Ok. Ik neem even aan dat het dus in beide gevallen een deelretour betrof.
Ik denk dat je er maar vanuit moet gaan dat het bedrijf toepast wat ten tijde van jouw aankoop gold én gepubliceerd stond op de website. Je beschikt immers niet over bewijs van het tegendeel: dat je nu geconfronteerd wordt met spelregels die niet aan jou gecommuniceerd zijn ten tijde van jouw aankopen. Dus op dat punt heb je geen .... punt.
Dat gezegd hebbend, is het, als het retouren betreft in het kader van het gebruik maken van het wettelijk herroepingsrecht, niet toegestaan dat de verkoper 'administratiekosten van een sale-retour' (term die verkoper letterlijk zo gebruikt neem ik aan) in rekening brengt. Ook niet als dat zo in de voorwaarden gestaan zou hebben. Dit volgt uit de wet.
Ook het alsnog, met terugwerkende kracht dus, in rekening brengen van de (heen)verzendkosten is dubieus.
Zie hier:
https://www.webwinkelkeur.nl/gratis-ver ... eelretour/
Maar dit zijn dus beide andere punten dan het toepassen van andere voorwaarden dan die gepresenteerd zijn tijdens de aankoop.
Je kunt ze hier nog eens op wijzen. Maar gezien de hoogte van de bedragen, zou ik (uiteindelijk) niet kiezen voor weigeren te betalen.