Pagina 2 van 2

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 03 mar 2015 13:26
door Julie4444
Watnudan schreef:Beste Julie4444:
Betreft communiceren
Er is nooit per post naar mij gecommuniceerd dat weet ik zeker.
Het feit dat meerdere klasgenoten (die nog wel hetzelfde emailadres gebruiken als ca. 4 jaar geleden) ook niets ontvangen hebben (niet per post en ook niet per email), [...]
In uw voorbeeld was dit bij de klasgenoot dus wel gecommuniceerd. Uw antwoord is dat u niet weet of er via e-mail naar uw zoon is gecommuniceerd, neem ik aan.
Watnudan schreef:Kijk ook maar naar de bijdrage van Josephien12 hierboven. Zij zegt hetzelfde. Alleen had zij geluk dat ze toevallig inlogde op de DUO website en er zodoende nog op tijd achter kwam.
Ze logde niet toevallig in, maar omdat ze dacht dat er iets niet klopte. Dat is ook wat ik zou hebben gedaan. U/uw zoon blijkbaar niet. Wel ben ik het met haar eens dat het redelijk kwalijk/vreemd is.

Watnudan schreef:Betreft blacklisten:
Ik denk dat je in de war bent met het programma Outlook (onderdeel van MS Office) en de online webmail dienst van Microsoft die tegenwoordig ook Outlook heet (vroeger Hotmail). In deze laatste worden geregeld mails van onbekenden of mails met te veel links er in gewoon in de spamfolder gezet zonder dat je afzenders hoeft te blacklisten!
Nee hoor, ik had het niet over de client Outlook, maar over de webmail. @hotmail.com/nl & @Outlook.com/nl blacklisten niet automatisch DUO.. In ieder geval niet bij mij, mijn familieleden die DUO mail ontvangen en een dergelijk adres hebben, en enige studiegenoten waar ik contact mee heb.

Overigens lijkt het me erg sterk dat de service verschillende spamfilters gaat gebruiken voor feitelijk dezelfde service. Waarom zou het boeien hoe je een account accessed?
Watnudan schreef:Dat leid ik tenminste af uit de reacties van diverse klasgenoten van mijn zoon. Hij zelf zegt, dat hij zo weinig email krijgt dat ie ook niet meer zo vaak zijn email controleert op dit soort dingen. Alles gaat bij hen voornamelijk nog via WhatsApp, facebook e.d. en nauwelijks via email.
Tja, dat is sowieso niet verstandig. Men heeft tegenwoordig ook smartphones. Daarop kun je ook mail kijken.
Watnudan schreef:Terwijl DUO in dit geval toch de oorzaak van dit probleem is door rekeningen die altijd per post verzonden zijn, opeens via email te gaan verzenden. Zonder hierover te communiceren.
Ja dat kunnen we dus niet zeggen, want als er e-mails zijn uitgestuurd (wat toch in een aantal gevallen aannemelijk is en in een aantal discutabel of onbekend), is hierover gecommuniceerd.

Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat DUO goed zit als dit inderdaad op zo'n grote schaal gebeurt. Sterker nog: dan hebben ze zeker wat issues op te lossen, maar uw zoon mag ook wel iets meer initiatief tonen i.p.v. zich zo'n afwachtende houding aan te meten. Zo krijgt hij in de toekomst namelijk vast en zeker meer dergelijke problemen.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 14 mar 2015 13:40
door Watnudan
Gerechtigheid is geschied!

Vanmorgen een brief van Duo gekregen.

Nu heb ik het ook zwart op wit en iedereen hoeft alleen nog maar de ca. 1100 euro lesgeld te betalen (aan de deurwaarder weliswaar, en voor 11 april a.s.) en de deurwaarderskosten en rente mag je negeren.

Iedereen die het hogere bedrag al betaald heeft krijgt het hogere deel van de deurwaarder terug.

Duo geeft toe dat ze zelf fout waren geweest, want ze zeggen dat ze deze facturen niet zonder enige melding vooraf per post nu opeens via email hadden moeten sturen en dat ze de deurwaarderskosten e.d. nu voor eigen rekening nemen (dit effe in mijn eigen bewoordingen, om het kort te houden).

Wel vragen ze nog om de instellingen op Duo te controleren.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 15 mar 2015 15:47
door Josephien12
Klopt. Meer als 10.000 mensen hebben een deurwaarder op hun dak gekregen omdat DUO hun zaakjes niet op harde had en geen fatsoenlijke rekening heeft gestuurd.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 10:34
door pedropa
Ook mijn dochter kreeg een deurwaarder op bezoek.
Maar niet gevreesd, de deurwaarder is door Duo,s fouten op pad gestuurd.
Mijn dochter heeft de mail van schoolgeld niet op tijd gelezen!
Maar dat wil juridisch niet zeggen ,dat wij niet voornemens zijn het schoolgeld te willen betalen.
Dus aan allen die dit ook meegemaakt hebben ,NIET de deurwaarder betalen , deze links laten liggen en het schoolgeld zonder extra kosten deurwaarder rechtstreeks schoolgeld aan Duo betalen.
Want Duo had juridisch eerst 2 herinneringen moeten sturen en daarna in een 3 de,de aanmaning de deurwaarder als laatste in moeten vermelden dat deze in wordt geschakeld als men niet tot betaling is over gegaan.
Duo heeft gewoon verzuimd goede procedure te volgen wat juridisch onderbouwd had moeten zijn ,en dat hebben ze nagelaten,zie ook uitzending Kassa van 14 maart jl.
Dus mensen maak je eigen niet druk, betaal aan duo, en laat Duo de deurwaarder maar betalen.
Heb de deurwaarder netjes gebeld, en heb zelf de termijnen in plaats van 6 naar 4 gedaan
Zodoende heb je evenveel betaald ,als dat Duo het in 6 termijnen zou doen.
Deurwaarder kan zomaar niet beslag laten leggen ,als ze zelf fout op fout maken ,en hierbij bedoel ik Duo.
Ben zelf ondernemer en heb vaak genoeg met dit bijltje gehakt, Deurwaarders proberen zo vlug te innen, zelfs vaak door geen goede opdrachtgevers ,zoal in deze DUO.
Mocht je vragen hebben ,ik wil degene graag van advies voorzien
Peter

