| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco gijzelt gegevens van Toon-gebruikers
Re: Eneco gijzelt gegevens van Toon-gebruikers
U begrijpt het principe van apparatuur en software niet en draait nu de zaken om. Daar geeft u Eneco de schuld van, maar dat is in dit geval niet terecht. Hoewel ik zeker geen "vriend" van Eneco ben, moet ik hen in dit geval wel gelijk geven.
Het feit dat het apparaat TOON in uw aangekochte woning zit, en u dus bij de koop van uw woning ook dit apparaat heeft gekocht, maakt u eigenaar van het apparaat dat TOON heet. Een aantal functies van dit apparaat maakt gebruikt van software dat in het apparaat zit. Het is bij de meeste software zo, vaak verborgen in de Algemene Voorwaarden die bijna niemand leest, dat u in verreweg de meeste gevallen het gebruik van de software "koopt" of "huurt". U wordt dus geen eigenaar van de software. Ook bij de software die TOON gebruikt bent u geen eigenaar, maar (betalend) gebruiker. In het geval van TOON betaald u daar dus, tenzij anders met Eneco overeengekomen, maandelijks een (abonnement) bedrag voor.
Het feit dat u geen klant ben van Eneco en ook geen abonnement op het gebruik van TOON bij Eneco heeft afgesloten wil dus zeggen dat u ca. twee jaar gratis gebruik heeft kunnen maken van de software die in de TOON zit. Op 1 of andere manier is Eneco daar nu achter gekomen en heeft het gebruik van de software in het apparaat van u uitgezet. Hierdoor werkt de TOON nu niet meer zoals u van dat apparaat gewend was. Ergens heeft u geluk dat Eneco u geen rekening voor twee jaar gebruik van de TOON heeft gestuurd (of die rekening komt nog).
Oplossing:
1) Een duur abonnement afsluiten bij Eneco voor het gebruik van de TOON (€ 4,50 per maand, of wel: € 54,00 per jaar), of:
2) Het apparaat van de muur schroeven, in de Kliko doen verdwijnen en kiezen voor een alternatief. Een beetje zoekactie op het internet leert u dat er zelfs gratis alternatieven zijn, waarbij u ook voor het gebruik van de software in die apparaten of een eenmalig bedrag betaald of in enkele gevallen dat ook dit gratis is.
Het feit dat het apparaat TOON in uw aangekochte woning zit, en u dus bij de koop van uw woning ook dit apparaat heeft gekocht, maakt u eigenaar van het apparaat dat TOON heet. Een aantal functies van dit apparaat maakt gebruikt van software dat in het apparaat zit. Het is bij de meeste software zo, vaak verborgen in de Algemene Voorwaarden die bijna niemand leest, dat u in verreweg de meeste gevallen het gebruik van de software "koopt" of "huurt". U wordt dus geen eigenaar van de software. Ook bij de software die TOON gebruikt bent u geen eigenaar, maar (betalend) gebruiker. In het geval van TOON betaald u daar dus, tenzij anders met Eneco overeengekomen, maandelijks een (abonnement) bedrag voor.
Het feit dat u geen klant ben van Eneco en ook geen abonnement op het gebruik van TOON bij Eneco heeft afgesloten wil dus zeggen dat u ca. twee jaar gratis gebruik heeft kunnen maken van de software die in de TOON zit. Op 1 of andere manier is Eneco daar nu achter gekomen en heeft het gebruik van de software in het apparaat van u uitgezet. Hierdoor werkt de TOON nu niet meer zoals u van dat apparaat gewend was. Ergens heeft u geluk dat Eneco u geen rekening voor twee jaar gebruik van de TOON heeft gestuurd (of die rekening komt nog).
