Zo schokkend en irritant vind ik het eigenlijk niet..tttlocke schreef: ↑13 mei 2020 18:34De berichtgeving vandaag vind ik bijzonder irritant, met name in de publieke omroep.
De EC zou 'lijnrecht' tegenover 'Nederland' staan
Alsof de EC een baanbrekend oordeel heeft geveld, terwijl men alleen laat weten wat de wettelijke rechten (allang bekend!) van de consument zijn.
Alsof de Nederlandse overheid een vouchersysteem bedacht heeft.
Alsof die vouchers op gezag van de Nederlandse overheid verplicht geaccepteerd moeten worden.
Alsof Nederland ontkent dat de consument recht heeft op geld terug.
'EC fluit Nederland terug om voucher'.
Merkwaardige berichtgeving.
Niks nieuws onder de zon. Hoogstens wat getouwtrek straks, maar toch geen reden aan te nemen dat er op korte termijn veel zal veranderen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De consument mag van Europa geld terug vragen
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Dat hele reiswereldje moet de zaakjes maar eens heroverwegen. Luchtvaartmaatschappijen blijken te drijven op staatssteun. Dan heb je geen bestaansrecht en zijn al die hoge salarissen niet uit te leggen. Een CEO moet helemaal geen half miljoen aan basisloon ontvangen. Drogredenen. Mijn bedrijfje krijgt geen staatssteun en we verdienen allemaal ongeveer evenveel. Als ik in een dergelijke crisis terecht zou komen dan roept iedereen dat ik dan maar had moeten sparen. Nu moet ik wel medelijden hebben met dat soort bedrijven? Laat ze maar springen. Marktwerking.
Consumenten horen het geld gewoon terug te krijgen, geen gezeur en geen smoezen. "Want anders gaan we failliet." Ja, èn? Is dat mijn probleem?
Consumenten horen het geld gewoon terug te krijgen, geen gezeur en geen smoezen. "Want anders gaan we failliet." Ja, èn? Is dat mijn probleem?
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Dit klinkt heel erg als jaloezie en een soort van calimero-effect.
sjohie
vindt dit leuk
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Het was anders wel een Nederlandse minister die de EC gevraagd heeft de regels aaN te passen. En die krijgt het deksel op de neus. Zo gek is de berichtgeving dan toch niet.tttlocke schreef: ↑13 mei 2020 18:34De berichtgeving vandaag vind ik bijzonder irritant, met name in de publieke omroep.
De EC zou 'lijnrecht' tegenover 'Nederland' staan
Alsof de EC een baanbrekend oordeel heeft geveld, terwijl men alleen laat weten wat de wettelijke rechten (allang bekend!) van de consument zijn.
Alsof de Nederlandse overheid een vouchersysteem bedacht heeft.
Alsof die vouchers op gezag van de Nederlandse overheid verplicht geaccepteerd moeten worden.
Alsof Nederland ontkent dat de consument recht heeft op geld terug.
'EC fluit Nederland terug om voucher'.
Merkwaardige berichtgeving.
Niks nieuws onder de zon. Hoogstens wat getouwtrek straks, maar toch geen reden aan te nemen dat er op korte termijn veel zal veranderen?
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Dat mag je natuurlijk vinden. Net als ik een andere mening mag hebben. Je kwalificatie van mij vind ik echter van een behoorlijk laag niveau. Ik ben beter gewend.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Helemaal niet raar, en ook niet relevant. Zo'n CEO salaris is een druppel bij bedrijven van die grootte. Ik snap ook niet dat daar zo'n nadruk op gelegd moet worden, daar red je echt geen bedrijf mee. relevanter zijn veel meer de duizenden gewone mensen die werken bij die bedrijven, daar mag je inderdaad best eens bij stil staan, ook in die sector werken mensen en ook die moeten zo goed mogelijk beschermd worden zodat ze straks nog een baan en dus ook inkomen hebben.Revoked schreef: ↑13 mei 2020 16:24Tja. Maar zoals bij AirFrance/KLM...twee CEO's hebben samen méér dan €1,5 miljoen aan salaris. Bonusregeling komt er nog bovenop. En dan moet ik medelijden hebben ofzo? Bij dat soort bedrijven zijn de geldstromen totaal verkracht. De topsalarissen kunnen met gemak gehalveerd worden om het bedrijf te redden. Maar nee. Duizenden uitzendkrachten belanden op straat. Dom. Raar.
Faillissementen heeft niemand wat aan, die kosten alleen maar geld.
-
- Berichten: 32454
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Sowieso snap ik niet dat ze allemaal failliet gaan als ze mensen hun geld terug moeten geven. Kennelijk zijn er fikse schulden, in ieder geval is er wel erg weinig vlees op de botten. Als je zoveel geld van je klanten al uit hebt gegeven terwijl je nog niks geleverd hebt, en in een situatie als deze meteen in de problemen komt, dan doe je jarenlang toch echt iets niet goed.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Tja na Tomas Cook Neckermann nu dit.
