Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd
Geplaatst: 25 jan 2018 10:37
Dan heeft TS inderdaad een goed antwoord gehad. Wij zijn een beetje op de stoel van TS gaan zitten
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Die opmerking was niet aan jouw gericht. Hier vordert de consument iets na zes maanden en Crazyme geeft aan dat het recht geen oplossing is en TS geen kans heeft. Als het de winkelier was geweest die na zes maanden nog het aankoopbedrag kwam vorderen, dan had TS van hem gewoon moeten betalen.juliomariner schreef:Zeker niet.
De wet kent verjaringstermijnen. Binnen die periode kan een partij aanspraak maken op nakoming door de andere partij. Bij een koop is de verjaringstermijn twee jaar. TS zit binnen deze twee jaar. Dat is alleen anders, indien de verkoper stelt en bewijst dat de TS dit daadwerkelijk eerder heeft ontdekt.juliomariner schreef:In beginsel heeft TS gewoon gelijk echter wat mij betreft had TS dit eerder moeten melden.
Dat doet niets af aan het feit dat TS binnen de twee jaar verjaringstermijn zit en dus rechten heeft. Herstel is wellicht mogelijk. Vervanging is mogelijk als dit product nog steeds op de markt te verkrijgen is. Als dat niet kan, dan is een prijsvermindering of ontbinding een optie. Een dekkingskoop kan wellicht ook. Dit is wel allemaal vers twee.juliomariner schreef:In de electronica en huishoud machines worden modellen vaak snel achter elkaar gewisseld. Ik vind dus niet dat de ondernemer van elk model en elke kleur een apparaat op voorraad moet houden omdat de consument er pas na 6 maanden achter komt dat er wat verkeerds is geleverd.
Dat is irrelevant. De kleur is net zo goed een eigenschap die van belang is in de vraag of de leverancier geleverd heeft wat overeengekomen is. En logisch ook, gezien je eigen conclusie: vloekende kleuren smoelt niet zo goed (en heel wat keukenmachines worden juist op het aanrecht geplaatst, hetzij wegens ruimtegebrek in de kasten, hetzij wegens... juist... de kleur en het design.juliomariner schreef:We kunnen er denk ik van uit gaan dat de keukenmachine technisch gewoon goed is echter de kleur niet. Dit heeft geen gevolg voor het gebruik van de machine (behalve dat je hem misschien niet op het aanrechtblad kunt laten staan wegens vloeken qua kleur)
Daarom is het zo jammer dat er direct door bepaalde forumgebruikers wordt geroepen dat een consument geen rechten heeft. Feitelijk is dat antwoord natuurlijk onjuist en wat mij betreft mag daar best wat over gezegd worden. Erg jammer dat bepaalde forumgebruikers - waarbij ik graag zou willen melden dat ik jou daar niet als een van zie - de rechten van de consument ook nog gaan ridiculiseren, bijvoorbeeld te citeren "De enige welke wat verdient aan kansloze zaken is de advocatuur.".juliomariner schreef:@Alfatrion. Wettelijk zult u waarschijnlijk helemaal gelijk hebben (en dat was dus ook de vraag van TS zoals Moneyman terecht zegt)
Je rechten kennen kan al een hoop schelen. Ik ben zelf nog nooit een civiele procedure begonnen maar heb wel eens een concept dagvaarding verstuurd. Het is de verkoper toen blijkbaar te heet onder de voeten geworden en mijn eisen werden toen alsnog ingewilligd.Ik vraag mij echter wel af: wat zou ik zelf doen? In mijn geval was me al die trammelant het niet waard. Ik zou kunnen leven met een andere kleur. Ik zou echter nog wel korting proberen te krijgen echter een rechtsgang (ook al hoeft me dit geen cent te kosten) zou het mij zeker niet waard zijn.
Dat kan, indien de verkoper niet het overeengekomen kan of wil leveren, ook:Ik zou echter nog wel korting proberen te krijgen
Deze weeffout was niet van dien aard dat deze zou gaan rafelen of scheuren en ligt er nu nog altijd zo bij als toen deze is gelegd.juliomariner schreef:Dat geval met tapijt vind ik toch net iets anders. In dit tapijt zat gewoon een technische fout, 1 is een weeffout niet mooi en 2 misschien is het mogelijk dat op de plaats van de weeffout het tapijt zou gaan rafelen/scheuren zeker omdat het op een traptrede behoorlijk zal worden belast, daarbij is de vraag of de weeffout direct op valt (een verkeerde kleur machine valt natuurlijk direct op.