Oplossing:
1) Een duur abonnement afsluiten bij Eneco voor het gebruik van de TOON (€ 4,50 per maand, of wel: € 54,00 per jaar), of:
2) Het apparaat van de muur schroeven, in de Kliko doen verdwijnen en kiezen voor een alternatief. Een beetje zoekactie op het internet leert u dat er zelfs gratis alternatieven zijn, waarbij u ook voor het gebruik van de software in die apparaten of een eenmalig bedrag betaald of in enkele gevallen dat ook dit gratis is.
Software is geen eigendom, omdat het geen zaak is. De client (TOON) is gekocht door TS, diensten van de server wordt gehuurd.BreejKC schreef:Het feit dat het apparaat TOON in uw aangekochte woning zit, en u dus bij de koop van uw woning ook dit apparaat heeft gekocht, maakt u eigenaar van het apparaat dat TOON heet. Een aantal functies van dit apparaat maakt gebruikt van software dat in het apparaat zit. Het is bij de meeste software zo, vaak verborgen in de Algemene Voorwaarden die bijna niemand leest, dat u in verreweg de meeste gevallen het gebruik van de software "koopt" of "huurt". U wordt dus geen eigenaar van de software. Ook bij de software die TOON gebruikt bent u geen eigenaar, maar (betalend) gebruiker. In het geval van TOON betaald u daar dus, tenzij anders met Eneco overeengekomen, maandelijks een (abonnement) bedrag voor.
Zo zwart/wit is het niet, het is een "slimme" thermostaat. Dat zijn 2 woorden, en zelfs 2 deels aparte functies. Zonder Eneco abonnement, welke het werkelijke slimme deel veroorzaakt, is het nog steeds een thermostaat die de CV aanstuurt. En als die aan het internet hangt, mogelijk onbedoeld omdat de verbinding met het WiFi signaal ook voor de connectie naar de ketel zorgt, is dit device ondanks het niet hebben van een Enenco contract voor het "smart" gedeelte wel bekend bij de server, en zal deze dus de software updates krijgen. Mogelijk niet de updates die betalende klanten krijgen, dus updates die een een reeks nieuwe icoontjes introduceren in de verkeer-app er op, maar wel de firmware updates met bug- en securityfixes.alfatrion schreef:Software is geen eigendom, omdat het geen zaak is. De client (TOON) is gekocht door TS, diensten van de server wordt gehuurd.BreejKC schreef:Het feit dat het apparaat TOON in uw aangekochte woning zit, en u dus bij de koop van uw woning ook dit apparaat heeft gekocht, maakt u eigenaar van het apparaat dat TOON heet. Een aantal functies van dit apparaat maakt gebruikt van software dat in het apparaat zit. Het is bij de meeste software zo, vaak verborgen in de Algemene Voorwaarden die bijna niemand leest, dat u in verreweg de meeste gevallen het gebruik van de software "koopt" of "huurt". U wordt dus geen eigenaar van de software. Ook bij de software die TOON gebruikt bent u geen eigenaar, maar (betalend) gebruiker. In het geval van TOON betaald u daar dus, tenzij anders met Eneco overeengekomen, maandelijks een (abonnement) bedrag voor.
Mijn collega kocht een huis met een NEST thermostaat, en daarop had de vorige bewoner zelfs nooit uitgelogd.
-
witte angora
Een aantal maanden geleden heb ik in de kringloop zelfs een nagelnieuwe Honneywel weten te scoren. Ok, het was een ouder exemplaar, maar nog nooit gebruikt. Kosten: 14,95, nieuwwaarde lag wel even een flink stuk hoger. Gebruikte kun je voor een euro of 4, 5 weg halen, werkend en al. Daar kun je geen Eneco/Toon abonnement voor afsluiten.BreejKC schreef: 2) Het apparaat van de muur schroeven, in de Kliko doen verdwijnen en kiezen voor een alternatief. Een beetje zoekactie op het internet leert u dat er zelfs gratis alternatieven zijn, waarbij u ook voor het gebruik van de software in die apparaten of een eenmalig bedrag betaald of in enkele gevallen dat ook dit gratis is.
