LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
sake1987

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Geip Suusje schreef:
25 aug 2020 22:17
hebra98 schreef:
24 aug 2020 18:37
Identificeren is zeker niet van toepassing als de ontvanger maar (normaliter) een handtekening of kruisje zet.

Alleen nu, met covid, zou de bezorger moeten vragen naar de 3 laatste cijfers van je ID.
Dan kan / mag de bezorger zelf tekenen.

De bezorger vraagt mij helemaal niets, ook niet als er getekend zou moeten worden.
Dus dat is geen enkele controle.
Inderdaad. Ik heb afgelopen week ook een pakketje gehad waarvoor (eigenlijk door mij) getekend moest worden.
Post.nl vroeg of ze de laatste 3 cijfers van mijn ID mochten, zodat de bezorger zelf kon tekenen.
Natuurlijk gaf ik die niet. Dan is in de toekomst het hek van de dam: onwaarschijnlijk dat ze dat maar 1x gebruiken!
Vervolgens komt de bezorger, en die zegt dat "ivm corona" zij zelf wel even tekent.

Kortom: die handtekening die post.nl moet hebben is geen knip voor de neus waard. Die zetten ze zelf.
(Dan hoef jij niet eens thuis te zijn, en zij kunnen het pakket gewoon in de brievenbus gooien of.... zelf mee naar huis nemen.)
Aan die laatste 3 cijfers van je ID hebben ze niks en kunnen ze ook niks mee.
Ik zou zeggen bestel niet meer online of laat de pakketten afleveren bij een afhaal punt. Moet je je ook legitimeren

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

sake1987 schreef:
25 aug 2020 22:34
Aan die laatste 3 cijfers van je ID hebben ze niks en kunnen ze ook niks mee.
Ik zou zeggen bestel niet meer online of laat de pakketten afleveren bij een afhaal punt. Moet je je ook legitimeren
O nee? Die 3 cijfers vragen ze (op de website van post.nl, niet aan de deur) 'ter bevestiging dat zij voor mij mogen tekenen'. Als ik ze geef dan geef ik dus toestemming.
En als ze (of de bezorger) die bewaren geldt dat ook voor toekomstige zendingen.
Dit rammelt aan alle kanten!
Ik heb totaal geen probleem mee dat ik mij moet identificeren. Maar wel dat iemand vriendelijk vraagt om mijn identiteit te mogen overnemen.

Trouwens, sake1987, het staat me vaag bij dat jij zelf iets met bezorgdiensten hebt. Dan kan ik je standpunt wel "begrijpen".

sake1987

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Geip Suusje schreef:
25 aug 2020 22:41
sake1987 schreef:
25 aug 2020 22:34
Aan die laatste 3 cijfers van je ID hebben ze niks en kunnen ze ook niks mee.
Ik zou zeggen bestel niet meer online of laat de pakketten afleveren bij een afhaal punt. Moet je je ook legitimeren
O nee? Die 3 cijfers vragen ze (op de website van post.nl, niet aan de deur) 'ter bevestiging dat zij voor mij mogen tekenen'. Als ik ze geef dan geef ik dus toestemming.
En als ze (of de bezorger) die bewaren geldt dat ook voor toekomstige zendingen.
Dit rammelt aan alle kanten!
Ik heb totaal geen probleem mee dat ik mij moet identificeren. Maar wel dat iemand vriendelijk vraagt om mijn identiteit te mogen overnemen.

Trouwens, sake1987, het staat me vaag bij dat jij zelf iets met bezorgdiensten hebt. Dan kan ik je standpunt wel "begrijpen".
Ik ben verzorgende en bezorg mensen een fijne dag, schoongewassen, voorzien van medicatie enz. Dat bezorg ik.
O ja ik krijg ook wel eens een pakketje bezorgd.!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door berndv »

Lobacopose schreef:
25 aug 2020 20:14
Ik zie veel reacties die de fout in de adressering als hoofdoorzaak aanwijzen.
Ik zie ook veel reacties die wijzen naar de bestelbevestiging als mogelijk plaats voor meer duidelijkheid, maar daar hoor ik u dan weer niet over...