TUI bijvoorbeeld heeft in VK al faillissement aangevraagd. Ze bezitten 7 grote Cruiseschepen 150 vliegtuigen, duizenden hotels.
TUI bijvoorbeeld heeft in VK al faillissement aangevraagd. Ze bezitten 7 grote Cruiseschepen 150 vliegtuigen, duizenden hotels.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Beetje kortzichtige conclusie. De KLM heeft was voor de corona crisis een gezond bedrijf, maar wordt nu keihard getroffen door een ramp. Echter zijn tienduizenden mensen afhankelijk voor hun inkomen van de KLM, dit bestaat niet enkel uit de werknemers van de KLM zelf maar ook duizenden die werkzaam zijn op de luchthaven.
De regering heeft nog niet bekend gemaakt wat er tegenover de steun staat. Bij de banken (ING, ABN Amro) hebben we als belastingbetaler achteraf enkel geld verdiend aan het geven van de steun.
Als je een bedrijf leidt wat 27,5 miljard omzet maakt en 290 netto winst dan ben ik het geheel met je eens dat een basisloon van een half miljoen een drogreden is, dit zou minimaal 2 miljoen moeten zijn.
Dus u bent ook tegen de NOW regeling die ruim 2 miljoen werknemers hun loon betaald omdat hun werkgever door deze ramp dit niet meer kunnen?Revoked schreef: ↑13 mei 2020 19:34Mijn bedrijfje krijgt geen staatssteun en we verdienen allemaal ongeveer evenveel. Als ik in een dergelijke crisis terecht zou komen dan roept iedereen dat ik dan maar had moeten sparen. Nu moet ik wel medelijden hebben met dat soort bedrijven? Laat ze maar springen. Marktwerking.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
OK, opgelost!
Rutte verklaart: https://www.nu.nl/coronavirus/6051101/r ... chers.html
Dus Europese Commissie kan wel iets willen, maar ze kunnen het niet afdwingen.
Rutte verklaart: https://www.nu.nl/coronavirus/6051101/r ... chers.html
Dus Europese Commissie kan wel iets willen, maar ze kunnen het niet afdwingen.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Zelfs met alle begrip voor de situatie vind ik het toontje van Rutte bij dat item tenenkrommend (het filmpje dan...niet de geschreven tekst). Filmpje zelf staat oa op telegraaf.nl
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Is dat zo? Dat wist ik niet. Wel dat daar contact over zou zijn, maar niet dat er sprake zou zijn geweest van een formeel verzoek om regels aan te passen.
De berichten uit Brussel ware zeker niet schokkend. Voorspelbaar zelfs. Wat moet de EC anders zeggen?
Mijn ergernis betreft de journalistieke berichtgeving in Nederland: o.a. 'EC fluit Nederland terug' (NOS via Teletekst nu) , 'EC stelt zich daarmee lijnrecht tegenover Nederland op'. (NOS via TT vanochtend)
Dan het bericht dat Nederland, en 11 andere landen een brief krijgen en zich zullen moeten verantwoorden (tik op de vingers) of in ieder geval zullen moeten uitleggen waar ze mee bezig zijn (in een situatie waarin volgens mij de Nederlandse overheid de regels niet eens overtreedt). Zo'n brief moet dan een aanloop zijn naar eventuele juridische stappen.
Uiteindelijk blijkt het niet waar. Die tik-op-de-vingers-brief komt er helemaal niet.
Maar goed, Vestager heeft even laten zien dat de Europese burger kan vertrouwen op de EC voor bescherming van zijn rechten. Misschien ging het daarom.
Landen die zgn. noodwetten gemaakt hebben (daar was sprake van, maar is het ergens ook gebeurd?) om te regelen dat consumenten die recht hebben op geld terug vouchers moeten accepteren, komen (terecht denk ik) eerder in de problemen.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Ik kan niets vinden over een faillissement van TUI in de VK. Heb je ergens een bron? Enige wat ik vind is dat TUI onderdelen van Thomas Cook heeft gekocht.Theotrucker schreef: ↑13 mei 2020 20:49Tja na Tomas Cook Neckermann nu dit.
TUI bijvoorbeeld heeft in VK al faillissement aangevraagd. Ze bezitten 7 grote Cruiseschepen 150 vliegtuigen, duizenden hotels.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Er zijn natuurlijk enorme verschillen. De ACM wil dat de vouchers bij niet gebruik terugbetaald worden na 6 maanden tot hoogstens een jaar. Corendon wil niet terugbetalen en de voucher laten vervallen na een jaar. Ik vind ook dat een onverschuldigde betaling na een jaar niet mag vervallen. Dat doet erg veel pijn. Aviclaim wil voor 15% een rechtszaak beginnen. No cure no pay.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Tui faillissement in VK heb ik ergens in de Duitse taal gelezen. Even zoeken.