Leuker zou het zijn als Eneco een klacht in zou dienen wegens onrechtmatig gebruik vn hun infrastructuurU heeft geen abonnement op de Toon afgenomen dus had u eigenlijk geen toegangsrechten op die server tenzij u die rechten van de vorige eigenaar heeft gekregen middels de inlogcode's want die heeft u nodig om toegang te verkrijgen.
Rare redenering.bprosman schreef:Leuker zou het zijn als Eneco een klacht in zou dienen wegens onrechtmatig gebruik vn hun infrastructuurU heeft geen abonnement op de Toon afgenomen dus had u eigenlijk geen toegangsrechten op die server tenzij u die rechten van de vorige eigenaar heeft gekregen middels de inlogcode's want die heeft u nodig om toegang te verkrijgen.
TS heeft een huis gekocht met een CV waar de Toon aanwezig is.
Van deze Toon kan hij gebruik maken, met of zonder abo.
Dat Eneco nu pas de software aangepast heeft, is TS niet aan te rekenen.
Als Ziggo vergeet bij een verhuizing het signaal te onderbreken en de nieuwe bewoners maken daar gebruik van is het toch geen onrechtmatig gebruik.
het meest irritant is als je iets op een forum plaats , driekwart van de antwoorden kan je zo weggooien. De eerste beginnen al braaf met algemene voorwaarden te zoeken en deze te plaatsen (heb ik niets aan want ik heb niet gekocht, gehuurd of een abonnement afgesloten. ) Dan zijn er een paar die eigenlijk niet weten waar het over gaat, dus die schrijven maar wat.(waar ik of een ander die geïnteresseerd is in dit onderwerp helemaal niets aan hebben. Maar ja tenslotte zijn er enkele die wat zinnigs zeggen , advies hup weg er mee , de vuil container in. (ik denk dat ik dat maar doe).
Ik vind nog steeds dat een hoop bedrijven, waaronder Eneco, maar doen waar ze zin in hebben. Ik zal nog 1 voorbeeld geven voor de mensen die maar vonden dat Eneco in hun Recht staan.
Stel je koop een tweedehands smartphone, werkt prima en je heb een abonnement genomen bij je eigen provider. Blijkt dat er nog een mooie App op staat van de vorige eigenaar , een "phote editer" , Na even proberen heb je een hoop eigen foto's ingebracht en leuke prentjes mee kan maken. Na een jaar is plots de App verdwenen , de leverancier vond dat je geen licentie had en deze maar moet kopen. Terecht vind ik , illegale software houd ik ook niet van. Alleen heeft die App leverancier ook gelijk JOUW foto's verwijderd!!! vinden jullie dit nog steeds leuk, nu ik niet meer . De app verkoper zegt tegen je eerst betalen dan krijg je de foto's terug , vind je dit nog steeds terecht ?
En dat bedoel ik nou , dat allerlei bedrijven zomaar wat veranderen wat van jou is. Op Eneco terug komend , ze hebben zomaar ingebroken op mijn netwerk om de software te veranderen en mijn twee jaar data verwijderd. Eneco vind ik een crimineel (er was nog iemand die dacht dat Eneco een dataserver had voor die gegevens , mis het staat gewoon op de Toon zelf) vroeger was het geheugen een probleem maar nu niet meer.
Dus nog steeds ENECO gebruikt gijzel software , voor de gene die dat niet vinden, wakker worden ! het wordt nog veel erger, heb je wel eens bekeken wat je moet bevestigen wanneer je een app installeer, lees het een keer! daar schrik je van.
Wat mij betreft mag deze topic afgesloten worden
Ik vind nog steeds dat een hoop bedrijven, waaronder Eneco, maar doen waar ze zin in hebben. Ik zal nog 1 voorbeeld geven voor de mensen die maar vonden dat Eneco in hun Recht staan.