Ja, zeker. Het griffiegeld heb ik ook vergoed gekregen.juliomariner schreef:Even een ander vraagje: hebt u de deurwaarderskosten voor het betekenen van de dagvaarding vergoed gekregen?
En wanneer je een wichelroedeloper vraagt zal hij er ook wel iets van vinden.juliomariner schreef:@snuffel1"En dat klopt dus volgens de rechtsgeleerden hier dus niet
Inderdaad, snuffel verkondigt onzin. Los daarvan ziet hij ruzie, die ik nog niet ben tegengekomen.juliomariner schreef:@snuffel1"En dat klopt dus volgens de rechtsgeleerden hier dus niet
Vreemde opmerking. Als ik iets heb geleerd op Radar, is het wel dat de mensen met het minste verstand van recht, zij van mening zijn toch de beste adviezen te geven. Meningen zijn belangrijker en als een wet of uitspraak die mening tegenspreekt, zal natuurlijk de wet of uitspraak incorrect zijn, nooit de mening. En juristen? Die begrijpen uiteraard helemaal niets van recht, dus die worden op Radar belachelijk gemaakt met - je raad het al - meningen.crazyme schreef:En wanneer je een wichelroedeloper vraagt zal hij er ook wel iets van vinden.juliomariner schreef:@snuffel1"En dat klopt dus volgens de rechtsgeleerden hier dus niet
Je doet er alleen niet zoveel mee.
Alleen een spuitbus zal echt resultaat opleveren.
TS zit met een juridisch probleem en informeert naar haar rechten. Het antwoord dat door diverse forumleden is gegeven zit er compleet naast. Dit is door een aantal andere forumleden recht gezet. Ik acht het misplaatst om dat weg te zetten als mierenneukerij (dat je doe je als pretendeert dat het hier gaat om een klein foutje). TS wordt niet geholpen met compleet foute antwoorden, uitblijvende pragmatische adviezen en reacties die er neer komen op "pech gehad". Wie zijn wij om voor TS te bepalen hoe deze moet handelen?witte angora schreef:Misschien moeten we niet uit het oog verliezen dat dit een consumentenforum is. Geen rechtenforum. Op een rechtenforum is het leuk om tot 18 cijfers achter de komma uit te pluizen hoe een en ander nu juridisch geregeld is. Maar de meeste consumenten zullen er weinig mee kunnen. Die zijn, mijn inziens, meer geholpen met het pragmatische. Recht op hoofdlijnen, en vervolgens kijken wat je ermee kunt. Recht hebben en recht eisen is één, maar recht krijgen is vaak toch echt van een heel andere orde.
Maak daar maar "zal onze interpretatie van de wet of uitspraak incorrect zijn" van. Want nee, je mag nog steeds niet je KPN internet-bellen-interactieve tv én je KPN mobiele abonnement opzeggen omdat KPN de zender e-Entertainment uit het pakket heeft gehaald.JvandeW schreef: Vreemde opmerking. Als ik iets heb geleerd op Radar, is het wel dat de mensen met het minste verstand van recht, zij van mening zijn toch de beste adviezen te geven. Meningen zijn belangrijker en als een wet of uitspraak die mening tegenspreekt, zal natuurlijk de wet of uitspraak incorrect zijn, nooit de mening.
Misschien dat de pragmatici alhier de ervaring hebben dat hun pragmatische adviezen zo vaak worden weggezet als juridisch onjuist dat ze al niet eens meer de moeite nemen óm pragmatische adviezen te geven? Omdat ze in feite steeds weer worden weggezet als idioten die nergens verstand van hebben?alfatrion schreef:TS zit met een juridisch probleem en informeert naar haar rechten. Het antwoord dat door diverse forumleden is gegeven zit er compleet naast. Dit is door een aantal andere forumleden recht gezet. Ik acht het misplaatst om dat weg te zetten als mierenneukerij (dat je doe je als pretendeert dat het hier gaat om een klein foutje). TS wordt niet geholpen met compleet foute antwoorden, uitblijvende pragmatische adviezen en reacties die er neer komen op "pech gehad". Wie zijn wij om voor TS te bepalen hoe deze moet handelen?witte angora schreef:Misschien moeten we niet uit het oog verliezen dat dit een consumentenforum is. Geen rechtenforum. Op een rechtenforum is het leuk om tot 18 cijfers achter de komma uit te pluizen hoe een en ander nu juridisch geregeld is. Maar de meeste consumenten zullen er weinig mee kunnen. Die zijn, mijn inziens, meer geholpen met het pragmatische. Recht op hoofdlijnen, en vervolgens kijken wat je ermee kunt. Recht hebben en recht eisen is één, maar recht krijgen is vaak toch echt van een heel andere orde.