secuur1987 schreef:webshops zouden eigenlijk allemaal verplicht verzekerd moeten versturen met handtekening want nu kan ik niet aantonen d.m.v. een handtekening dat die ook daadwerkelijk afgeleverd is.
En zelfs dat is onvoldoende bewijs voor de verkoper om aan te tonen dat de levering heeft plaatsgevonden. Een bezorger zou immers ook een handtekening kunnen plaatsen en stellen dat er afgeleverd is, terwijl die aflevering dus niet is gedaan. Gelukkig is de wet dan zo gemaakt dat het alsnog aan de verkoper is om te bewijzen dat jij ook daadwerkelijk die handtekening hebt gezet, en dat is natuurlijk vrijwel onmogelijk.
In geval van een verzekerde verzending, ben jij het overigens ook niet die de uitkering van het geld krijgt bij verlies maar de verkoper. Het is dus aan de verkoper te bepalen of zij de verzending willen verzekeren en daar meer voor willen betalen of liever geld besparen en een risico lopen. Maar uiteindelijk moet de verkoper ervoor zorgen dat hetgeen jij hebt besteld, ook daadwerkelijk in jouw handen terecht komt.
daarom moet het juridische beleid echt drastisch aangepast worden
Nee, dat moet het niet. Juridisch gezien is het momenteel zeer logisch in elkaar gezet. Het is alleen jammer dat veel verkopers hun verplichtingen niet willen nakomen en het probleem en de verantwoordelijkheid altijd bij de leverancier weten te leggen.
En het werkt, want jij gelooft ook dat de leverancier - in dit geval PostNL - enige verantwoordelijkheid heeft tegenover jou. Dus het is die verkoper weer gelukt geen verantwoordelijkheid te nemen.
Alle energie die je van plan was in PostNL te stoppen, kun je beter steken in energie tot verplichting van het nakomen van de koopovereenkomst bij de verkoper. En de naam van de verkoper mag je hier ondertussen best benoemen. Dan weten wij ook bij welke verkoper - die geen koopovereenkomsten nakomt - beter weg kunnen blijven. Bij een verkoper die zo makkelijk afdoet, hoef ik geen iPhone te bestellen.