Stel je koop een tweedehands smartphone, werkt prima en je heb een abonnement genomen bij je eigen provider. Blijkt dat er nog een mooie App op staat van de vorige eigenaar , een "phote editer" , Na even proberen heb je een hoop eigen foto's ingebracht en leuke prentjes mee kan maken. Na een jaar is plots de App verdwenen , de leverancier vond dat je geen licentie had en deze maar moet kopen. Terecht vind ik , illegale software houd ik ook niet van. Alleen heeft die App leverancier ook gelijk JOUW foto's verwijderd!!! vinden jullie dit nog steeds leuk, nu ik niet meer . De app verkoper zegt tegen je eerst betalen dan krijg je de foto's terug , vind je dit nog steeds terecht ?
En dat bedoel ik nou , dat allerlei bedrijven zomaar wat veranderen wat van jou is. Op Eneco terug komend , ze hebben zomaar ingebroken op mijn netwerk om de software te veranderen en mijn twee jaar data verwijderd. Eneco vind ik een crimineel (er was nog iemand die dacht dat Eneco een dataserver had voor die gegevens , mis het staat gewoon op de Toon zelf) vroeger was het geheugen een probleem maar nu niet meer.
Dus nog steeds ENECO gebruikt gijzel software , voor de gene die dat niet vinden, wakker worden ! het wordt nog veel erger, heb je wel eens bekeken wat je moet bevestigen wanneer je een app installeer, lees het een keer! daar schrik je van.
-
sylvesterb
Eneco heeft de gegevens op hun server staan en daar heb je geen toegang meer toe. Ze hebben dus niets aangepast aan hun software op jouw Toon hardware.Boment schreef: Op Eneco terug komend , ze hebben zomaar ingebroken op mijn netwerk om de software te veranderen en mijn twee jaar data verwijderd. Eneco vind ik een crimineel (er was nog iemand die dacht dat Eneco een dataserver had voor die gegevens , mis het staat gewoon op de Toon zelf) vroeger was het geheugen een probleem maar nu niet meer.
Los daarbij blijft je beweren dat er iets verwijderd is en zoals Eneco al heeft aangegeven heb je weer toegang tot deze gegevens wanneer je een abonnement afsluit op Toon. Er is dus geen sprake van gijzeling.
Dat je iets over neemt van een derden betekend niet dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn omdat jij er niet akkoord mee bent gegaan. De vorige eigenaar is akkoord gegaan met deze voorwaarden en jij maakte gebruik van de diensten van Eneco waarmee de vorige eigenaar akkoord mee is gegaan. Tussen jouw en Eneco bestaat inderdaad geen overeenkomst, maar hierdoor heb je dus ook geen enkel recht op de data.
Zou ook krom worden als het zo zou werken. Stel ik sluit een iCloud abonnement af bij Apple en ik geef jouw toegang hiertoe. Na 2 jaar loopt mijn abonnement af en daarna ga jij klagen dat je geen toegang meer hebt en stellen dat je nooit akkoord bent gegaan met dat abonnement.
Dat is gedoemd op te falen, omdat zelfs de meest basale beveiliging om dit te verhinderen kennelijk ontbrak. Vergelijk dit met de IE-zaken, waarbij een auteurs met soortgelijke claim bij deeplinks het ook niet redden.bprosman schreef:Leuker zou het zijn als Eneco een klacht in zou dienen wegens onrechtmatig gebruik vn hun infrastructuurU heeft geen abonnement op de Toon afgenomen dus had u eigenlijk geen toegangsrechten op die server tenzij u die rechten van de vorige eigenaar heeft gekregen middels de inlogcode's want die heeft u nodig om toegang te verkrijgen.
