LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING laat ouderen verhongeren

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Shine

Re: ING laat ouderen verhongeren

Ongelezen bericht door Shine »

taxikemperman schreef:Volgens mij begrijpt niemand het punt waar het echt om draait.
Deze dame wil haar zelfstandigheid niet verliezen!!

Ze kon wanneer zij dat wilde naar de bank om geld te halen.
Nu moet zij een afspraak maken met iemand anders om geld te halen: weg deel zelfstandigheid.

Mijn moeder (85) loopt tegen een soortgelijk probleem: ik ben volledig gemachtigd en kan dus in feite haar rekening volledig leeg halen
Maar mijn moeder kan vanwege haar handicap (halfzijdig verlamd) niet naar de ING bank
De problemen die we daardoor hebben gehad met haar verhuizing waren gigantisch. De bank wilde perse dat zij zelf op het kantoor haar verhuizing kwam doorgeven.
Dat houdt dus in dat zij een uur in een rolstoeltaxi moet zitten, 5 minuten bezig is om haar verhuizing door te geven en vervolgens een uur moet wachten op een rit met de rolstoeltaxi van een uur, terwijl de hobbels onderweg niet echt prettig zijn.
ING zegt dan: u moet uw moeder maar onder curantele zetten.
Pardon? Een vrouw met nog een goed verstand die alleen lichamelijk gehandicapt is?
Bezopen!
Precies!
Overigens is dit niet alleen ING maar ook bij andere banken het geval.

Dan wordt ook even fijntjes vergeten dt nog genoeg ouderen zijn die weliswaar (klein)kinderen hebben, maar die totaal geen contact met hun vader en/of moeder hebben. Over de vele alleenstaande ouderen (kinderloos) nog maar te zwijgen. Of het leeghalen van de rekening door 1 van de kinderen die gemachtigd is.
Het is gemakkelijk gezegd "geef het pasje dan maar aan de verzorger(ster) met pincode, die zorgt dan wel voor cash." Echter door de veranderingen in de zorg hebben velen geen vaste verzorger meer. Los daarvan, als er stront aan de knikker is wordt de oudere verantwoordelijk gehouden. Immers de oudere had nooit de pincode aan een derde mogen geven. Je trekt als oudere dus altijd aan het kortste eind.
En om dan maar de zaak af te doen als "dan maar curatele plaatsen", gaat mij ook absoluut te ver. Daarvoor is de ingrijpende maatregel van 'onder curatele stellen' in den beginsel eigenlijk helemaal niet voor bedoeld.

Stel u zelf eens voor en stel uzelf de vraag:
Zou u zomaar aan een verzorger, buurvrouw/man o.i.d uw pincode afgeven met uw bankpasje?
Zou u onder curatele willen staan terwijl u gezond van verstand bent, maar lichamelijk niet.
U wilt toch ook het liefst zo lang en zoveel mogelijk zelfstandig functioneren.
En zo zijn er meer vragen die je jezelf kunt stellen. Geheid dat er bij menigeen de wenkbrauwen gefronsd gaan worden of iets gaat ontstaan van "ja ho, maar wacht even....."
Juist, en dan zijn we precies daar waar het om gaat.
Zo lang jezelf niet in een dergelijke situatie verkeert is het altijd wel heel erg gemakkelijk om te oordelen of er iets van te vinden anders dan ' dsn is dat maar zo, pas je als ouder maar aan e.d."

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mucha schreef:
olaf79 schreef:
Mucha schreef:Tja, de tijd dat men van een echt persoon achter de balie, je geld in de handen kreeg gegeven is wel zo'n beetje voorbij. De wereld wordt digitaal en snel. Maar ook onpersoonlijker. De rente op het spaargeld is inmiddels ook bijna nihil . Maar de bonussen voor de top blijven natuurlijk wel hoog genoeg.
:?
Sterker, de tijd van contant geld is wel zo'n beetje voorbij. Ik zie nauwelijks nog geld in mn portemonnaie, en dat is echt niet omdat ik geen geld heb :P Contant geld is gewoon iets van de vorige eeuw.
Ik heb toch nog genoeg contant geld nodig. Voor de koffie en frisdrank automaat op mijn werk bijvoorbeeld . En dan zijn er nog de vlooi en antiekmarkten. En de gewone markt waar ik mijn verse groente en fruit koop.
Al die automaten worden de komende jaren omgebouwd voor NFC. Onnodig om geld in een machine te bewaren met het risico op diefstal. Ook op de markt zul je steeds vaker mobiele pin apparaten tegen komen.

