LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geldigheidsduur emballagebon

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Fleur71 »

mahadma schreef:
12 mei 2020 13:31
Even simpel gedacht: wat is er simpeler om de emballage bon meteen na het inleveren bij de kassa te incasseren via uw boodschappen bon? Over welk bedrag gaat het overigens?
Klinkt best verwijtend. Zelf vergeet je nooit wat gelukkig?


Misschien moeten ze hier het systeem eens aanpassen naar buitenlandse gebruiken: búiten de supermarkt je flessen inleveren waarbij bij binnenkomst een servicebalie is waar je ze meteen kwijt kunt
Hier moet je eerst de supermarkt in. Ga jij met je bon dan eerst naar de kassa, verzilveren, en daarna terug boodschappen doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door berndv »

Fleur71 schreef:
13 mei 2020 14:22
Moneyman schreef:
12 mei 2020 10:44
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:42
Emballagebon is bij de AH toch maar paar maanden geldig?
Dat dat onjuist is, had je in 2 seconden op kunnen zoeken.
https://www.ah.nl/klantenservice/vraag/ ... 000MtoESAS
Bij 'mijn' AH is deze 3 jaar geldig, geen 5
blijft dan vreemd dat bepaalde winkels af kunnen wijken van het landelijk beleid:
https://www.ah.nl/klantenservice/vraag/ ... 000MtoESAS
Waar en tot wanneer kan ik een statiegeldbon inleveren?
Heb je lege flessen ingeleverd, dan kan je de bon bij de kassa van jouw winkel inleveren.
Ben je de bon vergeten in te leveren, dan heb je nog 5 jaar om dit te doen. Hierna vervalt de waarde van de bon.
Dit kan ook bij een andere AH dan waar je normaal komt, maar dan alleen bij de servicebalie. Het kan niet in een AH to go.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door sjohie »

Methusalah schreef:
12 mei 2020 13:13
Ik snap het principe, maar embalage? Tenzij het kratten bier waren, om hoe veel geld kan het gaan? Een euro? Ik zou zeggen bespaar je de moeite want het gaat het je nooit meer opleveren dan wat het je kost (tijd en frustratie).
Ik heb jarenlang op de emballage afdeling van een AH gewerkt, en het record was ruim 300 euro in 1x, dus dat kan om serieus geld gaan. Denk aan een goed doel, die een bult ingezamelde emballage ineens in komt leveren.

Moneyman
Berichten: 30364
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fleur71 schreef:
13 mei 2020 14:22
Moneyman schreef:
12 mei 2020 10:44
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:42
Emballagebon is bij de AH toch maar paar maanden geldig?
Dat dat onjuist is, had je in 2 seconden op kunnen zoeken.
https://www.ah.nl/klantenservice/vraag/ ... 000MtoESAS
Bij 'mijn' AH is deze 3 jaar geldig, geen 5
Waar blijkt dat uit?

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
13 mei 2020 14:24
Een prima oplossing is wellicht de consument niet te willen overbeschermen. Waarom zou een vergeetachtige consument voor alles behoed moeten worden? Waar is het stukje eigen verantwoordelijkheid? Als je over 1 of 2 euro al gaat klagen, dan kan je tegen geen enkele tegenslag.

De oplossing is er reeds, 5 jaar geldig en niet zoals bij deze Nettorama 1 dag.

Jij vergeet zeker nooit of te nimmer wat. Er wordt nergens door TS een bedrag genoemd en ook niet als tegenslag neergezet. Wat een rare opmerking. Of je nu klaagt over 1, 10 of 10.000 euro zou voor de regels niet moeten uitmaken.

NeoDutchio
Berichten: 12395
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Teunbosseman schreef:
13 mei 2020 16:11
NeoDutchio schreef:
13 mei 2020 14:24
Een prima oplossing is wellicht de consument niet te willen overbeschermen. Waarom zou een vergeetachtige consument voor alles behoed moeten worden? Waar is het stukje eigen verantwoordelijkheid? Als je over 1 of 2 euro al gaat klagen, dan kan je tegen geen enkele tegenslag.

De oplossing is er reeds, 5 jaar geldig en niet zoals bij deze Nettorama 1 dag.

Jij vergeet zeker nooit of te nimmer wat. Er wordt nergens door TS een bedrag genoemd en ook niet als tegenslag neergezet. Wat een rare opmerking. Of je nu klaagt over 1, 10 of 10.000 euro zou voor de regels niet moeten uitmaken.
Natuurlijk vergeet iedereen wel eens wat. Maar iets vergeten kan je alleen jezelf maar aanrekenen. Overal kunnen regeltjes voor verzonnen worden om de consument maar niet verantwoordelijk te maken voor zijn eigen daden.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
13 mei 2020 16:42
Teunbosseman schreef:
13 mei 2020 16:11
NeoDutchio schreef:
13 mei 2020 14:24
Een prima oplossing is wellicht de consument niet te willen overbeschermen. Waarom zou een vergeetachtige consument voor alles behoed moeten worden? Waar is het stukje eigen verantwoordelijkheid? Als je over 1 of 2 euro al gaat klagen, dan kan je tegen geen enkele tegenslag.