-
sylvesterb
Waarschijnlijk hadden de vorige bewoners een abonnement voor 2 jaar en die liep gewoon af. Als TS al onrechtmatig gebruik heeft gemaakt dan kunnen de vorige bewoners hem aanspreken, Eneco zal het een rot zorg zijn. Net zo als TS geen overeenkomst met hen heeft is het omgekeerd ook zo.alfatrion schreef:Dat is gedoemd op te falen, omdat zelfs de meest basale beveiliging om dit te verhinderen kennelijk ontbrak. Vergelijk dit met de IE-zaken, waarbij een auteurs met soortgelijke claim bij deeplinks het ook niet redden.bprosman schreef:Leuker zou het zijn als Eneco een klacht in zou dienen wegens onrechtmatig gebruik vn hun infrastructuurU heeft geen abonnement op de Toon afgenomen dus had u eigenlijk geen toegangsrechten op die server tenzij u die rechten van de vorige eigenaar heeft gekregen middels de inlogcode's want die heeft u nodig om toegang te verkrijgen.
Sorry hoor maar zo goed als iedereen hier is unaniem je aan het vertellen dat de fout bij jezelf zit, dat dat niet het antwoord is wat je zocht kunnen wij niets aan doen.Boment schreef:het meest irritant is als je iets op een forum plaats , driekwart van de antwoorden kan je zo weggooien. De eerste beginnen al braaf met algemene voorwaarden te zoeken en deze te plaatsen (heb ik niets aan want ik heb niet gekocht, gehuurd of een abonnement afgesloten. ) Dan zijn er een paar die eigenlijk niet weten waar het over gaat, dus die schrijven maar wat.(waar ik of een ander die geïnteresseerd is in dit onderwerp helemaal niets aan hebben. Maar ja tenslotte zijn er enkele die wat zinnigs zeggen , advies hup weg er mee , de vuil container in. (ik denk dat ik dat maar doe).
Je hebt een flinke tijd gratis gebruik kunnen maken van een dienst waar je eigenlijk voor moet betalen. En een klant/gebruiker heeft zelf ook een onderzoeks plicht, het is niet eneco’s probleem dat jij dit niet wist.
Dus of haal dat ding van de muur, of ga betalen. Maar stop alsjeblieft met het zwart maken van eneco en nog erger de de gebruikers die je proberen te helpen in hun eigen vrije tijd.
Edit informatieplicht aangepast naar onderzoeksplicht, woordkeus foutje
Laatst gewijzigd door HADES2001 op 22 okt 2017 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou het eerder vergelijken met iemand die bijvoorbeeld een tweedehands TV koopt met netwerkverbinding en een Netflix-app waarop de vorige eigenaar nog ingelogd staat. En dan klagen als daar na een jaar geen toegang meer toe is. De 'meest basale beveiliging' om te voorkomen dat je rustig Netflix bekijkt als je daar geen recht toe hebt ontbreekt dan ook. Ik zou er zelf trouwens ook niet blij van worden als je bv iedere keer zou moeten inloggen of bij wijze van spreken een sms-code zou moeten invoeren om te controleren of jij echt degene bent die het abonnement heeft.Maar daarmee is het gebruik van Netflix als je zelf geen abonnement hebt niet ineens legaal geworden.alfatrion schreef:Dat is gedoemd op te falen, omdat zelfs de meest basale beveiliging om dit te verhinderen kennelijk ontbrak. Vergelijk dit met de IE-zaken, waarbij een auteurs met soortgelijke claim bij deeplinks het ook niet redden.bprosman schreef:Leuker zou het zijn als Eneco een klacht in zou dienen wegens onrechtmatig gebruik vn hun infrastructuurU heeft geen abonnement op de Toon afgenomen dus had u eigenlijk geen toegangsrechten op die server tenzij u die rechten van de vorige eigenaar heeft gekregen middels de inlogcode's want die heeft u nodig om toegang te verkrijgen.