Contant geld (in de vorm van munten en biljetten) zal de komende jaren steeds minder worden en op den duur helemaal niet meer gebruikt. Kwestie van tijd. Ik geef het nog 10-15 jaar.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

tijger1 schreef:Ik geloof helemaal niets van dit verhasl. Iemand die zich hier kan registreren, zou niet kunnen pinnen? Maar als u dat werkelijk niet kunt, laat dan maandelijks automatisch een bedrag overmaken op de rekening van uw kleinkind en laat die het eraf halen en aan u geven. Probleem opgelost.
Dit is ook wel ongeveer mijn onderbuikgevoel. Een account aanmaken, deze activeren, en een heel topic openen, vergt toch zeker zoveel computerkennis dat een stuk plastic in een gleuf drukken, vier cijfers intoetsen en een paar knoppen voor het juiste bedrag, geen onmogelijke opgave kan zijn. En pinautomaat is niet veel meer dan een ingemetselde tablet.. :D

olaf79

taxikemperman schreef:Volgens mij begrijpt niemand het punt waar het echt om draait.
Deze dame wil haar zelfstandigheid niet verliezen!!

Ze kon wanneer zij dat wilde naar de bank om geld te halen.
Nu moet zij een afspraak maken met iemand anders om geld te halen: weg deel zelfstandigheid.

Mijn moeder (85) loopt tegen een soortgelijk probleem: ik ben volledig gemachtigd en kan dus in feite haar rekening volledig leeg halen
Maar mijn moeder kan vanwege haar handicap (halfzijdig verlamd) niet naar de ING bank
De problemen die we daardoor hebben gehad met haar verhuizing waren gigantisch. De bank wilde perse dat zij zelf op het kantoor haar verhuizing kwam doorgeven.
Dat houdt dus in dat zij een uur in een rolstoeltaxi moet zitten, 5 minuten bezig is om haar verhuizing door te geven en vervolgens een uur moet wachten op een rit met de rolstoeltaxi van een uur, terwijl de hobbels onderweg niet echt prettig zijn.
ING zegt dan: u moet uw moeder maar onder curantele zetten.
Pardon? Een vrouw met nog een goed verstand die alleen lichamelijk gehandicapt is?
Bezopen!
Dus het is bezopen dat ING, mede vanwege fraude gevallen in het verleden, extra veiligheid inbouwt om zo fraude te voorkomen?

Had van het ritje naar de ING een leuk dagje uit gemaakt met moeders. Was het probleem opgelost.

olaf79

taxikemperman schreef:ING zegt dan: u moet uw moeder maar onder curantele zetten.
Bezopen!
Ik sta liever onder curatele dan dat ik ga verhongeren
Laatst gewijzigd door olaf79 op 23 feb 2016 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79

tijger1 schreef:Contactloos betalen is geen optie, want na twee keer moet je pinnen. En als dan dat kleinkind al geholpen heeft om op het forum te komen, kan die ook al simpelweg meegaan boodschappen doen en daar een extra bedrag pinnen, wat gebruikt kan worden bij andere winkels.

Dus beetje gejammer om niets.
Ik weet niet precies hoe het bij ING werkt, bij RAbo en knab heb je een dag en weekbudget voor contactloos betalen en die wordt iedere dag resp. week opnieuw ingesteld.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

@taxikemperman
U schrijft "ik ben volledig gemachtigd", maar dat is dus niet het geval. U hebt gewoon als gemachtigde een pasje.

Uw moeder kan beter een notariële volmacht op laten stellen, dan kunt u haar zaken volledig waarnemen

.
Laatst gewijzigd door tijger1 op 22 feb 2016 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1

Contactloos betalen ING.
Maximaal bedrag: € 50
U kunt contactloos betalen zo vaak als u dat wilt. Goed om te weten: er geldt een maximaal bedrag van € 50 dat u achtereenvolgens contactloos kunt betalen. Als dit totaalbedrag wordt bereikt dan wordt er op de betaalautomaat om uw pincode gevraagd. Voor contactloze betalingen geldt een limiet van € 250 maximum per dag voor binnen- en buitenland.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk , gezien de slechtziendheid van " oma " dat contactloos betalen ook geen optie is misschien, bovendien kan ze daar ook zenuwachtig van worden., of begrijpt ze het niet zo goed.
Natuurlijk is zelfstandigheid een zeer hoog goed! Niemand wil " afhankelijk " zijn ; toch zullen er steeds meer dingen / momenten komen dat je een beroep zult moeten gaan doen op de hulp van anderen, naarmate je stëeds ouder wordt. Het accepteren daarvan is een heel proces.
Maar je pas + pincode afgeven aan een verzorgster o.i.d ? Zeker niet doen!
Dan kan er maar beter 1 vertrouwd iemand gemachtigd worden of meegaan om 1x p.w wat cash op te halen . Of bij de bank een medewerker om hulp vragen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

