Pagina 2 van 2
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 14:45
door renewouters
16again schreef:TUI tankt zelf minimaal, om gewicht en dus brandstof te besparen. Dat lijkt me niets met overmacht te maken hebben.
Maar claims afwijzen is natuurlijk goedkoper
Dat is een aanname. Nergens uit het bericht van TS blijkt dat ze te weinig tanken. Het kan ook zijn dat er om wat voor reden dan ook geen mogelijkheid was om op het geplande tijdslot te landen waardoor er uitgeweken moest worden. Een half uur rondjes cirkelen rondom Schiphol gebruikt buitensporig veel brandstof (veel meer dan dezelfde afstand/tijd op kruishoogte).
Kortom: voordat je dit soort voorbarige conclusies gaat trekken moeten we eerst veel meer details weten dan wat we nu hebben. Alle adviezen die op aannames zijn gebaseerd zijn zinloos voor TS. Die wordt hoogstens blij gemaakt met een dode mus.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 14:56
door 16again
renewouters schreef:16again schreef:TUI tankt zelf minimaal, om gewicht en dus brandstof te besparen. Dat lijkt me niets met overmacht te maken hebben.
Maar claims afwijzen is natuurlijk goedkoper
Dat is een aanname. Nergens uit het bericht van TS blijkt dat ze te weinig tanken.
Volgens mij is het een feit dat het vliegtuig moest uitwijken, omdat het onvoldoende brandstof had om in de lucht te wachten. En er was dus simpelweg onvoldoende getankt om die vertraging op te kunnen vangen
renewouters schreef:Kortom: voordat je dit soort voorbarige conclusies gaat trekken moeten we eerst veel meer details weten dan wat we nu hebben. Alle adviezen die op aannames zijn gebaseerd zijn zinloos voor TS. Die wordt hoogstens blij gemaakt met een dode mus.
De discussie is eigenlijk niet of er te weinig getankt is, maar of er sprake is van overmacht.
m.i. wijst niets in die richting
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 14:56
door Student90
tttlocke schreef:16again schreef:
Naast die 5% dient ook 5 minuten brandstof voor "holden" te worden meegenomen, kom je toch al op 23 minuten.
Maar deze eisen bepalen de wettelijke vereiste minimale brandstof hoeveelheid. En zijn geen maatstaf voor overmacht.
Geen maatstaf, maar wel een belangrijk, goed en steekhoudend argument.
Als TUI zijnde zou ik ver van dit argument vandaan blijven. Voor TS is dit natuurlijk wel een belangrijk, goed en steekhoudend argument.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 15:23
door tttlocke
Student90 schreef:tttlocke schreef:16again schreef:
Naast die 5% dient ook 5 minuten brandstof voor "holden" te worden meegenomen, kom je toch al op 23 minuten.
Maar deze eisen bepalen de wettelijke vereiste minimale brandstof hoeveelheid. En zijn geen maatstaf voor overmacht.
Geen maatstaf, maar wel een belangrijk, goed en steekhoudend argument.
Als TUI zijnde zou ik ver van dit argument vandaan blijven. Voor TS is dit natuurlijk wel een belangrijk, goed en steekhoudend argument.
U kunt mijn woorden herhalen, maar heeft u ook argumenten? Ik zou bijna denken van niet gezien uw minimale reactie.
Indien vast zou zijn komen te staan dat ze zelfs niet de wettelijk vereiste minimale hoeveelheid brandstof mee hadden genomen,
dan was dat een goed argument geweest voor TS.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 15:46
door Student90
tttlocke schreef:Student90 schreef:tttlocke schreef:Geen maatstaf, maar wel een belangrijk, goed en steekhoudend argument.
Als TUI zijnde zou ik ver van dit argument vandaan blijven. Voor TS is dit natuurlijk wel een belangrijk, goed en steekhoudend argument.
U kunt mijn woorden herhalen, maar heeft u ook argumenten? Ik zou bijna denken van niet gezien uw minimale reactie.
