch was de vervuiling van het ding volgens de cijfers een stuk hoger dan die van moderne auto's. Sowieso het gebrek aan een katalysator (alleen, waar blijft het vuil in de kat?), maar kennelijk ook geen optimale verbranding.

Waarom ik er toch in door bleef rijden? Kom op, dikke kans dat het ding na verkoop naar Afrika wordt verscheept en daar nog jarenlang rond zou tuffen, terwijl ik hier een ander karretje zou hebben. Hoezo milieuwinst? Dan is er toch alleen maar een extra auto aan het rondrijden?

16again
Berichten: 16190
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef:
16again schreef:Lager verbruik gaat hand in hand met minder vervuiling
Dat is pertinent niet waar!
Een lager verbruik betekent niet per definitie een optimale verbranding. Pas bij een optimale verbranding is de uitstoot (vervuiling) het kleinst.
Brandstof wordt grotendeels in CO2 en H2O omgezet, meer brandstof verbruik betekent altijd meer CO2
Bij lage snelheid / stationair draaien ontstaan inderdaad per liter brandstof meer vervuilende bij producten.
Bij te hoge snelheid rijden komt echter een ander nadeel om de hoek: Verbruik bij hoge snelheden wordt vrijwel alleen bepaald door luchtweerstand, welke kwadratisch toe neemt met de snelheid.
Dit verhoogt benzineverbruik. Ook al is dan sprake van optimalere verbranding, dan nog kan kan meer uitstoot ontstaan doordat simpelweg meer brandstof (per km) verbruikt wordt.
Bij mijn weten is snelheid rond 80km/h de optimale combinatie van redelijk optimale verbranding en laag verbruik

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus de vroegere (zeer lang geleden) algemeen geldende maximumsnelheid van 100 was nog niet zo gek eigenlijk.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door 53078 »

16again schreef:...Bij mijn weten is snelheid rond 80km/h de optimale combinatie van redelijk optimale verbranding en laag verbruik
Euh, ja MAAR.. het is niet gerelateerd aan voertuigsnelheid maar aan het aantal toeren dat een motor draait. En elke motor is anders. Met mijn turbodiesel knetter ik 140 over de snelweg met slechts 1800 rpm.
Mijn benzine karretje heeft daar zeker 3000 rpm voor nodig.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door Har06 »

Van mij mogen ze op de autobanen onbeperkt racen, echter de milieufreaks zijn daar op tegen.

In de bebouwde kom wil GL nog meer belemmeringen opwerpen voor de rijders, bulten,vernauwingen etc etc, vlg mij rijden de GL lui op trapfietsen :evil:

16again
Berichten: 16190
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door 16again »

53078 schreef:
16again schreef:...Bij mijn weten is snelheid rond 80km/h de optimale combinatie van redelijk optimale verbranding en laag verbruik
Euh, ja MAAR.. het is niet gerelateerd aan voertuigsnelheid maar aan het aantal toeren dat een motor draait. En elke motor is anders. Met mijn turbodiesel knetter ik 140 over de snelweg met slechts 1800 rpm.
Die optimale snelheid is inderdaad afhankelijk van het voertuig (maar ligt zeker niet pas bij 140km/h).
Echter, op een traject zoals bij Overschie geldt uiteraard dezelfde snelheidsbeperking voor alle voertuigen.

Je begint over diesel vs benzine , bij mijn weten zijn diesels berucht om roet! Er worden wel roetfilters gebruikt maar het kleinste en meest schadelijke fijnstof wordt door filter juist niet tegengehouden

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: GroenLinks: 30 binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door witte angora »

53078 schreef:
16again schreef:...Bij mijn weten is snelheid rond 80km/h de optimale combinatie van redelijk optimale verbranding en laag verbruik
Euh, ja MAAR.. het is niet gerelateerd aan voertuigsnelheid maar aan het aantal toeren dat een motor draait. En elke motor is anders. Met mijn turbodiesel knetter ik 140 over de snelweg met slechts 1800 rpm.
Mijn benzine karretje heeft daar zeker 3000 rpm voor nodig.
Je bedoelt (denk ik): het is niet ALLEEN gerelateerd aan voertuigsnelheid. Luchtweerstand heeft ook een heel grote rol, maar dat heeft iemand anders hiervoor ook al geschreven.

Gesloten