Overigens vind ik het frappant dat die Toon van TS 'zomaar' verbinding met de wifi had. Dat is volgens mij iets wat je toch zelf moet instellen. Ik neem tenminste aan dat TS niet het internet van de vorige bewoners ongewijzigd heeft gelaten, want dan zou je wel erg risicovol bezig zijn.
ik vraag het me af of dit zomaar kan, eneco breekt in op een apparaat welk NIET van hen is, ik persoonlijk zou dit zien als huisvredebreuk en zou hiervan aangifte doen...
een apparaat wat niet vna jouw is blijf je vanaf, zou lekker zijn dat microsoft zomaar mijn comp uitzet tot ik betaal!!!
O wacht, sommigen doen dat ook en dat is dna crimineel!!!
een apparaat wat niet vna jouw is blijf je vanaf, zou lekker zijn dat microsoft zomaar mijn comp uitzet tot ik betaal!!!
Ze breken niet in, ze geven een apparaat een update. Die update kan om reden X of Y gebeuren, meestal ivm nieuwe functionaliteit, of het oplossen van security issues of bugs. Verder is het huis meer als 2 jaar geleden gekocht, en toen kon je alleen een Toon krijgen mét bijbehorend contract. (pas medio 2015 is deze als los product te koop). Verkoper had dus eea kunnen doorgeven, en TS had er naar kunnen vragen.Hawk-Eye schreef:ik vraag het me af of dit zomaar kan, eneco breekt in op een apparaat welk NIET van hen is, ik persoonlijk zou dit zien als huisvredebreuk en zou hiervan aangifte doen...
Verder zijn er in de 2 jaar dat TS Toon heeft gebruikt een aantal major (3.x naar 4.x) en minor (4.2 naar 4.3 etc) geweest , en geen van alle waren "forced" maw, dat ze werden gepusht naar het apparaat, en werden geïnstalleerd zonder ok van de gebruiker. Verder laten filmpjes van de klantenservice van Eneco zien dat ze de update zelf uitvoeren. Ook lees ik in de releasenotes van alle 2017 updates nergens dat een vorm van forced run is geïmplementeerd. Dat kan 3 dingen betekenen, of de Toon van TS is bezeten en doet ineens dingen uit zichzelf, of zoals ik al eerder opperde, TS of iemand in het huishouden heeft (onbedoeld) de update aangezet, of er is een harde reboot geweest door een stroomstoring oid.
Er word niet ingebroken, de conclussie is erg simpel, de gebruiker heeft dit sinds ze zijn ingetrokken in dit huis. Dit kan alleen maar als de vorige bewoner zijn abbo nog actief was. Ze hebben dus jarenlang gebruik gemaakt voor iets waar ze zelf niet voor betaalden.Hawk-Eye schreef:ik vraag het me af of dit zomaar kan, eneco breekt in op een apparaat welk NIET van hen is, ik persoonlijk zou dit zien als huisvredebreuk en zou hiervan aangifte doen...
Schijnbaar heeft de vorige gebruiker zijn abbo op gezegt en beginnen ze nu te klagen dat ze opties missen.
Dus erg simpel, of ze nemen een abbo, of ze accepteren dat dit is waar ze altijd recht op hebben gehad.
Eneco heeft nooit iets mis gedaan, er is geen update geweest, er is niemand ingelogt. Dit is gewoon een vergissing van TS die een conclussie trok die niet klopte
Dat zou computervredebreuk zijn, maar er is geen bewijs voor. Toon kan simpelweg de nieuwe update zelf ophalen. Het enige wat Eneco hoeft te doen is het klaar zetten van de update. Misschien dat dit wel in strijd is met de cookiewetgeving.Hawk-Eye schreef:ik vraag het me af of dit zomaar kan, eneco breekt in op een apparaat welk NIET van hen is, ik persoonlijk zou dit zien als huisvredebreuk en zou hiervan aangifte doen...