Indien vast zou zijn komen te staan dat ze zelfs niet de wettelijk vereiste minimale hoeveelheid brandstof mee hadden genomen,
dan was dat een goed argument geweest voor TS.
TUI kan het nooit puur op "brandstof was op" gooien, omdat TUI 6,5u van tevoren ook wel wist dat de brandstof over 6,5u op zou zijn*. TUI zou het moeten gooien op de reden waarom de vliegtuig niet mocht landen. Als dat een gevalletje overmacht is, dan hoeft TUI niks te vergoeden. Is het geen gevalletje overmacht, dan moet TUI wel vergoeden.
TS heeft het over drukte, maar geeft verder niet aan wat de oorzaak is van de drukte, dus wat mij betreft te weinig informatie om een uitspraak te kunnen doen over het wel/geen recht hebben op een vergoeding.
Uit de jurisprudentie blijkt wel dat een beroep op overmacht in weinig gevallen gehonoreerd wordt.
*ik neem nu bewust het minimum aan, omdat ik er vanuit ga dat TUI daar sowieso aan voldaan heeft en ik daar verder niet over ga speculeren. Maar ook wanneer ruim voldaan is aan het minimumvereiste (bijv. reserve voor 4u) weet TUI dat de brandstof na Xu op is. Dat brandstof opraakt is een gegeven en geen overmacht.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 17:25
door Nijogeth
Overigens vind ik wel dat men best snel een bus heeft weten te regelen. Vanuit Brussel naar Amsterdam is met de bus toch ruim 3 uur, gok ik zo. Dan is er dus binnen 3 uur een bus geregeld.
Geen piloten op Brussel vind ik geen overmacht, maar logisch. Er werd daar geen vlucht verwacht, dus hoeven er geen piloten op standby te staan daar.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 18:15
door tttlocke
Student90 schreef:...
...
U zei 'Voor TS is dit natuurlijk wel een belangrijk, goed en steekhoudend argument'. De vraag is waarom vond u dat zo'n goed argument voor TS?
Heeft TUI geclaimd dat er sprake was van overmacht 'omdat de brandstof opraakte'?
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 19:48
door Student90
tttlocke schreef:Student90 schreef:...
...
U zei 'Voor TS is dit natuurlijk wel een belangrijk, goed en steekhoudend argument'. De vraag is waarom vond u dat zo'n goed argument voor TS?
Heeft TUI geclaimd dat er sprake was van overmacht 'omdat de brandstof opraakte'?
Natuurlijk is het geen goed argument; het is niet de reden van de vertraging. Soms wordt dat duidelijk door hetzelfde argument tegen te gebruiken
En door dit argument tegen te gebruiken, zie je misschien wel in waarom TUI dit nooit ter verdediging zou aanvoeren.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 20:15
door 16again
In topic start lees staat:
Het vliegtuig had niet voldoende brandstof om een half uur rondjes te vliegen i.v.m. drukte op de luchthaven Schiphol.
Rondjes moeten vliegen bij drukte lijkt me geen uitzonderlijke situatie. TUI had daar op kunnen anticiperen met extra brandstof meenemen, door dit niet te doen was het een weloverwogen keuze van TUI dat passagiers hierdoor extra vertraging konden oplopen.
Als er geen sprake is van uitzonderlijke situatie (zoals januari storm, zeer dichte mist, brand / terroristische aanslag etc) , valt dit onder normale bedrijfsrisico TUI, en niet onder overmacht
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 20:21
door Moneyman
Ik herhaal m’n eerdere bericht nog maar eens, en vraag degenen die denken dat er sprake is van overmacht dat toe te lichten vanuit deze regelgeving en de in dit topic bekende informatie.
Moneyman schreef:Moneyman schreef:De term "overmacht" is nogal makkelijk op verschillende manier te interpreteren. Ik ben benieuwd of de regelgeving op dit punt hardere definities kent. Zou wel logsich zijn, anders is iedere vorm van vertraging ineens "overmacht".