De oplossing is er reeds, 5 jaar geldig en niet zoals bij deze Nettorama 1 dag.

Jij vergeet zeker nooit of te nimmer wat. Er wordt nergens door TS een bedrag genoemd en ook niet als tegenslag neergezet. Wat een rare opmerking. Of je nu klaagt over 1, 10 of 10.000 euro zou voor de regels niet moeten uitmaken.
Natuurlijk vergeet iedereen wel eens wat. Maar iets vergeten kan je alleen jezelf maar aanrekenen. Overal kunnen regeltjes voor verzonnen worden om de consument maar niet verantwoordelijk te maken voor zijn eigen daden.

TS zegt toch zelf al dat het bonnetje ergens tussen was gekomen en niet aan gedacht. Er hoeft helemaal niets verzonnen te worden want de regel van 5 jaar geldig bestaat al.
Dit nettorama filiaal dient zich gewoon aan de regel van 5 jaar te houden.

Moneyman
Berichten: 30364
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
13 mei 2020 16:42
Natuurlijk vergeet iedereen wel eens wat. Maar iets vergeten kan je alleen jezelf maar aanrekenen. Overal kunnen regeltjes voor verzonnen worden om de consument maar niet verantwoordelijk te maken voor zijn eigen daden.
Een emballagebon vergeten hoeft niemand zich aan te rekenen. Men heeft immers gewoon 5 jaar de tijd om de vergeetachtigheid te corrigeren.

Het wordt pas problematisch als bedrijven die mogelijkheid ten gunste van zichzelf en in strijd met de wet denken te moeten inperken.

alfatrion
Berichten: 21951
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door alfatrion »

arietje schreef:
12 mei 2020 10:24
En mijn belangrijkste vraag , Is er in het algemeen (dus niet hoe het bij 1 winkel is) iets geregeld hoelang een emballagebon geldig moet zijn?
groet, arie
Ten minste één jaar. Standaard is zo'n bon vijf jaar geldig.
NeoDutchio schreef:
13 mei 2020 14:24
Een prima oplossing is wellicht de consument niet te willen overbeschermen.
Consumenten worden niet overbeschermd.
NeoDutchio schreef:
13 mei 2020 16:42
Overal kunnen regeltjes voor verzonnen worden om de consument maar niet verantwoordelijk te maken voor zijn eigen daden.
Het gaat hier niet om een eigen daad van de consument. De consument heeft geld tegoed van de winkelier en de winkelier heeft dat geld niet aan de consument gegeven. Het is hier de winkel die zich het geld heeft toegeëigend dat van een ander is.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door grun »

De Lidl waar ik wel eens kom heeft sinds een jaar een paar zelfscan kassa's. De emballagebon moet je na het scannen in een gleuf in het apparaat werpen, anders kun je niet verder scannen en/of betalen. Ik vraag me nu trouwens af of er ook een scanner in die gleuf zit, het maakt niet uit of de bedrukte kant onder of boven zit. In theorie zou je er ook een leeg stukje papier in kunnen doen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door mahadma »

grun schreef:
14 mei 2020 09:24
De Lidl waar ik wel eens kom heeft sinds een jaar een paar zelfscan kassa's. De emballagebon moet je na het scannen in een gleuf in het apparaat werpen, anders kun je niet verder scannen en/of betalen. Ik vraag me nu trouwens af of er ook een scanner in die gleuf zit, het maakt niet uit of de bedrukte kant onder of boven zit. In theorie zou je er ook een leeg stukje papier in kunnen doen.
Die laatste regel gaat niet op, dan zou de automaat een random bedrag/vooringesteld bedrag geven wat nooit altijd klopt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door grun »

mahadma schreef:
14 mei 2020 10:49
Die laatste regel gaat niet op, dan zou de automaat een random bedrag/vooringesteld bedrag geven wat nooit altijd klopt.
Zoals ik al schreef, je moet de bon in de gleuf stoppen na hem eerst te hebben gescand op het scanvenster bovenop. In de gleuf gooien heeft geen enkele invloed op het bedrag op het display, er komt niks bij en er gaat niks af. Maar het apparaat blokkeert als je niks in de gleuf gooit. Het gebeurt ook wel eens dat de bon niet helemaal door de gleuf valt in de bak daaronder, bijvoorbeeld als die bak bijna vol is. Dan moet het apparaat eerst gereset worden door een medewerker voordat je verder de overige boodschappen kunt scannen.

