BreejKC schreef:Dit in tegenstelling tot het huidige systeem waar je WEL moet registreren als je wilt dat je organen voor transplantatie ter beschikking komen. De zelfbeschikking over het eigen lichaam blijft in principe dus gewoon bestaan, maar dat moet je dan wel laten vastleggen als je niet wilt doneren.
Een groot deel van de zelfbeschikking wordt met deze wet wel ontnomen. Waar ik een groot probleem mee heb, is dat er straks een hoop organen gebruikt gaan worden van mensen die eigenlijk niet hadden willen doneren, dit niet hebben aangegeven maar dat ook niet meer kunnen doen. Dan wordt de lichamelijke onaantastbaarheid geschonden.
Welke moeite gaat de overheid nu nog nemen om mensen te informeren over het donorschap? Hoe minder mensen met deze wetgeving geïnformeerd worden, des te meer donoren je hebt. Terwijl dit voorheen exact omgekeerd lag.
Het probleem had zoveel beter opgelost kunnen worden.
gemist schreef:Als je dood bent voel je niks. Roof mijn lijf maar leeg als er nog iets bruikbaars in zit.
Al die nee-zeurders. Bah. Ze zullen maar eens iets voor een ander kunnen doen....
Wat mij betreft mag het donorschap wettelijk verplicht worden. Dat gezwets over religie is te dom om aan te horen. Of zouden ze nog echte steekhoudende argumenten tegen doneren hebben? Vast niet. Gisteren hoorde ik een knul op de radio nog zeggen dat hij wel donor was, maar niet zijn huid en ogen wilde weggeven, vond-ie eng....Kom op zeg, te kansloos argument. Alsof ze na je overlijden aan je laten zien hoe je er uitziet....
Gezwets.. kansloos.. maar eigenlijk noem je ook niet echt redenen om voor te zijn. Behalve dan dat je er niets van voelt. Is dat voldoende reden om voor te zijn?
Ik zou het verschrikkelijk vinden als de overheid er ook nog een wet doorheen krijgt die mijn lichaam haar eigendom maakt. Dan is de lichamelijke onaantastbaarheid echt verloren en dat is ethisch zeer onverantwoordelijk.
sjohie schreef:
Ik vind het wel goed dat deze wet mensen dwingt om ten minste te kiezen, dat ze dan als een soort middelvinger naar de politiek of politieke partij die deze wet gemaakt hebben nee invullen, vind ik wel wat schraal, maar goed, dat is dan hún democratisch recht.
Mensen dwingen te kiezen kan ook op een andere en wel verantwoordelijke manier dan de huidige. Zoals het verplicht maken van een keus tijdens het registreren van een DigiD, aanvragen van een rijbewijs of niet ID-kaart en paspoort. Op korte termijn heb je heel 18+ Nederland verplicht een keus laten maken waarbij zelfbeschikking is behouden. Zo kan achteraf ook geen discussie ontstaan of de persoon wel donor had willen zijn als deze geen registratie heeft laten vastleggen.
Tevens vermoed ik ook dat er een hoop mensen, die nu die middelvinger hebben opgestoken door zich te registreren als niet-donor, dan wel ervoor kiezen donor te zijn. Mensen die in verzet zijn gegaan tegen de overheid omdat zij bijvoorbeeld vinden dat het opt-out systeem ethisch onverantwoordelijk is.