Ik ben gelijk maar even gaan zoeken.
Hier lees ik het volgende:
Wat is een buitengewone omstandigheid?
Een buitengewone omstandigheid is een overmachtssituatie voor de luchtvaartmaatschappij. Als de situatie niet inherent is aan het uitvoeren van de werkzaamheden als luchtvaartmaatschappij is er sprake van een buitengewone omstandigheid. In dat geval zijn zij niet verantwoordelijk voor de vertraging of annulering van uw vlucht. In Verordening 261/2004 is vastgelegd dat u geen recht heeft op een vergoeding in geval van een buitengewone omstandigheid.
Stel: u komt aan op de luchthaven en bij het inchecken krijgt u te horen dat uw vlucht vertraagd is door een technisch mankement aan het brandstofsysteem. U komt uiteindelijk 4 uur later aan op uw eindbestemming. In het geval van een technisch mankement is er geen sprake van een buitengewone omstandigheid en heeft u recht op een vergoeding.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden
Het is vaak lastig om te bepalen wat wel een buitengewone omstandigheid is en wat niet. Om dit te verduidelijken geven wij u een aantal voorbeelden van buitengewone omstandigheden:
Extreme weersomstandigheden, zoals storm tijdens de vlucht of dichte mist bij het opstijgen en/of landen.
Natuurrampen, zoals een aswolk
Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding en bagage afhandelaren
Medische noodlandingen
Terrorisme
Er wordt niet gesproken van een buitengewone omstandigheid in de volgende situaties:
Technische mankementen aan het vliegtuig
Staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij
Uitgaande van deze informatie is mijn conclusie dat TUI zich niet kan beroepen op overmacht. Immers, zowel de drukte op Schiphol als het gebrek aan brandstof zijn situaties die inherent zijn aan het uitvoeren van de werkzaamheden als luchtvaartmaatschappij.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 20:26
door Nijogeth
Dan quote ik ook maar mijn reactie die er precies onder stond. De reden van de drukte is nog steeds niet duidelijk geworden.
Nijogeth schreef:De vraag is dus eigenlijk 'wat was de oorzaak van de drukte?'. Als dit bijvoorbeeld een staking of nachtelijke problemen (waardoor vluchten niet konden landen of vertrekken) zijn geweest, dan heeft Transavia gewoon gelijk. Is het echter gewoon een andere reden, die men vooraf kon zien aankomen, dan is Transavia zelf de pineut.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 20:58
door Moneyman
Hoe logisch lijkt het je dat er een legitieme overmachtsituatie zou zijn, en dat zowel TS als TUI daar niet over reppen?
Een staking zou algemeen bekend zijn, “nachtelijke problemen” is veel te vaag om van overmacht te kunnen spreken.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 21 apr 2018 21:17
door atlas1302
Nijogeth schreef:Dan quote ik ook maar mijn reactie die er precies onder stond. De reden van de drukte is nog steeds niet duidelijk geworden.
Nijogeth schreef:De vraag is dus eigenlijk 'wat was de oorzaak van de drukte?'. Als dit bijvoorbeeld een staking of nachtelijke problemen (waardoor vluchten niet konden landen of vertrekken) zijn geweest, dan heeft Transavia gewoon gelijk. Is het echter gewoon een andere reden, die men vooraf kon zien aankomen, dan is Transavia zelf de pineut.
Of TUI
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 22 apr 2018 21:18
door Nijogeth
atlas1302 schreef:Of TUI
Oh ja, mijn fout.
En Moneyman, waarom zou men daarover moeten reppen? TUI geeft aan dat er sprake was van overmacht, dan zou dat in principe toch voldoende moeten zijn? Tenminste als je er van uit gaat dat men daarin eerlijk is. Jij gaat er al vanuit dat men liegt en TS ook. Ik zou zeggen 'span een zaak aan en je komt er vanzelf achter of de reden legitiem is of ga er van uit dat men niet liegt'.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 22 apr 2018 21:40
door 16again
Nijogeth schreef:En Moneyman, waarom zou men daarover moeten reppen? TUI geeft aan dat er sprake was van overmacht, dan zou dat in principe toch voldoende moeten zijn?