alfatrion
Berichten: 21951
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
13 mei 2020 14:24
Een prima oplossing is wellicht de consument niet te willen overbeschermen. Waarom zou een vergeetachtige consument voor alles behoed moeten worden? Waar is het stukje eigen verantwoordelijkheid? Als je over 1 of 2 euro al gaat klagen, dan kan je tegen geen enkele tegenslag.
Je kiest nu wel voor om partijen lijnrecht tegenover elkaar te zetten. De ondernemer, die het geld van de consument om niet wilt, en de consument, die gewoon zijn geld wilt ontvangen. Wist je dat je in samenspraak en met denkvermogen maar kan bereiken dan lijnrecht tegenover elkaar te gaan staan? In dit geval moet de ondernemer gewoon een dag of wat later alsnog het geld van de consument aan de consument geven.

alfatrion
Berichten: 21951
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een supermarkt mag niet eisen dat mensen de bon dezelfde dag nog verzilveren maar kan dat uiteraard wel stimuleren, bijvoorbeeld door een spaarkaart te introduceren die je recht geeft op iets wanneer deze vol zit en waarbij je alleen een stempel krijgt als je op de dag zelf inlevert. Dit is een oplossing waarbij je krijgt wat je wilt zonder dat je de ander zijn mogelijkheden te ontnemen, gewoon een beetje denkvermogen toepassen.

arietje
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2008 15:17
Locatie: tilburg

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door arietje »

Helemaal vergeten, maar als plaatser van dit onderwerp toch nog even reageren. Ik heb het hoofdkantoor mijn klacht gestuurd. Hun antwoord was dat de emballagebon ONBEPERKT geldig is bij hen. Alleen is de kassa bij Nettorama zover dat hij maar 2 weken de bon herkend. Maar deze kan altijd nog handmatig ingevoerd worden, aldus het hoofdkantoor. Ze zou hierover de betreffende nettorama een mail sturen, en mijn mail erbij. Ik dus de bon alsnog daar ingeleverd, en daar moest de filiaalleider wederom bijgehaald worden. Die heeft het handmatig ingevoerd, en heb mijn geld gekregen. Hem gewezen op dat hij dus wel degelijk fout was geweest aangezien de emballage bon gewoon geldig is. "Neen" was zijn antwoord," het beleid is dezelfde dag inleveren, en heb alleen uitbetaald omdat ik daar van hogerhand opdracht opdracht voor heb gekregen". "En de 1 dags regel in het huishoudelijk reglement blijf ook gewoon staan".

Overigens, bij mij was het een behoorlijk bedrag, en sommigen die vonden dat je bij een laag bedrag je niet druk moet maken, ik ben van mening dat als je er recht op hebt, moet de hoogte niets mogen uitmaken. Heb ook nog eens bij AH en Jumbo online gekeken, die hanteren een 5 jaar geldigheidsduur.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

arietje schreef:
13 jul 2020 19:09
Helemaal vergeten [...]

Overigens, bij mij was het een behoorlijk bedrag, en sommigen die vonden dat je bij een laag bedrag je niet druk moet maken, ik ben van mening dat als je er recht op hebt, moet de hoogte niets mogen uitmaken. Heb ook nog eens bij AH en Jumbo online gekeken, die hanteren een 5 jaar geldigheidsduur.

Tsjee wat een eigengereide filiaal manager zeg.......beleid van deze fiiaal manager strookt dus met de regelgeving. Zelfs zijn eigen hoofdkantoor bevestigd dit.

Jij hebt je centjes terug, das het belanrijkste.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jul 2020 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort, die staat letterlijk in de post erboven.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als er geen geldigheidstermijn staat op de bon, hoe kun je dan weten wat er op de huisregels staat.
Thuis kom je er pas achter dat je de bon vergeten bent.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door witte angora »

Klinkt als een zetbaas, of een franchisenemer. Ik zou daar erg terughoudend mijn boodschappen doen. Wel alles wat ik nodig heb, maar zorgen dat er niet weer zo'n idiote discussie kan ontstaan.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

hebra98 schreef:
14 jul 2020 11:05
Als er geen geldigheidstermijn staat op de bon, hoe kun je dan weten wat er op de huisregels staat.
Thuis kom je er pas achter dat je de bon vergeten bent.
Hoeft er ook niet op te staan. Zijn 5 jaar geldig en volgens hoofdkantoor van Nettorama zelfs onbeperkt. Er staat een datum van uitgifte op de statiegeld bon. Vaak ook de filiaal gegevens.

Huisregels worden veelal aan het begin van de winkel aangegeven maar zullen net zoals algemen voorwaarden amper worden gelezen :mrgreen:

Gesloten