Ad Verkaad schreef:Als we dan toch mogen opscheppen over ontvangen rentes: ik heb in (ik meen) 1994 een rekening geopend bij Spaarbeleg, daar was de rente op de spaarrekening destijds 7,6%. En het saldo was ook nog eens vrij opneembaar.
En het is inderdaad bizar dat in deze tijd van elektronisch betalingsverkeer betalingen niet direct op andere rekeningen staan (tenzij het bij dezelfde bank is).
De bekende grote banken bestaan al vele tientallen jaren, en sommige IT-hardware aan de achterkant is ook behoorlijk oud. Niet zelden zijn de machines die de transacties verwerken 10+ jaar oud, dat zijn dan nog van die ouderwetsche mainframes van IBM etc. Die werken prima, maar moeten tegelijk ook praten met de modernere servers die bijvoorbeeld het betalingsverkeer van de apps en websites afhandelt. Daarom worden er bijvoorbeeld met "end of day" scripts gewerkt, ze sluiten dus letterlijk 1 dag af, en beginnen dan aan de volgende. Dat gebeurd uiteraard onder menselijke supervisie, en ook daar wil iemand wel eens een dagje vrij, of moet er iets onderhouden worden. En wat er kan gebeuren als dat niet goed gaat kunnen ze je bij Royal Bank of Scotland vertellen, daar ging zo'n script door een menselijke fout
mis, waardoor klanten in de UK 3 dagen lang nergens bij konden.
Ter info, een vervangingstraject van zo'n core-systeem kost een jaartje of 3, dus dat kan niet even zo geregeld worden, en kost ook nog eens tientallen miljoenen. Een nieuw bank-initiatief als de financiële coöperatie, loopt hier ook tegenaan, een bank vanaf 0 starten verlost je van dit soort oude hardware en kostbare supportcontracten, maar is zo'n financiële drempel, dat het bijna ondoenlijk is.
Er zijn plenty volstrekt legitieme redenen waarom het werkt zoals het werkt, maar tegen de tijd dat een ter zake kundige ICT-er dat uit heeft kunnen leggen in jip-en-janneke taal, is men of in slaap gevallen bij Antoinette aan de desk, of is de klant gestopt met lezen als het online is.