Precies!taxikemperman schreef:Volgens mij begrijpt niemand het punt waar het echt om draait.
Deze dame wil haar zelfstandigheid niet verliezen!!
Ze kon wanneer zij dat wilde naar de bank om geld te halen.
Nu moet zij een afspraak maken met iemand anders om geld te halen: weg deel zelfstandigheid.
Mijn moeder (85) loopt tegen een soortgelijk probleem: ik ben volledig gemachtigd en kan dus in feite haar rekening volledig leeg halen
Maar mijn moeder kan vanwege haar handicap (halfzijdig verlamd) niet naar de ING bank
De problemen die we daardoor hebben gehad met haar verhuizing waren gigantisch. De bank wilde perse dat zij zelf op het kantoor haar verhuizing kwam doorgeven.
Dat houdt dus in dat zij een uur in een rolstoeltaxi moet zitten, 5 minuten bezig is om haar verhuizing door te geven en vervolgens een uur moet wachten op een rit met de rolstoeltaxi van een uur, terwijl de hobbels onderweg niet echt prettig zijn.
ING zegt dan: u moet uw moeder maar onder curantele zetten.
Pardon? Een vrouw met nog een goed verstand die alleen lichamelijk gehandicapt is?
Bezopen!
Overigens is dit niet alleen ING maar ook bij andere banken het geval.
Dan wordt ook even fijntjes vergeten dt nog genoeg ouderen zijn die weliswaar (klein)kinderen hebben, maar die totaal geen contact met hun vader en/of moeder hebben. Over de vele alleenstaande ouderen (kinderloos) nog maar te zwijgen. Of het leeghalen van de rekening door 1 van de kinderen die gemachtigd is.
Het is gemakkelijk gezegd "geef het pasje dan maar aan de verzorger(ster) met pincode, die zorgt dan wel voor cash." Echter door de veranderingen in de zorg hebben velen geen vaste verzorger meer. Los daarvan, als er stront aan de knikker is wordt de oudere verantwoordelijk gehouden. Immers de oudere had nooit de pincode aan een derde mogen geven. Je trekt als oudere dus altijd aan het kortste eind.
En om dan maar de zaak af te doen als "dan maar curatele plaatsen", gaat mij ook absoluut te ver. Daarvoor is de ingrijpende maatregel van 'onder curatele stellen' in den beginsel eigenlijk helemaal niet voor bedoeld.
Stel u zelf eens voor en stel uzelf de vraag:
Zou u zomaar aan een verzorger, buurvrouw/man o.i.d uw pincode afgeven met uw bankpasje?
Zou u onder curatele willen staan terwijl u gezond van verstand bent, maar lichamelijk niet.
U wilt toch ook het liefst zo lang en zoveel mogelijk zelfstandig functioneren.
En zo zijn er meer vragen die je jezelf kunt stellen. Geheid dat er bij menigeen de wenkbrauwen gefronsd gaan worden of iets gaat ontstaan van "ja ho, maar wacht even....."
Juist, en dan zijn we precies daar waar het om gaat.
Zo lang jezelf niet in een dergelijke situatie verkeert is het altijd wel heel erg gemakkelijk om te oordelen of er iets van te vinden anders dan ' dsn is dat maar zo, pas je als ouder maar aan e.d."