Overmacht betreft sowieso een uitzonderlijke situatie, toelichting lijkt me wel op zijn plaats
Anders is het wel heel erg makkelijk om als TUI een keer "overmacht" te roepen, en zo 300 keer 600 euro te besparen
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 22 apr 2018 21:41
door sylvesterb
16again schreef:In topic start lees staat:
Het vliegtuig had niet voldoende brandstof om een half uur rondjes te vliegen i.v.m. drukte op de luchthaven Schiphol.
Rondjes moeten vliegen bij drukte lijkt me geen uitzonderlijke situatie. TUI had daar op kunnen anticiperen met extra brandstof meenemen, door dit niet te doen was het een weloverwogen keuze van TUI dat passagiers hierdoor extra vertraging konden oplopen.
Toestel had voldoende brandstof om vanuit Amsterdam naar Brussel te vliegen, dit is meer dan 30 minuten vliegen. Dus de reactie van TS klopt niet, het toestel had dus genoeg brandstof, maar heeft gekozen om uit te wijken.
Los dat het toestel daar ook nog voldoende brandstof moet hebben een "noodlanding" omdat ze geen brandstof meer hebben kost een maatschappij veel geld. Ze gaan niet naar Brussel vliegen als ze geen reserve meer hebben als ze daar aankomen.
16again schreef:
Als er geen sprake is van uitzonderlijke situatie (zoals januari storm, zeer dichte mist, brand / terroristische aanslag etc) , valt dit onder normale bedrijfsrisico TUI, en niet onder overmacht
Maar op basis van de informatie van TS kunnen we niet beoordelen wat de oorzaak was.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 22 apr 2018 21:54
door Moneyman
Nijogeth schreef:atlas1302 schreef:Of TUI
Oh ja, mijn fout.
En Moneyman, waarom zou men daarover moeten reppen? TUI geeft aan dat er sprake was van overmacht, dan zou dat in principe toch voldoende moeten zijn? Tenminste als je er van uit gaat dat men daarin eerlijk is. Jij gaat er al vanuit dat men liegt en TS ook. Ik zou zeggen 'span een zaak aan en je komt er vanzelf achter of de reden legitiem is of ga er van uit dat men niet liegt'.
Dat de maatschappijen zich in bochten wringen om onder die vergoeding uit te komen is niet bepaald nieuws. Dus nee, ik ga niet zomaar uit van eerlijkheid als het argument “overmacht” niet eens wordt onderbouwd.
Re: Vertraging TUI 6 uur maar weigert betaling
Geplaatst: 22 apr 2018 21:55
door Moneyman
sylvesterb schreef:16again schreef:In topic start lees staat:
Het vliegtuig had niet voldoende brandstof om een half uur rondjes te vliegen i.v.m. drukte op de luchthaven Schiphol.
Rondjes moeten vliegen bij drukte lijkt me geen uitzonderlijke situatie. TUI had daar op kunnen anticiperen met extra brandstof meenemen, door dit niet te doen was het een weloverwogen keuze van TUI dat passagiers hierdoor extra vertraging konden oplopen.
Toestel had voldoende brandstof om vanuit Amsterdam naar Brussel te vliegen, dit is meer dan 30 minuten vliegen. Dus de reactie van TS klopt niet, het toestel had dus genoeg brandstof, maar heeft gekozen om uit te wijken.
Los dat het toestel daar ook nog voldoende brandstof moet hebben een "noodlanding" omdat ze geen brandstof meer hebben kost een maatschappij veel geld. Ze gaan niet naar Brussel vliegen als ze geen reserve meer hebben als ze daar aankomen.
Ze zijn natuurlijk niet eerst naar Amsterdam en vandaar naar Brussel gevlogen...