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Brahms »

Moneyman schreef:
25 aug 2020 20:38
Brahms schreef:
25 aug 2020 10:58
Bel je buurvrouw eens op haar mobiele nummer, misschien hoor je als je voor de deur staat je eigen nieuwe telefoon !
Want jij weet hoe die klinkt? :wink:
Ze zal hem pakken, en omdat je voor de deur staat zie je hem ook. Dacht dat je dat wel begreep.

(Voor de deur, moneyman is natuurlijk wel de open deur....)

Nijogeth
Berichten: 10188
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

GeipSuusje, het probleem is dat PostNL bepaalde coronamaatregelen heeft genomen en deze onder andere inhouden dat u niet zelf mag tekenen en dat de bezorger dat voor u moet doen met uw toestemming.

Als u daar geen toestemming voor wil geven, dan kunt u voorlopig beter niet online bestellen, want dan kunnen ze iedere keer alles weer mee terug nemen volgens uw beredenering. Gelukkig zijn de meeste bezorgers niet zo dom en tekenen ze alsnog zelf en zeggen ze dat ze dat niet doen, nadat ze het pakket op het adres hebben afgeleverd, mogelijk met de kanttekening erbij dat de klant weigerde te tekenen.

Nijogeth
Berichten: 10188
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens is bij mij de laatste tijd ook een keer een foto gemaakt dat het pakket achter de drempel stond en afgeleverd is. Weet alleen niet meer welke bezorgdienst dit was.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Nijogeth schreef:
26 aug 2020 10:28
GeipSuusje, het probleem is dat PostNL bepaalde coronamaatregelen heeft genomen en deze onder andere inhouden dat u niet zelf mag tekenen en dat de bezorger dat voor u moet doen met uw toestemming.

Als u daar geen toestemming voor wil geven, dan kunt u voorlopig beter niet online bestellen, want dan kunnen ze iedere keer alles weer mee terug nemen volgens uw beredenering. Gelukkig zijn de meeste bezorgers niet zo dom en tekenen ze alsnog zelf en zeggen ze dat ze dat niet doen, nadat ze het pakket op het adres hebben afgeleverd, mogelijk met de kanttekening erbij dat de klant weigerde te tekenen.
>>
Dit verhaal is voor mij wat lastig te volgen maar ik kan wel aangeven dat de Post.nl helemaal niet correct omgaat met tekenen voor ontvangst. De drie nummers zijn ervoor dat de bezorger dit niet kan verzinnen en de ontvanger hiermee toestemming geeft te tekenen.
Ik bestel heel vaak (meerdere keren per maand) en heel vaak zou ik moeten tekenen. Maar de bezorger heeft niet mijn 3 cijferige code, vraagt hier ook nooit om en ik weet ook niet of hij wel zelf de handtekening zet.
Is het dan aan mij om niets meer te bestellen of om de bezorger op de juiste manier zijn werk te (laten) doen?

Het probleem schuilt hierin dat de bezorger een pakket kan achterover drukken, hier zelf voor tekenen, waarmee er geen bewijs is dat de juiste persoon het pakket heeft ontvangen.

Dat maakt het in geval van TS lastig, want de bezorger en de buurvrouw kan zich dit pakket hebben toegeëigend.

Theoretisch is het volgende niet ondenkbaar. :evil: :evil:
De juiste naam staat natuurlijk niet bij dit foute adres met verkeerd huisnummer, dus is dit de bezorger opgevallen?
Of heeft hij gedacht, dit foutje is van mij.

