Pagina 2 van 5

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 10:27
door 16again
Lowieze schreef:
11 okt 2020 09:34
Een probleem met de bedrading? Ik lees dat er nooit een oorzaak is gevonden.
Ooggetuigen melden toch, dat besturrder niet meer kon remmen:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... l-geslagen
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... g-om-hulp/

TNO onderzoek wees weldegelijk uit dat de stint op hol kon slaan zonder nuldraad, en dat remmen niet deugden
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -stint.pdf
omega19 schreef:
11 okt 2020 09:48
De Stint is een m.i. onveilig electrisch publiekelijk transportmiddel voor 8 kinderen. Het zijn kinderen in een leeftijd waar ze zichzelf nog eens niet kunnen redden, met een bestuurder die hiervoor niet of nauwelijks is opgeleid, en een veiligheidsconstructie vergelijkbaar met een plastic emmer....
Vrijwel alles wat je zegt is evengoed van toepassing op fiets met kinderzitje

omega19 schreef:
11 okt 2020 09:48
Begin eens een professioneel taxibedrijf waarbij je 8 kinderen in deze leeftijd wil vervoeren. Dan zijn er 1001 regels om aan te voldoen (en terecht)
https://www.ad.nl/binnenland/elektrisch ... ~ab1eeb16/
"Kinderen worden vaak met busjes voor scholen opgepikt. Dat leidt vaak tot drukke en onoverzichtelijke situaties waaruit al vaker dodelijke verkeersongevallen voortkwamen."

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 10:37
door Lowieze
16again schreef:
11 okt 2020 10:27
Lowieze schreef:
11 okt 2020 09:34
Een probleem met de bedrading? Ik lees dat er nooit een oorzaak is gevonden.
Ooggetuigen melden toch, dat besturrder niet meer kon remmen:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... l-geslagen
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... g-om-hulp/

TNO onderzoek wees weldegelijk uit dat de stint op hol kon slaan zonder nuldraad, en dat remmen niet deugden
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -stint.pdf
Dat ooggetuigen meldden dat de bestuurder niet remde, wil natuurlijk niet zeggen dat hij/zij niet kon remmen.
En dat een Stint op hol kan slaan, wil nog niet zeggen dat juist deze Stint op hol sloeg.

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 10:42
door Lowieze
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar mijn vraag wat TS dan wel veilig vindt om kinderen te vervoeren naar de BSO?

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 10:47
door 16again
Lowieze schreef:
11 okt 2020 10:37
Dat ooggetuigen meldden dat de bestuurder niet remde, wil natuurlijk niet zeggen dat hij/zij niet kon remmen.
Ik lees in mijn eerdere link toch een duidelijkere uitspraak:
Het apparaat was op hol geslagen, zegt ooggetuige Kenny.

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 11:19
door Lowieze
16again schreef:
11 okt 2020 10:47
Ik lees in mijn eerdere link toch een duidelijkere uitspraak:
Het apparaat was op hol geslagen, zegt ooggetuige Kenny.
Eerlijk? En de mening van een ooggetuige vindt u een feit?

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 11:33
door Erthanax
Het was natuurlijk een verschrikkelijk ongeluk, maar als die nieuwe BSO-bus technisch goed getest is, en er is een goede training van bestuurders, zie ik niet invwaarom hij niet de weg op zou kunnen.

Bij een botsing tussen een taxibusje of een touringcar en een trein zijn de gevolgen immers ook dramatisch.

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 11:40
door 16again
Lowieze schreef:
11 okt 2020 11:19
16again schreef:
11 okt 2020 10:47
Ik lees in mijn eerdere link toch een duidelijkere uitspraak:
Het apparaat was op hol geslagen, zegt ooggetuige Kenny.
Eerlijk? En de mening van een ooggetuige vindt u een feit?
Het is wel de heersende opvatting op grond van verklaringen van 8 ooggetuigen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... egovergang

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 11:43
door Lowieze
Erthanax schreef:
11 okt 2020 11:33
Het was natuurlijk een verschrikkelijk ongeluk, maar als die nieuwe BSO-bus technisch goed getest is, en er is een goede training van bestuurders, zie ik niet invwaarom hij niet de weg op zou kunnen.