-
- Berichten: 32454
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Kortom, dit is al de derde keer in ongeveer een week tijd dat de NOS af is gedaald naar het niveau van de Libelle of de Story of zoiets, die dramaqueen-blaadjes. Misschien moeten we maar eens stoppen met dáár belastinggeld in te steken?
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Dit is grote fout van EU.
Vergelijk dit eens met Lakeman/DSB bank.
We konden spaargeld terug vragen en krijgen,
maar de DSB Hypotheek loopt nog 30 jaren door, en je hoefde niets af te lossen in 1 x.
Dan gaat elke gezonde bank ook kapot.
Bij reizen geld nu hetzelfde,
Tui heeft geen 150 vliegtuigen, dat is slechts Lease!
Dus vraag niets terug of geheel Nederland gaat wandel vakanties maken volgende jaar,
en die Luxe Cruise? Bij afgelopen week was op de Noordzee mijn
Doerak erger dan de 8 banen uit de pretparken met windkracht 6 of hoger!
Vergelijk dit eens met Lakeman/DSB bank.
We konden spaargeld terug vragen en krijgen,
maar de DSB Hypotheek loopt nog 30 jaren door, en je hoefde niets af te lossen in 1 x.
Dan gaat elke gezonde bank ook kapot.
Bij reizen geld nu hetzelfde,
Tui heeft geen 150 vliegtuigen, dat is slechts Lease!
Dus vraag niets terug of geheel Nederland gaat wandel vakanties maken volgende jaar,
en die Luxe Cruise? Bij afgelopen week was op de Noordzee mijn
Doerak erger dan de 8 banen uit de pretparken met windkracht 6 of hoger!
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Dat is natuurlijk prachtig zon oplossing. Maar dan moet je wel weten wanneer je vakantie hebt volgend jaar. En dat weet ik nog niet, en veĺen met mij denk ik.
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Laat maar wat spul op de fles gaan. In de nieuwe realiteit gaat gewoon minder gevlogen worden, dus zwakke broeders dienen van de markt te verdwijnen.
Helemaal bizar is de miljarden staatsteun voor KLM. Deze komt bovenop de vergoeding voor loonkosten van 90%
De miljarden verdwijnen direct naar olieboeren en de Ierse lease maatschappij van de vliegtuigen:
-KLM heeft nauwelijks eigen vliegtuigen, deze worden geleased. En die lease prijs loopt ook door als de toestellen stil staan
-KLM heeft zich vooraf verplicht hoeveelheden kerosine af te nemen tegen vastgestelde prijs. Dat dekt het risico van stijgende brandstofprijzen af. Maar als de kersonie in prijs keldert, en je vliegtuigen staan stil, kosten die brandstof contracten vele miljoenen.
Faillisement en doorstart zonder die lasten is de oplossing
Dan kunnen we staatsteun inzetten waar die echt nodig is. Schiphol infra bijvoorbeeld
Helemaal bizar is de miljarden staatsteun voor KLM. Deze komt bovenop de vergoeding voor loonkosten van 90%
De miljarden verdwijnen direct naar olieboeren en de Ierse lease maatschappij van de vliegtuigen:
-KLM heeft nauwelijks eigen vliegtuigen, deze worden geleased. En die lease prijs loopt ook door als de toestellen stil staan
-KLM heeft zich vooraf verplicht hoeveelheden kerosine af te nemen tegen vastgestelde prijs. Dat dekt het risico van stijgende brandstofprijzen af. Maar als de kersonie in prijs keldert, en je vliegtuigen staan stil, kosten die brandstof contracten vele miljoenen.
Faillisement en doorstart zonder die lasten is de oplossing
Dan kunnen we staatsteun inzetten waar die echt nodig is. Schiphol infra bijvoorbeeld
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: De consument mag van Europa geld terug vragen
Als KLM wel failliet gaat is door staat opkopen mogelijk,
tevens gebruikte overschot waar elke lease firma vanaf wil, en eigen kisten voor vrienden prijzen,
je hoeft niet alles over te nemen, of neem gelijk Air France erbij op deze manier, blauwe verf komt daar later wel, personeel daar moet kiezen, werkloos of bij KLM komen....
We hoeven alleen maar hoogste bieder te zijn, en misbruik maken is toch niet strafbaar, we blijven een land van handelaren...Vergulde eeuw en zo!
tevens gebruikte overschot waar elke lease firma vanaf wil, en eigen kisten voor vrienden prijzen,
je hoeft niet alles over te nemen, of neem gelijk Air France erbij op deze manier, blauwe verf komt daar later wel, personeel daar moet kiezen, werkloos of bij KLM komen....
We hoeven alleen maar hoogste bieder te zijn, en misbruik maken is toch niet strafbaar, we blijven een land van handelaren...Vergulde eeuw en zo!