Dan is al snel de vraag, wie heeft getekend en heeft de bezorger de 3 cijfers van "de buurvrouw".
Als dat zo is kan de buurvrouw niet meer ontkennen dat ze het pakket heeft aangenomen (en eigenlijk gestolen, in mijn ogen)

Moneyman
Berichten: 30431
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
26 aug 2020 11:17
De juiste naam staat natuurlijk niet bij dit foute adres met verkeerd huisnummer, dus is dit de bezorger opgevallen? Of heeft hij gedacht, dit foutje is van mij.
Je gaat er dan vanuit dat:
- mensen een naambordje hebben;
- als dat zo is, het naambordje klopt;
- als dat zo is, de bezorger daarnaar kijkt.

De realiteit is dat het in de echte wereld bij alle drie deze stappen vaak al spaak loopt.

Nijogeth
Berichten: 10188
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als de buurvrouw dit pakket achterover wil drukken, dan zal deze toch niet de fout maken om haar eigen 3 cijfers op te geven? Dan zal deze toch 3 willekeurige cijfers opgeven? En dan zou de bezorger vervolgens verdacht worden van diefstal.

witte angora
Berichten: 31183
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Brahms schreef:
25 aug 2020 10:58
Bel je buurvrouw eens op haar mobiele nummer, misschien hoor je als je voor de deur staat je eigen nieuwe telefoon !
Tenzij ze het ding aan haar dochter heeft gegeven. Of haar kleinzoon. Of 'gewoon' verkocht heeft op MP.

Moneyman
Berichten: 30431
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
26 aug 2020 11:27
Maar als de buurvrouw dit pakket achterover wil drukken, dan zal deze toch niet de fout maken om haar eigen 3 cijfers op te geven? Dan zal deze toch 3 willekeurige cijfers opgeven? En dan zou de bezorger vervolgens verdacht worden van diefstal.
Precies. Het schiet ook weinig op om allerlei mogelijke scenario's te verzinnen. Dat creëert alleen maar nog meer ruis.

TS heeft een fout gemaakt bij de bestelling en moet dus bij Belsimpel aankloppen. Als Belsimpel kan aantonen dat zij daadwerkelijk geleverd hebben, kan TS bij de buurvrouw aankloppen. Kan Belsimpel dit niet aantonen, ligt de bal alsnog bij hen.

Doet Belsimpel niets, zul je naar de rechter moeten. Ik durf er op basis van wat hier bekend is, geen inschatting van te maken hoe het dan vervolgens afloopt.

NeoDutchio
Berichten: 12411
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De scenario’s die er zijn:
*Per ongeluk zelf een verkeerd huisnummer er op gezet, pakket is afgeleverd, maar achterovergedrukt door buurvrouw.
* Per ongeluk zelf een verkeerd huisnummer er op gezet, pakket is verloren geraakt/verdwenen bij de post.
*Bewust een verkeerd huisnummer er op gezet en via deze constructie zeggen dat er niets ontvangen is.
*Het juiste huisnummer neergezet, maar door een technische storing/aanpassing of wat dan ook veranderd. Met daarna de scenario’s dat het pakket verloren is geraakt, door PostNL of de buurvrouw achterover is gedrukt.

Helaas is voor niemand hier iets uit te sluiten of te bevestigen.

Moneyman
Berichten: 30431
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook ik heb -ondanks paketten ter waarde van honderden euro's- nog geen enkele keer de drie cijfers hoeven geven.
fonsflons schreef:
26 aug 2020 12:05
Wat is overigens het verschil in risico tussen het afgeven een 3 cijferige code ipv je handtekening?
Hoe bedoel je dat risico? Corona-technisch of juridisch?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
26 aug 2020 11:26
hebra98 schreef:
26 aug 2020 11:17
De juiste naam staat natuurlijk niet bij dit foute adres met verkeerd huisnummer, dus is dit de bezorger opgevallen? Of heeft hij gedacht, dit foutje is van mij.
Je gaat er dan vanuit dat:
- mensen een naambordje hebben;
- als dat zo is, het naambordje klopt;
- als dat zo is, de bezorger daarnaar kijkt.