Bij een botsing tussen een taxibusje of een touringcar en een trein zijn de gevolgen immers ook dramatisch.
BSO-bus is gewoon een nieuwe naam voor de verbeterde Stint.
Zelf zou ik niet graag hebben dat mijn kinderen daarin vervoerd zouden worden, maar ik kan me voorstellen dat sommige ouders daarin geen keuze hebben.

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 11:46
door Radar
Bedankt voor jullie meldingen. Ik laat dit topic vooralsnog staan, omdat de discussie zeker interessant is. Heb enige nuance aangebracht in het bericht van TS. Verder worden ongefundeerde beweringen binnen het topic weerlegd, dus dat lijkt me prima. Ik blijf het topic wel in de gaten houden. Fijne zondag! ^YB

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 12:48
door omega19
16again schreef:
11 okt 2020 10:27
Vrijwel alles wat je zegt is evengoed van toepassing op fiets met kinderzitje
Dat lijkt me niet.

Een kinderzitje is geen publiekelijk vervoermiddel
In een standaard kinderzitje kunnen meestal geen 8 kinderen
Een fiets met kinderzitje is niet te breed voor het gewoon fietspad
Een fiets met kinderzitje gaat niet harder dan normale fietsen

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 13:04
door 16again
omega19 schreef:
11 okt 2020 12:48
16again schreef:
11 okt 2020 10:27
Vrijwel alles wat je zegt is evengoed van toepassing op fiets met kinderzitje
Dat lijkt me niet.

Een kinderzitje is geen publiekelijk vervoermiddel
In een standaard kinderzitje kunnen meestal geen 8 kinderen
Een fiets met kinderzitje is niet te breed voor het gewoon fietspad
Een fiets met kinderzitje gaat niet harder dan normale fietsen
Wat is een publiekelijk vervoermiddel ? Google kent die term niet:
Het is mij ook niet duidelijk dat een Stint minder veilig zou zijn dan 8 fietsen met elk een kinderzitje
Max snelheid van Stint is 17km/h, ook nauwelijks sneller dan normale fiets. En beduidend langzamer dan een electrische fiets met kinderzitje.

Blijft als enige over de breedte van de stint. Ongeveer net zo breed als een 3-wielige fiets voor minder-validen.

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 14:05
door Arizonakid
Ten eerste, ieder vervoermiddel is zo veilig als de bestuurder.
En als ik het leerlingenvervoer zie, met Stint, of busje of bakfiets, weet ik wel waar de grootste risicos liggen, bij de bestuurders. Lieve kleuterleidsters, of huisvrouwen/gepensioneerden met een bijbaan, en het verkeersinzicht van een kleuter.
Volgens mij is daar meer te winnen dan bij de voertuigen die ze gebruiken.

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 14:09
door hebra98
Hoeveel problemen / ongelukken waren er met de Stint voorafgaand aan het verschrikkelijke ongeluk?

Want het kan natuurlijk ook een beroerde samenloop van omstandigheden zijn geweest die in alle andere situaties wellicht met een sisser was afgelopen?

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 14:46
door Lady1234
Arizonakid schreef:
11 okt 2020 14:05
Ten eerste, ieder vervoermiddel is zo veilig als de bestuurder.
En als ik het leerlingenvervoer zie, met Stint, of busje of bakfiets, weet ik wel waar de grootste risicos liggen, bij de bestuurders. Lieve kleuterleidsters, of huisvrouwen/gepensioneerden met een bijbaan, en het verkeersinzicht van een kleuter.
Volgens mij is daar meer te winnen dan bij de voertuigen die ze gebruiken.
Wat dacht u van kleuterleiders, of huismannen?

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 15:25
door moederslink
Naar mijn mening is niets veiliger dan als ouder je eigen kind naar school brengen.
Maar aangezien veel ouders beiden werken en de BSO dus nodig is , moet daar een oplossing voor zijn om de kinderen veilig van school naar de BSO te brengen.
Het meest praktische en het meest veilig is om een BSO te realiseren op hetzelfde terrein, bij iedere school. Dat moet te realiseren zijn lijkt mij . Kijk naar Zweden bv .

