LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schade door het doorroesten van een expansievat
Re: Schade door het doorroesten van een expansievat
Een automatisch ontluchting zit op vele ketels na 2000 geplaatst....
ik lees, roest van binnenuit dus matig onderhoud afgelopen 7 jaren!
Het Expansie vat zit op beugel en daar kan bij automatische ontluchting lucht achter blijven.
Als je nippel boven op deze niet leeg laat lopen is hele Expansie hol en dat is juist niet de bedoeling en dat kan roest veroorzaken.
Bij montage of opnieuw vullen moet je naast de automatische ontluchting ook deze even openen ....
ik lees, roest van binnenuit dus matig onderhoud afgelopen 7 jaren!
Het Expansie vat zit op beugel en daar kan bij automatische ontluchting lucht achter blijven.
Als je nippel boven op deze niet leeg laat lopen is hele Expansie hol en dat is juist niet de bedoeling en dat kan roest veroorzaken.
Bij montage of opnieuw vullen moet je naast de automatische ontluchting ook deze even openen ....
Re: Schade door het doorroesten van een expansievat
Onzin weer, zet jij de binnenzijde van je expansievat dan regelmatig in de anti-roest ?stofzuigertje schreef:....ik lees, roest van binnenuit dus matig onderhoud afgelopen 7 jaren!
......
Re: Schade door het doorroesten van een expansievat
Onzin, waar staat dat ?Brahms schreef:Onzin weer, zet jij de binnenzijde van je expansievat dan regelmatig in de anti-roest ?stofzuigertje schreef:....ik lees, roest van binnenuit dus matig onderhoud afgelopen 7 jaren!
......
Re: Schade door het doorroesten van een expansievat
Brahms vraagt zich af hoe je met regelmatig onderhoud kunt voorkomen dat een expansievat van binnenuit doorroest. Dat vraag ik me ook af.
Doorroesten kun je voorkomen door roest te verwijderen en vervolgens een roestwerende laag aan te brengen. Hoe doe je dat aan de binnenkant van een expansievat? En hoe kun je aan de buitenkant van een expansievat zien dat het aan de binnenkant roest?
Volgens mij kun je aan een expansievat geen onderhoud doen. Een visuele inspectie van de buitenkant en er op tikken om te horen of de onderkant "hol" klinkt, dat is het wel. Of wil je het vat loshalen en met een cameraatje inspecteren?
Doorroesten kun je voorkomen door roest te verwijderen en vervolgens een roestwerende laag aan te brengen. Hoe doe je dat aan de binnenkant van een expansievat? En hoe kun je aan de buitenkant van een expansievat zien dat het aan de binnenkant roest?
Volgens mij kun je aan een expansievat geen onderhoud doen. Een visuele inspectie van de buitenkant en er op tikken om te horen of de onderkant "hol" klinkt, dat is het wel. Of wil je het vat loshalen en met een cameraatje inspecteren?
Re: Schade door het doorroesten van een expansievat
Juist, beter had ik het niet kunnen omschrijven !Erthanax schreef:Brahms vraagt zich af hoe je met regelmatig onderhoud kunt voorkomen dat een expansievat van binnenuit doorroest. Dat vraag ik me ook af.
Doorroesten kun je voorkomen door roest te verwijderen en vervolgens een roestwerende laag aan te brengen. Hoe doe je dat aan de binnenkant van een expansievat? En hoe kun je aan de buitenkant van een expansievat zien dat het aan de binnenkant roest?
Volgens mij kun je aan een expansievat geen onderhoud doen. Een visuele inspectie van de buitenkant en er op tikken om te horen of de onderkant "hol" klinkt, dat is het wel. Of wil je het vat loshalen en met een cameraatje inspecteren?
Re: Schade door het doorroesten van een expansievat
Zoals al meerdere keren is gezegd : door te ontluchten. Je hebt zuurstof nodig om iets te laten roesten. Geen zuurstof = geen roest.
Dat doet niemand, omdat een nieuw expansievat vaak goedkoper is en meestal preventief wordt vervangen.
(analoog aan een V snaar bij een auto bijvoorbeeld)
Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water. Het is een mengeling van ijzeroxide en hydroxylgroepen. Roesten is de veelgebruikte term voor een vorm van corrosie van ijzerhoudende materialen zoals staal.
Naast ontluchten kun je ook de druk meten en met stikstof weer op peil brengen.Erthanax schreef:Volgens mij kun je aan een expansievat geen onderhoud doen.
Dat doet niemand, omdat een nieuw expansievat vaak goedkoper is en meestal preventief wordt vervangen.
(analoog aan een V snaar bij een auto bijvoorbeeld)
Re: Schade door het doorroesten van een expansievat
Bij niet of half ontluchten kan er een bel bovenin blijven zitten.
De ontluchting op ketel doet alleen wat langs komt en dit water blijft staan en heeft alle tijd helaas.
En is er in 2011 een nieuwe opgehangen of was de oude nog goed, kijk even of er een datum van 2010 of later op staat.... soms op voorraad....
De ontluchting op ketel doet alleen wat langs komt en dit water blijft staan en heeft alle tijd helaas.
En is er in 2011 een nieuwe opgehangen of was de oude nog goed, kijk even of er een datum van 2010 of later op staat.... soms op voorraad....
Re: Schade door het doorroesten van een expansievat
Wat roest is weet ik wel hoor, net als de meeste lezers hier, denk ik. Dit terzijde.
Op mijn expansivat zit geen enkele aansluiting om te ontluchten. De systeemaansluiting zit bovenaan, dus eventuele lucht stijgt dan op in de leiding en blijft niet in het vat.
Druk meten en bijvullen met stikstof kan misschien wel, maar is voor een gewone cv-installatie volslagen onzin en veel te duur. Preventief vervangen is een betere oplossing, zoals je zelf al aangeeft.
Als er zo lang zo veel lucht in een expansievat zit, dat het van binnenuit gaat doorroesten, dan is er iets mis met de installatie. Dat had aan het licht moeten komen bij het jaarlijkse onderhoud. Oei, dan heb je toch gelijk![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Op mijn expansivat zit geen enkele aansluiting om te ontluchten. De systeemaansluiting zit bovenaan, dus eventuele lucht stijgt dan op in de leiding en blijft niet in het vat.
Druk meten en bijvullen met stikstof kan misschien wel, maar is voor een gewone cv-installatie volslagen onzin en veel te duur. Preventief vervangen is een betere oplossing, zoals je zelf al aangeeft.
Als er zo lang zo veel lucht in een expansievat zit, dat het van binnenuit gaat doorroesten, dan is er iets mis met de installatie. Dat had aan het licht moeten komen bij het jaarlijkse onderhoud. Oei, dan heb je toch gelijk
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)