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 11:38
door angel1978
Mocht je vragen hebben ,ik wil degene graag van goed advies voorzien
Dat lijkt me in deze een heel slecht plan.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 14:03
door Julie4444
pedropa schreef:Want Duo had juridisch eerst 3 herinneringen moeten sturen en daar in de laatste herinneringen de deurwaarder als laatste in moeten vermelden dat deze in wordt geschakeld als men niet tot betaling is over gegaan.
Dat is niet waar. Na de oorspronkelijke rekening dient 1 kosteloze herinnering/ingebrekestelling verstuurd te worden waarin de consequenties duidelijk gemaakt worden bij doorgaand verzuim.. Waar je die 3 vandaan haalt is me een raadsel, tenzij voor DUO compleet andere regels gelden dan ondernemingen.
pedropa schreef:zie ook uitzending Radar van 14 maart jl.
Er worden regelmatig onjuistheden in radaruitzendingen gepresenteerd als waarheid. Ik zou daar niet zomaar blindelings vanuit gaan dat alles wat ze zeggen klopt. Dat is namelijk aantoonbaar niet het geval.
angel1978 schreef:
Mocht je vragen hebben ,ik wil degene graag van goed advies voorzien
Dat lijkt me in deze een heel slecht plan.
Eens.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 14:40
door 16again
pedropa schreef:Want Duo had juridisch eerst 3 herinneringen moeten sturen en daar in de laatste herinneringen de deurwaarder als laatste in moeten vermelden dat deze in wordt geschakeld als men niet tot betaling is over gegaan..........zie ook uitzending Radar van 14 maart jl.
Julie4444 schreef:Er worden regelmatig onjuistheden in radaruitzendingen gepresenteerd als waarheid.
Onjuistheden? 14 maart zond kassa uit, niet radar.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 15:01
door Julie4444
16again schreef:
pedropa schreef:Want Duo had juridisch eerst 3 herinneringen moeten sturen en daar in de laatste herinneringen de deurwaarder als laatste in moeten vermelden dat deze in wordt geschakeld als men niet tot betaling is over gegaan..........zie ook uitzending Radar van 14 maart jl.
Julie4444 schreef:Er worden regelmatig onjuistheden in radaruitzendingen gepresenteerd als waarheid.
Onjuistheden? 14 maart zond kassa uit, niet radar.
Meneer noemde radar. Over kassa kan ik geen uitlatingen doen, maar ook daar zou ik even zelf nadenken voor klakkeloos alles te geloven.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 18:49
door pedropa
Duo moet eerst met herinneringen komen alvorens een deurwaarder te kunnen inschakelen,en dat is in de regel minimaal twee, en bij derde keer pas een aanmaning.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 19:02
door Julie4444
pedropa schreef:Duo moet eerst met herinneringen komen alvorens een deurwaarder te kunnen inschakelen,en dat is in de regel minimaal twee, en bij derde keer pas een aanmaning.
En dit zijn regels die speciaal alleen voor DUO gelden? Kun je dat ook onderbouwen?

De normale gang van zaken bij bedrijven is namelijk als volgt:

1. Rekening
2. Kosteloze herinnering brief (ookwel aanmaning genoemd) met ingebrekestelling en waarschuwing wat gebeurt als er niet betaald zal worden
3. Deurwaarder of incassobureau wordt ingeschakeld.

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 19:05
door Jantje7
Wat ik niet begrijp is dat het bij de rest van de MBO studenten (schat zo'n 200.000) wel goed is gegaan. Zij hebben op tijd aangegeven in 6 termijnen te willen betalen en dat is keurig zo verwerkt. Zouden zij hun zaakjes beter op orde hebben?

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 16 mar 2015 19:17
door Julie4444
Jantje7 schreef:Zouden zij hun zaakjes beter op orde hebben?
Ja. Die hebben gewoon hun e-mail gelezen en het bericht bekeken, zoals het hoort. :lol:

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Geplaatst: 17 mar 2015 08:37
door rollertje
Mijn dochter heeft ook niet aangegeven dat ze de post via mijnduo wil ontvangen. Omdat het zo lang duurde voordat mijn dochter een rekening voor het schoolgeld kreeg, heeft zij ingelogd op mijnduo. Daar stond de rekening klaar. We hebben toen meteen een regeling getroffen voor betaling in 6 termijnen. Ook zij heeft geen waarschuwing via de post gehad, maar dan ga je toch zelf kijken op de DUO website? Een nieuwe digi-d code heb je binnen vijf werkdagen in huis, dus dat zou geen belemmering moeten zijn. Ook al is het erg slordig van DUO dat ze zo gehandeld hebben, je hebt toch ook zelf verantwoordelijkheid.