Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 13:46
Dus al die matrassen waar, zeg 100 dagen, op proef geslapen is, mogen als nieuw verkocht worden?
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Oké, laat ik het beter zeggen dan: voor mij is een matras wel degelijk een hygiënisch artikel. Als ik dakloos zou worden en niet bij familie of vrienden terecht zou kunnen, ga ik nog liever op een bankje in het park slapen, dan bij de daklozenopvang.Matrassen zijn nu net geen hygiënische artikelen.
Ik griezel mee...
De wet, moederslink, de wet.moederslink schreef: ↑06 nov 2019 11:23De föhn is dus sowieso uitgeprobeerd .
In de voorwaarden staat het klip en klaar dat een (gebruikte) föhn niet geretourneerd mag worden.
Of bij Ikea. Die gooien geretourneerde matrassen in de koopjeshoek, dus niet naar die hoek als je een ongebruikt matras wilt.Theotrucker schreef: ↑06 nov 2019 15:19Ik weet nu dat als je graag nieuwe spullen hebt je beter in een stenen winkel kunt kopen. De föhn losjes in een doos? Laat maar zitten dan kun je ze meteen teruggeven voordat je betaalt.
Die mag je dan ook retournerenmoederslink schreef: ↑06 nov 2019 12:31Ja hoor , uit een haarborstel ook en uit een scheerapparaat ook .
Jawel, jawel. Sorry, Ik liep een beetje achter.
Als er niets bij staat, mag je ervan uit gaan dat het matras dat je koopt (en waarop je begint met '100 dagen proef' slapen) nieuw is. Als er dan toch een gebruikt matras geleverd wordt, is er wel degelijk sprake van non-conformiteit.Lady1234 schreef: ↑06 nov 2019 15:45Maar als ik een matras zou kopen, dan verwacht ik een nieuw matras. Nergens staat bij matrassen, ook niet bij die shops waar je 100 dagen kunt proefslapen, dat het een gebruikt matras is, er staat ook niet dat het nieuw is. Dus als ze er niets bijzetten zou je een gebruikte in je maag gesplitst kunnen krijgen. En dat is dan conform, want er staat geen ‘nieuw’ bij.
Ja...bah...ik koop dit producten overigens altijd bij een stenen winkel , bv een drogist .tttlocke schreef: ↑06 nov 2019 15:44Die mag je dan ook retournerenmoederslink schreef: ↑06 nov 2019 12:31Ja hoor , uit een haarborstel ook en uit een scheerapparaat ook .
Ik vind dat onhygiënisch en ik wil zelf ook geen föhn met nog haren van een ander er in.
...Maar als die plicht er niet is en de verkoper is ook niet verplicht dat voor een lagere prijs te verkopen, lijkt het mij toch echt wenselijk dat zo'n plicht er eens gaat komen. Zeker nu het ook om hygiënische artikelen als bijv. matrassen gaat.
Het geweten? Volgens mij het gezond verstand.
Ik weet nu dat als je graag nieuwe spullen hebt je beter in een stenen winkel kunt kopen.
Omdat het belangrijk technologische ontwikkelingen zo breed mogelijk te kunnen inzetten, dus ook bij koop op afstand van producten waaraan een hygiëne-aspect zit, houd ik graag een pleidooi voor een ruime interpretatie van wat 'om redenen van hygiëne' precies betekent. Het is niet onmogelijk dat de uiteindelijk consensus die richting opgaat. Gewoon even wachten op het doorbreken van voortschrijdend inzicht bij (Duitse) rechters. Dan kunnen die wc-brillen, matrassen en föhns, mits verzegeld geleverd, gewoon uitgesloten worden van het herroepingsrecht.Ja...bah...ik koop dit producten overigens altijd bij een stenen winkel , bv een drogist .
Nooit online, ik ben daar gewoon vies van en dan te beseffen dat het misschien wel ik weet niet hóe vaak al heen en weer is verzonden ..
Zie Wikipedia over het begrip hygiëne:art. 6:230p sub f, onder 3° BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij een consumentenkoop betreffende de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.
“Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen en handelingswijzen die ervoor zorgen dat mensen en dieren gezond blijven door ziekteverwekkers uit de buurt te houden of een besmettingsbron te isoleren.”alfatrion schreef: ↑06 nov 2019 17:18Deze discussie (en eerdere) laten vooral zien dat mensen niet goed weten wat hygiëne is. Het wordt gebruik ter vervanging van vies, niet fris en meer van dat soort termen, maar het begrip heeft een duidelijke link met de gezondheidsbescherming en dat is ook niet voor niets samen opgenomen in de wet. Het begrip verwijst niet naar die dingen die jezelf niet prettig vind.
Zie Wikipedia over het begrip hygiëne:art. 6:230p sub f, onder 3° BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij een consumentenkoop betreffende de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hygi%C3%ABne