-
sylvesterb
Heeft niets te maken met cookiewetgeving, als er al gebruik wordt gemaakt van cookies op de Toon dan zou het gaan om Functionele cookies en die zijn gewoon toegestaan, zonder dat je hier als gebruiker akkoord mee hoeft te gaan. Immers zijn ze functioneel en zijn ze nodig om de website te kunnen gebruiken. Al zie ik niet direct waarom Toon met cookies zou moeten werken het is een losse applicatie en geen website o.i.d.alfatrion schreef:Dat zou computervredebreuk zijn, maar er is geen bewijs voor. Toon kan simpelweg de nieuwe update zelf ophalen. Het enige wat Eneco hoeft te doen is het klaar zetten van de update. Misschien dat dit wel in strijd is met de cookiewetgeving.Hawk-Eye schreef:ik vraag het me af of dit zomaar kan, eneco breekt in op een apparaat welk NIET van hen is, ik persoonlijk zou dit zien als huisvredebreuk en zou hiervan aangifte doen...
Bij Toon werkt het echter heel simpel. Het apparaat controleert of er een update beschikbaar is, zodra deze beschikbaar is moet je deze als gebruiker installeren, dit gaat niet automatische.
Bron: https://www.toon.nl/huis-van-de-toekomst/
De situatie is heel simpel. TS heeft geen toegang meer tot de online gegevens van toon, dit is een abonnementsdienst. Deze had TS al niet maar hij logde in met de gegevens van de oude bewoners, de contractpartij (oude bewoners) zijn akkoord gegaan met de voorwaarden.
De cookiewetgeving gaat over met dan alleen cookies. De cookiewetgeving komt er op neer dat een ander niet zonder jouw medeweten data mag opslaan op jouw apparatuur.sylvesterb schreef:Heeft niets te maken met cookiewetgeving, als er al gebruik wordt gemaakt van cookies op de Toon dan zou het gaan om Functionele cookies en die zijn gewoon toegestaan, zonder dat je hier als gebruiker akkoord mee hoeft te gaan. Immers zijn ze functioneel en zijn ze nodig om de website te kunnen gebruiken. Al zie ik niet direct waarom Toon met cookies zou moeten werken het is een losse applicatie en geen website o.i.d.
De data staat ook op de Eneco servers.De cookiewetgeving komt er op neer dat een ander niet zonder jouw medeweten data mag opslaan op jouw apparatuur.
Ziggo staat hier helemaal buiten. De familie A heeft een overeenkomst met eneco en logt via Toon aan. Zij gaan verhuizen en vergeten uit te loggen en hun abbonement loopt nog een tijdje door. Familie B gebruikt de Toon, aangelogd met gebruikersnaam en wachtwoord van familie A. Is onrechtmatig gebruik van de gegevens van familie A, gebruikersnaam en wachtwoord zijn persoonlijk.Als Ziggo vergeet bij een verhuizing het signaal te onderbreken en de nieuwe bewoners maken daar gebruik van is het toch geen onrechtmatig gebruik
Laatst gewijzigd door bprosman op 25 okt 2017 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sylvesterb
Het gaat expliciet om informatie over de gebruiker. Een update opslaan op het systeem en/of uitvoeren is nergens in deze wet uitgesloten. Data van het systeem halen en of opslaan met gebruikers gegeven is niet toegestaan, zonder expliciete toestemming van de gebruiker. Dit is wat tracking cookies juist doen.alfatrion schreef: De cookiewetgeving gaat over met dan alleen cookies. De cookiewetgeving komt er op neer dat een ander niet zonder jouw medeweten data mag opslaan op jouw apparatuur.
Bron: https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... el_van_wetArtikel 11.7a
1. Onverminderd de Wet bescherming persoonsgegevens is het via een
elektronisch communicatienetwerk opslaan van of toegang verkrijgen tot
informatie in de randapparatuur van een gebruiker, alleen toegestaan op
voorwaarde dat de.......
Maar dit is erg offtopic gezien Eneco (zie eerdere link) enkel een melding geeft dat er een update klaar staat. Indien er een update aan hun zijde heeft plaatst gevonden, waarbij geen update aan de gebruikerszijde noodzakelijk is, is er helemaal geen belemmering.