sjohie schreef:Een account aanmaken, deze activeren, en een heel topic openen, vergt toch zeker zoveel computerkennis dat een stuk plastic in een gleuf drukken, vier cijfers intoetsen en een paar knoppen voor het juiste bedrag......
@sjohie: " oma" is geholpen door een kleinkind :wink:
Ik ken een oude dame van 93 (!) die 1x per 4 weken met 1 familielid cash ophaalt voor de hele maand boodschappen, deze verdeelt ze keurig in 4 envelopjes , ergo iedere week boodschappengeld en geen honger :D

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn heel veel plekken waar een geldautomaat op een rustige plek, bijvoorbeeld in het bankfiliaal, staat. Dat hoeft namelijk ook helemaal niet de 'eigen' ING te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld bij de plaatselijke Rabo. Met wat hulp kan oma vast daar wel geld uit de automaat halen, eventueel met hulp van een bankmedewerker (als het een beetje rustig is in de bank).

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

olaf79 schreef:
Shine schreef:ING zegt dan: u moet uw moeder maar onder curantele zetten.
Bezopen!
Olaf als je quote, wil je dan svp GOED quoten! Het zijn namelijk niet mijn woorden, maar van iemand anders, die ik heb geciteerd.
M.a.w, Olaf je maakt er een zootje van.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

kweenie schreef:Er zijn heel veel plekken waar een geldautomaat op een rustige plek, bijvoorbeeld in het bankfiliaal, staat. Dat hoeft namelijk ook helemaal niet de 'eigen' ING te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld bij de plaatselijke Rabo. Met wat hulp kan oma vast daar wel geld uit de automaat halen, eventueel met hulp van een bankmedewerker (als het een beetje rustig is in de bank).

Bij ons staan er ING geld automaten in de Albert Heijn

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Quark schreef:
kweenie schreef:Er zijn heel veel plekken waar een geldautomaat op een rustige plek, bijvoorbeeld in het bankfiliaal, staat. Dat hoeft namelijk ook helemaal niet de 'eigen' ING te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld bij de plaatselijke Rabo. Met wat hulp kan oma vast daar wel geld uit de automaat halen, eventueel met hulp van een bankmedewerker (als het een beetje rustig is in de bank).

Bij ons staan er ING geld automaten in de Albert Heijn
Bij ons ook, maar dat is alles behalve een rustige plek, en hulp bij het pinnen is zeker geen optie.

olaf79

Shine schreef:
olaf79 schreef:
Shine schreef:ING zegt dan: u moet uw moeder maar onder curantele zetten.
Bezopen!
Olaf als je quote, wil je dan svp GOED quoten! Het zijn namelijk niet mijn woorden, maar van iemand anders, die ik heb geciteerd.
M.a.w, Olaf je maakt er een zootje van.
Excuus er ging iets mis bij het quoten.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Concentreer je en geniet van alle dingen die je (nog) wel kunt. De rest "uitbesteden" aan familieleden of vrienden.

igen

Ongelezen bericht door igen »

En als ik mijn dochter van acht de boodschappen, of de volle tank laat pinnen ,staat het personeel er steevast van te kijken. Zelfs de behoorlijk jonge caissières van de AH kijken ervan op als de jongedame de (half)volle kar simpel afrekent, de bonuskaart en de zegeltjes niet vergeet.
Dus oma...je hebt er een opdracht bij.

olaf79

igen schreef:En als ik mijn dochter van acht de boodschappen, of de volle tank laat pinnen ,staat het personeel er steevast van te kijken. Zelfs de behoorlijk jonge caissières van de AH kijken ervan op als de jongedame de (half)volle kar simpel afrekent, de bonuskaart en de zegeltjes niet vergeet.
Dus oma...je hebt er een opdracht bij.
Is dat bijzonder? Dat zie ik zoveel kids doen.

spaarvarkentje

Ongelezen bericht door spaarvarkentje »

Lieve oma, misschien kan uw kleindochter even kijken in de buurt (of op internet kijken ) bij welke supermarkten er tot 25 euro contactloos betaald kan worden ( hoef je je pas alleen maar boven het schermpje te houden ).Overigens moeten sommige mensen in dit topic eerst eens beter leren lezen, voordat ze kritiek leveren en geen oplossing hebben voor het probleem hebben.

tijger1

En dan spaarvarkentje? Wat te doen nadat er intotaal € 50 contactloos is betaald?

Misschien zelf even lezen?

Gesloten