De realiteit is dat het in de echte wereld bij alle drie deze stappen vaak al spaak loopt.
>>
Helemaal eens, maar goed dat er geen grote gevolgen zijn als de bezorger niet op de juiste manier zijn werk doet.
Als een ander drie foutjes maakt, stort mogelijk een vliegtuig neer met alle gevolgen van dien.

De bezorger heeft niet veel taken, maar een juiste bezorging zou wel één (van de weinige) zijn.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Nijogeth schreef:
26 aug 2020 11:27
Maar als de buurvrouw dit pakket achterover wil drukken, dan zal deze toch niet de fout maken om haar eigen 3 cijfers op te geven? Dan zal deze toch 3 willekeurige cijfers opgeven? En dan zou de bezorger vervolgens verdacht worden van diefstal.
>>
Maar, als de buurvrouw valse nummers heeft opgegeven, heeft de bezorger deze wel gekregen.

Moneyman
Berichten: 30431
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
26 aug 2020 14:43
Moneyman schreef:
26 aug 2020 11:26
hebra98 schreef:
26 aug 2020 11:17
De juiste naam staat natuurlijk niet bij dit foute adres met verkeerd huisnummer, dus is dit de bezorger opgevallen? Of heeft hij gedacht, dit foutje is van mij.
Je gaat er dan vanuit dat:
- mensen een naambordje hebben;
- als dat zo is, het naambordje klopt;
- als dat zo is, de bezorger daarnaar kijkt.

De realiteit is dat het in de echte wereld bij alle drie deze stappen vaak al spaak loopt.
>>
Helemaal eens, maar goed dat er geen grote gevolgen zijn als de bezorger niet op de juiste manier zijn werk doet.
Als een ander drie foutjes maakt, stort mogelijk een vliegtuig neer met alle gevolgen van dien.

De bezorger heeft niet veel taken, maar een juiste bezorging zou wel één (van de weinige) zijn.
Je gaat uit van de onjuiste presume dat een bezorger verantwoordelijk is voor een naam-controle. Dat is natuurlijk niet het geval: hij is slechts verantwoordelijk voor het afleveren op het juiste adres.

Dus er is hierin helemaal geen sprake van een bezorger die zijn werk niet op de juiste manier doet, evenmin van drie fouten en evenmin van onjuiste bezorging.

De fout ligt dus niet bij de bezorger, maar in jouw aanname.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Jablan »

Aanvullend: omdat het in Nederland niet verplicht is om een naambordje te hebben, blijft alleen het adres over als bestemming voor pakjes, pakketten en post.

Moneyman
Berichten: 30431
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
26 aug 2020 14:57
Moneyman schreef:
26 aug 2020 12:11
fonsflons schreef:
26 aug 2020 12:05
Wat is overigens het verschil in risico tussen het afgeven een 3 cijferige code ipv je handtekening?
Hoe bedoel je dat risico? Corona-technisch of juridisch?
Beiden, of welke reden men ook heeft hierboven om dat riskant te vinden. Ik persoonlijk zou er niet mee zitten.
Ik ook niet, ik zie evenmin een probleem in deze werkwijze. Ik constateer wel dat men zich er niet aan houdt - zowel bij de drie getallen als bij de handtekening.
Jablan schreef:
26 aug 2020 15:16
Aanvullend: omdat het in Nederland niet verplicht is om een naambordje te hebben, blijft alleen het adres over als bestemming voor pakjes, pakketten en post.
En dat bevestigt gelijk de meerwaarde van de gerechtsdeurwaarder boven de postbode/ pakketbezorger :wink:

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Pakket verkeerd bezorgd door onjuiste adressering, wat nu?

Ongelezen bericht door mahadma »

Is er überhaupt al een antwoord welk nummer er op de bestelbevestiging staat?

Gesloten