Degenen die de Stint besturen zijn vaak jonge meiden of gepensioneerden of vrijwilligers. Zijn ze wel pedagogisch onderlegd?
Het is nogal wat om 8 van die stuiterballen ( vaak ) in toom te houden én door het verkeer te laveren.
Ik vind het echt 3x niks. Ik zou zelf mijn kinderen daar niet in mee laten gaan.

Wij fietsten of liepen naar school en maakten geen gebruik vd BSO..
Maar goed andere tijden , nog lekker ouderwets😀

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 15:54
door Komkommertijd
Een normale E bike met 2 zitjes, voor & achter, en nog aanhanger met ook 2 kinderen?
Dan zie je er maar 1 voor je en 3 hopen dat het goed gaat.

Die zijn legaal te koop maar vind 10 kinderen voor je veiliger dan 3 achter je , en dat ook mag en legaal is.

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 16:16
door omega19
16again schreef:
11 okt 2020 13:04
Het is mij ook niet duidelijk dat een Stint minder veilig zou zijn dan 8 fietsen met elk een kinderzitje
Dit is een onzin vergelijking maar dat zul je zelf ook wel snappen.
Dat is als een boeing 747 vergelijken met een cessna, of stadion vol met supporters met een wandelaar in het park, of de Tour de France met een eenzame fietser die vecht tegen de wind. De stint is 1 vervoermiddel met 8 kinderen, en bij ongeval zijn alle 8 kinderen betrokken.

Een publiek vervoermiddel is een middel waar mensen in stappen omdat ze een kaartje gekocht hebben of met een gemeleerde groep een reis maken. Voorbeelden hiervan zijn een trein, bus, of vliegtuig, of taxi. Dit in tegenstelling tot private vervoermiddelen waar een gezin of familie zichzelf mee vervoerd. Voorbeelden hiervan zijn een (bak)fiets of auto of scooter . De regelgeving is hiervoor anders . Zo duidelijk genoeg?

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 16:22
door crazyme
Wat is de relevantie van dit topic ?

Gaan we zonder enige kennis van zaken het onderzoek naar het ongeval evalueren ?

Of beoordelen wij hier het nieuwe product zonder dat iemand ook maar weet waar hij het over heeft ?

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 16:36
door 16again
omega19 schreef:
11 okt 2020 16:16
Een publiek vervoermiddel....
De Stint in zijn toepassing lijkt me juist geen publiek vervoermiddel, maar zou ik juist scharen onder besloten vervoer
omega19 schreef:
11 okt 2020 16:16
De stint is 1 vervoermiddel met 8 kinderen, en bij ongeval zijn alle 8 kinderen betrokken.
Er liggen meerdere eieren in hetzelfde mandje, maar dat zegt niets over kans op ongelukken. Als er 8 keer een moeder met kind op de fiets verongelukt, haalt dat niet de landelijke pers, een enkel ongeval met Stint wel.

De hele discussie over veiligheid gaat volgens mij niet over kinderen in een plastic bakkie, maar over technische aspecten: de remweg bij bepaalde snelheid, en de kans op technisch falen, onveiligheid doordat bestuurder staat etc..

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Geplaatst: 11 okt 2020 17:24
door Komkommertijd
Als we deze BSO-bus zouden verbieden? Wat dan?

Mijn E bakfiets is ook bepaald niet veiligste.

A 7 km/h sneller/gevaarlijker.
B maar 3 wielen en soms moet ik tegen hangen voor 't wiel dat in de bocht omhoog kwam.
C 0x gordel gemonteerd.
D Geen enkele Rolbeugel.
E een opvang gezien met bak vol kinderen, 5 of 6 erin, gewoon los!
F er worden bakfietsen, met of zonder accu verkocht met zitjes voor en achter voor 4 kleine of 2 grotere in kunnen!

Een E bike heeft geen verplichte WA verzekering en hoeft nergens gekeurd te worden.
Zelfde voor bakfietsen en een opvang zonder school erbij moet wel vervoer hebben.

Mijn E bike Bakfiets is leuk, maar beslist niet veilig en nergens gekeurd!
Wel heel veel voordeliger en als ze een oplossing zien bestaat de kans dat ze dat overnemen en het een puinzooi werd.
Daarom, graag deze BSO-bus houden en als later blijkt dat het beter kan,
die aanpassingen bij alle reeds geleverde ook gaan uitvoeren.